[Dilemma] Lekke autoband + tegenstrijdig advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:32
Eergisteren hoorde ik al een 'steentje' in mijn linker voorband op het moment dat de autoradio even uit stond, maar verder weer vergeten en dus niet naar gekeken. Gisteravond ontdekte ik dat er een schroef in de voorband van mijn auto zat, lease maatschappij gebeld maar helaas was de garage toen al dicht, dus dit moest de volgende dag opgelost. Vanmorgen zat er nog voldoende lucht in de band (liep dus erg langzaam leeg), dus voorzichtig naar de Profile Tyrecenter gereden. :)

Daar aangekomen bleek de band niet op voorraad (Pirelli Pzero Nero 205/40R17 ZR) dus had men mijn voor band verwisseld met mijn achter band en achter het welbekende thuiskomertje (Bridgestone Turanza 205/45R16 83W)gemonteerd. Echter zat daar een grote sticker op de velg met een waarschuwing niet harder dan 80 KM/u rijden. Echter vertelde de Profile Tyrecenter medewerker dat hij en de monteur niet snapte waarom deze sticker erop zat. Want je zou er gewoon 'normaal' mee kunnen rijden (niet extreem hard natuurlijk).

Thuis gekomen toch maar besloten de dealer te bellen, daar vertelde een medewerker/monteur mij dat de band in principe alleen bestemd was om mee naar de garage te rijden en dat ik inderdaad gewoon de waarchuwing van 80 KM/u moest opvolgen.

Maandag komt de nieuwe band pas binnen bij Profile Tyrecenter. Dus zit ik dit weekend met het thuiskomertje opgescheept. Gelukkig kan je hier dichtbij nog wel boodschappen doen. ;) Echter heb ik zaterdagavond een verjaardag in Amsterdam (60 KM hier vandaan). Tevens zit ik maandag morgen ook weer met een probleem omdat ik in principe niet over de snelweg naar mijn werk kan (30 KM snelweg).

En natuurlijk zou ik met het OV kunnen, of binnendoor kunnen gaan rijden over 60KM en 80KM weggetjes, maar het dillema is: De snelweg (100 KM/u) op met dat ding of niet?

Wat ik wel gelezen heb na zoeken met Google is, is dat de echte thuiskomertjes (lees: kruiwagen wielen), wel schadelijk kunnen zijn voor je differentieel. Maar sowieso was ik van plan minder hard, meer afstand en voorzichtiger te gaan rijden met het reserve wiel.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 13:31

Smurf

Detri

Je kan toch gewoon 80 rijden op de snelweg?

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Ik zou het er gewoon op wagen, collega van mij rijdt in zijn lease-auto ook al een half jaar rond met het thuiskomertje :X (hij's nogal lui om er wat aan te doen)
en die rijdt harder dan 120 km/u kan ik je zeggen.

Thuiskomertje van hem is gewoon zelfde maat als de andere velgen, alleen dan zwart.
Ik zie ze ook wel s rondrijden met van die iele dingen die kleinere maat velg zijn, daar zou ik inderdaad niet teveel stress op uit oefenen

Daarbij mag je gewoon 80 km/u net als de aanhangers en de sleurhutten.

[ Voor 41% gewijzigd door Turismo op 26-09-2008 15:54 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

De "thuiskomer" lijkt me wel een gewone zomerband. Maar niet gelijk aan de andere banden.

Je kunt er overigens wel hard(=normaal!) rechtdoor mee rijden. Pas als je moet remmen of de bocht in gaat gaat je auto zich anders gedragen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een 205/45R16 band is echt geen thuiskomertje. Dat is misschien je reserveband (had je auto standaard 16" velgen en heb je er 17" op laten zetten?), maar geen thuiskomertje.

