Laptop verkocht via Ebay, koper wil terugbetaling

Pagina: 1
Acties:

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:20
Ik heb een maand geleden m'n Fujitsu Siemens laptop via Ebay verkocht, waarna deze via Paypal betaald is. Een week later is deze laptop opgehaald door een collega van de koper. Daarna niks meer vernomen, met het idee dat alles in orde was.
Het feit dat de collega hem zou komen ophalen was al bekend na mailwisseling vanwege een verblijf van de koper in het buitenland

Nu krijg ik vandaag deze mail van Paypal:

We zijn er onlangs van op de hoogte gesteld dat een van uw kopers een
terugboeking heeft ingediend door diens creditcardmaatschappij te vragen
een betaling aan u terug te draaien die plaatsvond op 19 aug 2008.

De koper beweert dat hij of zij deze aankoop niet heeft gedaan. De
creditcardmaatschappij van de koper wil aanvullende informatie van u
ontvangen over deze transactie.

Ik heb Paypal een mail gestuurd met de benodigde info, maar vraag me toch af welk recht de koper heeft. Normaal krijg je eerst een mail van Paypal dat er een geschil is, maar dit heb ik tot op heden nooit mogen ontvangen.
Van de communicatie met de koper heb ik alle mails nog, waarin m'n volledige adresgegevens en telefoonnummer staan.

Wie kan me een beetje op weg helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door mad-dog op 25-09-2008 23:03 ]

Verwijderd

Hmmm, e-bay / paypal support? Die zullen kunnen nakijken wat is ingediend en waar evt. conflict-informatie heengestuurd is.

Overigens: Collega van de koper; je bent dus niet nagegaan of degene die hem gehaald heeft dat ook inderdaad is? Normaal als je verzend heb je nog een verzendbewijs, maar nu dus erg weinig om te laten zien dat iets daadwerkelijk geleverd is.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-01 23:31
Ebay en Paypal hebben inderdaad een uitgebreid geschillensysteem, je zult het waarschijnlijk eerst hierin moeten redden.

Heel belangrijk dat je alle e-mails goed bewaard, deze zijn je bewijs dat jouw versie van het verhaal degene is die waar is.

Het is trouwens gek dat de koper beweerd de aankoop nooit te hebben gedaan. Hij heeft immers via het systeem van Paypal betaald, waarom heeft hij dat dan uit eigen vrije wil een betaling gedaan?

Dat de laptop is opgehaald door een collega van hem is een beetje problematisch. Dit is een geldige overdracht van een verkocht goed, maar dan moet jij wel van te voren door de koper op de hoogte zijn gesteld van het feit dat een collega het goed komt afhalen. Wist jij van niks en kwam de collega de laptop ophalen, dan had je hem de laptop niet moeten meegeven. Bewaar bijvoorbeeld e-mails hierover ook zorgvuldig.

Verder is het belangrijk dat je er een geschil geopend wordt op de daarvoor bedoelde website. Op die manier weet je zeker dat alle communicatie via de doorvoor bedoelde kanalen gebeurt en dat alle berichten die je ontvangt ook echt van paypal zijn.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je al contact opgenomen met de koper?

Mogelijk ben je opgelicht, heb je een kopie van de legitimatie van degene die de laptop heeft ontvangen en is er een ontvangstbewijs? Zoniet, dan lijkt het erop dat je de klos bent.

ARME AOW’er

• mad-dog
doeternietoe schreef op donderdag 25 september 2008 @ 22:54:
Ebay en Paypal hebben inderdaad een uitgebreid geschillensysteem, je zult het waarschijnlijk eerst hierin moeten redden.

Heel belangrijk dat je alle e-mails goed bewaard, deze zijn je bewijs dat jouw versie van het verhaal degene is die waar is.

Het is trouwens gek dat de koper beweerd de aankoop nooit te hebben gedaan. Hij heeft immers via het systeem van Paypal betaald, waarom heeft hij dat dan uit eigen vrije wil een betaling gedaan?

Dat de laptop is opgehaald door een collega van hem is een beetje problematisch. Dit is een geldige overdracht van een verkocht goed, maar dan moet jij wel van te voren door de koper op de hoogte zijn gesteld van het feit dat een collega het goed komt afhalen. Wist jij van niks en kwam de collega de laptop ophalen, dan had je hem de laptop niet moeten meegeven. Bewaar bijvoorbeeld e-mails hierover ook zorgvuldig.

Verder is het belangrijk dat je er een geschil geopend wordt op de daarvoor bedoelde website. Op die manier weet je zeker dat alle communicatie via de doorvoor bedoelde kanalen gebeurt en dat alle berichten die je ontvangt ook echt van paypal zijn.
De koper heeft zelf ruim van tevoren aangegeven dat z'n collega hem zou komen ophalen, aangezien hij in het buitenland zat. Daarvan zijn de mails aanwezig.
Ik heb uiteraard geen gegevens van de degene die het heeft opgehaald, maar op basis van de communicatie met de koper moet dit lijkt me toch in goed vertrouwen kunnen(of ben ik nou echt naief)

• mad-dog
Guardian Angel schreef op donderdag 25 september 2008 @ 22:54:
Heb je al contact opgenomen met de koper?

