(cooling) 10 graden van je cpu af, gratis!

Pagina: 1
Acties:

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 21:52

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Hallo,

Ik heb net de cooling ontdekking van mijn leven gedaan ;)

Mijn cpu werd normaal onder stress zo 55 graden, nu nog maar 43!
En dit allemaal met dezelfde koeler en snelheid.

Afbeeldingslocatie: http://images.tigerdirect.com/skuimages/large/M452-2838-main2.jpg

Tussen het bovenste pci-e slot, en de cpu blijf heel veel warmte hangen, en er zit ook nog eens een passieve koeler van de northbridge, die makkelijk de 80 graden haalt.
En je raad het al, al die achtergebleven warmte gaat rechtstreeks naar, vooral je cpu en videokaart.

Dus mijn oplossing, een kleine 40/60 mm fan ertussen plaatsen, net aan de rechterkant van dat koelblok.
Zelfs op 7v, dan is hij onhoorbaar, maar werkt het al wel. (Voor mensen die weten hoe luid een kleine fan kan zijn ;))
Scheelt echt zo enorm veel, idle is het zelfs nog maar 30 graden.
En wie heeft nou niet nog ergens zo'n ding liggen?

Hoop dat ik er wat mensen mee help.
Op verzoek kan ik even een plaatje maken hoe ik het heb gemaakt.

ps. Dit is geen standaard plaats voor een fan, je zult zelf dus een oplossing moeten bedenken hoe je hem er gaat plaatsen, ik heb hem gewoon op de videokaart gezet, en omdat die kleine fans haast niet bewegen, valt hij niet om, maar er zijn nog zoveel meer opties, dus proberen maar ;)

ps2. Weet niet of die al ergens bekend was, lijkt mij wel, maar toch wel leuk voor wat meer cooling.

[ Voor 4% gewijzigd door painkill op 28-09-2008 00:11 ]

Mijn SNES verzameling!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oftewel hetzelfde idee als een 80/100/120 milimeter fan in je zijpaneel die koelte blaast naar je moederbord toe? De reden dat er juist geen 40/60 milimeter fans gebruikt worden daar is omdat die dingen vaak een flinke herrie maken en niet echt betrouwbaar zijn en het juist mogelijk is om die plek passief te koelen. Tuurlijk die warmte moet ergens heen, maar met een goede airflow los je dat prima op. Ik denk zelfs beter dan met zo'n mini fan er tussen proppen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Tsurany schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 20:10:
Oftewel hetzelfde idee als een 80/100/120 milimeter fan in je zijpaneel die koelte blaast naar je moederbord toe? De reden dat er juist geen 40/60 milimeter fans gebruikt worden daar is omdat die dingen vaak een flinke herrie maken en niet echt betrouwbaar zijn en het juist mogelijk is om die plek passief te koelen. Tuurlijk die warmte moet ergens heen, maar met een goede airflow los je dat prima op. Ik denk zelfs beter dan met zo'n mini fan er tussen proppen.
Dat is nou juist het probleem, een goede airflow die net op die plek komt is echt moeilijk.
Want meestal zitten er voor die plek wel HD kabels, een videokaart, geheugen, komt dus weinig lucht.

Een sidefan is mogelijk, maar die is meestal maar op 1 plaats te zetten.

En het lawaai, zet hem op 7V en je hoort er niks van, op 12V maakt het inderdaad lawaai.
Ik heb hem op 7V momenteel, en daar zijn ook die scores mee gehaald ;)

Mijn SNES verzameling!

Verwijderd

Tjeez, dat gaat snel ineens, easy ;)

Bij deze. Ik vind het een goede tip want ik kende het effect al en om dat te begrijpen moet je wel wat van stromingsleer kennen.

Wat er gebeurt is dat de hete lucht onder de CPU wil opstijgen en dat deze rond gaat zingen (rondcirculatie). Bij een thermische circulatie is er een tegenbeweging en dat is de hitteprop die telkens bijgevoed wordt.

Om het te begrijpen ben je een stormdepressie aan het opwekken dat wordt gedreven door een koufront.

Jij onderbreekt deze circulatie door hem haaks te forceren met lucht door de kleine fan en daarom is de 'hitteprop' ook weg.