Een thuiskomertje is een 105 of 125 band of zo. Eng smal iig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Smurf schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:51:
Je kan toch gewoon 80 rijden op de snelweg?
Dat zou kunnen. Maar ik irriteer mezelf altijd mateloos aan de 80KM/u rijddende personenauto's op de snelweg (uitgesloten van vrachwagens, caravan's, oldtimers, etc). In mijn belevenis is links altijd voor de 'kijk mijn auto eens de bomb zijn, kijk hoe hard ik durf/kan en de gewone 120 KM/u t/m 140 KM/u mensen" en rechts voor 100KM/u en de 'speciale bovengenoemde weggebruikers'.

Kortom ik zou mezelf irritant vinden voor anderen als ik met een personen auto 80KM/u op de snelweg rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Turismo schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:52:
Ik zou het er gewoon op wagen, collega van mij rijdt in zijn lease-auto ook al een half jaar rond met het thuiskomertje :X (hij's nogal lui om er wat aan te doen)
en die rijdt harder dan 120 km/u kan ik je zeggen.
Argh. Dat is echt een verkeerde soort laksheid :X

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Maasluip schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:01:
Een 205/45R16 band is echt geen thuiskomertje. Dat is misschien je reserveband (had je auto standaard 16" velgen en heb je er 17" op laten zetten?), maar geen thuiskomertje.

Een thuiskomertje is een 105 of 125 band of zo. Eng smal iig.
Mijn auto heeft standaard 17" velgen en bovengenoemde banden. De 16" is de standaard band (bovengenoemd) onder uit de bagageruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:37

ThunderNet

Flits!

Mocht je wel een ongeluk krijgen op de snelweg bij 120kmu denk ik dat het verzekeringstechnisch nogal eens wat problemen zou kunnen geven :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 23-06 13:31

Smurf

Detri

Zolang je op de rechter baan rijd, en ervoor zorgt dat vrachtauto's je niet gaan inhalen zou ik niet weten hoe je irritant zou moeten zijn voor mensen op de linker baan :P

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik weet niet of het nog mogelijk is om de band te laten repareren (heb je 'm nog)?
Maar je kan de lekke band makkelijk en snel laten repareren, kost je bij de bandenboer nog geen 5 min en ca 15 euro. Dat doen ze met een "prop".
Daar kan je vervolgens gewoon mee rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
ThunderNet schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:06:
Mocht je wel een ongeluk krijgen op de snelweg bij 120kmu denk ik dat het verzekeringstechnisch nogal eens wat problemen zou kunnen geven :)
Goeie tip!
DopdeDouwer schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:06:
Ik weet niet of het nog mogelijk is om de band te laten repareren (heb je 'm nog)?
Maar je kan de lekke band makkelijk en snel laten repareren, kost je bij de bandenboer nog geen 5 min en ca 15 euro. Dat doen ze met een "prop".
De schroef zat precies op een 'hoek', dus niet te repareren volgens Profile Tyrecenter. Lijkt mij overingens ook niet, omdat de band hier veel vervorming heeft bij het rijden, bochten werk.

[ Voor 143% gewijzigd door Jumpman op 26-09-2008 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jumpman schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:04:
[...]

Mijn auto heeft standaard 17" velgen en bovengenoemde banden. De 16" is de standaard band onder uit de bagageruimte.
Dan nog. Het is geen thuiskomertje maar een reserveband. Daar kun je gewoon mee rijden.

@Turismo: je kunt geen half jaar op een thuiskomertje rondrijden, en zeker niet als je er regelmatig 120 km/h mee rijdt. Geloof maar dat dat een normale reserveband is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja en nee, 16 of 17 inch maakt toch wel wat uit, heel ander weggedrag, zou bij nat weer wel opletten, maar ik denk dat het bij droog allemaal wel meevalt, denk dat je daar wel mee kan rijden.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Als het een 83W band is, dan mag de band met 487 kg belast worden bij een maximum snelheid van 270km/uur. Oftewel: Waar maak je je druk over. Als een of ander aapje er een sticker met 'max 80 km/u' op plakt, dan betekent het nog niet dat het waar is. Of wil je dat ik er een sticker met 'max 120 km/u' voor je kom opplakken?

