Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Seat Ibiza van de zaak. Betaal een stuk bijtelling aan de belasting en betaal een eigen bijdrage privé gebruik. Helaas is het leasecontract afgelopen en krijg ik een nieuwe auto.
Niks aan de hand zou je zeggen.
Toch wel, het gaat om een nieuwe Ford Focus station, met behoorlijk meer bijtelling.
Netto ga ik er zo'n €100,- per maand op achteruit.

Wat ik zacht gezegd vreemd vind is het volgende: Ik heb geen inspraak of invloed kunnen uitoefenen op de keuze van mijn werkgever. Nu kan ik dus kiezen: Of die €100,- per maand extra betalen voor een auto die ik te duur vind, of de auto niet meer privé gebruiken. Hoe dan ook, ik ga er op achteruit.
Die €100,- kan ik met twee kleine kindjes goed gebruiken en een auto bij de deur is ook handig.

Kan een werkgever dit zomaar doen ? Ik ben er licht gezegd not amused van en kijk er een beetje vreemd tegenaan. :?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je dit al met je werkgever besproken, en aangegeven waarom dit een probleem voor je is? Mogelijk heeft deze daar helemaal niet bij stil gestaan. Zo'n gesprek is vaak beter dan gelijk met regeltjes komen of het wel of niet mag :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Werkgever kan bepalen wat voor auto jij kan leasen indien je via het bedrijf een leasewagen neemt. Jij hebt de keuze om de leasewagen aan te nemen of een andere mobiliteitsregeling te treffen. Nu weet ik niet bij wat voor bedrijf je werkt, maar de meeste bedrijven (vooral grotere) hebben een eigen wagenparkbeheer waar je uit een best ruime collectie kan kiezen.

Gaat het hier niet om een tijdelijke auto tot jij je nieuwe leaseauto kan kiezen? Of gaat het om een geheel nieuw leasecontract waar je weer een vier jaartjes (ofzo) aan vast zit?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Andere vragen zijn: Hoe lang wil je nog bij die werkgever werken (in verband met het leasecontract)? Wat voor vergoeding krijg je als je geen leaseauto afneemt?

Verwijderd

Moeilijke vraag dit. Het wagenpark van de werkgever speelt hierin m.i. geen rol. Jij hebt in je contract staan dat je recht hebt op een lease auto, maar wat ik niet weet is of er in die contracten een minimum bedrag genoemd wordt. Denk het niet, in de praktijk heb je hier waarschijnlijk meestal een vrije keuze in. Maar de werkgever kan je natuurlijk verplichten minimaal een bepaald type auto af te nemen (dit lijkt me logisch) en in dat geval betekent de lease-clausule in je contract dus eigenlijk niets, want de baas kan wel zeggen dat je minimaal een BMW 7 moet gaan rijden. Dan is de keuze dus uitsluitend wel of geen lease auto, want dat recht heb je zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Het is inderdaad mijn bedoeling volgende week met mijn werkgever te praten, maar ik wil vooraf graag weten hoe één en ander officieel in elkaar steekt.
Ik zit de komende drie jaar aan deze auto vast.

Ik de berijdersovereenkomst, die momenteel nog nog gebruikt staat het volgende (Let wel: bedragen zijn nog in florijnen en ik behoor tot de "de overige werknemers")
De directie van "bedrijf" bepaalt welk merk en type auto, de standaard auto van "bedrijf "is.
Er zal een standaard auto beschikbaar gesteld worden aan de werknemer die naar het oordeel van de directie hiervoor in aanmerking komt.
Voor de overige werknemers is een beperking van keuze opgelegd en geldt een maximale leaseprijs van f 1.250,-.
Dit bedrag zal ten laste van "bedrijf " worden gebracht, met uitzondering van een eventuele eigen bijdrage.
Afwijking van deze norm kan door de directie toegestaan worden, maar zal schriftelijk vastgelegd moeten worden.
De beperking is om te voorkomen dat er een escalatie van investering in dure auto’s komt.
De werknemer dient de fiscale bijtelling zelf in de gaten te houden.
De trend bij de overheid is een verzwaring van het privé-gebruik van de auto, wat voor werknemers die weinig zakelijke kilometers rijden, erg nadelig kan uitvallen.
Het leasebedrag voor deze functieniveaus zal door "bedrijf" worden voldaan. Deze wordt echter doorberekend ten laste van het persoonlijke werknemerbudget, met uitzondering van de eigen bijdrage.

