Verwijderd

Topicstarter
HELP. Mijn oude vertrouwde Acer laptop uit 2002 heeft kuren. Ik zoek een nieuwe laptop met Windows XP en een mat scherm. Verder niets bijzonders.
1. Ik werk altijd met multipartitiesystemen met twee voor elkaar verborgen Windows XP partities en één gemeenschappelijke data partitie. Met Windows 98 was het maken van een dergelijk systeem heel eenvoudig. Toen kwam Windows XP. Het was het een stuk lastiger om een dergelijk systeem te maken. Maar nu met Windows Vista is het maken van een multipartitiesysteem helemaal een drama. Helaas worden laptops met Windows XP praktisch niet meer gemaakt.
2. Omdat de laptop in de veranda gebruikt wordt moet het scherm mat zijn want er is veel zonlicht. Maar de meeste laptops hebben nu glossy beeldschermen. Ik heb een laptop met een glimmend scherm in de veranda uitgeprobeerd bij veel zonlicht. Het was totaal onbruikbaar, je kijkt voortdurend in een spiegel dat leidt erg af.
Vroeger werd er veel moeite gedaan om beeldschermen antireflecterend te maken. Nu zijn het perfecte spiegels. Wie heeft hierom gevraagd? Vreemd dat de meeste losse beeldschermen nog altijd mat zijn. Ik weet wel waarom laptop schermen glimmend zijn: ze zijn gemaakt voor dames, dan kunnen ze zich bij het werken achter de laptop tegelijk opmaken (grapje).
Omdat ik geen grote lelijke computerkast met een hoop kabels in mijn veranda wil hebben valt een gewone PC af.

Wie heeft een oplossing?

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-08 22:12
1) simpel, op zo'n 'vista' laptop kan je uiteraard ook gewoon XP/vista installeren, formatteer gewoon de boel als je hem binnen krijgt en gooi XP erop. Het besturingssysteem van een laptop is onafhankelijk van de hardware.

2) Deze weet ik niet zo 1-2-3.

Verwijderd

Ja, want je schijnt te mogen downgraden vanaf Vista.

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 07:04

ToeingTheLine

Mask of sanity

Je kan niet zomaar een willekeurige laptop nemen en die dan "downgraden" naar XP. Veel fabrikanten geven geen ondersteuning en het kan dan ook moeilijk zijn om drivers te vinden.

Life is what you others make it.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 21:05:
2. Omdat de laptop in de veranda gebruikt wordt moet het scherm mat zijn want er is veel zonlicht. Maar de meeste laptops hebben nu glossy beeldschermen. Ik heb een laptop met een glimmend scherm in de veranda uitgeprobeerd bij veel zonlicht. Het was totaal onbruikbaar, je kijkt voortdurend in een spiegel dat leidt erg af.
Als je een felle backlight hebt maakt het weinig uit of het scherm glimmend is of niet. Ik heb bijvoorbeeld regelmatig buiten gewerkt met een Macbook Air en een Sony TZ, beide hebben een glossy LED scherm en zijn perfect zichtbaar in zonlicht en zelfs als de zon direct op het scherm valt.

Maar goed er zijn genoeg matte schermen te vinden, bijvoorbeeld de Dell Latitudes an Vostros. Ik denk dat die ook wel Xp ondersteunen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
IBM / Lenovo ThinkPad ?

Die hebben nog gewoon XP drivers beschikbaar.

Tevens hebben ze een mat scherm.

Ze zijn wel wat prijzig, maar je krijgt er een hoop kwaliteit voor terug!

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2008 21:19 ]

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik heb net voor een vriend van me een laptop gekocht, en die had gewoon een mat scherm erop.
het was een green mile laptop. Er stond helaas geen typenummer op

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 16:42
Ik heb net voor m'n pa een HP Business notebook 6730b aangeschaft. Prima betaalbaar, ziet er redelijk goed uit en er zit een CD bij om van Vista te downgraden naar XP (verse installatie overigens, inclusief drivers enzovoorts). Scherm is goed helder, maar heeft geen glanslaag.

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-08 22:12
falling_down schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 21:13:
Je kan niet zomaar een willekeurige laptop nemen en die dan "downgraden" naar XP. Veel fabrikanten geven geen ondersteuning en het kan dan ook moeilijk zijn om drivers te vinden.
Welke tweaker heeft dan ook ondersteuning nodig van de fabrikant? ;)

Drivers vinden is over het algemeen geen probleem. Bijna alle fabrikanten hebben drivers voor zowel vista als xp.

En waarom zou je in godsnaam niet gewoon een willekeurige laptop kunnen "downgraden" naar XP?

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:45
Een Windows-XP licentie heb je al? In dat geval maakt het niet zoveel uit of je een Vista-laptop koopt, je kunt er gewoon XP op zetten zolang er drivers te vinden zijn.

Als je dus een laptop gevonden hebt die een mat scherm heeft, hoef je alleen nog even voor de koop te controleren of hiervoor XP-drivers te downloaden zijn op de website van de fabrikant.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Hier 2 interessante draadjes over welk scherm nou het beste leesbaar is met buitenlicht/zonlicht:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=3559583
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=271139

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Mocht je een Lenovo overwegen, dan is het misschien wat om eens te kijken bij Salland. Daar heb je voor minder dan €500 een instapmodel Thinkpad R61 met mat scherm. Als je meer te besteden hebt, kun je kiezen voor een wat zwaarder model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Het is een Dell Vostro 1710 geworden. Een 17 inch MAT beeldscherm 1440x900 en Windows XP. Zonder de GeForce™ 8600M want ik speel toch geen snelle games. En wat er niet in zit kan ook niet stuk gaan. Een 17 inch HP 8710p of 8710w had ook nog gekund, maar deze notebooks zijn veel duurder, en krachtiger dan ik nodig heb. Bovendien heeft de Vostro 1710 een betere schermverlichting volgens www.notebookcheck.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Dell Vostro 1710 nu 8 maanden in gebruik. Mijn ervaring met de laptop is goed. Het besturingssysteem XP geeft geen problemen met multipartitiesystemen en is relatief snel. Het beeldscherm is mat en daardoor ook prima te gebruiken buiten in de tuin bij zonlicht (wel onder een parasol). Dat is bij vrijwel de meeste nieuwe laptops met glossy beeldschermen onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06-2024
Als hij nog steeds geen keuze heeft gemaakt, heb je hem vast een dienst bewezen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:23
Rudy schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 18:10:
Als hij nog steeds geen keuze heeft gemaakt, heb je hem vast een dienst bewezen! :+
eh, het is de TS zelf die de schop gaf hoor :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Hp business laptops zoals bvb de Hp8730w of 8530 heeft een mat scherm en een downgrade naar windows XP ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 18:05:
Ik heb de Dell Vostro 1710 nu 8 maanden in gebruik. Mijn ervaring met de laptop is goed. Het besturingssysteem XP geeft geen problemen met multipartitiesystemen en is relatief snel. Het beeldscherm is mat en daardoor ook prima te gebruiken buiten in de tuin bij zonlicht (wel onder een parasol). Dat is bij vrijwel de meeste nieuwe laptops met glossy beeldschermen onmogelijk.
Ik heb het kleine broertje (Vostro 1510) deze bevalt mij tot zover ook erg goed.
Wel jammer dat Dell sinds kort geen Nederlandstalig support meer heeft.
Leuk dat je nog even laat weten wat het is geworden :)
@ Pm1 > *TS heeft inmiddels dus een laptop*

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1