• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:52
Mijn hardware:

Voeding: Coolermaster GreenPower 80% Efficiency
Moederbord: Asus P5N-E SLI nF650iSLI
Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Geheugen: 2 GB
Videokaart: XFX 8800GTS
Geluidskaart: Creativ 7.1 X-Fi Gamer Music SE RET
Hardeschijf: Samsung 250GB SAT2 SP2504C
DVD-drive: Samsung SH-S182M

Het lukt met geen mogelijkheid om de computer in slaapstand te krijgen.

Enige wat er gebeurt is dat de monitor op standby gaat maar voor de rest blijft alles draaien.
Mijn stroommeter blijft 140Wh aangeven. Wat mijn systeem normaal gebruikt(Windows Desktop).

Ik heb alle chipset drivers van http://www.nvidia.com/object/nforce_vista_15.23.html geinstalleerd.
Op de site van ASUS waren ze nog in beta fase en betrof het oudere drivers.

In de BIOS heb is stand S3 gekozen. Bij dit stand zou alles naar de werkgeheugen weggeschreven moeten worden zodat ie heel snel kan opstarten. Andere optie die ik heb is S1.
Dat heb ik ook geprobeerd maar daarmee werkt het ook niet.

Als Power Plan heb ik Balanced gekozen. Voor de rest heb ik daar geen veranderingen in gemaakt.

Is er een manier om te zien wat voor programma of driver hele computer tegenhoudt om in slaapstand te gaan?

Ik wil dit machine als HTPC gebruiken en dan is het van groot belang dat ie makkelijk en betrouwbaar naar de slaapstand kan.

Wat zou ik nog meer kunnen proberen?

Nog een vraagje, minder belangrijk vraag maar toch:

Zonder dat mijn computer aanstaat geeft mijn stroommeter een verbruik van 25Wh. Nu weet ik dat voeding ook wat gebruikt, maar is 25Wh normaal of zijn er voedingen die rond 5 a 10 Wh gebruiken? 25 Wh lijkt mij iets te veel aangezien computer helemaal niet aanstaat.

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het schakelen naar standby/hibernate kan altijd eventjes duren (wegschrijven geheugen naar hdd). Blijf je wel lang genoeg wachten? In het BIOS moet je S3 kiezen, S1 bespaart je zo'n 5 Watt ;). Krijg je nog iets van een foutmelding als je Start > Sleep doet?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb je hem al een flesje gegeven, of wat zitten wiegen? :p Sorry kon het echt niet laten.

Heb je er al ooit eens een XP op gehad? En daar lukte het dan wel?
- Vista heeft die ook nog een standby of iets lichter als sleep, wat in het ram blijft? Of is dat de S3 waar je over spreekt (Nog geen ervaring daarmee op vista eigenlijk, sleep is de data op de HDD schrijven in XP toch.)
- Heb je iets van usb insteken? zoja, wat doet hij zonder die apparaten? Kan/Mag een usb apparaat volgens de bios de pc uit sleep/hibernate halen?
- Long shot: kijk eens naar iets optie van de pc uit sleep halen als er op een toets gedrukt word.

Die 25Wh, het kan zijn dat je meter niet lager kan meten en dus maar 25Wh aangeeft maar dat moet in de documentatie van de meter staan. Probeer eens een echte vermogen meter of misschien dat je nog een kWh meter uit de meterkast hebt liggen.

• lujo
BoukeHaarsma schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 09:37:
Het schakelen naar standby/hibernate kan altijd eventjes duren (wegschrijven geheugen naar hdd). Blijf je wel lang genoeg wachten? In het BIOS moet je S3 kiezen, S1 bespaart je zo'n 5 Watt ;). Krijg je nog iets van een foutmelding als je Start > Sleep doet?
Ik heb tot 10 minuten gewacht zonder dat er wat gebeurt.
Hardeschijf hoor ik ook niet dat ie bezig zou zijn met het wegschrijven. (kast staat op dit moment open)
Ja monitor gaat zoals ik al vertelde gelijk op standby op het moment dat ik op slaap toets druk.
Nee ik krijg geen foutmelding.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ik had hier wel iets aan:

The Hibernate option is not available in Windows Vista

Want volgens mij wil je Hibernate(n).

[ Voor 13% gewijzigd door NaN op 26-09-2008 12:56 ]

• lujo
kluyze schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 10:46:
Heb je hem al een flesje gegeven, of wat zitten wiegen? :p Sorry kon het echt niet laten.

Heb je er al ooit eens een XP op gehad? En daar lukte het dan wel?
- Vista heeft die ook nog een standby of iets lichter als sleep, wat in het ram blijft? Of is dat de S3 waar je over spreekt (Nog geen ervaring daarmee op vista eigenlijk, sleep is de data op de HDD schrijven in XP toch.)
- Heb je iets van usb insteken? zoja, wat doet hij zonder die apparaten? Kan/Mag een usb apparaat volgens de bios de pc uit sleep/hibernate halen?
- Long shot: kijk eens naar iets optie van de pc uit sleep halen als er op een toets gedrukt word.

