[iMac G4] Kan niet verbinden met draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 108824

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag eindelijk een iMac G4 20", een apparaatje waar ik echt al een tijdje op geil ;)

1. Ondanks dat er een Airport kaart inzit en deze ook wel andere zichtbare draadloze netwerk kan vinden, hij maar niet wil connecten met mijn eigen netwerk... :( De SSID is normaal gesproken niet zichtbaar. Na het zichtbaar maken, wil het alsnog niet lukken. Hij geeft steeds de melding "Time-out bij verbinding". Iemand een idee waar dit probleem aan ligt?

2. Nu wil ik dus een clean install erop doen. Hup Leopard DVD-tje erin en hij spuugt hem meteen eruit.... Gechecked en het blijkt een Sony drive type "DW-U10A" en deze schijnt geen DL schijfjes te ondersteunen... Iemand een idee hoe ik toch leopard erop kan krijgen...

Graag jullie hulp. _/-\o_

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
Voor je tweede vraag; ik zou proberen op een andere machine een image van de dvd te maken naar een externe harddisk, en die dan koppelen. Of kijkenof iemand in je kenissenkring en externe dvdspeler heeft.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-07 15:07

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

1. Heb je een MAC address list?

2. Heb je nog een 2e Mac met een geschikte Superdrive? Zo ja, start die Mac op in target mode (met T ingedrukt), koppel hem via firewire aan de iMac, en stop de Leopard DVD in je 'target mode Mac'. Vervolgens boot je de iMac met option ingedrukt, en selecteer je de DVD :)

Launching containers into space

Topicstarter
Whieee schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 18:05:
1. Heb je een MAC address list?

2. Heb je nog een 2e Mac met een geschikte Superdrive? Zo ja, start die Mac op in target mode (met T ingedrukt), koppel hem via firewire aan de iMac, en stop de Leopard DVD in je 'target mode Mac'. Vervolgens boot je de iMac met option ingedrukt, en selecteer je de DVD :)
1. Ja, Ik had een MAC-filter. Maar aangezien mijn SSID toch niet gebroadcast wordt en mijn WW niet de simpelste is, heb ik deze maar uitgezet en toen nogmaals geprobeerd, maar ook dit mocht niet baten. Hetzelfde geldt voor het herstarten van de router/gateway.

2. Yay! Das een goede tip! Ja, ik heb nog een MBP, dus das iets wat ik vanavond als ik thuis kom nog kan proberen! Heb je dit trouwens ook zelf al eens geprobeerd, of heb je mss een link naar een Apple doc of zow?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 108824 schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 21:07:
[...]
<snip>

2. Yay! Das een goede tip! Ja, ik heb nog een MBP, dus das iets wat ik vanavond als ik thuis kom nog kan proberen! Heb je dit trouwens ook zelf al eens geprobeerd, of heb je mss een link naar een Apple doc of zow?
eerste hit in google op osx target disc: http://support.apple.com/kb/HT1661 :P

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 27-09-2008 21:17 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Topicstarter
Thnx Franssie, maar ik doelde meer op het gebruiken van de superdrive van de computer die in TDM staat (het "gewone" gebruik van TDM wist ik btw al).

Update: hmmmnn... m'n MBP in TDM opgestart, maar op de iMac wordt deze niet weergegeven.... :/ Heb het voorheen vaker gedaan met andere Macs. Nu alles gechecked en meerdere malen geprobeerd. maar geen MBP op iMac. Kan het eventueel zijn dat de ene Intel Mac is en de andere PPC? Tot zover niets hiervan kunnen vinden op Google.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 108824 op 27-09-2008 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 108824 schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 22:12:
Thnx Franssie, maar ik doelde meer op het gebruiken van de superdrive van de computer die in TDM staat (het "gewone" gebruik van TDM wist ik btw al).