Mogelijk ben je opgelicht, heb je een kopie van de legitimatie van degene die de laptop heeft ontvangen en is er een ontvangstbewijs? Zoniet, dan lijkt het erop dat je de klos bent.
Heb ik expres nog niet gedaan, de koper overigens ook niet met mij......

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 21:47
Een vraag, gaat het om een koper uit Nederland, of uit buitenland ?

Dit is namelijk relevant, waarschijnlijk is het een vorm van misbruik van de regels die ze in hun voordeel proberen te gebruiken. Indien koper uit buitenland komt, zal hij/zij waarschijnlijk het erop gooien dat er sprake is van "identity theft" of zo. Aangezien je zegt dat de collega van de koper hem heeft opgehaald bij je denk ik dus dat het om een NL koper gaat.

Ik hoop dat eBay/PayPal het emailadres dat gekoppeld is aan zijn account en persoonlijke gegevens matched met CC gegevens e.d. Wordt natuurlijk stuk lastiger in geval van Gmail / Hotmail etc.

Dit gebeurt heel vaak ( wel kopen, maar na levering claim indienen ), zoek maar is op de forums van eBay, voor de rest raadt ik je aan proactief zelf contact op te nemen met PayPal, liefst per telefoon. Per email krijg je steeds van die standaard antwoorden.

• mad-dog
Yippie schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:07:
Een vraag, gaat het om een koper uit Nederland, of uit buitenland ?

Dit is namelijk relevant, waarschijnlijk is het een vorm van misbruik van de regels die ze in hun voordeel proberen te gebruiken. Indien koper uit buitenland komt, zal hij/zij waarschijnlijk het erop gooien dat er sprake is van "identity theft" of zo. Aangezien je zegt dat de collega van de koper hem heeft opgehaald bij je denk ik dus dat het om een NL koper gaat.

Ik hoop dat eBay/PayPal het emailadres dat gekoppeld is aan zijn account en persoonlijke gegevens matched met CC gegevens e.d. Wordt natuurlijk stuk lastiger in geval van Gmail / Hotmail etc.

Dit gebeurt heel vaak ( wel kopen, maar na levering claim indienen ), zoek maar is op de forums van eBay, voor de rest raadt ik je aan proactief zelf contact op te nemen met PayPal, liefst per telefoon. Per email krijg je steeds van die standaard antwoorden.
De persoon komt gewoon uit Nederland

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

mad-dog schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:00:
[...]
Heb ik expres nog niet gedaan, de koper overigens ook niet met mij......
En het antwoord op de 2e vraag is....... ik gok op nee. In dat geval kun je het wel schudden vrees ik.

ARME AOW’er

• mad-dog
Guardian Angel schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:14:
[...]

En het antwoord op de 2e vraag is....... ik gok op nee. In dat geval kun je het wel schudden vrees ik.
Om legitimatie heb ik uiteraard niet gevraagd.. :|

• Yippie
mad-dog schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:20:
[...]

Om legitimatie heb ik uiteraard niet gevraagd.. :|
Dat ziet er niet goed uit, ook al twijfel ik niet aan je verhaal. eBay is nu eenmaal geen MP wat toch wat meer op vertrouwen is berust. Hoe moet jij nu bewijzen dat je de laptop aan de persoon hebt meegeven die door de koper was aangemerkt als een collega. Je kan niks bewijzen, en zo lang hij blijft ontkennen heb je alleen mail, als dit ook nog is buiten ebay om is gegaan...

Het is een beetje raar, omgekeerde bewijslast zou je kunnen zeggen, maar zo werkt het wel.
Controleer ook goed zoals al eerder terecht opgemerkt of alle mailwisseling van dezelfde persoon komt, en communiceer altijd binnen het berichtensysteem van eBay, nooit buitenom, zeker niet om afspraken te maken ( is trouwens ook niet toegestaan volgens het reglement van eBay ).

Maw, check de mailcorrespondentie op phishing, ik heb meegemaakt dat verkopers uit Italie zelfs de hele site van TNT hebben nagemaakt, compleet met werkend T&T systeem. Gelukkig hadden ze spelfouten gemaakt waardoor ik argwaan kreeg. Maar dit geeft aan hoe sluw ze zijn, bewust TNT aankaarten bij NL kopers.

Verwijderd

Het zou best wel eens een geval van CC fraude kunnen zijn. Iemand heeft PayPall betaald met een gestolen CC-nummer. De rechtmatige eigenaar ziet een onbekend bedrag op zijn afschrift staan en trekt aan de bel bij de CC-maatschappij en deze gaat weer doorvragen bij PayPall.

Ik denk dat je je niet te veel zorgen hoeft te maken en dat het uitdraait op een geschil tussen PayPall en de CC-maatschappij maar dat is slechts mijn gevoel.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2008 00:12 . Reden: typo ]

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 21:51
Je hebt een Ebay verkoopcontract, een mailwisseling en een ontvangen betaling die stuk voor stuk jouw verhaal ondersteunen. Ik denk dat je best sterk staat en dat het inderdaad uitdraait op een geschil tussen de CC-maatschappij en Paypal.

