Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:11

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
Hallo

ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen, want ik kom er niet helemaal uit.

Bij mijn vorige baan had iemand in zijn lease auto's de opties (leer, navigatie etc) achteraf door de dealer laten inbouwen.

De maandelijkse bijtelling wordt berekend over de fabrieksprijs.

Kort om als deze auto 24000 kost en je laat achteraf opties inbouwen voor 5000,- dan betaal je je maandelijkse bijtelling over die 24000,-

Wat ik me dan afvraag, je leasebedrag (stel je hebt 700excl per maand om te leasen) wordt toch over die 29000,- berekend? of niet? maar je bijtelling over die 24000,-

Vaak is het wel voordeliger om een auto binnen je leaseprijs te houden door hem vol opties te laten leveren omdat je dan vaak gebruik maakt van totaal pakketten waarin de opties opgeteld goedkoper zijn dan ze los te bestellen. Dat is volgens mij de reden dat veel mensen de opties voor lease niet achteraf laten inbouwen (en de dealer moet het natuurlijk ook willen doen)

Maar ik ben aan het kijken voor de Fiat bravo die je in verschillende optie-pakketten hebt. Echter vind ik geen 1 pakket volledig aansluiten op mijn wensen, en sommige combinaties zijn fabriek-af niet mogelijk. (en er zitten dan vaak weer dingen op die ik niet eens perse hoef, dus die het pakket in feite niet voordeliger maken)

Is het dan ivm de bijtelling per maand niet voordeliger om de auto standaard iets kaler uit te zoeken en de opties in de garage te laten inbouwen? (of zijn er nog meer nadelen, issues die ik hierbij over het hoofd zie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-06 17:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou eerst informeren wat het achteraf inbouwen van die opties kost vergeleken met levering direct af-fabriek. Naast het voordeel van de lagere bijtelling heb je het voordeel dat er geen bpm betaald hoeft te worden over de onderdelen die je achteraf laat inbouwen. Daar staat tegenover mogelijk hoge installatiekosten, waardoor de totale prijs niet veel zal verschillen met de cataloguswaarde van een auto die met vergelijkbare opties af-fabriek is geleverd.

Een navigatiesysteem inbouwen kan eenvoudig zijn als het een dubbel-din systeem is dat zo de middenconsole ingeschoven kan worden. Als de display zich bovenop het dashboard bevindt, de navigatiecomputer elders is ondergebracht en er allerlei panelen verwijderd en kabelbomen aangelegd moeten worden kan het zo veel werk opleveren dat het duurder is dan levering af-fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:20

FreakNL

Well do ya punk?

HenkS schreef op zondag 28 september 2008 @ 09:02:
Hallo

ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen, want ik kom er niet helemaal uit.

Bij mijn vorige baan had iemand in zijn lease auto's de opties (leer, navigatie etc) achteraf door de dealer laten inbouwen.

De maandelijkse bijtelling wordt berekend over de fabrieksprijs.

Wat ik me dan afvraag, je leasebedrag (stel je hebt 700excl per maand om te leasen) wordt toch over die 29000,- berekend? of niet? maar je bijtelling over die 24000,-

...
Het hangt er vanaf of jij de leasemaatschappij er van verwittigd, en dat hangt dus weer af van de optie/accessoire. Als jij je bumper achteraf laat mee spuiten in de kleur of een spoiler op je auto zet (en dat gewoon zelf betaald!!) hoeft de leasemaatschappij dat echt niet te weten, en gaat je bijtelling ook niet omhoog. Zelfde geld voor een extra middensteun ofzo.. Chiptunen of andere velgen moet je natuurlijk wel meldden, daar gaat je verbruik en onderhoud van omhoog..

Een en ander hangt dus wel af of je het zelf betaald of de leasemaatschappij laat betalen. Als jij de leasemaatschappij laat betalen ga je het natuurlijk gewoon meeleasen en wordt je auto ook meer waard en gaat je bijtelling ook omhoog.... (tenminste, volgens mij zit het zo)

Klein issue met bijv. (zelfbetaalde) meegespoten bumpers is wel dat als jij schade rijdt je van de leasemaatschappij dus gewoon weer zwarte bumpers krijgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 13:54

Vidra

Vragen?

