Ik ben een database aan het ontwerpen voor een soort contactenlijst. Heel basic allemaal.
Maar toch heb ik een design vraagje hierover.
Een persoon heeft een leidinggevende.
Deze leidinggevende is natuurlijk zelf ook een persoon met een leidinggevende.
Graag willen wij in het overzicht van een persoon kunnen zien wie de leidinggevende van deze persoon is.
Nu zit ik alleen te twijfelen hoe ik dat zal gaan aanpakken.
1. Zal ik een boolean veld bij personen opnemen om aan te geven of deze persoon wel of niet leidinggevende is ? En een integer veld waarin de ID staat vermeld van zijn/haar leidinggevende. Bij het invoeren van een persoon krijg je d.m.v. een dropdown dan alle leidinggevenden te zien ? Nadeel is natuurlijk dat de leidinggevende moet bestaan voordat je het persoon invoert. Maar dat is niet zo erg.
2. Een tabel personen met een ID veld voor de leidinggevende. En een aparte tabel leidinggevenden. Nadeel hiervan is dat een persoon kan voorkomen in beide tabellen. Een leidinggevende kan natuurlijk zelf ook ondergeschikt zijn aan iemand anders.
3. Een aparte tabel met ID's. B.v. Persoon_ID en Leidinggevende_ID. De leidinggevende ID is dat het Persoon_ID van de leidinggevende.
Volgen jullie mij nog ?
Ik hoop het wel, want ik wil een goed ontwerp neerzetten.
Wie heeft er al eens met zo iets dergelijks te maken gehad ?
Alvast bedankt.
Maar toch heb ik een design vraagje hierover.
Een persoon heeft een leidinggevende.
Deze leidinggevende is natuurlijk zelf ook een persoon met een leidinggevende.
Graag willen wij in het overzicht van een persoon kunnen zien wie de leidinggevende van deze persoon is.
Nu zit ik alleen te twijfelen hoe ik dat zal gaan aanpakken.
1. Zal ik een boolean veld bij personen opnemen om aan te geven of deze persoon wel of niet leidinggevende is ? En een integer veld waarin de ID staat vermeld van zijn/haar leidinggevende. Bij het invoeren van een persoon krijg je d.m.v. een dropdown dan alle leidinggevenden te zien ? Nadeel is natuurlijk dat de leidinggevende moet bestaan voordat je het persoon invoert. Maar dat is niet zo erg.
2. Een tabel personen met een ID veld voor de leidinggevende. En een aparte tabel leidinggevenden. Nadeel hiervan is dat een persoon kan voorkomen in beide tabellen. Een leidinggevende kan natuurlijk zelf ook ondergeschikt zijn aan iemand anders.
3. Een aparte tabel met ID's. B.v. Persoon_ID en Leidinggevende_ID. De leidinggevende ID is dat het Persoon_ID van de leidinggevende.
Volgen jullie mij nog ?
Ik hoop het wel, want ik wil een goed ontwerp neerzetten.
Wie heeft er al eens met zo iets dergelijks te maken gehad ?
Alvast bedankt.
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.