Update: hmmmnn... m'n MBP in TDM opgestart, maar op de iMac wordt deze niet weergegeven.... :/ Heb het voorheen vaker gedaan met andere Macs. Nu alles gechecked en meerdere malen geprobeerd. maar geen MBP op iMac. Kan het eventueel zijn dat de ene Intel Mac is en de andere PPC? Tot zover niets hiervan kunnen vinden op Google.
in de link die ik gaf staat wel eea uitgelegd over dat soort issues / er wordt tenminste naar verwezen, ander artikel - welke versie van OSX (10.3 op G4 en 10.5 op Intel?) draai je op welke computers?
Using Target Disk Mode with Intel-based Macs

If you attempt to mount an Intel-based Mac in Target Disk Mode on a Macintosh running Mac OS X 10.3.9 or earlier, you'll see an alert message. For more information, see article 303118, "Intel-based Macs: "You have inserted a disk containing no volumes that Mac OS X can read" alert message"
als je het vaker hebt gedaan is je firewire cable en je setup waarschijnlijk wel ok, misschien een verschil in hoe je de partities hebt geformatteerd?

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 28-09-2008 01:36 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt Franssie. Vreemd genoeg deed ie het nadat ik had geupdate naar 10.5.5. Nu heb ik via de Superdrive van mijn MBP een clean install uitgevoerd (bedankt Whieee & Franssie!). Ik moet zeggen dat door de snelheid van de iMac G4 onder Leopard zeer aangenaamd verrast ben, maar het installeren duurde wel lang (kan natuurlijk ook door het installeren middels TDM komen).

Nu rest nog het Airport probleem... Hiervoor heb ik helaas nog geen oplossing voor kunnen vinden... Nu geeft ie niet "time-out verbinding" aan maar "Connection failed"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 108824 schreef op zondag 28 september 2008 @ 10:25:
Nu rest nog het Airport probleem... Hiervoor heb ik helaas nog geen oplossing voor kunnen vinden... Nu geeft ie niet "time-out verbinding" aan maar "Connection failed"...
Heb zojuist het Airport extreme kaartje losgekoppeld en opnieuw erin gestoken.... hetzelfde verhaal :/

Via het progje APGrapher en via het Airport icoontje rechtboven worden wel andere (beveiligde) draadloze newtwerken gevonden. Volgens mij toch een teken dat het Airport Extreme kaartje het dan zou moeten doen, toch?

Dus lijkt het toch iets software-matig.... Niemand meer een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 108824 schreef op maandag 29 september 2008 @ 22:18:
[...]

Heb zojuist het Airport extreme kaartje losgekoppeld en opnieuw erin gestoken.... hetzelfde verhaal :/

Via het progje APGrapher en via het Airport icoontje rechtboven worden wel andere (beveiligde) draadloze newtwerken gevonden. Volgens mij toch een teken dat het Airport Extreme kaartje het dan zou moeten doen, toch?

Dus lijkt het toch iets software-matig.... Niemand meer een idee?
als je ze kan zien werkt je airportkaart > je kan macstumbler nog even proberen of je je eigen netwerk kan zien ( http://www.macupdate.com/...8035/MacStumbler-075b.tgz ) maar ik verdenk je G4 niet meer maar je netwerk/AP.
Het wordt tijd daar eens naar te kijken, je hebt niet toevallig een xx.N accesspoint? Dat lust je G4 niet (kan ie niet zien).

Dus wat voor accesspoint heb je, wat zijn je instellingen (beveilliiging, kanaal, de hele meuk).

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 29-09-2008 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
1. Ik heb een Zyxel Gateway type P-2602HW-D1A:
- 802.11b/g mixed
- beveiliging WPA-PSK
- SSID niet gebroadcast
- Kanaal 7
- MAC filter uit(gezet)

Zijn er nog andere instellingen die van invloed kunnen zijn....?

2. Ik heb zojuist de SSID weer gebroadcast. iMac vind hem wel, maar geeft steeds aan "connection failed". Maakt dus niets uit of de SSID uitgezonden wordt of niet.