Alle leaseprijzen zijn inclusief accessoires exclusief B.T.W.
Groeten,
Mesjogguh

Verwijderd

Begrijp ik goed dat, aangezien de Focus minder dan 567,23 eur/mnd kost, de Seat minder dan 467,23 eur/mnd kostte?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 01:51:
Kan een werkgever dit zomaar doen ? Ik ben er licht gezegd not amused van en kijk er een beetje vreemd (bedonderd) tegenaan. :?
Ja, niemand die je verplicht om het ding prive te gebruiken. Jouw werkgever kan voor zichzelf besluiten aan welke eisen zijn bedrijfsauto's moeten voldoen, en daarbij worden keuzes gemaakt op basis van kadercontracten, uitstraling, betrouwbaarheid etc. Als zij intussen als beleid hebben dat upper management een Mondeo rijdt, road warriors een Focus en juniors een Ka is dat hun eigen goede recht. Als jij de Focus te duur vind in het privegebruik haal je lekker een 2e hands Ibiza voor je privegebruik.

Professionele website nodig?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Curry684 is me net voor, maar niemand verplicht je om ook prive in een auto te rijden, dus als je het er niet mee eens bent schrijf je netjes elke dag je kilometers en betaal je welgeteld 0 euro per maand

Feit is dan wel dat je zelf een auto moet gaan kopen om je prive km's in te rijden

[ Voor 17% gewijzigd door Slasher op 28-09-2008 15:34 ]

Elect a clown, expect a circus.

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Dat is dus een nadeel van een bedrijfswagen, indien je werkgever de kosten van die wagen niet 100% voor zijn rekening neemt.

Je krijgt regelmatig loonsverhogingen, maar ook je bedrijfswagen evalueert mee.
Dwz als je een beetje pech hebt(een gierige werkgevers of economisch slechte tijden), dan zal je netto loon trager stijgen dan dat je wagen in categorie stijgt. De inflatie wordt ook groter. Daardoor kan het dus zijn, dat je steeds minder verdient. Je kunt dan bijvoorbeeld wel met een sjieke BMW rondrijden, maar als je minder verdient en als je de inflatie er mee incalculeert, dan ben je daar natuurlijk niet echt mee opgezet he?

De kunst is er dus voor te zorgen dat je opslag hoog genoeg is, om de netto meerkost van je wagen te compenseren. Je kunt ook altijd opteren om privé met een andere wagen te rijden of gewoon een bedrijfswagen te weigeren.

Bovenstaande is ook één van de redenen waarom je in economisch betere tijden moet proberen zo snel mogelijk je loon snel op te krikken. Sommigen staan daar niet bij stil, ik wél. :)

Ik zou gewoon opslag vragen trouwens met de mededeling dat je netto erop achteruit gaat, dat je een meerwaarde bent voor het bedrijf, en dat de graag zou willen dat je werkgever de extra bijtelling compenseert door het verschil, in brutoloon bij te passen. Een neen heb je, een ja kun je krijgen. :)

[ Voor 37% gewijzigd door makila op 28-09-2008 16:13 ]

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 11:21
Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 13:46:
[...]
De beperking is om te voorkomen dat er een escalatie van investering in dure auto’s komt.
[...]
Dat lijkt me de insteek voor het gesprek. Niet alleen help je jezelf met een goedkopere auto, maar ook je werkgever.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

mbaltus schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 13:11:
[...]

Dat lijkt me de insteek voor het gesprek. Niet alleen help je jezelf met een goedkopere auto, maar ook je werkgever.
Ik weet niet of dat de insteek is. Nogmaals je bent niet verplicht om die auto prive te rijden en ik denk ook niet dat de gemiddelde werkgever daar een boodschap aan heeft.

Hij stelt je een betere wagen ter beschikking met als primair doel om je zakelijk van A naar B te brengen en als TS die te duur vind om prive te rijden staat het hem vrij om prive een andere auto te nemen.

Dus is het eigenlijk een beetje een luxeprobleem en vooral krokodillentranen, en ik zou oppassen met commentaar richting de werkgever. Kon nog wel eens ondankbaar overkomen.

Elect a clown, expect a circus.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Eens met curry en Slasher.

Ik wil TS er ook op wijzen dat je pas per kalenderjaar een wijziging in privé-gebruik kan doorgeven zonder vervelende financiële gevolgen. Dus je kan niet vandaag beslissen ineens kilometers te gaan bijhouden.

Het is idd een beetje een luxeprobleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 01-10-2008 14:17 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

als jij aangeeft dit echt neit te willen, en per 1 januari een verklaring van niet prive in wil dienen, dan valt er naar mijn idee vast wel te praten over een compensatie van die 100 euro. Zo neit is het wel een hardnekkige werkgever.

Wat betreft de keuze: niet elke werkgever is helaas zo ingesteld dat de medewerker volledig bepaalt waar die in wilt rijden. jammer voor de berijder, uiteindelijk haalt de werkgever er op bepaald vlakken gewoon voordeel uit (zie eerder aangegeven punten).

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

curry684 schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:23:
[...]