Op mijn oude werk konden we met damp zien hoe dat gebeurt en dat is een heel bijzonder en mooi gezicht. Sommige luchtplekken in je kast bewegen niet ondanks de grote airflow. Hitte wordt gevangen.

In zware laptops is dit probleem minder aanwezig omdat hier de lucht vrij gefroceerd heen moet. Door jouw grote ruimte in je grote kast krijg je meer het effect van een storm op een hete mok koffie (als je dat effect kent). Het weer is het grote broertje ervan.

Even pinnig zijn >:) Was die kleine fan ook gratis ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2008 20:18 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

painkill schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 20:14:
[...]

Dat is nou juist het probleem, een goede airflow die net op die plek komt is echt moeilijk.
Want meestal zitten er voor die plek wel HD kabels, een videokaart, geheugen, komt dus weinig lucht.

Een sidefan is mogelijk, maar die is meestal maar op 1 plaats te zetten.

En het lawaai, zet hem op 7V en je hoort er niks van, op 12V maakt het inderdaad lawaai.
Ik heb hem op 7V momenteel, en daar zijn ook die scores mee gehaald ;)
Je kast opruimen helpt ook enorm, goede front fan en een goede rear fan en je kabels opruimen zorgt echt wel voor een voldoende luchtstroom. En een sidefan kan je natuurlijk zo zelf in je zijkant monteren. Of je koopt natuurlijk een goede standaard kast.
Het is opzich leuk om zoiets uit te vinden, maar echt revolutionair is het niet zoals jij het nu presenteert. Ik heb gewoon een kast met 4x120mm in het zijpaneel en dan blaast hij echt die hete lucht wel weg. Hangt dus enorm van je huidige koeling en je kast af of het wel of niet werkt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Tsurany schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 20:24:
[...]

Je kast opruimen helpt ook enorm, goede front fan en een goede rear fan en je kabels opruimen zorgt echt wel voor een voldoende luchtstroom. En een sidefan kan je natuurlijk zo zelf in je zijkant monteren. Of je koopt natuurlijk een goede standaard kast.
Het is opzich leuk om zoiets uit te vinden, maar echt revolutionair is het niet zoals jij het nu presenteert. Ik heb gewoon een kast met 4x120mm in het zijpaneel en dan blaast hij echt die hete lucht wel weg. Hangt dus enorm van je huidige koeling en je kast af of het wel of niet werkt.
Ik ben anti-zijfans in een kast. dat verklaar ik,

Het allerbeste is als je de natuurlijke stroom van de lucht volgt en een inductie opwekt door in het vooronder van de kast een 80 mm fan te zetten, naar binnen gericht en boven je CPU een 120 mm voedingsfan die afzuigt en in het achterboven ook nog eens een 120 mm fan.

Je vangt nu alle hitte in je kast en de fan voorin blaast de koele lucht direct de kast in en dat rijkt tot onder je grafische kaart die dat erg kan waarderen en je voeding en rearfan zuigen alle hitte af en er kan niet gevangen zitten. Het liefst moet de grafische kaart de hitte achter uitblazen, dat scheeld 6 graden op je GPU edoch de fan van je grafische kaart als hij alles voor uitpoept ruzie gaat maken met de front intake die tegen blaast en je hebt weer een front erbij.
"Alles een kant op" en dat is van vooronder naar achterboven. Ik heb heel wat servers in elkaar geknutselt en hoop dat ik hier wel iets ervaring mee heb.

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 20:51:
[...]

Ik ben anti-zijfans in een kast. dat verklaar ik,

Het allerbeste is als je de natuurlijke stroom van de lucht volgt en een inductie opwekt door in het vooronder van de kast een 80 mm fan te zetten, naar binnen gericht en boven je CPU een 120 mm voedingsfan die afzuigt en in het achterboven ook nog eens een 120 mm fan.