Vooral het feit dat de koper beweert dat hij de aankoop niet heeft gedaan in plaats van niet heeft ontvangen duidt op fraude aan de kant van de koper, jij kan immers aantonen dat er wel degelijk een aankoop is gedaan. Of de koper nou wel of niet de eigenaar is van de bij Paypal gebruikte CC is niet jouw probleem lijkt me.

• Yippie
Ik hoop het voor TS.

In geval van gestolen CC, rechtmatige eigenaar moet hier dan melding van maken, alle aankopen nadat CC maatschappij is ingelicht zijn dan geblokkeerd.

Ten tweede, moet die CC gegevens gekoppeld zijn aan zijn eBay account en of PayPal account.
Zou natuurlijk wel kunnen dat het om een nieuw lid gaat, dus pas ingeschreven, met als doel snel een slag te kunnen slaan. Dat kan de TS beantwoorden.

Lijkt me stug dat het om en een gehachkte ebay account, icm bijbehorende email, en een gestolen CC.
Mensen zijn slordig met wachtwoorden, spyware /keyloggers op hun pc , en ik zeg dus niet onmogelijk maar in dit geval denk ik onwaarschijnlijk.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:22
De koper beweert dat hij of zij deze aankoop niet heeft gedaan.
Erg breed uitlegbaar, bedoelt hij dat hij niet degene is die middels eBay het bod heeft ingevoerd en de betaling heeft uitgevoerd? Of dat 'zijn collega' hem ineens niet zou hebben opgehaald?

Ik denk dat je er best goed voorstaat aangezien je mailwisseling je verhaal ondersteund.

Hoe staat de koper er inderdaad voor op eBay, al veel transacties? Of net vers?

[ Voor 3% gewijzigd door coyote1980 op 26-09-2008 09:27 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• mad-dog
coyote1980 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 09:27:
[...]

Erg breed uitlegbaar, bedoelt hij dat hij niet degene is die middels eBay het bod heeft ingevoerd en de betaling heeft uitgevoerd? Of dat 'zijn collega' hem ineens niet zou hebben opgehaald?

Ik denk dat je er best goed voorstaat aangezien je mailwisseling je verhaal ondersteund.

Hoe staat de koper er inderdaad voor op eBay, al veel transacties? Of net vers?
3x 100% sinds augustus. Ook niet zo gek, aangezien het pas een maand later is geclaimed.
Ik heb via Ebay contact gehad met een andere koper, welke ook een verzoek tot terugbetaling heeft gehad vanwege een nooit aangeschaft product.

Verwijderd

Even voor de goede orde. Is er al expliciet een verzoek tot terugbetaling gedaan of is er slechts verzocht tot medewerking?

• mad-dog
Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 18:14:
Even voor de goede orde. Is er al expliciet een verzoek tot terugbetaling gedaan of is er slechts verzocht tot medewerking?
Paypal heeft een verzoek gedaan om meer informatie te geven hierover. Op Paypal zelf is wel te zien dat er al ee reservering staat van 448,-

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-01 21:03
Het lijkt erop dat dat volgende 2 scenario's hier mogellijk zijn:

1) De koper is een Nederlandse oplichter die zijn eigen (of die van een bekende) creditcard gegevens gebruikt om aankopen te doen op Ebay, om na ontvangst van het artikel een valse aangifte te plaasen, met als doel het product gratis in bezit te krijgen

of

2) Er is gebruik gemaakt van een 'gehacked' Ebay account, waarbij een Nederlands talig persoon na betaling via een (mogelijk ook) 'gehacked' paypal account / danwel gestolen creditcard gegevens een betaling plaatst en het product zelf, of laat ophalen door een compagnon.

Hierdoor komen er een aantal vragen naar boven:
  1. Is de Paypal gebruiker geverifieerd door Paypal?
  2. Komt het emailadres van de Paypal gebruiker overeen met die van het Ebay account?
  3. Heb je toegang tot een IP adres, zo ja, kan je deze door Google halen en bv. internetoplichting.nl. Met welk resultaat?
  4. etc.
Zelf zou ik wantrouwend worden wanneer de koper, het product niet zelf komt ophalen. Maar dat verschilt per persoon.

Het lijkt erop dat je je laptop en je geld kwijt bent in ieder geval. Helaas.

Verwijderd

mrFoce schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 22:31:
...Het lijkt erop dat je je laptop en je geld kwijt bent in ieder geval. Helaas.
Daar zou ik niet zonder meer van uit gaan. (TS heeft het geld al en geld houden is makkelijker dan geld krijgen). Ik zou de algemene voorwaarden van E-bay en Paypal nog eens doorlezen en kritisch terugkijken of je daar aan voldaan hebt. Misschien eist E-bay/Paypal dat een product verzonden moet worden omdat er dan nog zaken te herleiden zouden kunnen zijn.

Wanneer je aan de voorwaarden hebt voldaan zou ik alle medewerking verlenen die ze vragen maar meer ook niet. Je hebt ten goede trouw gehandeld en het is verder jouw probleem niet. Dat iemand anders wellicht op de kopers' naam spullen gekocht heeft, is niet jouw probleem. Dat de koper wellicht de CC-maatschappij wil oplichten, is niet jouw probleem. Dat creditcards sowieso al fraudegevoelig zijn, is niet jouw probleem.

