Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] SFC gebruiken in Recovery Console

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede avond,

Sinds gisteren is start mijn laptop niet meer op omdat het bestand SCSIPORT.SYS in C:\Windows\System32\Drivers corrupt is geworden. Terugkeren naar een Restore Point van 2 dagen geleden helpt niet meer.

Ik was van plan om sfc.exe te gebruiken vanaf de Recovery Environment wanneer je je PC boot met de DVD, maar dan krijg ik telkens de foutmelding "Windows Resource Protection could not that the repair service."

Bij Windows XP kwam terecht in de geinstalleerde windows-omgeving met de recovery console. Bij vista is dit blijkbaar X:\ , een soort ramdisk van die DVD?

Bestaat er een manier om te 'chrooten' in die geinstalleerde vista en alsnog sfc te kunnen runnen?
Ik heb tegenwoordig wel elke week een corrupt bestand of registry, maar dat kon telkens verholpen worden door een Restore Point te gebruiken.

Ik heb echt geen zin meer om weer uren te spenderen met het kopiëren van C:\Users naar een externe schijf via een Linux LiveCD en dan weer 2 dagen bezig zijn met alles te formatteren en te herinstalleren :'(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 21:43:
Bij Windows XP kwam terecht in de geinstalleerde windows-omgeving met de recovery console. Bij vista is dit blijkbaar X:\ , een soort ramdisk van die DVD?
Klopt.
Van daaruit heb je vervolgens toegang tot de disk (cmd.exe).
Bestaat er een manier om te 'chrooten' in die geinstalleerde vista en alsnog sfc te kunnen runnen?
Die is er niet, wel de System Recovery util die een restore point (wat eigenlijk een Shadow Copy volume is) terug kan (proberen te) zetten.
Maar je kan ook een bestaande .wim image van de DVD mounten met imagex om zo het bestand zelf terug te zetten eventueel. Meer werk, maar allicht...
Ik heb tegenwoordig wel elke week een corrupt bestand of registry, maar dat kon telkens verholpen worden door een Restore Point te gebruiken.
Lijkt het je overigens niet verstandiger om dáár je energie eens op te richten?
Elke week file corruptions is echt niet gezond hoor, pak de root cause eens aan in plaats van symptoombestrijding toe te passen? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een poosje geleden die scsiport.sys uit install.wim gehaald, op een USB stick gezet en naar c:\Windows\System32\drivers gekopieerd. Het heeft niet geholpen :s

Verwijderd

Topicstarter
Er zit echt niets anders meer op dan mijn gegeven te kopiëren en alles te herinstalleren :(

Bestaat er geen mechanisme / tool die zulke file-corruption kan verhinderen?
Of een shutdownscript op basis van sfc.exe ?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 18:20:
Er zit echt niets anders meer op dan mijn gegeven te kopiëren en alles te herinstalleren :(

Bestaat er geen mechanisme / tool die zulke file-corruption kan verhinderen?
Of een shutdownscript op basis van sfc.exe ?
of wat dacht je van kapotte hardware vervangen of je pc netjes shutdownen ofzo? Ik beheer een stuk of 100 windows machines, en de enige keer dat er files corrupt raken, is dat door deze oorzaken. Als jij elke week corruptie hebt, is er iets goed mis.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Shutdown gebeurt altijd netjes.
Nu van kapotte hardware moet ik eens zien hoor. Ik hou het nu toch nauwlettend in de gaten.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tja, als je elke week corrupte files oploopt, dan kun je twee dingen doen.
Achter de feiten aanhobbelen en elke keer een restore doen of een backup terugzetten, of:
Je gaat op zoek naar de oorzaak van die problemen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat ik het probleem heb gevonden :o
Raxco PerfectDisk 2008.
Wanneer die een offline defragmentation uitvoert, voor de pagefile, registry en andere systemfiles, dan start vista bij reboot niet meer op. Een service van PerfectDisk crasht gewoon tijdens de reboot.
Als je daarna op de powerknop drukt (ctrl-alt-del gaat niet en er is geen reset knopje op de laptop), dan zit ik met de gebakken peren. Het registry is dan corrupt or missing of één of meerdere andere bestanden.
Pagina: 1