CAI doos verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

• Bachatero
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 00:56
Op dit moment ben ik bezig met het renoveren van mijn woonkamer. Nu wil ik mijn CAI doos verplaatsen naar een andere wand in de woonkamer. Hoe kan ik dit het beste doen.

1) Op de plaats waar nu de doorvoerdoos (waar de coax12 binnen komt) met een f-connector verlengen naar het nieuwe punt, en vanaf hier doortrekken naar boven of

2) Op de plaats waar nu de doorvoerdoos (waar de coax12 binnen komt) een Hirsmann splitter plaatsen en hiervan uit zowel naar de nieuwe plaats in de woonkamer als wel naar boven doortrekken.

Johan

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 07:03

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Bij splitsen van de kabel heb je altijd te maken met een redelijke demping in je signaal. Als je niet veel apparatuur op je coaxkabel aansluit, kan dat echter niet zo heel erg veel kwaad. Het beste advies hangt dus van je verdere situatie af.

/dev/null

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:53

mace

Sapere Aude

Splitten heeft altijd de voorkeur boven doorlussen, anders heb je dat de boxen aan het begin van de kabel meer signaal krijgen dan aan het eind. Met splitsers verdeel je het gewoon 50/50 (minus het verlies dan). Splitsen zo dicht mogelijk bij de bron is ook beter dan verder van de bron af.

Optie 2 dus. :)

[ Voor 18% gewijzigd door mace op 27-09-2008 22:50 ]

• Bachatero
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 00:56
Bedankt voor de reakties.

Er zijn nu drie aansluitingen.

1) De binnenkomende (rijgdoos)
2) Slaapkamer1 (rijgdoos)
3) Slaapkemer2 (einddoos)

De binnenkomende doos wil ik verplaatsen.

Hier wil ik nu een Hirsmann (Tap off of slpitter) plaatsen.

Ik heb even op de Hirsmann site gekeken, maar wat is nu het verschil tussen een tap-off (aftak element) en een splitter.

Het wordt wel beschreven maar ik snap het niet.

Moet ik nu aftakken of splitten?

Johan

[ Voor 47% gewijzigd door Bachatero op 28-09-2008 00:00 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Bachatero schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 22:53:
Bedankt voor de reakties.

Er zijn nu drie aansluitingen.

1) De binnenkomende (rijgdoos)
2) Slaapkamer1 (rijgdoos)
3) Slaapkemer2 (einddoos)

De binnenkomende doos wil ik verplaatsen.

Hier wil ik nu een Hirsmann (Tap off of slpitter) plaatsen.

Ik heb even op de Hirsmann site gekeken, maar wat is nu het verschil tussen een tap-off (aftak element) en een splitter.

Het wordt wel beschreven maar ik snap het niet.

Moet ik nu aftakken of splitten?

Johan
Een splitter is een 50/50 verdeling: Beide poorten hebben (bij een 2-prts) zo'n 3db verlies.

Aftapelement is niet gelijk verdeeld: De 'doorgang' is relatief laag kwa verlies, de aftapping is (bv) -8db. Dat is bedoeld om de kabelverliezen te compenseren: +10 erin (vanuit een versterker), 2db kabelverlies, dan -8 op eerste aansluiting. Op de 2e aansluiting (bv een stuk verderop waardoor er nog eens 5db verlies in dat kabelstuk optreed) komt bijvoorbeeld een splitter, waardoor er nog eens 3db afgaat.

In dat rekenvoorbeeld hebben zowel punt A, als het 2e punt, wat een stuk verderop zit, toch een gelijkmatig signaal. (geen verlies/versterking tov ingangssignaal) (Met een normale splitter zou op punt A 10-3=+7db signaal staan en overstuur je dus misschien de aansluiting).

In prinicipe is het hele cai-gebeuren een kwestie van logica: optellen (versterker) en aftrekken (splitters, taps, kabelverliezen en in mindere mate connectorverliezen).
rekenvoorbeeld/waardes zijn fictief

• LouisXV
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je kan ook bij je TV aanbieder een offerte opvragen voor het laten verplaatsen van de hoofdaansluiting, ervan uitgaande dat de doos in de woonkamer de hoofdaansluiting is. Dan dan kunnen ze er voor zorgen dat het signaal goed wordt ingeregeld voor die exta (of minder) meters kabel van de verdeelkast buiten naar jouw hoofdaansluiting, en ze vinden het ook fijner om die aansluiting zelf te verplaatsen; bij problemen zal je namelijk ook eerst worden gevraagd om je apparatuur gelijk op de hoofdaansluiting te proberen. Op deze manier hoef je bij verzwakking van het signaal door te lange kabels ook niet te gaan rommelen met versterkers. Je eventuele kabelmodem en decoder zullen dit ook de fijnste oplossing vinden.

Verwijderd

Officieel mag je niet eens de AOP (Abonnee Overname Punt) verplaatsen, omdat dit eigendom is van de kabelmaatschappij.
De offerte voor het verplaatsen is kosteloos en het verplaatsen zelf kost minimaal 160 euro.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. En dat is niet alleen een pesterijtje...

Coaxkabels zijn niet als netwerkkabels oid, ze werken met breedbandsignalen die verschillend dempen op verschillende frequenties. Het inregelen ervan moet dus in de versterkerkast gebeuren en hangt af van de exacte lengte van de coaxkabel.

Als je die lengte wijzigt moet je opnieuw inregelen. Bovendien is de kabelaar verantwoordelijk en aansprakelijk voor het signaal tot op het overnamepunt. Als je daar zelf mee gaat kloten kan de kabelaar die aansprakelijkheid niet meer aannemen, dus kunnen ze het signaal ook niet meer garanderen (ook niet als je het in principe technisch prima gedaan hebt :o ).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als je het toch zelf doet en je hebt eens een probleem met je signaal, waardoor je een monteur nodig hebt,
dan moet je alsnog de herstelkosten betalen om het in orde te maken.
Pagina: 1