Artifacts, maar wat veroorzaakt het?

Pagina: 1
Acties:

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-05 11:12
Hey,

Ik heb sinds een half jaar een systeem met de volgende specificaties:
Intel Q6600
Kingston HyperX 2 gig : pc 9200 1150 mhz,
MSI Geforce 8800 GT Pre OC
600Gig opslag Raid 0 Stripe.

Dit systeempje werkt prima, maar nu heb ik een probleem sinds ik terug ben gegaan van Vista naar Windows XP.

Ik zal mijn probleem eens laten zien doormiddel van screenshots:
Screen 1
Screen 2
Screen 3
Screen 4
Screen 5

Dit probleem kan ik het besten omschrijven als artifacts, maar normaal als het echte artifacts waren stond me scherm wel vol met lijnen en strepen, maar bij mij niet het gebeurt maar in kleine mate en onverwachts. Daarnaast zijn WoW en Farcry die je op mijn screens ziet oudere spellen die mijn grafische kaart niet oververhit kunnen laten worden lijkt mij.

Deze problemen deden zich wille keurig voor na het starten van wow of aan het einde van een match in farcry, en vaak krijg ik dit niet eens te zien en dan werkt het perfect. Wat vreemd is wat als je gfx te warm zou worden zou het vaak pas na lang spelen zijn?

Om dit probleem op te lossen heb ik al een aantal onderdelen getest:

Ik heb mijn Grafische kaart gestresst met: real time hdr ibl. Geen enkele artifacts.
Mijn geheugen heb ik gecontroleerd met Microsofts Memtest -> 0 fouten Standaard test en extended test.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? Ik denk persoonlijk dat het aan mijn geheugen ligt, aangezien dit vaker voorkomt bij geheugen en de gfx lijnen en strepen moet geven, of kan het totaal ergens anders aan liggen?

Zouden drivers dit kunnen veroorzaken? In vista had ik nergens last van. En tevens dit probleem heb ik niet altijd.

Alvast Bedankt

Verwijderd

"Zouden drivers dit kunnen veroorzaken?"

Ja, dat zou kunnen (mischien dat er tijdens de installatie iets fout is gegaan, .. een bitje wat scheef staat..)

... er ligt toch geen laag stof op die kaart? :P

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2008 21:52 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik heb dezelfde "artifacts" in XP met m'n 8800GT en ik denk dat het gewoon aan de drivers ligt, maar zodra je het spel opnieuw opstart ben je het ook weer kwijt.

Waarschijnlijk een shader ofzoiets die net een dingetje verkeerd berekend en dan zit je meteen met een verkeerde dataflow.

Ik heb hetzelfde probleem ook in CSS, GRID, WoW en in HL2: EP2 gehad. Vista wel geïnstalleerd, maar nog niet in gegamed, zal ik ook nog wel even testen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Draai voor je videokaart eens enkele uren ATiTool artifact test, en voor je geheugen een echte stresser als Memtest86. Deze tools stressen de boel stukken beter dan rthdribl en Microsoft Memtest, en zijn ook véél nauwkeuriger in het geven van resultaten.

Het probleem lijkt inderdaad bij geheugen te ligen.
Wiethoofd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 21:53:
Ik heb dezelfde "artifacts" in XP met m'n 8800GT en ik denk dat het gewoon aan de drivers ligt, maar zodra je het spel opnieuw opstart ben je het ook weer kwijt.
Een driver-issue zou ook kunnen, maar als ik lees dat het hele scherm vol strepen staan, lijkt me dat toch ietwat ver gaan voor een driver issue ;)

Kijk in ieder geval wel even of je de nieuwste final drivers hebt.
Waarschijnlijk een shader ofzoiets die net een dingetje verkeerd berekend en dan zit je meteen met een verkeerde dataflow.
Lijkt me sterk dat je door een fout shadertje een compleet verkeerde texture op een muur ziet, of een deel van een 3D-model mist :>

[ Voor 55% gewijzigd door TheZeroorez op 27-09-2008 21:57 ]

Verwijderd

Dit ziet er echt niet uit als een hardware probleem, zijn iig artifacts die ik nooit gezien heb door warmte probleem/ overclocken.

• MuVo
ok tnx :),

Ik zal Ati tool eens draaien en memtest86.

Verder heb ik geen strepen in me beeld alleen texture problemen.

Tevens ga ik nu me drivers update met de nieuwste nvida drivers 25-9-08 :)

miss dat het helpt :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

* Wiethoofd zet ook even de nieuwste WHQL drivers op z'n systeem

Het is 1 bepaalde texture die niet goed geladen wordt; af en toe 2 of 3, maar het zijn textures die verkeerd gerendered worden, dus als er een foutje in de driver zit die de boel verkeerd adresseerd of output dan krijg je volgens mij zulke fratsen en heeft het volgens mij niet het recht artifact te heten. (kromme zin, hopelijk wel duidelijk ;))

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• MuVo
Na een driver update en een poosje nergens last van hebben gehad, is het weer terug en hoe!

Screens:
Screen 1
Screen 1

Ik zal vanavond eens een mem test doen, maar lijkt me sterk dat het daar aan ligt :S

Iemand nog andere ideeen waar het aan kan liggen?

Bij wow krijg ik het als ik ge alt tabt heb, bij farcry nog maar 1 x mee gemaakt na driver update.

Zodra ik uitlog en daarna in wow inlog is het weg...
Pagina: 1