Het lukt mij niet om een winkel te vinden waar ik een laptop zonder Vista (meestal HP) kan kopen. Toch wil ik niet voor een product betalen dat ik niet gebruik. Dus wil ik
- geld terug van microsoft, of
- op legale wijze Vista verwijderen en mijn licentie, inclusief stickers en alles wat erbij hoort, verkopen.
Ik heb het volgende gevonden in de licentie voowaarden van Vista HP:
Kun je bij microsoft geld terugkrijgen voor een OEM licentie die je niet wilt gebruiken? Bij Acer krijg je 50 euro voor VISTA HP terug, maar dan moet je je laptop naar acer opsturen en zijn de kosten daarvan voor jou.
Verder wil ik geen acer kopen.
Wat betreft het verkopen van de licentie:
Inmiddels weet ik dat overdragen van de licentie op derden van microsoft niet mag. Maar als ik bij installatie / eerste gebruik aangeeft de licentieovereenkomst niet te accepteren, heb ik geen overeenkomst met microsoft. Ook als microsoft zegt dat ik akkoord ga met de licentieovereenkomst door de software te gebruiken, maar ik de software niet gebruik, heb ik geen overeenkomst met microsoft.
Je zou dus zeggen dat ik dan dus vrij ben om de software samen met de licentie aan een derde te verkopen. Of is er wetgeving in Nederland die dit verbiedt.
- geld terug van microsoft, of
- op legale wijze Vista verwijderen en mijn licentie, inclusief stickers en alles wat erbij hoort, verkopen.
Ik heb het volgende gevonden in de licentie voowaarden van Vista HP:
Ik kan de licentievoorwaarden van de OEM versie nergens vinden. Weet iemand of hier vergelijkbare bepalingen in staan?Door de software te gebruiken, gaat u akkoord met deze bepalingen. Als u niet
akkoord gaat met de bepalingen, mag u de software niet gebruiken. Breng de
software dan terug naar de plaats van aankoop, tegen restitutie van het
aankoopbedrag. Als u bij de plaats van aankoop geen restitutie krijgt, neemt u contact op met
Microsoft of met de locale Microsoft-vestiging voor uw land voor informatie over het
restitutiebeleid van Microsoft. Zie www.microsoft.com/worldwide. In Nederland belt u +31
(0)20-5001 500 of gaat u naar www.microsoft.com/netherlands/default.aspx.
....
16. OVERDRAGEN AAN DERDEN.
a. Andere software dan Windows Anytime Upgrade. De eerste gebruiker van de
software mag eenmalig de software en deze overeenkomst rechtstreeks overdragen aan
derden. De eerste gebruiker moet eerst de software afzonderlijk verwijderen van het
apparaat alvorens de software los van het apparaat wordt overgedragen. De eerste
gebruiker mag geen kopieën behouden.
Kun je bij microsoft geld terugkrijgen voor een OEM licentie die je niet wilt gebruiken? Bij Acer krijg je 50 euro voor VISTA HP terug, maar dan moet je je laptop naar acer opsturen en zijn de kosten daarvan voor jou.
Wat betreft het verkopen van de licentie:
Inmiddels weet ik dat overdragen van de licentie op derden van microsoft niet mag. Maar als ik bij installatie / eerste gebruik aangeeft de licentieovereenkomst niet te accepteren, heb ik geen overeenkomst met microsoft. Ook als microsoft zegt dat ik akkoord ga met de licentieovereenkomst door de software te gebruiken, maar ik de software niet gebruik, heb ik geen overeenkomst met microsoft.
Je zou dus zeggen dat ik dan dus vrij ben om de software samen met de licentie aan een derde te verkopen. Of is er wetgeving in Nederland die dit verbiedt.