Bier over MacBook, toetsenbord gedeeltelijk kapot

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 176825

Topicstarter
Hey iedereen,

zoals de titel al zegt heeft de kat per ongeluk een flesje bier omgestoten en is dit voor een deel op men MB gevallen (het linker onder deel). Ik heb al de toetsen die nat waren eruit gehaald en afgedroogd, en de MB werkt nog steeds, alleen heb ik nu een lastig probleem met men toetsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.stefds.be/files/toetsenbord.jpg

de toetsen omkaderd in de foto werken slecht of niet meer. Zo gebeurd het dat als ik bv op de letter o druk er een 6 tevoorschijn komt (terwijl num lock uit staat), en dit is hetzelfde bij al de letters die omkaderd zijn. Ze beelden dus het extra karakter af dat op de toets staat. Nu vermoed ik dat er iets scheelt met de Fn knop? Deze was wel goed nat. Het vreemde is dat de toetsen errond wel goed werken. Ook werkt backspace niet, maar wanneer ik de tekst selecteer en backspace druk werkt het wel
Als de num lock aan staat dan werkt geen enkele toets.

Voorlopig moet ik me behelpen met een extern toetsenbord aan de MB te hangen, maar aangezien ik veel mobiel ben is dit niet echt haalbaar.

Iemand een idee wat dit kan zijn, en hoe ik dit kan verhelpen?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-07 07:31
Nieuw toetsenbord aanschaffen voor je MacBook. Je krijgt slechte contacten en niet lekker werkende toetsen op deze mannier.

Anoniem: 85482

Topcase kost je iets van 160 euro incl. montage bij een apple service centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176825

Topicstarter
alvast bedankt voor de reacties

dus het is zeker een hardwarematig probleem?

En is het zeker dat dit weg is als je de topcase vervangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 13:54

Vidra

Vragen?

Ja, dat is de oplossing... je MacBook doet het immers nog goed.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882

Cave_Boy schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 11:23:
Nieuw toetsenbord aanschaffen voor je MacBook. Je krijgt slechte contacten en niet lekker werkende toetsen op deze mannier.
Ik zou indien TS dit zelf kan het handeltje schoon spoelen met demi-water. Ze zijn immers niet stuk - alleen vies.

Kan je die topcase niet loshalen en een half uurtje door gedemi-water heen roeren? :/ (in wasgooit oid.. )

en vervolgens een dag laten drogen (buiten oa. met dit mooie weer.. ; P)

5euro, of 160euro ;)

TS: hoe lang is het geleden.. ?

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 185882 op 28-09-2008 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 21:31
Anoniem: 176825 schreef op zondag 28 september 2008 @ 10:03:
alvast bedankt voor de reacties

dus het is zeker een hardwarematig probleem?

En is het zeker dat dit weg is als je de topcase vervangt?
Het zou me verbazen als het een software-matig probleem is, aangezien je écht bier over je toetsenbord/hardware hebt gegoten, en geen virtueel glaasje over OS X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desune
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Vervelend dat dit is gebeurt zeg! Topcase installeren kost inderdaad ongeveer 160-170 euro. Ik weet niet of je nog binnen 1 jaar garantie zit en er een scheur bij je polsen zit? Als dat zo is dan zou je eventueel langs een APR kunnen gaan en heel lief vragen of ze voor jou de topcase willen vervangen omdat er een scheur in zit.

Over het algemeen vervangt Apple altijd een scheur in de topcase binnen de garantie waarmee ook je toetsenbord probleem verholpen zou zijn. Helaas is dit wel natuurlijk een zaak tussen jou en de man op de technische dienst aangezien je, mocht je nog in de garantie zitten, geen recht meer hebt op garantie door schade van buitenaf. Meestal kijken ze niet of de toetsen het nog doen. Als je een hele eerlijke APR hebt dan heb je kans dat ze alsnog vloeistofschade ontdekken en je alsnog moet betalen voor de topcase. Vaak is dit niet het geval omdat de topcasen zelf niet meer terug worden gestuurd maar gewoon naar de prullenbak gaan.

