PC start juist niet op na CMOS clear

Pagina: 1
Acties:
  • 833 views

• Mister T
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-05 21:51
hey,

ik heb nogal een vaag probleem. Mijn moederbord wil helemaal niet opstarten, nadat ik een CMOS clear heb gedaan via de jumpers dmv een schroevendraaier.

De aanleiding voor het doen van de CMOS clear was een falend systeem. Ik had namelijk mijn Bios geupdate naar F4a met @Bios van gigabyte, met de optie aangevinkt 'clear DMI pool data', zodat hij deze opnieuw aan zou maken. Echter na deze update resette het systeem zich de hele tijd, daar waar hij dus eigenlijk XP zou moeten laden. De PC raakte dus in een loop. Daarna terug geupdate naar F1 (eerste bios), maar bleef zelfde probleem. Hierna heb ik dus de CMOS Clear uitgevoerd, waardoor de PC helemaal niet meer wil opstarten. Hij gaat echt maar heel even aan en valt dan weer uit en komt zo weer in een loop terecht.

specs:
MB: Gigabyte GA-EP35C-DS3R rev 2.1 (DES)
Processor: E2160 @ 1.80 GHz
Geheugen: 2 x 2GB OCZ Platinum 800Mhz CL4
HD's: 2 x 750 Samsung F1 in RAID0
Videokaart: ASUS 8800GTS 512MB

Uiteraard heb ik het systeem al zo kaal mogelijk proberen op te starten, met alle HD's en DVD-drives zonder kabels vast, één geheugenlatje eruit en zelfs de videokaart eruit, maar dit mocht ook niet baten :'( .....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter Neem deze sowieso eens door. Verder is het zo dat er nogal wat compatibility issues zijn met OCZ icm Gigabyte borden (met name de P35 en P45), ik zou zelf beginnen dus eerst daar eens te kijken.

Verwijderd

De moederbord al eens geheel spanningsloos gemaakt?
Mijn Asus met P35 chipset heeft ook zulke vage opstart problemen.
Met even spanning eraf gaat het meestal weer goed.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2008 21:51 ]

• Mister T
@Terw_Dan: Oke, maar wat dus zo vreemd is, is dat het net allemaal gebeurt is. Voorheen liep hij probleemloos, behalve dat hij de overclocksettings in het bios gewoon compleet negeerde. hij pakte de door mij gezette FSB totaal niet, maar hij had de FSB ook niet gereset, zoals gebruikelijk is bij deze borden. Verder deed hij het altijd uitstekend, met dit geheugen, totdat ik naar F4a bios ging, toen begonnen de problemen pas echt..

@Sig000: Je bedoelt batterijtje eruit, paar keer op powerknop drukken en dan wachten? Ja dat heb ik gedaan, maar wist niet hoelang ik moest wachten, heb een goeie 20 minuten gewacht.

en ohja zo dom, wat er het meeste toe doet:
Voeding: Zalman 600 Watt, die met een heatpipe.

[ Voor 7% gewijzigd door Mister T op 26-09-2008 21:56 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mister T schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 21:54:
@Terw_Dan: Oke, maar wat dus zo vreemd is, is dat het net allemaal gebeurt is. Voorheen liep hij probleemloos,
Tja, dat is meestal voordat iets het niet meer doet ;)

Maar serieus, er kan altijd ergens iets stuk gaan, verkeerd worden ingesteld (op een instelling die je mogelijk over het hoofd ziet) of wat dan ook. Daarom heb je met de troubleshooter een uitstekende tool om erachter te komen waar het probleem zit :)

• Mister T
haha, humor :)

Oke, help me even dan ajb met analyseren:
- Bios kom ik toch niet meer in, dus daar hoef ik me nog niet druk om te maken toch?
- Het is gebeurt direct na een CMOS Clear. Even een tikkie tegen de twee pinnetjes en hij doet het niet meer, verder niks aangeraakt.
- Mijn voeding is zeker toereikend met zijn 600 watt en zeker geen b-merk.

Dan blijft alleen over dat er ergens kortsluiting ontstaat toch? of een kapot onderdeel op het moederbord...

Dus even voor duidelijkheid, hij start op voor een korte periode, zeg 5 seconde, in die tijd beginnen alleen maar de fans te draaien en de LEDjes van het moederbord te branden. Daarna valt hij uit, en gebeurt hetzelfde als hiervoor beschreven alleen dan wat voor een langere periode, zeg 10 seconden, waarna hij weer uitvalt. En zo blijft het doorgaan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Begin met de troubleshooter en neem het stap voor stap door. Je weet niet waar je probleem ligt, dus moet je alles in twijfel trekken en daarom alles testen. Dus vervang ook alle onderdelen als uit de troubleshooter blijkt dat ze wel eens defect kunnen zijn.

• Mister T
Oke, ik geef me over :P
Ik zal de troubleshooter doornemen ;)

Verwijderd

Mister T schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 21:54:

@Sig000: Je bedoelt batterijtje eruit, paar keer op powerknop drukken en dan wachten? Ja dat heb ik gedaan, maar wist niet hoelang ik moest wachten, heb een goeie 20 minuten gewacht.
Ik bedoel de stekker eruit. ;)

• Mister T
Ja, ik had de stekker eruit getrokken, nog voordat het batterijtje eruit ging ;)

Verwijderd

Mister T schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 22:39:
[...]

Ja, ik had de stekker eruit getrokken, nog voordat het batterijtje eruit ging ;)
Ok , dan is het geen coldboot probleem maar waarschijnlijk een corrupte bios.
Heb je al met 1 reepje geheugen geprobeerd?
Door bios reset kan je geheugen voltage ook te laag staan .

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2008 22:47 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Welk type geheugen is het precies? Mijn vader heeft 2 x OCZ XTC Gold PC6400 en dat wil op de SPD timings niet op 1,8V booten op een Asus P5B. Op andere moederborden werkt het wel op 1,8V. Probeer eens een reepje DDR2 te lenen van iemand om eventueel een iets hogere spanning of andere timings in te stellen.

• Mister T
1 reepje geprobeerd, zelfs zonder reepjes geprobeert, alleen me processor op het moederbord, maar hij start nog steeds niet op, hij kan niet eens de POST uitvoeren, aangezien hij niet eens bij het bios komt...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het idee achter de troubleshooter is dat je deze volledig doorneemt en op die manier het probleem weet te achterhalen. Als je er niet uitkomt met de onderdelen die je nu gebruikt dan is het verstandig om deze te testen om te kijken waar dat het fout gaat en welk onderdeel mogelijk defect is.

Die inzet zie ik helaas niet terug in jouw topic, ook al ben je meerdere keren gewezen op de troubleshooter. Op deze manier heeft een topic natuurlijk niet zoveel zin, daarom ga ik het ook sluiten.

Mocht je na het doornemen van de troubleshooter er nog steeds niet uitkomen, dan ben je natuurlijk vrij om een topic te openen. Vermeldt daarin dan wel wat je precies gedaan hebt en op welke punten in de troubleshooter je bent blijven steken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.