Ik zou gewoon afwachten op de volgende stap. Wellicht kan je Paypal wel vragen wat die reservering van 448,- precies te betekenen heeft en of dit standaard procedure is in dit soort gevallen maar verder kan je op dit moment weinig doen denk ik.

• mrFoce
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 15:04:
[...]

Daar zou ik niet zonder meer van uit gaan. (TS heeft het geld al en geld houden is makkelijker dan geld krijgen). Ik zou de algemene voorwaarden van E-bay en Paypal nog eens doorlezen en kritisch terugkijken of je daar aan voldaan hebt. Misschien eist E-bay/Paypal dat een product verzonden moet worden omdat er dan nog zaken te herleiden zouden kunnen zijn.

Wanneer je aan de voorwaarden hebt voldaan zou ik alle medewerking verlenen die ze vragen maar meer ook niet. Je hebt ten goede trouw gehandeld en het is verder jouw probleem niet. Dat iemand anders wellicht op de kopers' naam spullen gekocht heeft, is niet jouw probleem. Dat de koper wellicht de CC-maatschappij wil oplichten, is niet jouw probleem. Dat creditcards sowieso al fraudegevoelig zijn, is niet jouw probleem.

Ik zou gewoon afwachten op de volgende stap. Wellicht kan je Paypal wel vragen wat die reservering van 448,- precies te betekenen heeft en of dit standaard procedure is in dit soort gevallen maar verder kan je op dit moment weinig doen denk ik.
Je kan natuurlijk het Paypal account niet meer gebruiken O-) en het geld houden. Ik zou niet al te hard (durven) roepen dat het niet de TS z'n probleem is. Dat was het eerst niet, maar is het nu wel geworden. Paypal geeft in mijn ervaring de personen die een chargeback aanvragen, sneller gelijk dan personen die producten uitleveren. Tenzij, er bewijs van verzending is. Dat is er in dit geval niet.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

mrFoce schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 15:30:
[...]

Je kan natuurlijk het Paypal account niet meer gebruiken O-) en het geld houden. Ik zou niet al te hard (durven) roepen dat het niet de TS z'n probleem is. Dat was het eerst niet, maar is het nu wel geworden. Paypal geeft in mijn ervaring de personen die een chargeback aanvragen, sneller gelijk dan personen die producten uitleveren. Tenzij, er bewijs van verzending is. Dat is er in dit geval niet.
Even helemaal offtopic.. op V&A geboden op mijn raidcore, maar ik kan jou niet bereiken je kunt em namelijk van mij overnemen. Stuur even een mailtje naar info at de-b .nl :)

[ Voor 26% gewijzigd door daan08 op 27-09-2008 16:20 ]

Verwijderd

mrFoce schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 15:30:
[...]

Ok, ik heb verder geen ervaring met Paypal maar uit jouw woorden begrijp ik dan dat het inderdaad al TS zijn probleem is. Het geeft overigens wel de mentaliteit aan waarmee je het moet benaderen.

Ik vind het wel raar dat ze zonder blikken of blozen een reservering op je account zetten. De chargeback is namelijk van de CC-maatschappij en daar heeft de TS niets mee te maken. Dit komt op mij over dat het ze geen hol kan schelen wie er schade heeft, zolang hun het maar niet zijn. Afschuiven op het makkelijkste slachtoffer dus.

Nogmaals, ik zou eerst contact zoeken met Paypal en vragen wat die reservering te betekenen heeft en of dat wellicht standaard procedure is.

Mocht je uiteindelijk terug moeten betalen dan kan je natuurlijk aangifte doen en de koper aanklagen. Adresgegevens moeten te achterhalen zijn m.b.v. creditcardgegevens. Op dit traject zit je overigens niet te wachten.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De TS/verkoper kan 1.542.845x aankomen met e-mails en weet ik veel wat, maar er is officieel géén overdracht van de laptop geweest. Niet aan de koper of aan degene die houder is van de CC.

De TS/verkoper is te goed van vertrouwen geweest om geen ligitmatie te vragen en deze (zelf !!!) te kopieren en heeft daarnaast geen ontvangstbewijs laten ondertekenen.

Hoe zou je dan aan PayPal of een CC-Mij kunnen aantonen dat iemand, wie dan ook, een laptop heeft gekocht en ontvangen?

Misschien als de e-mail correspondentie binnen het e-mail-systeem heeft plaatsgevonden is er nog een kans maar ik heb een vaag vermoeden dat de correspondentie buiten eBay om heeft plaatsgevonden.

Ook lijkt de TS iemand anders gevonden te hebben die dezelfde ervaring heeft met de koper. Als die transactie op exact dezelfde manier is afgehandeld kan er sprake zijn van enige hoop.