Hiermee dus ook gelijk je andere optie, wil je 170 euro besparen dan zou je ook naar een APR kunnen gaan en vragen of ze nog een gescheurde topcase hebben liggen. Meestal werken deze nog perfect maar worden ze gewoon vervangen omdat er een scheur zit bij de polsen. Of dit je 170 euro waard is moet je zelf beslissen, sommige zijn echt vies maar sommige zijn weer zo goed als nieuw muv de scheur. Je kunt dan via ifixit zelf proberen de topcase te vervangen, bang zijn dat hierdoor je eventuele garantie vervalt is niet van toepassing omdat je garantie sowieso al niet meer geldig is door je vloeistofschade. Wil je het door een APR laten installeren dan kost je dat ongeveer 80 euro.

Afhankelijk van hoeveel bier er is gemorst en hoe oud je macbook is, raad ik je aan om het zo goedkoop mogelijk te laten repareren. Met vloeistof schade wil het weleens voorkomen dat je interne componenten op den duur defect raken waardoor je reparatie tot meer dan 800 euro op kan lopen. Ik zie dat het aan de kant van de superdrive is dus met een beetje geluk valt de interne schade mee. Als het al een vrij oude macbook is, wat ik wel verwacht aangezien je het oude toetsenbord hebt, zou ik niet teveel geld aan de reparatie besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 11:18
Vervelend van je computer. Mocht hij niet verzekerd zijn, en andere pogingen van hierboven niet werken, dan kun je eBay makkelijk een (als nieuwe) topcase krijgen voor ca €50 incl verzending.

Heb dat voor een kennis wel eens gedaan. Het is werkelijk een fluitje van een cent en de topcase in kwestie was origineel en werkelijk niet van nieuw te onderscheiden. Scheelt toch een hoop in prijs.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Dit gaat niet over software of diensten, maar over hardware, dus deze gaat even over de schutting :)

ASD -> ACS

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SImmenga
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-01 15:24
Had exact hetzelfde probleem, alleen dan met een flesje water. Ik had inderdaad ook dezelfde klachten. Aangezien ik niet dermate technisch ben om hem zelf open te gaan schroeven en er zelf een nieuwe deckplate in te zetten en ik een verzekering voor m'n MB had afgesloten voor dit soort akkefietjes, heb ik besloten hem te laten repareren.

Reparatiekosten zitten inderdaad rond de 160 euro en je bent je laptop een kleine week kwijt (tenminste, bij de Apple shop in Groningen werd hij ter plekke gerepareerd, ik weet niet of dat overal het geval is). Gelukkig werden bij mij de kosten gewoon vergoed (lang leve de computerverzekering van de ABN :> )
offtopic:
Doet me denken aan iPint op m'n iPhone 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 18:31
KICK !!! & Help!

Afbeeldingslocatie: http://www.katimorton.com/wp-content/uploads/2012/08/a.aaa-God-help-me-please..jpeg

Zelfde probleem hier gehad, paar maanden terug. Daarom ga ik maar even in dit oude topic verder :)

Macbook gelijk ondersteboven laten drogen en de batterij afgekoppeld. Paar dagen laten helemaal uit elkaar gehaald en gekeken of er schade was. Gelukkig niet, behalve het toetsenbord, de plastic folie had alles tegengehouden. Nu wil ik dus een nieuw toetsenbord kopen, maar omdat Apple ervoor zorgt dat orginele onderdelen niet op de markt kopen, zit je dus aan 3rd party onderdelen vast. Op zich niet erg, maar hoe weet je of het wel een beetje goede keyboards zijn en niet eentje die snel slijt / lam wordt, bijvoorbeeld.

Het vervelende is dat ik een NL/UK toetsenbord heb, want US toetsenborden worden zat aangeboden. Iemand nog een tip voor een goede webshop? Eigenlijk vind ik 50 euro wel de max, maar als het verstandig is toch meer uit te geven, word ik graag overtuigd :)

Deze had ik al gevonden:

Parts4Mac

Apple parts

Replace Direct

Volgens mij is eBay niet echt goedkoper met de NL/UK keyboards. Ik kan de shops wel bellen natuurlijk, maar ik hoor liever wat ervaringen uit de hand van de gebruikers :)

[ Voor 3% gewijzigd door PatrickG op 18-04-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 19:19

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Je kunt natuurlijk ook via marktplaats of V&A kijken of iemand een defecte MacBook aanbiedt (voor parts) en daar de topcase van transplanteren.

