Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Onverklaarbare vastlopers

Pagina: 1
Acties:

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Sinds enige tijd heb ik regelmatig (meerdere malen per dag) vastlopers in Vista Business x64.
In eerste instantie verdacht ik µTorrent hiervan, aangezien het steeds optrad als ik daarmee bezig was. Ook was mijn systeem een aantal keren 's nachts vastgelopen en het enige wat dan draaide, was µTorrent. Het deïnstalleren van deze app en vervanging door BitLord leek het probleem ook op te lossen, maar na enkele dagen begon het toch weer vast te lopen.
Daarna heb ik alle tools verwijderd, die opstarten bij het inloggen of services draaien. (ook de virusscanner, videodrivers en Daemon Tools) Ook dit gaf helaas geen resultaat. Uiteraard heb ik ook een blik geworpen in de Event Viewer, echter kon ik daar niets vinden wat gebeurde rond de tijd van de vastlopers.

Symptomen: bij het aanklikken van een venster, bestand of menu, krijg je een 'busy' cursor. (het ronddraaiende rondje) In eerste instantie kan je dan binnen sommige applicaties nog wel klikken, maar niet op het bureaublad. Ook sneltoetsen (Ctrl-Alt-Del, Win-L) werken niet meer. Het startmenu opent nog wel, maar als je iets aanklikt dan gebeurt er niets. Iets later reageren de vensters helemaal niet meer, maar de muis beweegt nog wel. Kort daarna bevriest ook de muis en blijft het geluid hangen.

Momenten waarop ik het heb zien optreden:
Beheer van torrents in µTorrent
Kopiëren van data van mijn laptop naar een share op het Vista-werkstation
Het verwijderen van een shortcut uit het startmenu en vanaf het bureaublad

De enige overeenkomst die ik hier in zie, is dat het bestandsbewerkingen zijn, voor de rest tast ik compleet in het duister. Heeft iemand van jullie een idee wat dit zou kunnen veroorzaken of wat ik nog zou kunnen proberen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:57

mrsar

waar een sar is,is een wodka

heb je UAC uitstaan? het lijkt me bekend voor te komen van toen ik UAC uit had staan,nu nieuwe install,en UAC aan,is het er niet meer (maar het kan natuurlijk iets compleet anders zijn.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-11 18:10
Heb je misschien wat ik had/heb?

PhWolf in "[Vista X64] Driver van W-LAN veroorzaakt..."

Heb je toevallig ook een WLAN netwerkkaart? Ik kreeg namelijk ook vaker vastlopers, vooral als ik veel uploadverkeer had en dan met name bij uTorrent, maar ook bijvoorbeeld door programma's die zonder dat je het doorhebt data uploaden, b.v. Folding@Home. Dit kwam dus door de brakke driver voor mijn netwerkkaart (gebaseerd op een Ralink chip). Als je een draadloos netwerk hebt kun je het eens uitzetten, en als de vastlopers dan nog steeds gebeuren weet je in ieder geval dat dat het niet is.

• Demo

Demo

Topicstarter
mrsar schreef op donderdag 25 september 2008 @ 17:14:
heb je UAC uitstaan? het lijkt me bekend voor te komen van toen ik UAC uit had staan,nu nieuwe install,en UAC aan,is het er niet meer (maar het kan natuurlijk iets compleet anders zijn.
Ik zal het eens proberen. UAC is wel irritant (en ik heb de illusie dat ik het niet nodig heb ;)) maar een constant vastlopend systeem is nog veel irritanter natuurlijk!
PhWolf schreef op donderdag 25 september 2008 @ 17:25:
Heb je misschien wat ik had/heb?

PhWolf in "[Vista X64] Driver van W-LAN veroorzaakt..."

Heb je toevallig ook een WLAN netwerkkaart? Ik kreeg namelijk ook vaker vastlopers, vooral als ik veel uploadverkeer had en dan met name bij uTorrent, maar ook bijvoorbeeld door programma's die zonder dat je het doorhebt data uploaden, b.v. Folding@Home. Dit kwam dus door de brakke driver voor mijn netwerkkaart (gebaseerd op een Ralink chip). Als je een draadloos netwerk hebt kun je het eens uitzetten, en als de vastlopers dan nog steeds gebeuren weet je in ieder geval dat dat het niet is.
Er zit inderdaad een WLAN-kaartje (met Atheros-chipset) in mijn systeem. In eerste instantie verdacht ik die er ook van, aangezien deze buiten mijn weten aan bleek te staan. Deze heb ik toen geheel disabled, waarna het probleem een tijdje weg bleef, maar het kwam toch weer terug. Ik zal eens proberen wat er gebeurt als ik de drivers verwijder. (of het kaartje er in zijn geheel uit trekken)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Demo