3. BTW, Mijn Macbook Pro, Xbox360, vriendin's Win Laptop en mijn iPhone werken allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 108824 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 08:06:
1. Ik heb een Zyxel Gateway type P-2602HW-D1A:
- 802.11b/g mixed
- beveiliging WPA-PSK
- SSID niet gebroadcast
- Kanaal 7
- MAC filter uit(gezet)

Zijn er nog andere instellingen die van invloed kunnen zijn....?

2. Ik heb zojuist de SSID weer gebroadcast. iMac vind hem wel, maar geeft steeds aan "connection failed". Maakt dus niets uit of de SSID uitgezonden wordt of niet.

3. BTW, Mijn Macbook Pro, Xbox360, vriendin's Win Laptop en mijn iPhone werken allemaal goed.
Ik heb ook een zyxel 2602H oid en dat werkt prima alleen gebruik ik slechts de mac filtering (is zwak maar bewust zo maar dat is een ander verhaal).
Ik krijg de indruk dat je WPA-PSK op de een of andere manier je iMac can slag brengt, gek alleen dat je macbook het wel doet maar aangezien die een modernere airport kaart heeft kan dat het wel verklaren.

Zo zou het moeten staan (10.4.x) (zie ook)

Afbeeldingslocatie: http://www.oreillynet.com/wireless/2003/12/18/graphics/image004.png

Apple wil bij PSK dus die 64 hexcodes - maar op je router heb je een password ingevuld misschien?

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 30-09-2008 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid: ik heb op beide Macs 10.5.5 geinstalleerd, waarbij het menu iets anders is. Maar goed. De iMac heeft naar mijn weten een Airport Extreme kaart (vanaf G4 1Ghz) die momenteel nog te koop zijn, waarmee deze ook niet echt verouderd zijn.

Ik heb op de router idd een Pre Shared Key ingevoerd. Wat betreft die 64 hexicodes: ik weet niet precies waar en wat ik moet aanpassen... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Maar heb je het dan al zonder WPA-PSK geprobeerd om te verbinden? Dan kan je misschien isoleren waar het probleem zit.
Als het de WPA-PSA inderdaad is moet er misschien een andere key geprobeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
:( Zojuist SSID aan, MAC-filter uit en geen beveiliging > kan het netwerk wel vinden (net als eerder), maar kan geen verbinding maken! "Connection failed"

Zou het dan toch iets hardware-matig zijn...? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hier een paar lotgenoten:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=8191483 (niet opgelost)
http://news.cnet.com/8301-13846_3-10051791-62.html (mobile me probleem als je geen mobile me gebruikt :S )
http://macosx.com/forums/...fter-leopard-upgrade.html (uitvoerige thread).
Ook een leuke: http://discussions.apple....threadID=1571840&tstart=0

GOOGLE

Anyway - blijkt een listig probleempje te zijn! Bedraad internetten werkt wel overigens? IN het vierde artiekl wordt o.a. geopperd dat het een firewall issue kan zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 30-09-2008 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, via ethernet werkt het wel. Ik zal als ik vanavond thuis kom de "firewall-oplossing" proberen van de 4e link. Ik zal de uitkomst delen.

Bedankt nog!

Update: helaas nog geen oplossing.... Sommige dingen van de bovenstaande links geprobeerd, maar mocht niet baten.
Vreemde is dat toen ik de iMac kocht er ook net een clean install van Leopard erop stond. Welke versie van 10.5 weet ik niet, maar bij degene waarvan ik het gekocht had, deed de Airport het wel. Ik had overigens zonder eerst alles weer te wissen of het e.e.a. bij thuiskomst geprobeerd en de Airport deed het bij thuis ook al meteen niet.

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 108824 op 01-10-2008 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ook de firewall van de router uitgezet, ook dit wil niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204574

@thewongandonly
De firwall van dit model heeft helemaal niets te maken met WLAN.

Wellicht zijn de onderstaande punten eerder genoemd in voorgaande (sub)links....

