RJ11 / RJ45

Pagina: 1
Acties:

• Davidita
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:26
Hallo mensen,

Het is misschien een beetje een noob vraag maar ik kom er toch niet helemaal uit.
Ik heb gisteren me abbo bij ziggo opgezegd en krijg binnekort adsl van kpn. Ik ga binnekort alvast een telefoonkabel trekken van beneden naar boven maar...
Een telefoonaansluiting is als ik mij niet vergis een RJ11 stekkertje maar de bijbehoorende kabel kan ik nergens vinden :S
Nu heb ik wel al een gewone UTP kabel lopen van beneden naar boven en mij vraag is dan ook of ik die zou kunnen gebruiken als ik daar een rj11 stekkertje op aansluit? (als je uberhaupt een rj11 stekker op een utp kabel kan zetten)

Om het geheel een beetje duidelijk te maken heb ik een plaatje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a115/davidita/netwerkvraag.jpg

Alvast bedankt,

David

• Beuker
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-03 14:14
Als je bijvoorbeeld aan die UTP kabel aan het ene einde en aan het andere einde een UTP opbouw stekker doos zet dan kun je daar in een RJ11 stekker prikken en dan kan je in de toekomst er ook nog weer een UTP stekker inprikken als je weer een netwerk wilt bouwen.

Je kunt aan de kabel ook twee RJ11 stekkers zetten alleen is dat even pielen.

Maar deze beide oplossingen raad ik je af. Op het punt waar de telefoonkabel uit de grond komt moet je altijd je splitter zetten. Direct daarna zou ik gelijk het modem plaatsen. Dit heeft te maken dat als die kabel langer wordt je signaal verlies hebt en eventueel andere storingen die de snelheid van je internet verbinding niet ten goede komt.

Ik zou dus het modem zo dicht mogelijk bij de splitter zetten en boven een switchje plaatsen om het te verdelen over de twee computers en dan dus gewoon de UTP kabel gebruiken die van boven naar beneden ligt. Zeker als je een 20 mbit abbo hebt zou ik het zo doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Beuker op 25-09-2008 17:44 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-03 14:55
Ik zie dat je 2 computers hebt met 2 kabels. Het modem zal daarbij wel het verdeelpunt zijn?

Het meest ideale is, zoals mijn voorganger al post, om het modem zo dicht mogelijk bij je telefoonaansluiting te plaatsen. Vanaf daar kun je verder gaan met de bestaande UTP kabel.

Mits je genoegen neemt met 100Mbit kun je daar namelijk 2 Ethernet signalen overheen jagen. (Zijn talloze topics over). Al is het natuurlijk het netste om een extra kabeltje te trekken of op de locatie waar het modem nu staat een switch te plaatsen. Echter, dat kost geld. De eerste oplossing amper.

• Davidita
Nijn schreef op donderdag 25 september 2008 @ 17:46:
Ik zie dat je 2 computers hebt met 2 kabels. Het modem zal daarbij wel het verdeelpunt zijn?

Het meest ideale is, zoals mijn voorganger al post, om het modem zo dicht mogelijk bij je telefoonaansluiting te plaatsen. Vanaf daar kun je verder gaan met de bestaande UTP kabel.

Mits je genoegen neemt met 100Mbit kun je daar namelijk 2 Ethernet signalen overheen jagen. (Zijn talloze topics over). Al is het natuurlijk het netste om een extra kabeltje te trekken of op de locatie waar het modem nu staat een switch te plaatsen. Echter, dat kost geld. De eerste oplossing amper.
ik zit toch over jou oplossing na te denken. Ik heb nog een router liggen deze ROUTER
Zou ik deze router kunnen gebruiken ipv een switch?

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-03 13:57
Je kan eventueel wel een router gebruiken, maar dan ga je twee keer routeren. Maakt het er in ieder geval niet makkelijker op. Vooral niet mocht je een keer problemen hebben. Voor twee tientjes koop je een switchje bij de mediamarkt. Ik zou er niet voor gaan prutsen in ieder geval.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Modem in de meterkast en een extra UTP kabel naar boven trekken.