Je vangt nu alle hitte in je kast en de fan voorin blaast de koele lucht direct de kast in en dat rijkt tot onder je grafische kaart die dat erg kan waarderen en je voeding en rearfan zuigen alle hitte af en er kan niet gevangen zitten. Het liefst moet de grafische kaart de hitte achter uitblazen, dat scheeld 6 graden op je GPU edoch de fan van je grafische kaart als hij alles voor uitpoept ruzie gaat maken met de front intake die tegen blaast en je hebt weer een front erbij.
"Alles een kant op" en dat is van vooronder naar achterboven. Ik heb heel wat servers in elkaar geknutselt en hoop dat ik hier wel iets ervaring mee heb.
Zo heb ik het precies, maar toch op dat stukje zat toch de lucht "vast".

Het is ook meer een oplossing voor mensen die niet echt een goede luchtstroom hebben.

Mijn SNES verzameling!

Verwijderd

Mijn oplossing was gewoon een goede koeler op de north-bridge plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/noctua_nc_u6_1.jpg

En dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://spooky.student.utwente.nl/~icec/P1000382.JPG

@hieronder: Ik nam aan dat je heatpipes kon tellen :>

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2008 23:16 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik neem dan wel aan dat je het kleine staande koelertje bedoelt? :+

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-12-2025
Wat een schattige tower! :D

ontopic:
M'n q6600 @ 3,6 zou opzich wel wat koeler mogen, dit is misschien wel is het proberen waard.
Dit dingetje lijkt er trouwens wel voor gemaakt:
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=75018

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
aegis3d schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 23:43:
Wat een schattige tower! :D

ontopic:
M'n q6600 @ 3,6 zou opzich wel wat koeler mogen, dit is misschien wel is het proberen waard.
Dit dingetje lijkt er trouwens wel voor gemaakt:
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=75018
Sommige moederborden hebben standaard koelers op NB, maar deze "gooien" alleen de warmte opzij, net zoals een normale fan, het beste is toch om het naar 1 kant te laten blazen.

Veel succes in ieder geval ;)

Mijn SNES verzameling!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-01 09:18

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Graag misschien een foto van hoe het nu uitziet :)

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
Dw1-nl schreef op zondag 28 september 2008 @ 00:16:
Graag misschien een foto van hoe het nu uitziet :)
Had ik wel beloofd, maar vandaag niet meer, want mijn hd is net kapot gegaan, allemaal reallocated dingen, nu herkent het bios hem al niet meer...

"gelukkig" was het een download schijf, en geen OS schijf, maar toch niet leuk, stond heel veel programma's op.
En dingen die ik niemand anders wil laten zien :p

Mijn SNES verzameling!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 23:08:
[afbeelding]

[afbeelding]

'k Moet het toch even opmerken; wat een prachtige foto. Mooi gezicht! :*)

.. en 4x Kingston HyperX zie'k .. same here ;)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

niet zo high tech , maar wel effectief ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/09/28/1222578460-490.jpg

Verwijderd

[afbeelding]

[afbeelding]

Klein aardbevingkje in Roermond met 2,1 op richter en ze breken af.
Ben je nu daar niet bang voor? Het lijkt me tijdens vervoer een hele opgave om het apparaat ongeschonden op zijn nieuwe plek te krijgen.
Ik wil echt niet zeiken op deze schitterende zondagmorgen, maar is waterkoeling misschien geen optie?
Goed, het materiaal zit er al in en misschien een idee om de uiteinden van de koelers met een draadje te bevestigen aan de wand zodat ze alle kanten opkunnen, behalve naar beneden.

Dat het goed moet koelen, daar ben ik wel zeker van :)

Mijn oude machine had ook van zulke blokken en die kast is vaak verplaatst, maar bij het neerzetten voelde ik toch een tegenbewegende kracht, ofwel de koeler bewoog terwijl die muurvast zat.

Nu heb ik 2 laptops en ik weet begot niet welke koelers erin zitten, maar als ik aan het gamen ben blijft het geheel alsnog stil.

Ik zou daar toch over na gaan denken want ik gun je alles behalve een afgebroken koeler ;)

Of het systeem 90 graden kantelen, ben je van dat probleem ook af ;)
Sorry :/

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2008 08:19 ]

Verwijderd

ing._Buttje schreef op zondag 28 september 2008 @ 00:22:
[...]

'k Moet het toch even opmerken; wat een prachtige foto. Mooi gezicht! :*)

.. en 4x Kingston HyperX zie'k .. same here ;)
Dankje :)
Ik zie nog wel ruimte voor verbetering... :P
Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 08:18:
[...]