Je gewone ZR banden hebben een snelheidsaanduiding van > 240 km/u, wat in de praktijk op hetzelfde neer komt.

Kijk ook eens naar het draagvermogen van je andere banden. Als dit ook 83 of hoger is (487 kg per band), of als het maximum totaalgewicht van je auto niet meer dan 1948 kg is, dan is er niets aan de hand en is er geen verzekering die je iets kan maken als er iets gebeurt met 120 km/u.

Het enige aanmerkbare punt is dat de band een ander profiel heeft dan de band aan de andere kant, waardoor bij gladheid de band anders kan reageren. Als je ABS hebt, dan merk je hier in de praktijk helemaal niets van.

Het is echter tegenwoordig ook niet meer wettelijk verplicht om identieke banden op één as te hebben, zo lang het beiden radiaal- of diagonaalbanden zijn. Aangezien in principe alle personenautobanden radiaalbanden zijn, is dit ook niet van toepassing.

Hier staat bijvoorbeeld wat infomatie over de kenmerken van banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:47

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

DopdeDouwer schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:06:
Dat wou ik net zeggen, why een band vervangen, en dan nog absoluut geen goedkope, inplaats van een simpele prop erin te steken? Heb ik zelf vorige week nog gedaan bij mij.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 76287 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:32:
Als het een 83W band is, dan mag de band met 487 kg belast worden bij een maximum snelheid van 270km/uur.
Maar wat als je banden niet identiek zijn en je remt flink, of je wijkt hard uit? Ook nog eens als het nat is? Wat ik al zeg, zolang je rechtdoor gaat is de snelheid geen probleem. Maar mensen vergeten nogal eens dat hard rijden niet moeilijk is, maar dat het stoppen juist het probleem is.

En uiteindelijk is het de keuze van de TS.

PS, heb je nu een reserve reserve band, want murphy ziet je al aankomen >:)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ga gewoon 80 rijden achter een vrachtwagen. Irriteer je geen mensen mee, want ze moeten toch aan de kant voor die vrachtwagen. Besides is je auto dan heel zuinig omdat de vrachtwagen voor je de lucht aan de kant duwt, was laatst nog op mythbusters.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Widow schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 18:48:
Ga gewoon 80 rijden achter een vrachtwagen. Irriteer je geen mensen mee, want ze moeten toch aan de kant voor die vrachtwagen. Besides is je auto dan heel zuinig omdat de vrachtwagen voor je de lucht aan de kant duwt, was laatst nog op mythbusters.
Waarbij ze ook zeiden dat dit het domste was wat je kunt doen...

Op de veilige 2 seconde afstand is het verschil te verwaarlozen, kom je dichterbij dan speel je met je leven. Een vrachtwagen staat over het algemeen een stuk sneller stil dan een personenauto en als je erop rijdt is de auto er ook een stuk slechter aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Bridgestone Turanza 205/45R16 83W

dat is echt geen thuiskomertje hoor.
Daar kan je gewoon 120 mee rijden.

ik bedoel, als het nou 65/45R16 was, dan kon ik me er wat bij voorstellen :p

Trouwens, de W die ik even in bold heb gezet, die staat voor 270Km/h :P

Ik werk zelf in een garage, maar wat ze jou hebben aangeraden is wel appart. stel prutz0rs :9

@ leuk_he, Daar heb je met droog weer geen probleem mee. alleen als het nat is kan het wat anders worden.

[ Voor 12% gewijzigd door MexxT op 26-09-2008 19:15 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36
Wat een heisa trouwens voor 2 dagen rondrijden op een reserveband :P

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NoepZor schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 19:38:
Wat een heisa trouwens voor 2 dagen rondrijden op een reserveband :P
Hij kan het maar beter even vragen voordat ie zometeen met 120 van de weg af vliegt omdat z'n band eraan gaat. En dan wij allemaal roepen: DUH dat weet toch iedereen, het stond er zelfs op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik weet dat een goede bandenleverancier nooit een prop zal schieten in de wang/schouder van een band en dat om veiligheidsredenen.