Die 25Wh, het kan zijn dat je meter niet lager kan meten en dus maar 25Wh aangeeft maar dat moet in de documentatie van de meter staan. Probeer eens een echte vermogen meter of misschien dat je nog een kWh meter uit de meterkast hebt liggen.
Windows XP heb ik er zelf nooit op gehad.

Op laptops heb je sleep en hibernate. Dat is S3 en S4
Hibernate heb ik niet op mijn computer, want in de BIOS kan ik alleen S1 en S4 selecteren.
Bij S3 worden gegevens naar RAM weggeschreven zodat computer sneller weer kan ontwaken.

Enig USB device wat ik nu heb is USB stick voor mijn draadloos toetsenbord en muis. Logitech LX 710

Zowel toetsenbord als muis als onboard netwerkkaart heb ik die opties in powermanagement uitgeschakeld. Dus bij mij weten is er niks dat de computer uit standby kan halen.

In de BIOS staat ook uitgeschakeld dat toetsenbord of muis computer wakker mogen maken.

Ik heb het bij verschillende andere apparaten gemeten en kreg ook waardes van 10 Wh.

In de specificatie staat:

Wattvermogensindicatie (in Watt) 0W - 4416 W

Precisie
Vermogen in Watt +/- 5% van de gemeten waarde
+/- 10 W

[ Voor 7% gewijzigd door lujo op 26-09-2008 13:10 ]

• lujo
Hybernate is als gegevens op hardeschijf worden opgeslagen waardoor opstarten langer duurt.
Ik wil in eerste instantie stand by, dus gegevens nog in de geheugen

Als ik powercfg / a uitvoer dan krijg ik volgende melding:

The following sleep states are available on this system: Standby (S1 S3) Hibernate Hybrid Sleep
The following sleep states are not available on this system:
Standby (S2)
The system firmware does not support this standby state.

Dat lijkt me allemaal logisch aangezien ik nu in bios zowel S1 als S3 heb ingeschakeld. Kies ik alleen voor S3 dan krijg ik melding dat Standby S1 niet wordt ondersteund.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat is het geheugen gebruik op moment dat je je pc in sleep mode wil zetten? Ik ben nu gewoon even hardop aan het nadenken maar kan het niet dat je geheugen te kort hebt? 2GB zou genoeg zijn maar misschien met vista erop en er wat software aan het draaien is?

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:15
Zijn er geen externe apparaten die de machine uit slaapstand halen? Vaak hebben draadloze muizen hier last van. Probeer je muis eens te ontkoppelen voordat je hem in slaapstand zet.

[ Voor 23% gewijzigd door Exception op 26-09-2008 14:30 ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Een hoop suggesties, maar ik denk zelf dat het aan je Geforce 8800 ligt. :)
Is namelijk een bekende klacht bij veel 8800 kaarten.
(Ik had er ook last van toen ik nog een 8800GTX had).

Bij mij ging de PC weer uit slaapstand maar de videokaart werd niet geactiveerd en de pc startte dus niet door.
(Alle mogelijke BIOS opties geprobeerd, en drivers etc. op Vista Ultimate 64 bit).

[ Voor 4% gewijzigd door Da_maniaC op 26-09-2008 15:58 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• lujo
Aan het hoeveelheid geheugen zal het niet liggen aangezien ik het steeds probeer zonder andere programma's op te starten. Dus alleen Windows desktop.

Toetsenbord en muis heb ik vervangen door een model met draad en daarmee lukt het ook niet.

Waar ik net achterkom is dat als ik aangeef dat de computer na 1 min in slaap moet vallen dan doet ie dat netjes.
Na 10 minuten doet ie ook zonder problemen.

Selecteer ik Hibernate stand via Start knop dan worden alle gegevens opgeslagen op de harde schijf en gaat de computer op Hibernate.

Dus Sleep doet ie zelf (na 1 min of 10 afhankelijk van de instelling) maar niet als ik via Start op Sleep klik. Daarna start ie op binnen 10 seconden. Verschil tussen Sleep en Uit is 2 Wh meer.

Klik ik via Start op Hibernate dan doet ie dat wel. Opstarten duurt dan echter wel 1 minuut. En verbruik is natuurlijk hetzelfde als dat ie uit staat.

• lujo
Ik heb net via commando powercfg vergeleken welke devices zowel S3 (sleep) als S4 (hibernate) ondersteunen.

powercfg -devicequery s3_supported
powercfg -devicequery s4_supported

Daarbij zie ik dat "Microsoft ACPI-Compliant System" S4(hibernate) wel ondersteunt maar S3(sleep) dus NIET.