Als je binnen het termijn (3 of 5 jaar) je werkgever verlaat en je neemt je lease auto niet mee; dan heb je wel voor EUR 5,000.00 aan opties laten inbouwen die je soms niet gemakkelijk kan uitbouwen danwel je hebt er niets aan omdat ze specifiek zijn voor de auto die je hebt gekozen. Ondanks dat je bijtelling lager is in het geval dat jeje opties later laat inbouwen; vraag ik mij af op het op weegt tegen de voordelen.

Als je de lease auto 3/5 jaar rijdt;
25% bijtelling over een bedrag van 29.000 = eur 7,250 wordt bij je inkomen gerekend
25% bijtelling over een bedrag van 24.000 = eur 6.000 wordt bij je inkomen gerekend

Afhankelijk van de schaal waarin je inkomen zit 42% of 52% (aannemende dat je niet onder het lage tarief valt)
is het verschil dus 1,250 * 42% (of 1,250* 52%) = 525 (of 650)

EUR 6000 * 42% = € 2,520 per jaar
EUR 6000 * 52% = € 3,120 per jaar

wel extra opties bij aanschaf:
42% = 525 per jaar extra
52% = 650 per jaar extra

Je wilt € 5,000 uitgeven aan opties ...

In het geval van 52% moet je de auto zowieso 7,6 jaar rijden voordat het voordeliger is ... en dan hebben ik het nog niet over de kosten van het inbouwen (het is mij onduidelijk of je die hebt meegerekend)

[ Voor 9% gewijzigd door Vidra op 28-09-2008 11:06 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20

MrScratch

I am rubber, you are glue

Het klopt precies zoals het door de TS geschetst is. Ik heb de navigaitie in mijn leaseauto achteraf laten inbouwen. 1 reden was dat ik de merknavigatie minder vond, maar daarnaast ook de reden die de TS schetst.

De auto was 33.000 en daar is de navigatie a 3000 euro achteraf ingebouwd. Ik betaal nu bijtelling over de 33.000, maar het maandelijks leasebedrag is natuurlijk gebaseerd op die 36.000. Gelukkig is dat voor mij geheel binnen het normbedrag. De navigatie is gewoon onderdeel van de auto en er is dus geen sprake van moeten uitbouwen bij tussentijdse verkoop of aan het eind van de looptijd, zoals door iemand werd gesuggereerd.

In mijn geval dus zeer voordelig. Nu betaal ik namelijk bijtelling over 33.000 en anders over 36.000. En het achteraf inbouwen heeft niets extra's gekost, immers of je nu een navigatie van 3.000 in de fabriek erin laat zetten of in de garage is natuurlijk lood om oud ijzer.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:11

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
MrScratch schreef op zondag 28 september 2008 @ 20:24:
Het klopt precies zoals het door de TS geschetst is. Ik heb de navigaitie in mijn leaseauto achteraf laten inbouwen. 1 reden was dat ik de merknavigatie minder vond, maar daarnaast ook de reden die de TS schetst.

De auto was 33.000 en daar is de navigatie a 3000 euro achteraf ingebouwd. Ik betaal nu bijtelling over de 33.000, maar het maandelijks leasebedrag is natuurlijk gebaseerd op die 36.000. Gelukkig is dat voor mij geheel binnen het normbedrag. De navigatie is gewoon onderdeel van de auto en er is dus geen sprake van moeten uitbouwen bij tussentijdse verkoop of aan het eind van de looptijd, zoals door iemand werd gesuggereerd.

In mijn geval dus zeer voordelig. Nu betaal ik namelijk bijtelling over 33.000 en anders over 36.000. En het achteraf inbouwen heeft niets extra's gekost, immers of je nu een navigatie van 3.000 in de fabriek erin laat zetten of in de garage is natuurlijk lood om oud ijzer.
dat dacht ik dus ook! je hoeft zelf geen geld bij te leggen of zaken uit je eigen portemonnee te betalen.

het gaat erom dat die 36000 (zie voorbeeld hierboven) binnen je leasebedrag past (voor mij dus 700 excl btw)

Bij die oud collega van mij deed de garage het achteraf inbouwen gratis. Dit doen ze wel vaker omdat ze dan toch een nieuwe auto van rond de 30.000 verkopen. (dit ging om een honda hybride overigens)

Maar mijn idee is om een auto van 25000 te pakken en te kijken of er ik voor 5000 (navigatie, leer) achteraf kan laten inbouwen. dan betaal ik bijtelling over de 25000. echter moet mijn leasebedrag binnen de 5000 passen
Pagina: 1