Verhaal met een aardbeving...

[...]
De enige koeler die enigszins zwaar is, is de CPU-koeler en die weegt volgens de specs 790 gram. Valt allemaal dus wel mee.

Zou bovendien niet weten waarom ik mijn pc zou willen verplaatsen, staat hier prima zo ;)
Waterkoeling is me veel te veel gedoe, nu blijft m'n pc ook goed koel en ik hoor 'm niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2008 18:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 18:22:
[...]

Dankje :)

[...]

Ik zie nog wel ruimte voor verbetering... :P

[...]

De enige koeler die enigszins zwaar is, is de CPU-koeler en die weegt volgens de specs 790 gram. Valt allemaal dus wel mee.

Zou bovendien niet weten waarom ik mijn pc zou willen verplaatsen, staat hier prima zo ;)
Waterkoeling is me veel te veel gedoe, nu blijft m'n pc ook goed koel en ik hoor 'm niet.
790 gram kan wel fijn zijn, maar heb je ooit van hefboomwerking gehoord? Hij is aardig lang en begrijp me niet verkeerd want ik gun je dat systeem van harte, serieus, maar ik probeer mee te denken.

"Een krat bier kan iedereen optillen en een vol krat ook. Pak een leeg krat en houd die vast met gestrekte armen. Gaat je nog geen 60 seconden lukken en mij evenmin.

Kijk, als ik zou denken van "hij rot maar weg met zijn systeem" zou ik niet gereageert hebben, maar ik heb het wel ervaren dat zo'n mooi ding ineens los in je kast licht en niet een keer overigens. Ik heb 8 jaar in de automatisering gewerkt en heel wat ellende zien gebeuren waarvan je het niet verwacht.

Materiaalmoeheid bestaat echt. Ik heb gewoon zoiets over me van als het mis gaat (ga ik niet vanuit ;) ) dat mij niets te verwijten valt qua inaduquate hulp.

Misschien ook een tintje paranoïa op dat gebied want ik heb met zeer dure servers gesleuteld en dan hou jij je adem in bij het plaatsen van iets. Voorzichtigheid en ik gun je het gewoon NIET dat het na 2 jaar ineens misgaat.

Ik ben kritisch, meer niet ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2008 20:11 ]

Verwijderd

Koeler kan er gemakkelijk op.....

Met dikke scythe koeler vaak zat heen en weer gereden naar lan etc en geen probleem of wat dan ook!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:49

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:06:
[...]

790 gram kan wel fijn zijn, maar heb je ooit van hefboomwerking gehoord? Hij is aardig lang en begrijp me niet verkeerd want ik gun je dat systeem van harte, serieus, maar ik probeer mee te denken.

"Een krat bier kan iedereen optillen en een vol krat ook. Pak een leeg krat en houd die vast met gestrekte armen. Gaat je nog geen 60 seconden lukken en mij evenmin.

Kijk, als ik zou denken van "hij rot maar weg met zijn systeem" zou ik niet gereageert hebben, maar ik heb het wel ervaren dat zo'n mooi ding ineens los in je kast licht en niet een keer overigens. Ik heb 8 jaar in de automatisering gewerkt en heel wat ellende zien gebeuren waarvan je het niet verwacht.

Materiaalmoeheid bestaat echt. Ik heb gewoon zoiets over me van als het mis gaat (ga ik niet vanuit ;) ) dat mij niets te verwijten valt qua inaduquate hulp.

Misschien ook een tintje paranoïa op dat gebied want ik heb met zeer dure servers gesleuteld en dan hou jij je adem in bij het plaatsen van iets. Voorzichtigheid en ik gun je het gewoon NIET dat het na 2 jaar ineens misgaat.