In de BIOS staat "ACPI APIC support op Enabled" Het is echter zo dat ik dat niet kan selecteren (grijs ipv blauw)

Op dit moment gebruik ik BIOS versie 1101
http://support.asus.com/d...e=en-us&model=P5N-E%20SLI

BIOS inmiddels geupdate naar Version 1201 maar dat helpt ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door lujo op 26-09-2008 19:15 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

lujo schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:43:
Waar ik net achterkom is dat als ik aangeef dat de computer na 1 min in slaap moet vallen dan doet ie dat netjes.

Selecteer ik Hibernate stand via Start knop dan worden alle gegevens opgeslagen op de harde schijf en gaat de computer op Hibernate.
Als ik dit zo lees dan lijkt het me een softwareprobleem, gezien je hardware het op zich wel doet. Het topic lijkt me dan ook beter in Windows Clients passen

PMG > WOS

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En toch is je BIOS niet 100% compatible ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• lujo
alt-92 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 19:38:
En toch is je BIOS niet 100% compatible ;)
Dus je weet het zeker dat het aan de BIOS ligt? Hoe?

Verwijderd

lujo schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 20:18:
[...]

Dus je weet het zeker dat het aan de BIOS ligt? Hoe?
BIOS ben ik niet zeker van, sorry

Ik denk meer een driver die ligt te etteren.

Bekende kwajongens zijn:
De Web'n'Walk driver
De Creative driver (7.1 geluid is vrij exotisch)
Bepaalde versies van Forceware

Tip:

Kijk op http://www.laptopvideo2go.com/ voor een goede driver en niet om de modded inf files, maar om de reviews in de fora daar. Sommige drivers zijn echt te slecht voor woorden en de versie ervoor kan prachtig werken.

Kijk ook even op de creative site of je een fixlist kunt bemachtigen van de driver want de nieuwste is niet altijd de beste. Ook voor geluidskaarten geld dat evenzeer.

Op een verse install de slaapstand testen zal niet gaan want daarvoor heb je óf een chipsetdriver voor nodig óf een videodriver, dus drivergerelateerd? ik acht de kans werkelijk.

Conclusie van de 2 moderators:
Óf een driver die niet samenwerkt met het BIOS...

BIOS flashen is niet zonder risico, vermeld dat mocht iemand hem dat advies geven. Ik wil het niet op mijn naam hebben als het mis gaat met zijn systeem, dus ik probeer het anders op te lossen. Daarom.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2008 22:57 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

http://www.google.nl/search?q=p5n+vista+sleep
I have a P5N-E SLI, running Vista Ultimate x86, and I was getting the exact same behavior. Changing the USBPW1-4 and USBPW5-8 jumpers from pins 1+2 to pins 2+3 fixed the problem.
Hardware ;)

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 27-09-2008 10:13 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• lujo
Jumpers stonden al op pinnen 2-3
Ik had ze zelf ook al geprobeerd op pinnen 1-2

Maar dat werkt ook niet.

Reactie op de post van Rogresalor zal ik nog plaatsen als ik thuis ben, moet nu weg.

Verwijderd

Gelijk, gelijk ;), maar zoals ik al zei los ik het liever anders op tenzij er echt geen mogelijkheid meer is, maar laten we dan hem helpen door eventueel stap voor stap uit te leggen hoe hij een correct BIOS flashed.
Niet als moeders aan het koken is op een elektrische plaat en het liefst om 4 uur in de nacht (het tijdstip dat elektra consistent is). Er mag echt niets mis gaan met een BIOS flash.

Met een laptop zit je ook niet save! Zodra de AC uitvalt kun je pech hebben dat de flashutil de batterij niet herkent. Flashen onder Windows kent het probleem niet.
Ervaring want Paragon partition manager ISO gaat keihard op zijn bek zodra de AC weg is. dat is DOS4GW?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2008 16:07 ]

• lujo
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 16:05:
[...]

Gelijk, gelijk ;), maar zoals ik al zei los ik het liever anders op tenzij er echt geen mogelijkheid meer is, maar laten we dan hem helpen door eventueel stap voor stap uit te leggen hoe hij een correct BIOS flashed.
Niet als moeders aan het koken is op een elektrische plaat en het liefst om 4 uur in de nacht (het tijdstip dat elektra consistent is). Er mag echt niets mis gaan met een BIOS flash.

Met een laptop zit je ook niet save! Zodra de AC uitvalt kun je pech hebben dat de flashutil de batterij niet herkent. Flashen onder Windows kent het probleem niet.
Ervaring want Paragon partition manager ISO gaat keihard op zijn bek zodra de AC weg is. dat is DOS4GW?
Rogresalor, met alle respect maar ik snap niet waarom mensen zo angstig doen over het flashen van een BIOS.
Zoals je paar reacties terug kon lezen heb ik al een nieuwere BIOS erop gezet.
"BIOS inmiddels geupdate naar Version 1201 maar dat helpt ook niet."
En dat was echt niet voor de eerste keer.