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 17:23:
[...]
De TS/verkoper is te goed van vertrouwen geweest om geen ligitmatie te vragen en deze (zelf !!!) te kopieren en heeft daarnaast geen ontvangstbewijs laten ondertekenen.
Het kopieren van legitimatie zou wel eens in strijd kunnen zijn met de wet op de privacy, maar overschrijven had wel gekund. Ontvangstbewijs was idd misschien wel een goed idee geweest maar ook daar is wel weer omheeen te frauderen.
Hoe zou je dan aan PayPal of een CC-Mij kunnen aantonen dat iemand, wie dan ook, een laptop heeft gekocht en ontvangen?
Aan Paypal is al aangetoond dat er een overdracht heeft plaatsgevonden. De 'koper' heeft namelijk zijn goedkeuring gegeven en het bedrag is overgemaakt aan de TS. Het is onmogelijk voor de verkoper om te bepalen of het om gestolen geld gaat. Als de TS echter, door de laptop direct over te dragen, de algemene voorwaarden van ebay/paypall overtreden heeft dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ja, hallo zeg. Je moet altijd vooruitbetalen via PayPal anders verzend een verkoper het absoluut niet. Er zijn nogal wat voorwaarden die eBay en PayPal stellen. Die zijn terug te vinden op hun website. Eentje daarvan is dus dat er een verzendbewijs is. In dit geval is er geen verzendbewijs omdat de laptop is opgehaald. Logischerwijs kun je dus aannemen dat je dan een bewijs van ontvangst MOET hebben om PayPal iets aan te tonen. Nu is zo'n bewijs heel simpel (na) te maken en dus is een geldige legitimatie een welkome aanvulling. Op een rijbewijs staat bijv. ook een adres wat gecontroleerd kan worden.

Jammer voor de wet op de privacy, maar als ik ZONDER KONTANTE BETALING iemand iets meegeeft voor iemand anders, kan die wet me aan mijn kont roesten. Het beste voorbeeld dat het fout kan gaan is nota bene dit topic.

Ik zou trouwens het objectnummer van eBay wel willen weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 27-09-2008 21:41 ]

ARME AOW’er

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:55
Voor TS kleeft aan deze situatie toch een heel groot bewijsprobleem. Hij kan - tenzij er getuigen zijn - niet bewijzen dat hij de laptop daadwerkelijk heeft geleverd.

Weliswaar kun je op grond van de logische gevolgtrekking uit de overige omstandigheden afleiden dat het de meest logische weg is dat de koper zijn laptop wel heeft gehad, maar logica is geen rechtens relevant bewijsmiddel.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 10:28

Dennahz

Life feels like hell should.

Even alles op een rijtje zetten:

Heb je het geld al op je bankrekening staan?

Zit er een CC gekoppeld aan je Paypal account?

Ik zou zo snel mogelijk zorgen dat ze het geld niet meer terug kunnen halen, dan sta je al een stuk sterker. Als het geld weer "terug" is, dan duurt het ineens lang voor mensen actie ondernemen.

Twitter

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 16:36:
[...]

Ok, ik heb verder geen ervaring met Paypal maar uit jouw woorden begrijp ik dan dat het inderdaad al TS zijn probleem is. Het geeft overigens wel de mentaliteit aan waarmee je het moet benaderen.

Ik vind het wel raar dat ze zonder blikken of blozen een reservering op je account zetten. De chargeback is namelijk van de CC-maatschappij en daar heeft de TS niets mee te maken. Dit komt op mij over dat het ze geen hol kan schelen wie er schade heeft, zolang hun het maar niet zijn. Afschuiven op het makkelijkste slachtoffer dus.
<snip>
Paypal (ook wel Pakpal) onderdeel van Ebay, geeft over het algemeen alleen gelijk als de verkoper met een geaccepteerde "track&Trace" verstuurd heeft naar een geverifieerd adres.
De TNT track&Trace voldoet niet, en ook geverifieerd gebruiker is in de EU (op UK na) voor Pakpal vrijwel onmogelijk.
Verkoper heeft in dit geval extra pech. Pakpal gaat keihard het geld, wat door de CC van koper teruggehaald is / wordt, van de verkoper terughalen. Oftewel Pakpal account bevroren, en alles kwijt, ook al heeft vk geleverd en niets misdaan.

Voor Horror verhalen, er zijn er nog wel een paar op het Ebay.nl prikbord te vinden.

Verwijderd

klinkt mij als:
persoon hackt een paypal account en neemt tegenover jou op internet de identiteit van de eigenaar aan. Omdat hij zichzelf niet persoonlijk als deze paypal account eigenaar kan voordoen introduceert hij zijn werkelijke zelf, zich voordoende als de accounteigenaar, als collega van deze account eigenaar en haalt de laptop op.

zou mijn eerste gedachte zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2008 00:03 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Karloe schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 23:45:
[...]
Paypal (ook wel Pakpal) onderdeel van Ebay...... Pakpal Oftewel Pakpal...Voor Horror verhalen, er zijn er nog wel een paar op het Ebay.nl prikbord te vinden.
offtopic:
Flauw bashing grapje.....

Het is in elk geval een heel stuk veiliger dan een willekeurige betalingsoverschrijving die je zelf per bank doet. (Al is daar het voordeel van dat je met veel geluk en -niet verplichte- hulp van de bank wat meer gegevens in handen kunt krijgen. Natuurlijk alleen in het geval je iets koopt. Als verkoper zit je gebeiteld.)