1. gebruik een normaal ESSID zonder spaties (en vreemde tekens)
2. zorg alleen dat bij Network de Airport actief staat (weet niet exact hoe het eruit ziet op jouw MAC-versie)
3. probeer bij de Advanced wireless-instellingen(van de ZyXEL) eens op 802.11 G-only in te stellen en zet daarna de modem uit en aan en kijk of het werkt.

SSID gewoon aanlaten en eerst zonder beveiliging testen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 204574 op 01-10-2008 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De stappen gevolgd en geprobeerd, maar zonder succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 108824 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 11:45:
De stappen gevolgd en geprobeerd, maar zonder succes...
Raar dat er toch iets foutgaat tussen de xytel en de apple en gaan we er niet uitkomen lijkt het ... heb je nog een ander AP in huis of kan je eentje lenen (airportje express of een fonero) en testen of eea wel aan de praat te krijgen is? Ik zit toch echt te denken aan een DHCP fout .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas heb ik geen andere router tot mijn beschikking....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
Wat niet heel aardig is, maar wel een mogelijkheid; bij een goede computerzaak (hier in Amersfoort bv Mycom) een router kopen, testen, en evt terugbrengen als je ook de verpakking netjes houdt enhet probleem daarmee opgelos krijgt.
Mycom heeft in de voorwaarden staan dat je binnen een week kan ruilen, en ik heb dit truukje al een paar keer toegepast (zoals gezegd niet heel aardig, maar anderzijds is dat wel de reden dat ik vrijwel alles bij hun koop).
Eventueel ook gewoon even uitleggen wat de situatie is, maar dat laat ik altijd van de verkoper afhangen soms staan er namelijk erg botte mannetjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb deze niet-zo-aardige-methode al een paar x toegepast bij de Mediamarkt... Alles uiteraard wel heel netje uit- en weer ingepakt. O-)
Ik heb alleen geen tijd om vandaag langs de MM te gaan. Persoonlijk betwijfel ik dat het aan de router ligt, omdat de links die Franssie heeft geplaats van mensen zijn die hetzelfde probleem hebben met verschillende andere routers. Daarentegen heb ik geen zin om voor Eur60 een nieuwe gateway the kopen die ook nog geen VOIP poorten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40397

Anoniem: 108824 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 16:02:
:( Zojuist SSID aan, MAC-filter uit en geen beveiliging > kan het netwerk wel vinden (net als eerder), maar kan geen verbinding maken! "Connection failed"
Toen je dit probeerde, was er toen nog een password aan je SSID op je Mac gekoppeld?
In dat geval probeer je nl. met een wachtwoord in te loggen op een AP dat dit niet kent.

De tip om vanuit SSID aan, geen MAC filter en geen beveiliging op te bouwen is m.i. wel the way to go.
Zorg er wel voor, dat je op je Mac alle vermeldingen van de SSID met evt bijbehorende passwords verwijdert.
Wireless heeft in mijn ervaring de onhebbelijke neiging dergelijke dingen ergens vast te houden.
Gooi evt je hele plist met deze settings weg.

In dit soort gevallen werk ik meestel met een touwtje naast de WLAN. Je kunt dan via de web-interface wijzigen wat je wilt en ook meteen weer corrigeren als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urharm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-07 07:58
Ik heb laatst ook een imac g4 20" gekocht.

Wilde ook graag draadloos netwerk, dus airport extreme kaart erbij gekocht, met de garantie dat ik em mag terugbrengen mocht hij het niet doen (veroorzaker: ik volg dit topic ;) )

Dus ik mijn airport installeren, aanzetten, hij pakt em niet... (k*t)
Nu heb ik het vinkje vraag bevestiging uitgezet... (in mijn paniek ;) )
en toen pakte hij em wel!

dus ff dat vinkje uitzetten, als hij het dan doet veel plezier dermee :D

offtopic:
was ff bang dat de iMac G4 een impulsieve aankoop zou zijn, maar ik heb nog 0,0 spijt gehad :D
Pagina: 1