laptop bootprobleem (partities)

Pagina: 1
Acties:

• DJ JB
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-04-2018
Hallo,

Laatst geprobeerd om Win98 op een externe HD te installeren. In plaats van de externe harde schijf aan te spreken, ging deze aan de haal met de interne harde schijf.

Wat heeft de installatie gedaan? De originele partitie met rust gelaten (die al 100% van de schijf was), maar een FAT32 aangemaakt van 0 bytes groot. De FAT32 wordt ineens aangezien als primaire partitie, dus Windows start niet meer.
Gisteren een extern doosje voor de schijf gehaald en gekeken wat ik er mee kon doen. Windows mount wel de 2 partities zonder problemen en ook Get Data Back ziet 2 partities. De Windowspartitie is probleemloos aan te spreken via Explorer of welk programma dan ook.
Via Computerbeheer ga ik naar de Disk Manager om de tweede partitie te verwijderen, maar die ziet 'm dan niet. Ook Partition Magic zegt alleen maar dat de hele schijf als (BAD) wordt geklassificeerd.

Is er een andere manier te bedenken om de tweede partitie te verwijderen en de rest van de schijf intact te houden?
(Zo niet, geen ramp. Ben alle belangrijke zooi eraf aan het trekken, wilde er sowieso al een keer Windows XP Pro opgooien ipv die irritante XP MCE).

Alvast dank!

p.s. Is er een manier om drivers te redden? Ik heb Driver Genius Pro geprobeerd, maar die doet het alleen voor het besturingssyteem waar het op draait, niet voor andere schijven. Opgelost (zie vier posts verder).

[ Voor 8% gewijzigd door DJ JB op 27-09-2008 14:07 ]

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Is het uberhaupt wel mogelijk om Windows 98 op een USB schijf te installeren?

Xbox360 gamerprofile

• DJ JB
gnimmeL_kraD schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 13:16:
Is het uberhaupt wel mogelijk om Windows 98 op een USB schijf te installeren?
Volgens een ander topic was dat wel het geval (werd aangeraden over WinXP), maar dat is niet mijn prioriteit nu.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

als het xp was geweest:
fixboot en fixmbr gebruiken op de recovery console van de xp cd..
of je hiermee ook je 98 fixed weet ik niet..

• DJ JB
De installatie-cd-rom zegt dat de harde schijf niet toegankelijk is, anders had ik ook al fixboot geprobeerd. Het is ook niet het probleem dat de bootbestanden van XP zijn beschadigd, maar dat er ineens een tweede (lege) partitie in de weg zit.

Win98 is geen sprake van.

Ik heb trouwens gezien dat alle computerdrivers in Windows/Inf staan, dus die is gebackupt.

• DJ JB
Met een bijgeleverde tool van Partition Magic gekeken hoe en wat.
De NTFS-partitie is gewoon gezond en alles. De tweede partitie (bootpartitie om onbekende reden) is kennelijk een FAT16, die is aangemaakt NA de laatste cluster (huh?).

Inmiddels geprobeerd te formateren, maar dan pakt:
1) Windows Disk Manager alleen de NTFS-partitie;
2) Partition Magic geen van beiden, zegt dat alles in de soep is gelopen.

Morgenavond proberen wat FDISK uit kan halen.

• DJ JB
De Ultimate Boot CD heeft de partities kunnen verwijderen.
Toen Windows XP setup CD erin. Deze kon de harde schijf niet vinden.
SATA-drivers gedownload, in de Windows installatie geslipstreamd. Nu vindt de setup de harde schijf wel, maar zodra het formateren van de schijf naar NTFS begint, stopt het proces meteen en zegt:
Setup kan de partitie niet formatteren. De schijf is mogelijk beschadigd.

Controleer of het station is ingeschakeld en correct is aangesloten op uw computer. Als het een SCSI-schijf betreft, zorg er dan voor dat uw SCSI-apparaten correct zijn afgesloten (met een terminator). Raadpleeg de handleiding bij uw computer of SCSI-adapter voor meer informatie.

U dient een andere partitie voor Windows XP te selecteren.
Wat doe ik verkeerd?
Pagina: 1