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 28-09-2008 07:34 ]

ARME AOW’er

• StevenK
Guardian Angel schreef op zondag 28 september 2008 @ 07:30:
[...]

offtopic:
Flauw bashing grapje.....

Het is in elk geval een heel stuk veiliger dan een willekeurige betalingsoverschrijving die je zelf per bank doet. (Al is daar het voordeel van dat je met veel geluk en -niet verplichte- hulp van de bank wat meer gegevens in handen kunt krijgen. Natuurlijk alleen in het geval je iets koopt. Als verkoper zit je gebeiteld.)
Maar de klantvriendelijkheid van de banken houdt in ieder geval op zodra je de grens over gaat. Wat dat betreft biedt Paypal wel meerwaarde.

Wanneer je echter zoals TS niet enige zorgvuldigheid in acht neemt, loop je een serieus risico tegen de nadelen van Paypal aan te lopen.

Adviezen zoals: 'neem als je Paypal geld op' werken ook niet, omdat Paypal juridisch heel sterk zal staan om het geld daarna, met alle bijkomende kosten, te verhalen.

• Yippie
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 21:02:
Aan Paypal is al aangetoond dat er een overdracht heeft plaatsgevonden. De 'koper' heeft namelijk zijn goedkeuring gegeven en het bedrag is overgemaakt aan de TS. Het is onmogelijk voor de verkoper om te bepalen of het om gestolen geld gaat. Als de TS echter, door de laptop direct over te dragen, de algemene voorwaarden van ebay/paypall overtreden heeft dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
En hoe is aangetoond aan PP dat er een overdracht heeft plaatsgevonden dan ?
Door te zeggen dat het is opgehaald door een collega...wat de koper dus ontkent.
Is er bewijs ? Nee, dan wordt de koper inderdaad beter beschermd in dit geval en zal tenzij er bewijs van fraude of iets dergelijks boven water komt, een terugbetaling plaatsvinden.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01 22:02

Robtimus

me Robtimus no like you

Daarom is het denk ik beter om in geval van afhalen, ook de betaling persoonlijk te doen. Al kan dat natuurlijk wel wat afschrikken met dit soort hoge bedragen.

In het geval van afhalen + betaling in persoon is het simpel: als de koper beweert niks te hebben ontvangen, dan kun jij beweren geen geld te hebben gekregen. Dat de koper toevallig op dezelfde dag een groot bedrag heeft gepind is geen sluitend bewijs.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Yippie schreef op zondag 28 september 2008 @ 16:07:
[...]
En hoe is aangetoond aan PP dat er een overdracht heeft plaatsgevonden dan ?
Door te zeggen dat het is opgehaald door een collega...wat de koper dus ontkent.
Is er bewijs ? Nee, dan wordt de koper inderdaad beter beschermd in dit geval en zal tenzij er bewijs van fraude of iets dergelijks boven water komt, een terugbetaling plaatsvinden.
Persoonlijk vind ik dat een mailtje met daarin 'mijn collega zal het morgen op komen halen' een aardig bewijs is dat er een overdracht heeft plaatsgevonden (al weet ik niet precies wat er in de mail stond, zoiets moet het toch geweest zijn, niet?).

Ook zat er een maand tussen dat mailtje en de klacht. Als er in die tijd geen (mail)contact heeft plaatsgevonden tussen verkoper en koper, zou dat voor PayPal ook een verdacht punt moeten zijn: iemand betaald, zegt dat er een collega langs gaat komen (noemt waarschijnlijk wel een dag/tijd), wacht 4 weken en zegt dan dat er geen transactie heeft plaatsgevonden. :? Verdachte gang van zaken..

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• StevenK
TerraGuy schreef op zondag 28 september 2008 @ 18:24:
[...]

Persoonlijk vind ik dat een mailtje met daarin 'mijn collega zal het morgen op komen halen' een aardig bewijs is dat er een overdracht heeft plaatsgevonden (al weet ik niet precies wat er in de mail stond, zoiets moet het toch geweest zijn, niet?).
Juridisch is het in ieder geval geen bewijs dat er aan de klagende koper is geleverd.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
mad-dog schreef op donderdag 25 september 2008 @ 22:46:
Ik heb Paypal een mail gestuurd met de benodigde info, maar vraag me toch af welk recht de koper heeft. Normaal krijg je eerst een mail van Paypal dat er een geschil is, maar dit heb ik tot op heden nooit mogen ontvangen.
Voor zover ik weet is het terugboeken via de CC-maatschappij in strijd met Paypal-regels. Er is nooit een geschil gestart, die stap is overgeslagen.
Wellicht heeft koper z'n CC-nummer laten misbruiken, of z'n Paypal-account, of hij heeft zelf fraude gepleegt...

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

StevenK schreef op zondag 28 september 2008 @ 18:32:
[...]
Juridisch is het in ieder geval geen bewijs dat er aan de klagende koper is geleverd.
Juridisch misschien niet, maar eBay verwacht toch geen perfect handelen van de verkopende partij? Een groot deel zo niet het grootste is gewoon particulier. Juridisch zou je een winkel daarop kunnen pakken, maar bij een particulier/particulier-transactie verwacht ik een redelijke kijk naar al het bewijsmateriaal.

