Ook daar oppassen, 100Mbps is niet niets.
Ik had een Compaq Deskpro EN SFF (P3-533) met goede 100Mbit NICs (Intel onboard, 3Com losse kaart) met Debian erop die prima in staat was om m'n oude 6Mbit verbinding te routeren (en af en toe ook 24Mbit op een LAN party) en en passant ook als fileserver en torrentbak te functioneren.
Toen heb ik een upgrade naar 120Mbps gekregen en was het een ander verhaal. De P3 bleef - ook als ik de torrents uitschakelde en geen LANverkeer veroorzaakte - steken rond de 55Mbps.
Oplossing was een upgrade. Ik heb zo'n Atom bordje besteld, maar tot die binnen is draai ik met een C2D E2180 met twee Gb NICs (Intel onboard, Broadcom op losse 3Com kaart). Dat is pure overkill, maar werkt iig goed - en kan naast het routeren ook als HTPC dienen
Kortom, ook met een Linuxbak moet je niet klakkeloos uitgaan dat dit soort snelheden gehaald worden. Ik twijfel sterk of bijv. een Epia bord met Realtek NICs dit aan zouden kunnen.
Wat je je trouwens ook kan afvragen is of het wel nodig is om die volle 100Mb te halen. Ik vond 120Mb de eerste week ook fantastisch, maar nadat je geconsateerd hebt dat je een HD film nu in 9 minuten ipv 2.3 uur met 8Mbit of drie kwartier met 24Mbit binnen haalt, boeit het allemaal niet zo. Zolang je sneller kunt binnenhalen dan je kunt kijken boeit het uiteindelijk geen drol. Aanvankelijk had ik mijn 100Mb switch er tussenuit gehaald om de volledige 120Mbit te kunnen halen op m'n desktopbak. Maar na een dag hing hij er gewoon weer tussen. 94Mbps (wat ik met die switch haal) is sowieso al overkill, de meerwaarde van 20Mbps extra was me de irritatie van minder aansluitingen niet waard