Ik ben kritisch, meer niet ;)
een moederplank is ook niet van metaal... daarnaast zullen de mensen die die koelers ontwerpen natuurlijk wel de nodige berekeningen doen om te kijken of het moederbord het houd. Wil je helemaal veilig zitten, dan maak je tijdens de installatie van de dikke processor koeler een mooie tie-wrap richting de voeding (of de bovenkant van de case). Maak 'm vast en je bent verzekerd van een stabiel(er) systeem, in fysiek opzicht.
Daarentegen ben ik het uiteraard wel met je eens dat je geen kilo's aan een moederplank moet hangen. Als het allemaal niets te leien heeft dan kun je een mobo zelfs nog wel aan 3 schroefjes aan de backplate hangen. Bedenk dan wel dat je de plank tegenhoud als je een pci-kaart er met lomp geweld in wil drukken.... :D

-_-

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ipv. al die "hulp" fans zou je ook de stock Intel CPU koeler kunnen vervangen door een betere, heb je al die andere fans niet meer nodig en heb je betere & stillere koeling. Sowieso is "slechts" 1 8cm intake fan (voor-onderin de kast) en een 12cm outtake fan voor een echt stevige OC meestal niet voldoende, zeker niet als je ook een deftige GPU-kookplaat hebt ;) Het is zeker een leuke tip, maar niets nieuws ...

Daarnaast vergeten mensen het belangrijkste onderdeel vaak afdoende te koelen; je HDDs ! CPUs en GPUs zijn dan mogelijk prijzig, maar wel vervangbaar terwijl verloren data nog veel duurder en/of moeilijker te vervangen is ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Topicstarter
SKiLLa schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 20:09:
Ipv. al die "hulp" fans zou je ook de stock Intel CPU koeler kunnen vervangen door een betere, heb je al die andere fans niet meer nodig en heb je betere & stillere koeling. Sowieso is "slechts" 1 8cm intake fan (voor-onderin de kast) en een 12cm outtake fan voor een echt stevige OC meestal niet voldoende, zeker niet als je ook een deftige GPU-kookplaat hebt ;) Het is zeker een leuke tip, maar niets nieuws ...

Daarnaast vergeten mensen het belangrijkste onderdeel vaak afdoende te koelen; je HDDs ! CPUs en GPUs zijn dan mogelijk prijzig, maar wel vervangbaar terwijl verloren data nog veel duurder en/of moeilijker te vervangen is ...
HD's gaan niet eerder dood als ze 10 graden warmer zijn...
Maar ik houd ze toch altijd wel onder de 30.

Mijn SNES verzameling!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

painkill schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 20:31:
[...]
HD's gaan niet eerder dood als ze 10 graden warmer zijn...
Maar ik houd ze toch altijd wel onder de 30.
Echt wel; fabrikanten garanderen de MTBF sowieso slechts bij < 50c. En er zijn zat grootschalige onderzoeken waaruit blijkt dat er wel degelijk een relatie tussen de temperatuur en verwachte levensduur is.

Frappant hierbij is dat uit een langdurig onderzoek van Google zelf bleek dat te koud ook niet goed is. Tussen de 30-40c geeft de beste levensverwachting, google maar eens ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

SKiLLa schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 20:20:
[...]

Echt wel; fabrikanten garanderen de MTBF sowieso slechts bij < 50c. En er zijn zat grootschalige onderzoeken waaruit blijkt dat er wel degelijk een relatie tussen de temperatuur en verwachte levensduur is.

Frappant hierbij is dat uit een langdurig onderzoek van Google zelf bleek dat te koud ook niet goed is. Tussen de 30-40c geeft de beste levensverwachting, google maar eens ...
Klopt helemaal wat je zegt :)
Tussen de 30 en 40 graden is het beste inderdaad. Weet ik.

Hmm, mijn 2 harddisks in mijn laptop zijn 28 graden resp 32 graden. Zit net op het randje :D
Even Speedfan erbij gehaald en SMART van disk 1 is 100% en van harddisk 2 al iets minder zie ik nu :/

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2008 20:53 ]

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:46

World Citizen

FreeReef.nl

Ik zou toch graag een foto van de TS zijn nieuwe fan willen zien... (foto vand e kast dan he)

Goed plan namelijk... ik ben beniewd hoe je het vast hebt gezet...

FreeReef.nl

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:19
[afbeelding]

[afbeelding]
@ Icec_Old: Ik zie dat je een Antec P180/2 hebt, en dat je de stock fans vervangen hebt door witte fans?
Welk merk/type is dat en hoe heb je het dan geregeld met de fan controllers achter op de kast?

discogs

Pagina: 1