Demo

Topicstarter
Nouja, gisteravond dus m'n WLAN-driver verwijderd, UAC aangezet, maar nog steeds vastlopers. Tot drie keer toe zelfs, terwijl ik dit bestand aan het downloaden was. Ik word er zo onderhand behoorlijk gek van, ik denk dat ik mijn systeem maar gewoon moet herinstalleren. (wilde vLite installeren en daar heb je eerder genoemde download voor nodig)

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Het laatste wat je zou kunnen proberen is om tijdens een vastloper het systeem te crashen zodat je een crashdump krijgt.
Voor een PS/2 toetsenbord:
1. Start de Register-editor.
2. Ga naar de volgende registersubsleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\i8042prt\Parameters
3. Klik op Waarde toevoegen in het menu Bewerken en voeg de volgende registervermelding toe:
Naam: CrashOnCtrlScroll
Gegevenstype: REG_DWORD
Waarde: 1
4. Sluit de Register-editor af en start de computer opnieuw op.
Daarna kan je, ook tijdens een vastloper, gebruik maken van Ctrl+2x Scroll lock. Windows zal dan een blauw scherm geven en een crashdump maken. Als je die crashdump analyseert kan je de verantwoordelijk driver vinden.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• Demo

Demo

Topicstarter
En toen leek mijn systeem helemaal naar z'n grootje te zijn :( Vanavond liep ie ineens vast en na een klap op de resetknop blijft ie nu steeds hangen in het bootproces. Bij safe mode is crcdisk.sys de laatste driver die geladen wordt, dus ik vermoed dat dat de schuldige is - sluit wel aan bij vastlopers door schijfactiviteit.
Ubuntu start nog wel, als ik mijn datapartitie (2,5 TB NTFS) wil mounten, krijg ik de melding dat er iets mis is met het filesystem :X
Ik heb zojuist maar even geboot vanaf een Vista install-cd, die is nu druk bezig met zoeken naar fouten en mogelijke oplossingen.
edit:
Ik vreesde al enigszins voor mijn data, gezien de meldingen van Ubuntu, maar na een chkdsk /f kan Ubuntu de partitie iig weer mounten. Nu slapen, morgen eens kijken of Vista ook weer wil booten.

[ Voor 15% gewijzigd door Demo op 30-09-2008 00:37 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan zou ik ook eens gaan kijken of je niet toevallig een bokkende disk controllerdriver hebt, die kunnen ook dit soort effecten geven (al zou je dat ook wel uit je eventlogs en dergelijke kunnen halen).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11 17:47

Edgarz

Tweako-active since1986

Dit wordt volgens mij veroorzaakt door tcpip.sys (of de 64-bit variant). Standaard heeft deze driver een beperking m.b.t. het aantal open connecties. Vooral BT zorgt van nature voor een overload aan connecties waardoor ook mijn PC(32-bit Vista Ultimate) regelmatig echt vastliep. Gebruik van de gepatchte tcpip.sys loste het probleem op (maar veroorzaakt wel een opstartprobleem op 32-bits vanwege de ontbrekende driver verificatie, bij 64-bits kun je geloof ik driver signing uitschakelen)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die kun je juist niet meer uitschakelen op 64bits....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:57

mrsar

waar een sar is,is een wodka

alt-92 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 11:13:
Die kun je juist niet meer uitschakelen op 64bits....
het kan wel,via de F8 fuctie,alleen dit is voor 1 start.
nu heb ik een tooltje thuis die er dus automatisch voor zorgt dat je zonder driversigning start,maar zou dus thuis even moeten kijken hoe het heet.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

alt-92 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 11:00:
Dan zou ik ook eens gaan kijken of je niet toevallig een bokkende disk controllerdriver hebt, die kunnen ook dit soort effecten geven (al zou je dat ook wel uit je eventlogs en dergelijke kunnen halen).
Dat was ook mijn gedachte. Ik ken dit effect zoals beschreven in de eerste post ook als bij een geval van een hangende disk. Processen reageren nog een beetje, maar verder is het een aflopende zaak

Echter het geval wat ik kende was vermoedelijk een los zittende sata aansluiting.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Demo

Demo

Topicstarter
Bij het googlen naar de crcdisk.sys error kwam ik vreemd genoeg verhalen tegen van mensen die dit probleem hadden icm een WLAN-kaartje en het was weer opgelost na het verwijderen van het kaartje. Ik heb dus ook mijn WLAN-kaart er maar uit getrokken, chkdsk /f heeft er iig voor gezorgd dat mijn systeem weer wil booten, dus vanavond eens wat stresstestjes er op loslaten :) En toch ook even op zoek naar die TCP-IP patch.

[ Voor 6% gewijzigd door Demo op 30-09-2008 11:47 ]

Pagina: 1