Toon posts:

cat5 4 aders kabel in ISRA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mij werd aangeraden om ipv een telefoonkabel van 15 meter lang, een cat5 kabel met telefoonkopje te gebruiken. Nu heb ik dus 4 aders waarvan oranje/oranjewit en blauw/blauwwit, Nu heb ik deze dus in de isra punt gedaan (middelste 2 en de kleuren oranje/oranjewit). alleen heb ik hlemaal geen verbetering, het is eerder zelfs slechter als een gewone telefoonkabel.

Mijn vraag was, hoe knip je zoiets. Ik heb de buitenstelaag gewoon met een schaar weggeknipt, maar dat oranje/oranjewit gedeelte heb ik weggebrand, mag dit wel of heeft dit ook invloed op snelheid van internet? Hij valt nu best vaak uit.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

De manier van knippen/branden heeft geen invloed op de snelheid.
Meestal heeft de ligging van de kabel invloed op de snelheid. Controleer eens of hij niet langs een 230V-kabel loopt o.i.d.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:42

JdM

Humbled

Als je een kabel hebt met 4 aders in die kleuren dan heb je een cat3 kabel, signaal zou dan overigens gewoon goed moeten zijn. Ben eens wat duidelijker in je uitleg/probleemstelling :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:53

mace

Sapere Aude

Je moet ervoor zorgen dat die twist erin blijft, dus de paren bij elkaar houden. Zoals ik het nu begrijp heb je op A een andere kleur dan op B.

Je pakt 1 aderpaar -het is om het even welke, als voorbeeld neem ik groen- en dan doe je de groene op A en de groen-witte op B.

Door de twist die er inzit wordt hij minder gevoelig voor storingen.

[ Voor 11% gewijzigd door mace op 25-09-2008 23:10 ]

Verwijderd

ligt eraan wat je met die kabel wil doen hè ;-)

kabel tussen modem en isra moet je zo kort mogelijk houden

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:10:
Je moet ervoor zorgen dat die twist erin blijft, dus de paren bij elkaar houden. Zoals ik het nu begrijp heb je op A een andere kleur dan op B.

Je pakt 1 aderpaar -het is om het even welke, als voorbeeld neem ik groen- en dan doe je de groene op A en de groen-witte op B.

Door de twist die er inzit wordt hij minder gevoelig voor storingen.
als ik de twist erin hou dan kan ik hem niet in de ISRA zetten, nu heb ik alleen een klein kopje uit elkaar gehaald.

en ja er loopt wel een lamp langs , maar een UTP 4 aders (2 twists) zou hier wel tegen kunnen toch? Een gewone telefoonkabel kan dan verstoord worden omdat het als antenne dient.

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 00:35:
[...]

als ik de twist erin hou dan kan ik hem niet in de ISRA zetten, nu heb ik alleen een klein kopje uit elkaar gehaald.

en ja er loopt wel een lamp langs , maar een UTP 4 aders (2 twists) zou hier wel tegen kunnen toch? Een gewone telefoonkabel kan dan verstoord worden omdat het als antenne dient.
Ja maar als je hem over 2 paren laat lopen waarbij een paar als ader gebruikt wordt dan is het hele voordeel van de twist weg en dan kan je net zo goed fietslampdraad gaan trekken.

Ik kan mij erg moeilijk voorstellen dat het zo niet aan te sluiten is zoals ik dat zeg.
Dat moet écht wel kunnen want zo sluit ik altijd telefoonlijnen aan en dat doe ik al jaren.

Het is ook niet erg dat je de twist er voor een paar CM uithaalt hoor, dat verschil zul je niet merken.

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 00:40:
[...]

Ja maar als je hem over 2 paren laat lopen waarbij een paar als ader gebruikt wordt dan is het hele voordeel van de twist weg en dan kan je net zo goed fietslampdraad gaan trekken.

Ik kan mij erg moeilijk voorstellen dat het zo niet aan te sluiten is zoals ik dat zeg.
Dat moet écht wel kunnen want zo sluit ik altijd telefoonlijnen aan en dat doe ik al jaren.

Het is ook niet erg dat je de twist er voor een paar CM uithaalt hoor, dat verschil zul je niet merken.
dus als ik jou goed begrijp moet ik dit doen: blauw/blauwwit aan 1 kant en oranje/oranjewit aan de andere kant zodat ik alle 4 anders gebruik?

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 12:59:
[...]

dus als ik jou goed begrijp moet ik dit doen: blauw/blauwwit aan 1 kant en oranje/oranjewit aan de andere kant zodat ik alle 4 anders gebruik?
Ja,

Ik weet niet wat voor een ISRA punt je hebt, maar als het een beetje op deze lijkt:
http://i22.tinypic.com/f40876.jpg
(plaatje is gejat van iemand anders)

Daar zie je vaag dat de ene kant 1A en 1B heeft, en de andere kant 2A en 2B.

Nu is 1A en 1B de gewone telefoonlijn, die andere zijn voor als je een 2e lijn hebt.

Dus je moet blauw/blauwwit aan 1A en 1B maken, en die andere zou je ook kunnen aansluiten, maar je hebt maar 1 lijn toch?

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 13:28:
[...]

Ja,

Ik weet niet wat voor een ISRA punt je hebt, maar als het een beetje op deze lijkt:
http://i22.tinypic.com/f40876.jpg
(plaatje is gejat van iemand anders)

Daar zie je vaag dat de ene kant 1A en 1B heeft, en de andere kant 2A en 2B.

Nu is 1A en 1B de gewone telefoonlijn, die andere zijn voor als je een 2e lijn hebt.

Dus je moet blauw/blauwwit aan 1A en 1B maken, en die andere zou je ook kunnen aansluiten, maar je hebt maar 1 lijn toch?
ja ik heb alleen internet en geen telefoon, ik zl het eens proberen.
bedankt, je hoort nog van me.
Pagina: 1