Ja, niemand die je verplicht om het ding prive te gebruiken. Jouw werkgever kan voor zichzelf besluiten aan welke eisen zijn bedrijfsauto's moeten voldoen, en daarbij worden keuzes gemaakt op basis van kadercontracten, uitstraling, betrouwbaarheid etc. Als zij intussen als beleid hebben dat upper management een Mondeo rijdt, road warriors een Focus en juniors een Ka is dat hun eigen goede recht. Als jij de Focus te duur vind in het privegebruik haal je lekker een 2e hands Ibiza voor je privegebruik.
Dat is dus niet zomaar het geval volgens mij. Een leaseauto die je ook privé mag gebruiken is vaak deel van de secundaire arbeidsvoorwaarden, en maakt dus deel uit van de beloning. Vaak zijn dit soort dingen besproken bij het tekenen van het arbeidscontract. Als je je door andere keuzes van de werkgever op achteruit gaat, dan is dat reden om in gesprek te gaan om dat op te lossen. Je kan bijvoorbeeld ook een zuinigere auto (Prius?) voorstellen: wel groter, maar minder bijtelling voor jou.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Mag je niet zelf een model uitzoeken dan? Je zou dan een goedkope auto kunnen nemen, die met allerlei achteraf aangebrachte opties op hetzelfde nieuwe leasetarief uitkomt. Dan heb je geen hogere bijtelling maar wel het verhoogde leasetarief.

• makila
Bigfoot schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 11:59:
Mag je niet zelf een model uitzoeken dan? Je zou dan een goedkope auto kunnen nemen, die met allerlei achteraf aangebrachte opties op hetzelfde nieuwe leasetarief uitkomt. Dan heb je geen hogere bijtelling maar wel het verhoogde leasetarief.
Hangt er allemaal vanaf.

A. Je hebt een wagenpark(dit zijn wagens zonder bestuurder, maw wagens in overschot). Er wordt dan gekeken welke wagens overeenkomen met jou budgetcategorie(soms wordt er zelfs al maanden op voorhand een wagen gereserveerd voor jou, als geweten is dat iemand een geschikte wagen terug binnenlevert). Daaruit bepaalt de werkgever dan de wagen voor jou. Ben je hier ontevreden mee, dan is het meestal geen probleem deze om te wisselen voor een wagen waar nog geen werknemer aan toegekend is, vermits die onder dezelfde categorie valt.

B. Indien een wagen uit jouw categorie niet beschikbaar is binnen het wagenpark, dan mag je een wagen bestellen. Dit is dan jou eigen keuze op voorwaarde dat de bestelling een wagen is uit jou budgetcategorie.

Of je een nieuwe wagen moogt bestellen, hangt van de financiele situatie en bereidwillendheid van de werkgever af. En ook hangt het af van de grote van het wagenpark. Moet de werkgever tientallen wagens kwijt geraken dan zal die minder geneigd zijn, van jou iets te laten bestellen. Indien er slechts 1 of 2 wagens staan in het wagenpark, dan is de werkgever daar meer toe bereid. Hij geraakt zijn overschot aan wagens dan wel kwijt aan iemand die minder klaagt.

Op de vraag : wordt een werkgever pissy als je komt klagen. Antwoord : Meestal niet. Want diegene die de wagen voor jou bepaald, is *meestal* niet de baas/werkgever zelf maar gewoon een bediende van het wagenpark. Toch bij consultancybedrijven. Meestal heb je dan ook nog een "Wagenpark/Fleet Manager"

PS. Ja ik heb ooit bovenstaande job moeten uitvoeren ;)

[ Voor 31% gewijzigd door makila op 02-10-2008 12:50 ]

• makila
Slasher schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 14:10:
[...] Hij stelt je een betere wagen ter beschikking met als primair doel om je zakelijk van A naar B te brengen en als TS die te duur vind om prive te rijden staat het hem vrij om prive een andere auto te nemen.
Dus is het eigenlijk een beetje een luxeprobleem en vooral krokodillentranen, en ik zou oppassen met commentaar richting de werkgever. Kon nog wel eens ondankbaar overkomen.
Als jij in een groot bedrijf werkt, en jjij komt klagen bij de bedienden die instaan voor het wagenpark, dan komt je eigen Manager dat zelfs niet eens te weten dat jij van wagen wisselt ofdat jij nu een nieuwe wagen gekozen hebt of niet. Je denkt toch niet dat een IT manager zich gaat bezig houden met in de databank te gaan kijken welke wagen je nu wel of niet gekozen hebt??? Zolang je wagen binnen budget ligt, kraait er geen kat naar.

Natuurlijk als je weigert een wagen aan te nemen, en je gaat privé km indienen, nou ja, dan is het dus wel een ander verhaal en volg ik je redenering, dat je daarmee moet oppassen.