Verwijderd

lujo schreef op zondag 28 september 2008 @ 04:11:
[...]

Rogresalor, met alle respect maar ik snap niet waarom mensen zo angstig doen over het flashen van een BIOS.
Zoals je paar reacties terug kon lezen heb ik al een nieuwere BIOS erop gezet.
"BIOS inmiddels geupdate naar Version 1201 maar dat helpt ook niet."
En dat was echt niet voor de eerste keer.
Ik ben er wel voorzichtig mee want je ziet het risico niet. Ik heb het op mijn oude werk wel eens mis zien gaan en dat lag aan de flashutil; weg moederbord.

Het heeft niet geholpen, dus misschien toch mijn tips proberen.

Ik vergelijk het met blind oversteken over een landweg. In 99 keer van de gevallen gaat het goed, maar die ene keer gaat het falikant mis. Zou je het wagen?

Nogmaals, Lujo, ik wil het niet op mijn naam hebben als het misgaat en het heeft niets geholpen, dus gaan we weer verder kijken. Ik ben niet zomaar uitgepoept ;)

Ik ben hier om te helpen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2008 08:27 ]

• lujo
@Rogresalor - BIOS was al meerdere malen geupdate zonder "windows flashutil".

Jouw adviezen over drivers zal ik ook gaan uitproberen, maar ik acht de kans klein aangezien powercfg -devicequery s3_supported aangeeft dat al mijn apparaten compatible zijn. Maar proberen zal ik.

@anderen

Bij TS op http://forums.anandtech.c...catid=29&threadid=2152516 lukte het om Vista in Sleep stand te krijgen alleen hij kreeg "Blue Screen on Wake-up"

Bij mij lukt het niet om de computer in slaap te krijgen op het moment dat ik zelf op Sleep knop druk.
Laat ik de computer echter tijdje niksen terwijl Sleepstand ingesteld staat op 5 minuten, dan gaat ie dus ook echt in Sleep stand.

Zou het kunnen zijn dat Sleep knop ergens in register uitgeschakeld staat?

Verwijderd

lujo schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 01:50:
Enige wat er gebeurt is dat de monitor op standby gaat maar voor de rest blijft alles draaien.
Even voor mijn begrip: hij loopt dus niet vast bij het in slaap gaan?
Je hebt hier vast al aan gedacht, maar: het gedrag dat je beschrijft klinkt als "Away Mode".
Onder bepaalde omstandigheden kiest Vista ervoor om, als je slaap selecteert, naar Away Mode te gaan.
Heb je toevallig een drive geshared staan over je netwerk?

Kijk ook even na wat de instelling is van de knop waarmee je de slaap inzet (de rode "uitknop" in het startmenu). Die kan namelijk verschillende functies krijgen.

Hoe dan ook, deze tool zou je kunnen helpen:
MCE Standy Tool
Zonder dat mijn computer aanstaat geeft mijn stroommeter een verbruik van 25Wh. Nu weet ik dat voeding ook wat gebruikt, maar is 25Wh normaal of zijn er voedingen die rond 5 a 10 Wh gebruiken? 25 Wh lijkt mij iets te veel aangezien computer helemaal niet aanstaat.
Mijn PC (met Asus P5K moederbord) verbruikt in S3 slaap maar 5 Watt. Evenveel als wanneer hij uit staat. Ik heb het nagemeten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2008 10:25 ]

Verwijderd

Modbreak:Laat dit soort opmerkingen voortaan achterwege.

[ Voor 76% gewijzigd door TERW_DAN op 29-09-2008 21:38 ]

Verwijderd

Nogal kansloze post :/

In het allerergste geval is gewoon je moederbord defect en meestal zo'n klein rotdefect, maar ik zou TweakHound's BIOS guide er ook eens op naslaan.

Gaat hij op S1 wel in de slaapstand? test het even

[ Voor 22% gewijzigd door TERW_DAN op 29-09-2008 21:38 ]

• lujo
Ik heb uiteindelijk gekozen om Vista opnieuw te installeren.
Alle drivers zijn ook geinstallletd.

Tot nu toe werkt slaapstand zonder problemen.

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Heb je hier wat aan:
De hybride slaapstand en de slaapstand zijn in Windows Vista niet meer beschikbaar na gebruik van het hulpprogramma Schijfopruiming:

De hybride slaapstand en de slaapstand zijn in Windows Vista niet meer beschikbaar na gebruik van het hulpprogramma Schijfopruiming

Het werkt bij mij perfect.

http://addgadget.com/ paar leuke gadget om makkelijker je computer in hybride slaapstand te zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door brommer1 op 30-09-2008 13:06 ]

Pagina: 1