Door het schieten van een prop is er grote kans dat je ook nog de verstevigingsdraden doorboort waardoor het karkas een stuk zwakker wordt. Ik moet er niet aan denken daardoor een klapband te krijgen. Een prop kan trouwens door de warmte en druk en rotatie snelheid eruit vliegen.

Een alternatief is gewoon een binnenband monteren.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Bedankt allemaal voor het reageren!

De schroef zat op de buitenrand van de band, zeg maar zo:

*---|
| ---|
| ---|---- = aandrijf as
| ---|
| ---|

* = schroef

Ik denk dat het inderdaad risicovol is om die plaats met een prop te dichten.

Ik ben van plan gewoon 100 KM/u met de band te gaan rijden. Echter wel meer afstand te houden, in (scherpere) bochten toch de 80 KM/u aan te houden en voorzichter als normaal te gaan rijden.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is waar je die W gradatie kan bekijken, ik heb daar namelijk nog opgezocht met Google (blijkbaar niet effectief genoeg).

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 26-09-2008 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 259271

Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 19:02:
[...]
Een vrachtwagen staat over het algemeen een stuk sneller stil dan een personenauto en als je erop rijdt is de auto er ook een stuk slechter aan toe.
Volgens mij staat een personen auto sneller stil dan een vrachtwagen hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 259271 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 22:05:
[...]

Er zijn personenauto's die sneller stoppen ja dat klopt, maar de remmen op een vrachtwagen zijn verplicht erg goed. Een vrachtwagen moet immers ook z'n remweg halen met een volle belading (max gewicht) terwijl zo'n ding vrijwel nooit met z'n max gewicht rondrijdt.

Als je kijkt wat voor personenauto's nog door de keuring komen met remmen die zo goed als op zijn, geen ABS of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

[...]
Kijk eens hier en oordeel zelf.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33
Heb wel een keertje lek gereden op 2 banden tegelijk 8)7 en toen kwam de serviceauto met een verkeerde maat aanzetten (een inch te klein, maar wel even breed). Daar heb ik gewoon op de snelweg mee doorgejakkerd tot ik de maandag erop kon plakken.
Afgelopen vakantie in IJsland onze huurjeep lek gereden. Plakken met een prop van buitenaf is daar echt not done volgens de bandenboer. De hele band ging eraf, en het gat werd van binnenuit geplakt. Véél beter volgens die kerel. Uiteindelijk voor het hele zaakje (band eraf, plakken, band erop, uitbalanceren, en de wielen weer wisselen omgerekend 28 euro betaald)
Op een hoek is denk ik gewoon veel beweging in de band, dus zal de band door de hogere temperatuur op die plek snel opnieuw lek gaan denk ik.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om je eigen veiligheid.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Kijk eens hier en oordeel zelf.
Een moderne vrachtwagen tegen een oud VW busje hebben een even lange remweg. Dus een beetje moderne personenauto met schijfremmen, ABS, rembekrachtiging etc. die remt zeker niet slechter dan een vrachtwagen.
Maar wat als je banden niet identiek zijn en je remt flink, of je wijkt hard uit? Ook nog eens als het nat is? Wat ik al zeg, zolang je rechtdoor gaat is de snelheid geen probleem. Maar mensen vergeten nogal eens dat hard rijden niet moeilijk is, maar dat het stoppen juist het probleem is.
Zoals ik reeds eerder ook al zei. Het zijn allebei goede banden die even breed zijn met waarschijnlijk maar iets verschillende eigenschappen en je moet wel heel rare dingen doen (zeker als je ABS hebt) wil je verschil gaan merken.
Jumpman schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 21:04:
...
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is waar je die W gradatie kan bekijken, ik heb daar namelijk nog opgezocht met Google (blijkbaar niet effectief genoeg).
Als je mijn eerdere post even leest, dan geef ik zelfs een link. En dan nog, waarom zou je 100 gaan rijden? Het is gewoon een compleet normale volwaardige band. De enige reden dat de velgmaat niet identiek is, is dat vrijwel niemand met dure 17" velgen in de kofferbak wil rondrijden.