[ Voor 46% gewijzigd door makila op 02-10-2008 13:04 ]

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
curry684 schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:23:
[...]
Maar je kunt als werkgever niet zomaar het salaris van je werknemers omlaag gooien omdat dat opeens beleid is, en net zo min kun je het pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden uit het contract willekeurig veranderen.

Wat is eigenlijk de bedoeling van parkeren in zo'n geval? Moet je in de bedrijfsauto naar huis rijden of rijd je met je eigen ragbak naar het kantoor om daar dan de representatieve auto te nemen? In het eerste geval raak je niet alleen het privegebruik van de auto kwijt maar zal er in veel steden ook bijgepast moeten worden voor parkeergeld. Bij ons voor de deur is het zo dat je maar 1 parkeervergunning (op kenteken) kunt krijgen in de praktijk, omdat er geen extra plekken zijn. Een tweede auto kost je dan dus een paar euro per uur, over een groot deel van de week.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Jasper Janssen schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 17:52:
[...]
Maar je kunt als werkgever niet zomaar het salaris van je werknemers omlaag gooien omdat dat opeens beleid is, en net zo min kun je het pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden uit het contract willekeurig veranderen.
Het bruto salaris verandert toch niet? Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn beter geworden door duurdere auto?
Ik heb in ieder geval geen netto garantie in mijn contract staan.

Volgens mij mogen zo ongeveer alle voorwaarden stilzwijgend veranderen zolang het ten goede is.
Geen idee of minder netto salaris een negatief gevolg is voor de wet...
Wat is eigenlijk de bedoeling van parkeren in zo'n geval? Moet je in de bedrijfsauto naar huis rijden of rijd je met je eigen ragbak naar het kantoor om daar dan de representatieve auto te nemen? In het eerste geval raak je niet alleen het privegebruik van de auto kwijt maar zal er in veel steden ook bijgepast moeten worden voor parkeergeld. Bij ons voor de deur is het zo dat je maar 1 parkeervergunning (op kenteken) kunt krijgen in de praktijk, omdat er geen extra plekken zijn. Een tweede auto kost je dan dus een paar euro per uur, over een groot deel van de week.
Wederom niet het probleem van de werkgever, deze stelt een auto ter beschikking voor zakelijke werkzaamheden en een mogelijkheid om deze prive te gebruiken ( secundaire arbeidsvoorwaarden ). Kiest de werknemer er voor om de auto niet prive te gebruiken tsja, dat zal een werkgever niets uitmaken...

Praktisch gezien is de kans vrij groot dat een extra auto in de stad inderdaad in de papieren kan gaan lopen, maar niemand verplicht je hier toe...

• makila
[...]
Maar je kunt als werkgever niet zomaar het salaris van je werknemers omlaag gooien omdat dat opeens beleid is
Het brutoloon mag niet zomaar naar omlaag aangepast worden. Over het nettoloon bestaat er denk ik, geen regeling. Door de werknemer een duurdere auto te geven, gaat het nettoloon van de werknemer achteruit, maar vermits er geen achteruitgang is in het brutoloon, is dit gewoon toegestaan.
[...]
net zo min kun je het pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden uit het contract willekeurig veranderen.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de CAO hier bij ons, dan staat daar letterlijk in dat na 2 jaar dienst je recht hebt op een hoger budget voor je wagen en dat de werkgever het recht heeft deze wagen te kiezen voor jou. En er zal ook wel zo'n regeling bestaan voor de topic starter. En als het in de CAO staat, dan mag dit gewoon.

[ Voor 54% gewijzigd door makila op 04-10-2008 18:35 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

[...]

Zolang er niet in het arbeidscontract van TS staat dat hij een afgeragde Ibiza hoeft te rijden is er veel mogelijk. Naar hoogste waarschijnlijkheid staat er iets in van 'uit hoofde van zijn functie krijgt werknemer de beschikking over een bedrijfsauto welke hij desgewenst prive mag gebruiken'. Hierbij verwijzen ze wellicht naar de berijdersovereenkomst van het bedrijf waar wellicht een minimumklasse is vastgelegd per functiegroep/salarisschaal. Hoe dan ook zal er niets in staat dat het bedrijf verbiedt hem een betere auto te geven (duh).
Wat is eigenlijk de bedoeling van parkeren in zo'n geval? Moet je in de bedrijfsauto naar huis rijden of rijd je met je eigen ragbak naar het kantoor om daar dan de representatieve auto te nemen?
Woon/werkverkeer is sinds de laatste wetswijziging volledig aangemerkt als zakelijk verkeer. Je mag hem dus thuis parkeren zonder fiscale gevolgen.

Professionele website nodig?

Pagina: 1