Wat je ook kan doen twee RJ45 stekkers op de UTP kabel knijpen. Uit het hoofd op pin 1,2,3 en 6. Op het andere stekkertje hetzelfde. 8 / 2 = 4 aders per kabel.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-03 14:55
Davidita schreef op donderdag 25 september 2008 @ 18:27:
[...]

ik zit toch over jou oplossing na te denken. Ik heb nog een router liggen deze ROUTER
Zou ik deze router kunnen gebruiken ipv een switch?
Nou heb ik de datasheet van dat ding 2x doorgelezen, maar ik zie echt nergens staan hoeveel poorten hij heeft :S Sitecom...

Goed, aan m'n reactie zie je wellicht al dat Sitecom geen merk is waar je echt mee wilt werken. Toch, als dit ding meerdere LAN poorten heeft dan kun je hem als switch gebruiken. Om dat voor elkaar te krijgen moet je de DHCP server uitschakelen. Die kun je in het configuratiescherm van dat ding vinden. Vervolgens sluit je alle kabels op de LAN poorten aan. WAN blijft dus ongebruikt. Wat je dan hebt is een dure, stroomvretende switch van slechte kwaliteit ;) Ik raad je echter aan om een goedkope, minder vretende switch van redelijke kwaliteit te kopen. Zoals mijn voorgangers al zeggen, die zijn er vaak al voor 1 á 2 tientjes.

Of inderdaad, zoals ik ik al eerder had gepost en zoals F4T4L_3RR0R herhaald, 2 signalen over 1 kabel laten lopen. Het is echter niet zo simpel als F4T4L_3RR0R doet geloven. Je moet namelijk goed op de verdeling van de paren letten in de kabel. Daarom raad ik je ook aan om even naar de FAQ te kijken: FAQ - Netwerken

Het hangt helemaal af van je voorkeur. Beide opties hebben zo hun voor en nadelen.
Switch boven:
+ Netter
+ Minder storingsgevoelig
+ Geen knutselwerk
+ Mogelijkheid om een Gigabit Ethernet netwerk aan te leggen tussen je 2 computers
- Verbruikt meer stroom
- Switch heeft een stopcontact nodig, lastiger weg te werken
- Switch kan kapot

2 signalen over 1 Kabel
+ Verbruikt minder stroom
+ Compacter, mooi weg te werken met een wandcontactdoos beneden en boven
+ Geen stopcontact nodig boven
- Minder net
- Knutselwerk
- Kabel is storingsgevoeliger (Al zul je hier weinig van merken zo lang je geen 100Mbit/s verbinding hebt)
- Gbit ethernet heeft 8 aders nodig. Geen Gbit ethernet dus.

[ Voor 18% gewijzigd door Nijn op 26-09-2008 03:50 ]

• Davidita
Nijn schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 03:44:
[...]
Nou heb ik de datasheet van dat ding 2x doorgelezen, maar ik zie echt nergens staan hoeveel poorten hij heeft :S Sitecom...

Goed, aan m'n reactie zie je wellicht al dat Sitecom geen merk is waar je echt mee wilt werken.
Ik ga een switch kopen en die boven neerzetten. Ik zie dat u niet zo gecharmeerd bent van sitecom. Welk merk kan ik het best aanschaffen als het om een simpele switch gaat?

Thnx voor de uitgebreide reacties ik waardeer dit enorm,

David

• Beuker
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-03 14:14
Davidita schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 10:06:
[...]

Ik ga een switch kopen en die boven neerzetten. Ik zie dat u niet zo gecharmeerd bent van sitecom. Welk merk kan ik het best aanschaffen als het om een simpele switch gaat?

Thnx voor de uitgebreide reacties ik waardeer dit enorm,

David
Tja, Je kunt het eerst gaan testen met die sitecom. Om nou gelijk iets nieuws te kopen lijkt mij iets te ver gaan. Als nu blijkt dat het apparaat niet meerdere LAN aansluitingingen heeft zou ik zeggen haal even een simpel switchje. Volgens mij had die router ook wireless? Kun je dat ook tegelijk gebruiken.
Je moet wel zorgen dat DHCP uit staat op de sitecom omdat je router van je provider dit gaat verzorgen.

Mocht je toch een switchje willen halen zou ik denken aan een netgear.
Pagina: 1