Als ik weer eens vervuilde computers onder mijn handen krijgt probeer ik deze altijd in zo kort mogelijke tijd clean te krijgen. Mijn eigen manier daarvoor is alleen portable programma's te gebruiken. Ik doe het als volgt. Eerst sluit ik met ProcessExplorer elk process af wat niet perse nodig is om de computer te laten draaien (zowel virussen als van windows en/ of virusscanners). Uiteraard starten agressieve virussen zichzelf weer op of staan er niet bij maar met de gemiddelde pc is het meteen een stuk beter werken. Dan draai ik ComboFix, start opnieuw op en maak ik de pc schoon tot het ComboFix logje 'clean' is. Soms scan ik nog eens met een super scanner als DrWebCureit (welke veel meer vind dat alle reguliere grote scanners - test namelijk regelmatig aparte virussen op jotti of totalvirusscan waar ik zie dat ook ESET, Kapersky, McAfee, Norton en Norman het regelmatig laten afweten). Daarna laat ik de oude systeemherstelpunten verwijderen en draai Portable CCleaner. Nu mijn vraag (eigenlijk twee).
Wat als er een virus is dat programma's als Combofix, HiJackThis en ProcessExplorer weigert op te starten (en die komt ik tegenwoordig steeds vaker tegen), alle mooie tootljes doen het dan opeens niet meer verder wel alles. Hoe kan je dat omzeilen? Mijn tweede vraag is er misschien een snellere manier dan wat ik hierboven zeg of betere programma's?
Wat als er een virus is dat programma's als Combofix, HiJackThis en ProcessExplorer weigert op te starten (en die komt ik tegenwoordig steeds vaker tegen), alle mooie tootljes doen het dan opeens niet meer verder wel alles. Hoe kan je dat omzeilen? Mijn tweede vraag is er misschien een snellere manier dan wat ik hierboven zeg of betere programma's?