VISTA & ASUS P5e esata hot swap

Pagina: 1
Acties:

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:42
Ik heb sinds kort een nieuwe pc met vista en een asus p5e moederbord. Op het moederbord is een esata bracket aangesloten, en daarom weer mijn coolermaster x-craft 360 behuizing. Echter als ik de harde schijf aanzet als windows al is gestart, dan wordt de schijf niet herkent, herstart ik de pc, dan werkt het wel.

Echter wil ik graag de esata hetzelfde kunnen gebruiken als usb 2.0. Ik heb alternate (die de pc hebben gebouwd) al gemaild, en volgens hun zouden al de drivers geïnstalleerd moeten zijn. Ik moest uitzoeken of het mobo hot-swap van esata ondersteunt. Volgens mij moet het moederbord dit gewoon kunnen. Ik heb gelezen dat AHCI aangezet moet worden, maar dit schijnt alleen te kunnen bij een verse install van Vista.

Is er ook een mogelijkheid om de hot-swap makkelijk aan te zetten zonder dat ik Vista moet herinstalleren?

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-02 12:56
Misschien moet je nog een BIOS optie aanzetten om het hotswappen te kunnen gebruiken.

Verwijderd

Volgens mij hoef je hier niet specifiek iets voor aan te zetten, alleen moet de controller wel op s-ata II (300) staan (dit wordt bij s-ata I (150) niet ondersteund dacht ik).

Heb je al in het mobo boekje gekeken?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2008 18:33 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 18:33:
Volgens mij hoef je hier niet specifiek iets voor aan te zetten, alleen moet de controller wel op s-ata II (300) staan (dit wordt bij s-ata I (150) niet ondersteund dacht ik).

Heb je al in het mobo boekje gekeken?
Even een kleine correctie S-ATA150 en S-ATA300 hebben hier niets mee te maken. Het gaat er wel om dat de S-ATA II features niet uitgeschakeld zijn wat bij veel hardeschijven een mogelijkheid is. S-ATA300 is een S-ATA II feature, maar een hardeschijf met het S-ATA II label kan ook een S-ATA150 interface bevatten.

Wanneer een hardeschijf het S-ATA II label draagt betekend het nog niet dat de hardeschijf is uitgerust met een S-ATA300 interface. Een hardeschijf mag het S-ATA II label dragen wanneer een van de S-ATA II features worden ondersteund. Een goed voorbeeld zijn de eerste series van de Maxtor Diamondmax 10 hardeschijven. Deze hardeschijven ondersteunen NCQ en staggered spinup wat S-ATA II features zijn, maar ze zijn voorzien van S-ATA150 interface.

Verder voor de TS S-ATA (II) ondersteund out of the box hotswap van hardeschijven, dus wanneer de driver van de controller is geinstalleerd zou je de hrdeschijven gewoon bij "harware veilig verwijderen" moeten zien staan.

Overigens al eens gekeken onder schijfbeheer op het moment dat je de hardeschijf vie eS-ATA aanslut, mogelijk dat de schijf wel wordt herkent, maar nog geen drive letter togewezen krijgt.
gelukkie schreef op zondag 28 september 2008 @ 11:17:Ik heb gelezen dat AHCI aangezet moet worden, maar dit schijnt alleen te kunnen bij een verse install van Vista.
Wat zegt de handleiding van het moederbord hierover? Of heb je het daar gelezen?

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 28-09-2008 20:14 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• gelukkie
Ik heb het boekje er even bij gepakt, hier staat een stuk over sata configuratie. Er staat dat de standaard instelling IDE is en dat je kunt kiezen voor IDE, RAID en AHCI. Ik weet niet precies waar hij nu op staat maar ik dacht IDE. Er staat verder niks over installeren van drivers voor de OS in het boekje...(ik heb het van diverse internet sites).

Dat sata-150 300 verhaal snap ik niet helemaal, maar zowel intern als extern wordt er een recente Samsung schijf gebruikt (1 van 500gb en 1 van 750gb).

Verder kon ik de schijf bij schijfbeheer niet vinden, enkel als ik usb 2.0 gebruik...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kijk even in de BIOS of de SATA controller op IDE, RAID of AHCI staat.

Als die op IDE staat, dan zul je in windows de AHCI drivers moeten laden, herstarten en dan meteen (dus niet eerst weer Windows opstarten) de SATAcontroller in de BIOS op AHCI instellen, en dan Windows weer opstarten.

offtopic:
Zo was het geloof ik, wel eens voorbij zien komen hier op het forum.

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 28-09-2008 20:13 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dat sata-150 300 verhaal snap ik niet helemaal, maar zowel intern als extern wordt er een recente Samsung schijf gebruikt (1 van 500gb en 1 van 750gb
Veel mensen denken dat wanneer je een S-ATA II hardeschijf hebt je ook automatisch een S-ATA300 (300Gbps) interface hebt, dit is dus niet het geval. Daarnaast denken veel personen dat S-ATA II een standaard is, ook dit is niet het geval. S-ATA is de standaard de S-ATA II features zoals de S-ATA300 interface en NCQ zijn uitbreidingen op de S-ATA standaard. Zie ook www.sata-io.org

Verder lijkt mij dat de tip van Raven moet kunnen werken. Mocht dit niet het geval zijn dat kun je het BIOS altijd weer instellen op IDE en heb je de oude configuratie terug.Belangrijk is dat j de juiste drivers installeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 28-09-2008 20:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• gelukkie
Ok! Moet ik dit doen om de drivers te laden?: http://support.microsoft.com/kb/922976

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jah, althans...

Van wat ik heb gelezen (ging waarschijnlijk over XP trouwens bedenk ik me net) moet je in apparaatbeheer de SATA-controller zoeken. Daar handmatig een nieuwe/andere driver laden, waarbij je de AHCI driver dus selecteerd. Dan tijdens herstart in BIOS de SATA-controller op AHCI zetten.

Weet helaas niet of dit met Vista net zo moet, maar die link die jij postte lijkt me wel goed.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1