Anders kun je naaien bij het leven op eBay, dat lijkt me ook niet zo goed voor het imago van eBay/PayPal.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

TerraGuy schreef op zondag 28 september 2008 @ 20:39:
[...]

Juridisch misschien niet, maar eBay verwacht toch geen perfect handelen van de verkopende partij? Een groot deel zo niet het grootste is gewoon particulier.
En? Particulieren hebben met wetten en regels te maken, zo simpel is het.

PP maakt het die groep alleen maar makkelijker door een behoorlijk veilig systeem in elkaar te zetten voor de betalingen. Ook daar zijn regels en voorwaarden voor opgesteld en als gebruiker van PP zul je je aan die regels moeten houden wil je gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die PP biedt.

Door het niet voldoen aan de voorwaarden cq. bepalingen, manouvreer je jezelf als koper en/of verkoper in een situatie waardoor strikt genomen PP's bescherming niet meer geldig kan zijn. Nogmaals, het is in principe een 100% veilige methode mits je je aan de regels houdt.

ARME AOW’er

• mad-dog
Na met wat andere mensen gesproken te hebben ben ik er zo'n beetje van overtuigd dat Paypal me weinig kan maken. In het geval de koper een geschil tegen mij had gestart had ik inderdaad weinig bewijs kunnen overleggen dat de laptop geleverd is, dit is echter niet het geval.
De creditcard maatschappij zal proberen Paypal aansprakelijk te stellen, die op hun beurt weer mij aanspreken. De (ver)kopersbescherming is voor zover ik weet hier helemaal niet van toepassing, aangezien de koper nooit een klacht heeft ingediend.

Ik stap deze week maar naar de politie om aangifte te doen en vervolgens wacht ik wel af wat Paypal gaat zeggen. Ik heb m'n CC in ieder geval laten blokkeren totdat er meer bekend is.

• StevenK
mad-dog schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:35:
Na met wat andere mensen gesproken te hebben ben ik er zo'n beetje van overtuigd dat Paypal me weinig kan maken.
Is dat zo? Volgens mij staat ergens in de Paypal voorwaarden dat wanneer een betaling gestorneerd wordt, deze stornering op de ontvanger wordt verhaald?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

mad-dog schreef op donderdag 25 september 2008 @ 22:46:
Nu krijg ik vandaag deze mail van Paypal:

We zijn er onlangs van op de hoogte gesteld dat een van uw kopers een
terugboeking heeft ingediend door diens creditcardmaatschappij te vragen
een betaling aan u terug te draaien die plaatsvond op 19 aug 2008.

De koper beweert dat hij of zij deze aankoop niet heeft gedaan. De
creditcardmaatschappij van de koper wil aanvullende informatie van u
ontvangen over deze transactie.

Van de communicatie met de koper heb ik alle mails nog, waarin m'n volledige adresgegevens en telefoonnummer staan
/me Er staan nog 2 vragen van mij open:
Guardian Angel schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 17:23:
[...]
Misschien als de e-mail correspondentie binnen het e-mail-systeem heeft plaatsgevonden is er nog een kans maar ik heb een vaag vermoeden dat de correspondentie buiten eBay om heeft plaatsgevonden.
en
Guardian Angel schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 21:39:
Ik zou trouwens het objectnummer van eBay wel willen weten.
Ik heb zojuist nogmaals de voorwaarden van PP nauwkeurig bekeken en de eerst quote is geheel conform de voorwaarden en heeft niets van doen met het openen van een geschil omdat dit niet van toepassing is.
De koper verzoekt om terugboeking bij de creditcardmaatschappij.

De creditcardmaatschappij van de koper stelt de handelsbank van PayPal op de hoogte van de terugboeking en haalt het betreffende bedrag bij PayPal terug.

PayPal blokkeert het bedrag in verband met de terugboeking tijdelijk op de PayPal-rekening van de verkoper.

PayPal vraagt de verkoper direct per e-mail om aanvullende informatie die kan worden gebruikt om de terugboeking te betwisten.

Terugboekingen en verkopers.
Verkopers die betalingen met creditcards accepteren, lopen het risico op terugboekingen. De meeste verkopers calculeren potentiële verliezen door terugboekingen in.

Terugboekingen en PayPal.
Alle terugboekingen zijn eigenlijk een proces dat buiten PayPal wordt gestart.

PayPal biedt tools, tips en bescherming zodat verkopers inzicht kunnen krijgen in, kunnen reageren op en maatregelen kunnen nemen tegen ongewenste terugboekingen.

We hebben ook een team van terugboekingsspecialisten samengesteld die u helpen bij het verzamelen van de benodigde informatie om een terugboeking te betwisten.

U kunt het volgende verwachten:
Als een koper verzoekt om terugboeking van een creditcardtransactie via PayPal, sturen we u gelijk een e-mail nadat de creditcardmaatschappij contact met ons heeft opgenomen.
Het betreffende bedrag wordt tijdelijk geblokkeerd terwijl we samen met u aan de gang gaan om de terugboeking met de creditcardmaatschappij van de koper op te lossen.
Als u de terugboeking betwist, helpt ons speciaal opgeleide team van terugboekingsspecialisten u om uw recht te halen.
De procedure kan 75-100 dagen duren, afhankelijk van de creditcardmaatschappij.
Als de creditcardmaatschappij in uw voordeel beslist, maakt PayPal het geld onmiddellijk naar u over.
Voorlopig blijft mijn conclusie dat je geen poot hebt om op te staan.

