Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DVD's optimaal indelen

Pagina: 1
Acties:

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:05
Hoi, binnekort wil ik mijn laptop opnieuw gaan installeren. Ik ben nu bezig met het backuppen van alle data.

Een probleem waar ik steeds tegenaan loop is dat ik de DVD's zelden helemaal vol krijg. Vaak blijft er nog 200 mb over. Na handmatig wat andere files te selecteren lukt het dan vaak wel om ze maximaal vol te krijgen. Ik heb met nero de backup functie geprobeerd, maar die verdeelt een film dan over bijvoorbeeld over 2 DVD's, dit wil ik dus voorkomen.

Is er een programma dat mij kan helpen met het optimaal indelen van DVD's, zodat ik zo min mogelijk DVD's nodig heb en de bestanden niet verdeeld worden over meerdere schijfjes?

ps. ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kan niets vinden (of ik gebruik niet de juiste zoekwoorden?)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ondanks dat ik het eigenlijk niet moet vragen doe ik het toch:
is het écht een probleem?

Een wat inhoudelijkere verbonden vraag:
Om backup van hoeveel data gaat het?

Als het namelijk steeds om 200 mb gaat komt het er op neer dat je om de ongeveer 23-25 dvd's één extra dvd gebruikt. Lijkt me de kostenoverweging tegenover de tijdsinvestering wel waard eigenlijk.

Life is not about specs, it is about joy!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:05
Nouw, 200 mb vind ik eerlijk gezegd ook niet zo'n probleem, maar vaak is dat al nadat ik al 'gepuzzeld' heb.
En voor de prijs hoef ik het inderdaad niet te laten.

Het gaat nu nog ongeveer om 100 gb.

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 19:47
Je kan (handmatig) comprimeren, echter wordt de kwaliteit dan slechter. En een gemiddelde film is ruim 4 GB, en er passen dus op de normale kwaliteit vrijwel nooit 2 films op 1 DVD. In principe 1 DVD per film dus.

En voor backuppen kan je ook gewoon comprimeren, met bijv. WinRAR. Bespaart soms ook de nodige MB's, echter zal dit niet zorgen dat je 2 films op 1 dvd krijgt. Dat is gewoon te veel.
Paar losse bestanden, zoals een fotoserie erbij, kan vast, maar dat is niet echt wat zo'n brandprogramma doet: immers gaat het om de film, en is het vreemd om nog foto's erbij te zetten: een dvd-speler bij de tv kan er dan niks mee.

[ Voor 50% gewijzigd door vmsw op 27-09-2008 16:41 ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-11 18:20

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Is een externe harddisk niet handiger? Als je het alleen gebruikt voor de backup bij een reinstall, gebruik je de DVD's daarna nooit meer.

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 19:47
Cassettebandje schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 16:40:
Is een externe harddisk niet handiger? Als je het alleen gebruikt voor de backup bij een reinstall, gebruik je de DVD's daarna nooit meer.
Voor backups zeker inderdaad. Veel handiger en praktischer. Mocht het om een paar films gaan kan je zelfs een USB stick nemen van 8-16 GB; die dingen kosten ook steeds minder.

Aanvullend: dvd's beschadigen veel makkelijker, en hebben een houdbaarheidsdatum die ver onder die van de harde schijven liggen. Daarnaast is een harde schijf meerdere keren te gebruiken (zonder de ernstige kwaliteits en betrouwbaarheidsafname van DVD-RW's)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Ja er bestaat software die een heleboel files mooi verdeeld in precies een dvd.
Op deze forum is een draad met goede/handige software, daar staat dit in.
Zelf zal ik eens gaan zoeken in mijn backup cd's om de naam te vinden.

http://bttb.sourceforge.net/

Programma houd ook de sub mappen bij elkaar, dus elke map met files blijft bij elkaar, dit is vooral handig indien je veel Gb opgespaard hebt die je indelen wilt.

[ Voor 30% gewijzigd door jan99999 op 28-09-2008 10:36 ]

Pagina: 1