[Lcd/Tft] Schermgrootte vs videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Onlangs heeft mijn oude 20 inch crt monitor het begeven. Zit nu dus te typen vanaf mijn hele oude 15 inch crt monitor. Kortom hoog tijd voor een nieuwe lcd/tft monitor.

Zit echter met een vraag die ik niet zo 123 in de faq terug kon vinden.

Heb momenteel nog een oud beeste staan (p4 3,2 ghz) met een nvidia 7600gt agp videokaart, en vroeg me dus af wat de invloed is van een nieuw "groot"scherm op die videokaart. Het liefst schaf ik nu een 24 inch monitor aan, maar kan mijn oude kaartje dat allemaal wel trekken?

Hoofdzakelijk gebruik ik mijn pc voor dekstop werk. Voor mijn werk, beetje internetten en af en toe speel ik nog wel eens een potje bf2.

Nou neem ik aan dat zo'n monitor gewoon kan downscalen naar een lagere resolutie, maar waar moet ik allemaal op letten?

ps.
Het gaat me dus niet om wat moet ik kopen.
Ik weet dat er vesrschillende soorten panelen etc in omloop zijn. Verschillen met reactietijd , contrast etc. Het gaat me puur om de verhouding groter scherm vs videokaart.

[ Voor 12% gewijzigd door Twanjo op 26-09-2008 17:07 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:04
Kijk gewoon naar wat benchmarks op 1920x1200, AGP is natuurlijk oldschool dus ik zou er zeker niet te veel van verwachten als ik jou was. persoonlijk zou ik, zeker gezien je nog een single core pentium hebt) echt eens kijken of een simpele upgrade niet mogelijk is.
Zoiets als http://www.komplett.nl/k/ci.aspx?sku=10340 (iets in die richting) dan een budget video kaart & je zult tussen de 200-250 euro zitten.

• Twanjo
  • Laatst online: 04-11-2019
Toenertijd besloten dat die 7600 agp echt de laatste upgrade was voor mijn systeem. Ben van plan om een geheel nieuw systeem te bouwen , maar dat gaat nog even duren. Dat wordt denk pas volgend jaar zomer denk ik.

Maar kan iemand meer vertellen over de technische kanten van het verhaal? Gewoon desktop werk moet toch wel kunnen op b.v een 24 inch ?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:04
Google maar eens voor iMac 7600GT 24inch, dit zal dus voor office geen enkel probleem zijn ;). Alleen voor games zul je misschien Windowed mode/niet max resolutie moeten pakken.

• Bitage
  • Laatst online: 25-04 14:14
In principe kun je gewoon je 24" scherm aan die kaart hangen. Uiteraard neemt dat een iets hogere load met zich mee, maar met gewoon desktop werk merk je daar niets van. Pas al je 3D uit gaat poepen zul je de settings moeten aanpassen naar een lagere resolutie. Maakt verder niet uit, als je 2x AA hebt en je neemt een lagere reso die in verhouding is met de reso van je scherm, wordt het beeld gewoon netjes uitgerekt en zie je er niets/weinig van.

Verwijderd

Let wel op dat bij een goedkoop 24" scherm met TN paneel, de beperkte kijkhoek daarvan meer opvalt dan bij een 20 of 22" scherm met TN.
Een 24" met goede kijkhoek is aanzienlijk duurder.
Voor je huidige PC is de resolutie van een 24"geen probleem, in games zul je op een lagere resolutie moeten draaien maar dat is goed te doen.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
* Welkom in V&B : lees dit eerst aub ! *

Voor 2d-werk is je videokaart ruim voldoende, maar met een beetje zoekwerk had je daar zelf ook wel achter kunnen komen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.