Maar als je echt zo huiverig bent om met een reserveband te rijden, dan zou ik er helemaal niet eens mee gaan rijden en vervangend vervoer zien te vinden.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Vergeten een hoop mensen niet dat die band doordat hij altijd in de kofferbak heeft geleden enorm last heeft van uitdrogingsscheurtjes? Kijk eens naar banden onder een caravan, die worden tenminste nog een paar weken per jaar gebruikt maar vaak is dat ook meer scheur dan band.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 76287 schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 11:03:
[...]

Een moderne vrachtwagen tegen een oud VW busje hebben een even lange remweg. Dus een beetje moderne personenauto met schijfremmen, ABS, rembekrachtiging etc. die remt zeker niet slechter dan een vrachtwagen.
Een VW T4 heeft schijfremmen en rembekrachtiging, en ABS helpt je onder droge omstandigheden NIET om een kortere remweg te krijgen.
Ik denk dat het wel duidelijk is: vrachtauto's remmen even hard als personenauto's.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
AtleX schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 11:14:
Vergeten een hoop mensen niet dat die band doordat hij altijd in de kofferbak heeft geleden enorm last heeft van uitdrogingsscheurtjes? Kijk eens naar banden onder een caravan, die worden tenminste nog een paar weken per jaar gebruikt maar vaak is dat ook meer scheur dan band.
In de kofferbak staat de zon er niet vol op natuurlijk.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Op banden van een caravan in de stalling ook niet. ;)

Vergeten een hoop mensen niet om een andere reserveband te nemen, als je toch een nieuwe set banden koopt? Elke paar jaar als ik 4 nieuwe banden koop, dan gaat de beste band van de oude set de kofferbak in en de band uit de kofferbak gaat weg. Maar goed ik kan me levendig voorstellen dat er genoeg mensen rondrijden met een reserveband die zo oud is dat er mieren in de scheuren in de wang van de band wonen en dat de band zo zacht is dat je er niet eens fatsoenlijk mee kan rijden.

Maasluip schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 11:31:
[...]
Ik denk dat het wel duidelijk is: vrachtauto's remmen even hard als personenauto's.
Uhm nee dat is dus niet waar...

Een volbeladen vrachtwagen (dus maximaal toegestane gewicht achterin) remt even hard als een personenauto. Een vrachtwagen zal vrijwel nooit maximaal beladen zijn waardoor een vrachtwagen dus een kortere remweg heeft dan de gemiddelde personenauto.

Wat niet wil zeggen dat alle vrachtwagens altijd sneller stoppen dan alle personenauto's. Als je aankomt met je Ferrari met dikke carbon remmen aangestuurd via een boardcomputer om altijd perfect te remmen heb je nogal een goede kans eerder stil te staan :+

Hoe dan ook, moraal van het verhaal: Bumperkleven is dom, bumperkleven bij vrachtwagens is dommer.

(en of ABS niet helpt in droge omstandigheden weet ik ook niet zeker, maar lijkt me wel dat het helpt, dat is een hele andere discussie eigenlijk)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 178962 schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 22:22:
[...]

Uhm nee dat is dus niet waar...

Een volbeladen vrachtwagen (dus maximaal toegestane gewicht achterin) remt even hard als een personenauto. Een vrachtwagen zal vrijwel nooit maximaal beladen zijn waardoor een vrachtwagen dus een kortere remweg heeft dan de gemiddelde personenauto.
Je hebt heel duidelijk dat filmpje niet bekeken.

Maasluip schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 22:51:
[...]