Alle opmerkingen over het opheffen van je PP rekening e.d. , dit om een terugboeking te voorkomen, kunnen gezien worden als het aanzetten tot een feit dat weleens strafbaar zou kunnen kúnnen zijn. Hier mag een jurist zijn oordeel over vellen. :)

Als PP de gedane terugbetaling om welke reden dan ook niet op jou kan verhalen, zullen ze niet aarzelen om dit langs juridische weg te doen. Je hebt niet te maken met een kleine toko maar met een groot bedrijf dat ongetwijfeld juristen in dienst heeft en dat niet zal aarzelen de rechter in te schakelen.

Misschien dat ik het wat somberder inzie als het in werkelijkheid is, maar voor zover mijn kennis reikt kan ik, helaas voor jou, geen positieve zaken in jouw probleem zien.

edit:
De reden van het ontbreken van een geschilmelding is erg eenvoudig, er is geen geschil omdat er volgens de verkoper nooit een aankoop heeft plaatsgevonden. Dat is dus tevens de reden dat de CC company is ingeschakeld. Geheel volgens de regels dus.

ARME AOW’er

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:26
Als pp het volgens hun regels afhandelt is de TS voor zover ik het begrijp idd de sigaar, maar omdat hij zegt contact (gehad) te hebben met een andere verkoper aan de fraudeur die hetzelfde is overkomen kun je hopen dat pp het eerst grondig uitzoekt aangezien dit soort zaken (hoe ze ook aflopen) slecht zijn voor hun goede naam.

[ Voor 4% gewijzigd door martijnve op 29-09-2008 14:20 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik hoop het voor TS. Ik Ebay zelf al enige tijd en de Nederlandse fora staan daar vol met dit soort zaken. Kopers die na kopen en betalen claimen het product niet ontvangen of gekocht te hebben. De conclusie daar is dat Paypal veelal de koper gelijk geeft. De algemene opvatting is om Paypal voor betalingen te mijden, omdat het 'alleen maar' problemen oplevert.

[ Voor 3% gewijzigd door Paquito op 29-09-2008 16:14 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:44

Croga

The Unreasonable Man

Karloe schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 23:45:
Paypal (ook wel Pakpal) onderdeel van Ebay, geeft over het algemeen alleen gelijk als de verkoper met een geaccepteerde "track&Trace" verstuurd heeft naar een geverifieerd adres.
De TNT track&Trace voldoet niet, en ook geverifieerd gebruiker is in de EU (op UK na) voor Pakpal vrijwel onmogelijk.
Verkoper heeft in dit geval extra pech. Pakpal gaat keihard het geld, wat door de CC van koper teruggehaald is / wordt, van de verkoper terughalen. Oftewel Pakpal account bevroren, en alles kwijt, ook al heeft vk geleverd en niets misdaan.
Beetje slecht onderbouwde bash Karloe....
- Geverifieerd adres bij Paypal is geen enkel probleem. Ik ben geverifieerd gebruiker sinds Paypal nog geen jaar bestond en nog slechts een amerikaans bedrijf was. "Vrijwel onmogelijk" is dan ook schromelijk overdreven.
- Geaccepteerde "track&trace" is heel eenvoudig te bewerkstelligen door simpelweg aangetekend te versturen. En bij dit soort zaken vindt ik dat toch echt het minste wat je doet. Aangetekend met ontvangstbevestiging zodat je zeker weet dat het netjes aangekomen is.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Paquito schreef op maandag 29 september 2008 @ 16:13:
De algemene opvatting is om Paypal voor betalingen te mijden, omdat het 'alleen maar' problemen oplevert.
Dan betaal je toch fijn via een bank?

Dat dan de kans wel een heel stuk groter is dat je je geld kwijt bent doet er kennelijk niet toe.

Kontante betaling is het veiligst.

maar wel de biljetten even onder de op eBay gekochte ultra-violetlamp leggen natuurlijk.

Als iemand zijn hersens en ogen gebruikt waarvoor ze zijn bedoeld, nadenken en kijken, is de kans dat je belazerd wordt vrijwel nihil.

ARME AOW’er

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bank is het veiligst voor de verkoper. Geld kan niet zomaar teruggehaald worden.
Paypal heeft als nadeel dat kopers vrij gemakkelijk claims kunnen indienen.

Kontante betaling is bij mij vrijwel nooit aan de orde bij Ebay. Gezien ik daar verkoop omdat ik dan iets internationaal aan de man wil brengen.
Als iemand zijn hersens en ogen gebruikt waarvoor ze zijn bedoeld, nadenken en kijken, is de kans dat je belazerd wordt vrijwel nihil.
-_-

• mrFoce
[bump]
Hoe is het afgelopen?

[ Voor 3% gewijzigd door mrFoce op 13-10-2008 15:36 ]

Pagina: 1