Overigens wel een epische kick dit 8)7

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Haha ja, mijn opvatting is nog altijd: als er ergens een topic rondzwerft met dezelfde titel en inhoud, kun je die toch beter kicken dan maar weer een nieuw topic. Er zijn al topics genoeg, toch?

Ik zal in ieder geval marktplaats nog eens afstruinen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb van Ebay een nieuw Engels toetsenbord gehaald voor een macbook pro uit 2011 (de VS toetsenborden hebben een andere enter toets)
IIRC was het incl. verzenden minder dan 40 euro. De UK toetsenborden zijn meestal iets duurder dan de VS versie en de NL versie kon ik helemaal niet vinden.
Je moet alleen ca. 100 schroefjes los en weer vast draaien. De verlichtingsfolie was opnieuw te gebruiken.

http://gathering.tweakers...message/37810241#37810241

[ Voor 9% gewijzigd door bouwfraude op 20-04-2014 03:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:05

ManiacsHouse

Scheisse!

Waarom niet claimen bij inboedelverzekering en dan zonder gedoe door Apple laten repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Ja, daar zat ik laatst ook aan te denken. Ik moet de voorwaarden van de inboedelverzekering even na kijken erop... Heb je niet vaak een uitbreiding nodig op je pakket voor elektronische apparaten? Dat zag ik ooit eens bij Univé.

Punt is wel dat ik de toetsen eraf heb gehaald. De macbook is helemaal opengemaakt en weer in elkaar gezet door mijzelf. Ik kan de toetsen er weer op doen natuurlijk. Al is m'n Enter-toets wel gebroken in het proces. Moet natuurlijk ergens niet uitmaken, het voorval blijft hetzelfde en Apple heeft er verder weinig mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In geval van verzekering geef je een reparatie-opdracht, geen garantie-opdracht. Apple wil dit graag voor je doen, het levert namelijk bijna net zo veel op als een nieuwe MacBook. Jij merkt er weinig van, je betaalt netjes je premie (aanname) waardoor de verzekering de rekening krijgt.

Het kan best zo zijn dat wanneer je een offerte opvraagt van de reparatie en die prijs naast de prijs van een nieuwe legt dat je met de verzekering overeen kan komen dat een nieuwe voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:05

ManiacsHouse

Scheisse!

PatrickG schreef op maandag 21 april 2014 @ 09:34:
Ja, daar zat ik laatst ook aan te denken. Ik moet de voorwaarden van de inboedelverzekering even na kijken erop... Heb je niet vaak een uitbreiding nodig op je pakket voor elektronische apparaten? Dat zag ik ooit eens bij Univé.

Punt is wel dat ik de toetsen eraf heb gehaald. De macbook is helemaal opengemaakt en weer in elkaar gezet door mijzelf. Ik kan de toetsen er weer op doen natuurlijk. Al is m'n Enter-toets wel gebroken in het proces. Moet natuurlijk ergens niet uitmaken, het voorval blijft hetzelfde en Apple heeft er verder weinig mee te maken.
Schade aan uw inboedel snel afgehandeld

Heeft u schade aan uw inboedel? Bij Univé bent u verzekerd van een snelle schadeafhandeling en deskundig advies. Ook heeft u 5 jaar waardegarantie: u bent dan gegarandeerd niet onderverzekerd. En heeft u kostbaarheden, zoals lijfsieraden, computerapparatuur of antiek? Deze zijn standaard meeverzekerd tot € 5000,- per categorie.
Ik zeg doen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Je hebt natuurlijk wel altijd (of vaak) een clausule opgenomen met "roekeloos gedrag"...

Even een stukje van electronica.infonu.nl
  • De meeste schade aan laptops ontstaat echter door het vallen van de laptop zelf of door drinken dat in de laptop wordt geknoeid. Deze schade is niet te claimen op de extra uitgebreide inboedelverzekering maar wel op de nieuwere alle van buitenkomende onheilenverzekering of all risks inboedelverzekering
Dus ik zal de voorwaarden er even op neerslaan.
Pagina: 1