Je hebt heel duidelijk dat filmpje niet bekeken.
Wat zegt dat ene filmpje nou helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Dat je niet moet onderschatten hoe goed vrachtwagens remmen?

(En dan roepen mensen nog wel "dat oude VW busje" maar zo oud is een T4 niet hoor, (of iig, hoeft niet zo oud te zijn) die dingen zijn vanaf 1990 tot en met 2003 gebouwd. Vanaf 1995 schijven rondom. Ik denk dat er genoeg auto's op de weg rijden die ouder zijn en/of mindere remmen hebben dan "dat oude vw busje".)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882

[...]

Dat ligt er natuurlijk aan of ie (zwaar) beladen is, een lege vrachtauto staat iig een heel stuk sneller stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Dillema --> Dilemma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 21:33
Even het topic goed lezen leert dat het een leasebak is. Ga er dus vanuit dat de band jonger is dan 4 jaar, en een band die geen 4 jaar meegaat, onbelast, beschut tegen alle invloeden, die zou ik niet eens in mijn kofferbak willen krijgen.
Bij iedere beurt wordt normaliter ook de reserveband gechecked. (Bij mij staat het althans altijd op het rapportje)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GaMeOvEr schreef op zondag 28 september 2008 @ 03:05:
Dat je niet moet onderschatten hoe goed vrachtwagens remmen?

(En dan roepen mensen nog wel "dat oude VW busje" maar zo oud is een T4 niet hoor, (of iig, hoeft niet zo oud te zijn) die dingen zijn vanaf 1990 tot en met 2003 gebouwd. Vanaf 1995 schijven rondom. Ik denk dat er genoeg auto's op de weg rijden die ouder zijn en/of mindere remmen hebben dan "dat oude vw busje".)
Oftewel het is een ontwerp dat in 1990 geintroduceerd is. Bijna 20 jaar geleden dus. Maar goed, de definitie van oud is persoonlijk, dus daar val ik je niet over aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Een personenauto met goede remmen en met gelijke, goed afgestelde banden rondom ja.

Nog los van de discussie of deze thuiskomertje wel of niet goed is an sich, wijkthet af van de overige drie en dat zal remprestaties en -gedrag (afwijken) geheid niet ten goede komen.

Dat gezegd, ook op een veilige afstand van een vrachtwagen heb je nog volop baat van het aerodynamisch effect ervan (zelf toen ik met aanhanger reed getest, heenweg achter vrachtwagen, terugweg voorzover mogelijk niet. Heenweg was 10% zuiniger). Dus in geval van twijfel over de band gewoon 85km/u op veilige afstand achter de vrachtwagen rijden is prima te doen - en op 60km maakt het welgeteld twaalf minuten uit tov 120km/u, op 30km zes minuten (en allicht minder als er normaal langzaamrijdend verkeer tot file is naar je werk).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kan me best voorstellen dat reservebanden afgedankte exemplaren zijn die niet door de kwaliteitscontrole kwamen en dus maar als reservebanden verkocht worden aan autofabrikanten. Kan verklaren waarom je er max. 80KM/u mee mag, ondanks dat het een 'normale' band lijkt. En het zal ook nog meespelen dat zo'n band niet goed is gebalanceerd e.d. en misschien niet de juiste spanning heeft, waardoor de fabrikant zichzelf indekt. Er zijn altijd randdebielen die gewoon weer 160 gaan rijden en er niet bij stilstaan dat je dat alleen moet doen als al je materiaal 100% in orde is...

