Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Intern P2P verbinding in een LAN

Pagina: 1
Acties:

• DePhille
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Hallo,

Ik heb onlangs een laptop gekocht ter uitbreiding van mijn desktop en ik moet regelmatig grote bestanden overzetten van mijn desktop naar mijn laptop. Ik heb thuis een LAN van slechts 10mbit en ik zou dit graag sneller krijgen dus ik ben van plan om een Peer-to-Peer verbinding te leggen tussen de desktop en de laptop (dat wordt dan 1Gbit).

In de desktop steken nu twee netwerkkaarten (één onboard voor het LAN en internet en één PCI kaartje voor de P2P verbinding). De laptop heeft een draadloze verbinding en een gewone. Als ik de P2P verbinding aan de praat wil krijgen dan moet ik op beide systemen een vast IP-adres instellen. Voor de desktop is dit uiteraard geen probleem omdat de desbetreffende netwerkkaart enkel voor deze P2P verbinding gebruitk gaat worden maar voor de laptop is dit wel een probleem omdat ik dan elke keer de instellingen moet veranderen als ik ergens anders aansluit.

Hoe zou ik dit kunnen instellen?

Er hoeft geen internetsharing opgezet te worden op de desktop, ik kan via het WLAN van de laptop al op het 'gewone LAN' en internet. Op de laptop draait Windows Vista en op de Desktop draait Windows XP Pro.

Bedankt,
DePhille

[ Voor 3% gewijzigd door DePhille op 26-09-2008 14:35 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je zou gewoon een tooltje zoals Netsetman hiervoor kunnen gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door Noork op 26-09-2008 14:42 ]

• DePhille
Bedankt voor je antwoord, Noork.
Is het niet mogelijk om ergens een instelling te veranderen of een soort van dhcp-service in te stellen op de desktop zodat ik geen extra tools nodig heb?

DePhille

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je ICS instelt op de desktop, zou volgens mij de client automatisch een ip-adres moeten krijgen. Maar ben daar niet geheel zeker van. Test het eens, zou ik zeggen.

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 19:13

QkE

In your face Gnagna

Je hebt het dan misschien niet nodig, maar ik zou gewoon internet sharing hiervoor gebruiken. Blijft het makkelijkste. Heb je inderdaad gewoon een dhcp server zonder het extrag gedoe van andere software. Daarbij heb je dan waarschjinlijk nog sneller internet ook. Kabel blijft altijd betrouwbaarder al kan je er natuurlijk ook gewoon voor kiezen om toch gebruik te blijven maken van wireless als je dat liever hebt.

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik denk dat er hier wat ruis is in je uitleg.

Wat wil je nu precies voor elkaar krijgen ?

want zoals ik het lees, wil je gewoon een snelle verbinding tussen 2 computers maken. (met 1 Gbit netwerkkaarten)

Mocht dit zo zijn:
Crosslink kabel halen bij computerzaak.
Instellen van vast ip adres op de netwerkkaarten die je daarvoor wil gebruiken.
Klaar.

Moet je ergens anders je netwerk aansluiting willen gebruiken, zul je idd je vaste ip adres eruit moeten halen.

Ik weet niet hoe je netwerk omgeving er verder uit ziet, dus DHCP installeren op de desktop is een mogelijkheid als het niet botst met een andere dhcp server (van bijv. een router).
DHCP server van windows zit in de Windows server versies, maar third-party dhcp servers in overvloed :)

Windows dhcp server software:
Tiny DHCP server (zelf nooit geprobeerd, maar ziet er simpel en effectief uit :):
http://www.download3k.com...oad-Tiny-DHCP-Server.html

• DePhille
Bedankt voor al jullie antwoorden!

ICS werkt wel maar dan heb ik regelmatig problemen met poorten (laptop->desktop->router is nogal een omweg zodat poorten niet meer automatisch worden geforward).

Ik heb ook geprobeerd om een externe DHCP server te gebruiken (oa TinyDHCP) maar dat vraagt wel wat capaciteit van mijn desktop (De desktop is helemaal niet zo krachtig) en dat had ik dan weer niet zo graag.

Ik heb wat verder gespeeld met NetSetMan en nu gaat alles automatisch (en perfect) zonder dat er een grote hap uit het geheugen verdwijnt dus ik ga het houden bij deze oplossing :).

PS: Een crossover (crosslink) kabel is niet nodig als je een 1Gbps P2P verbinding legt (als je een 'modernere' netwerkkaart gebruikt). Ik weet niet waar ik het ergens had gelezen maar het werkt nu perfect met een 'gewone' netwerkkabel.

bedankt voor al jullie hulp,
DePhille
Pagina: 1