Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Excel 2003] SUM formule

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Ik ben bezig om in een excel lijst een x aantal bedragen op te tellen.
Echter hieraan zitten wel 2 criteria's aanvast namelijk;

- In rij "I" moet hij aan de voorwaarde "C" voldoen
- In rij "O" moet hij aan de voorwaarde "2008_01" voldoen

En dan moet hij de bedragen tellen die in rij "G"

De volgende formule gebruik ik, echter hij kan niet verder als regel 348:
{=SUM(((I1:I348="G") *(O1:O348="2008_01") *(H1:H348)))} ( { en } moet vanwege matrix (ctrl+shift+enter) )

Nu dacht ik zelf dan verander ik gewoon de regels van 1 naar 100 en van 348 naar 400 ofzo.
Echter hij geeft dan de foutmelding "#NUM!" aan.

Is dit gewoon een melding dat hij niet meer kan tellen dan na regel 348?

Groeten,
Bas

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 16:48
Waarom verander je die '1'? Je zou toch alleen die 348 moeten ophogen.

Pvouput live

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:25:
Echter hij geeft dan de foutmelding "#NUM!" aan.
Is dit gewoon een melding dat hij niet meer kan tellen dan na regel 348?
Nee. Excel kan meer dan 348 rijen aan. 8)7

Begin eerst eens met F1 in te drukken en het volgende onderwerp te zoeken:
De foutwaarde #GETAL! corrigeren
Lezen wat er staat en de drie genoemde mogelijke oorzaken onderzoeken. Als je er dan nog niet uitkomt mag je best een topic openen, mits je aangeeft waarom wat in de help staat niet van toepassing is.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook 1 formule waar maar 2 criteria's in zitten en dat is:
=SUM(('SE UIT1'!$Q$2:$Q$3000=AJ29)*('SE UIT1'!$AE$2:$AE$3000=$AM$23))

Deze kan echter wel meer aan tot 10.000 volgens mij.
Ik heb nu echter 1 criteria eraan toegevoegd en nu wil hij niet verder als 348 regels.

Ik heb even gekeken, maar kan geen oplossing vinden als ik daar op zoek, dit geeft hij weer:

- Er is tekst opgegeven terwijl voor de formule een getal of een logische waarde (zoals WAAR of ONWAAR) is vereist

- In Microsoft Office Excel kan tekst niet worden geconverteerd naar het juiste gegevenstype. Controleer of de formule of functie met betrekking tot de vereiste operand of het vereiste argument juist is en of de cellen waarnaar in de formule wordt verwezen geldige waarden bevatten. Als cel A5 bijvoorbeeld een getal bevat en cel A6 de tekst 'Niet beschikbaar', geeft de formule =A5+A6 de foutwaarde #WAARDE! als resultaat.

- Er is een matrixformule opgegeven of bewerkt en vervolgens op ENTER gedrukt

- Selecteer de cel of het cellenbereik met de matrixformule (matrixformule: een formule waarmee meerdere bewerkingen op een of meer waardensets worden uitgevoerd en die een of meerdere resultaten oplevert. Matrixformules worden ingevoerd tussen accolades { } en uitgevoerd met CTRL+SHIFT+ENTER.), druk op F2 om de formule te bewerken en druk ten slotte op CTRL+SHIFT+ENTER.

- Er is een celverwijzing, een formule of een functie opgegeven als een matrixconstante

- Controleer of de matrixconstante (constante: een waarde die niet is berekend en daarom niet verandert. Het getal 210 en de tekst 'Kwartaalcijfers' zijn bijvoorbeeld constanten. Een expressie of een waarde die het resultaat is van een expressie, is geen constante.) geen celverwijzing, formule of functie is.

- Er is een bereik opgegeven bij een operator of functie waarbij één waarde is vereist en niet een bereik

- Verander het bereik in één waarde.
Verander het bereik zodat het ofwel de rij, ofwel de kolom bevat waarin de formule staat.
Er is een matrix gebruikt die niet geldig is in een van de matrixwerkbladfuncties

- Controleer of de grootte van de matrix (matrix: een rechthoekige matrix met waarden of een cellenbereik dat is gecombineerd met andere matrices of bereiken die meerdere sommen of producten opleveren. Excel bevat vooraf gedefinieerde matrixfuncties waarmee u de sommen of producten kunt berekenen.) correct is voor de matrixargumenten.

- Er is een macro uitgevoerd waarmee een functie wordt geactiveerd die de fout #WAARDE! als resultaat geeft

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46

Reptile209

- gers -

Bouw je matrix-formule eens op uit zijn losse componenten, dus met voor iedere voorwaarde een extra kolom die een 1 of 0 geeft. Vermenigvuldig die 1-en en 0-en met elkaar en het bedrag dat er bij hoort en tel dat op. Dan kan je een beetje makkelijker zien waar het misgaat, dat corrigeren en je matrix-formule zou het weer moeten doen.

Oh ja, je had ook wel met een wat kortere samenvatting van de help-file kunnen volstaan denk ik... :)

[ Voor 13% gewijzigd door Reptile209 op 26-09-2008 18:24 ]

Zo scherp als een voetbal!