Ik was trouwens gewoon naar een andere bandenboer gereden ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 29-09-2008 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Nu dezelfde test uit het filmpje met het busje en een gemiddelde personenauto, of zit daar geen verschil in? :P Verder gewoon rijden, 120km/h of desnoods 80km/h op rechter baan als je het niet vertrouwd. :D

Succes, we zien wel iets in de krant verschijnen als het toch niet zo verstandig was om ermee te rijden.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Anoniem: 185882 schreef op zondag 28 september 2008 @ 03:23:
Dat ligt er natuurlijk aan of ie (zwaar) beladen is, een lege vrachtauto staat iig een heel stuk sneller stil.
:N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-06 12:57
MexxT schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 19:14:
Bridgestone Turanza 205/45R16 83W

dat is echt geen thuiskomertje hoor.
Daar kan je gewoon 120 mee rijden.

ik bedoel, als het nou 65/45R16 was, dan kon ik me er wat bij voorstellen :p

Trouwens, de W die ik even in bold heb gezet, die staat voor 270Km/h :P

Ik werk zelf in een garage, maar wat ze jou hebben aangeraden is wel appart. stel prutz0rs :9

@ leuk_he, Daar heb je met droog weer geen probleem mee. alleen als het nat is kan het wat anders worden.
Inderdaad, als dat een thuiskomertje is, dan rijd ik al 8 maanden met 4 thuiskomers rond. Dat is namelijk de standaardband die op mijn bedrijfswagen ligt (Astra 1.9 CDTI).
Kan je gerust 120 km/h mee hoor, 200+ houden ze ook nog >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:01
Wat betreft remweg vrachtwagen vs personenauto: doet dat terzake? Als je stijf achter een vrachtwagen rijdt zie je niets. De chauffeur wel. Op het moment dat de vrachtwagen vol in de remmen gaat moet jij nog reageren op iets dat je niet gezien hebt. Of je dan harder kunt remmen dan de vrachtwagen doet niet terzake, je ligt al achterop de vrachtwagen voor je hebt kunnen remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Laatst online: 12-03 02:46
gelukkikg heeft een vrachtwagen ook remlichten.
En je moet natuurlijk NOOIT zo dicht op je voorganger rijden dat je daar niet meer op kan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Laatst online: 01:11
Anoniem: 185882 schreef op zondag 28 september 2008 @ 03:23:
[...]

Ga je eens verdiepen in het fenomeen natuurkunde.

Een vrachtwagen met een specifieke massa of gewicht hoe je het wilt noemen (ga die 2 alleen niet met elkaar vergelijken) heeft veel meer energie dan een gemiddelde personenauto. Zelfs al zouden beide objecten remmen hebben die op elkaar berekend zijn, zal de personenauto altijd sneller stil staan puur door er minder energie nodig is.

Om die reden wint een oude eend altijd een vergelijkbare remmentest, niet omdat die nu geweldige remmen heeft (hoewel dat eigenlijk gezien de massa wel weer is) maar puur doordat het ding weinig massa heeft

[ Voor 14% gewijzigd door _Drake_ op 30-09-2008 15:14 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 00:00

4x2

lộn xộn quá

Nee hoor.
Zwaardere auto/vrachtwagen drukt ook harder op zn banden en heeft dus meer grip.
Zolang de hele bende er maar op berekend is stopt dat net zo hard.
Als ik me niet vergis kan een tank van tientallen tonnen ook heel wat harder remmen dan menig auto door de bizarre grip van die rupsbanden.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

_Drake_ schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:12:
[...]

Ga je eens verdiepen in het fenomeen natuurkunde.

Een vrachtwagen met een specifieke massa of gewicht hoe je het wilt noemen (ga die 2 alleen niet met elkaar vergelijken) heeft veel meer energie dan een gemiddelde personenauto. Zelfs al zouden beide objecten remmen hebben die op elkaar berekend zijn, zal de personenauto altijd sneller stil staan puur door er minder energie nodig is.
U bent een geweldige fysicus, maarrr

Wel eens gehoord van meerdere parameters die leiden tot 1 andere parameter?

Het minimale remvermogen van een volbeladen vrachtwagen is maar ietsje minder dan van een personenwagen
(wettelijke vereiste)
Een lege vrachtwagen remt jou eruit....., het remvermogen dat bepaald wordt door banden/remschijven en remmen is zeer veel groter bij een moderne vrachtwagen dan een moderne personenwagen.
Pagina: 1