Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Condensator in adapter externe hd kapot .. vervangen ?!

Pagina: 1
Acties:

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Hallo mensen, even een vraagje:

Onlangs ontplofte de condensator (47µF, 400V) van de adapter van mijn externe hd.
Is het de moeite om deze te vervangen ? Ik twijfel eraan vanwege de lage F waarde.

En als ik hem vervang, kies ik dan niet beter een zwaarder exemplaar (meer µF) ?!

thx _/-\o_

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:36

Theo

moederbord

Mocht je een soortgelijke C hebben liggen dan kan het altijd lonen om deze te vervangen . Let er wel op dat deze echt minimaal 300 volt aan kan! Meer µF zal niet nodig zijn, anders zat er standaard wel een zwaardere C in de voeding.

7400 Wp op het dak

• Ward Vr
Hmm, ik dacht dat een C met een lagere F misschien goedkoper zou zijn voor de fabrikant.
Nee, een soortgelijke C heb ik niet, maar ik veronderstel dat die niet veel zal kosten bij de gemiddelde electroboer ?!

• Elconejo
  • Laatst online: 12-11 15:03
Ik zou zeker de condensatorwaarde niet wijzigen, de andere elektronica is waarschijnlijk afgestemd op deze waarde.
Als je een nieuwe condensator gaat kopen, koop er dan een stuk of 2-3. Stel dat een andere component de oorzaak is, heb je nog een reserve om te proberen. Kijk ook eens alle gesoldeerde contacten na of er hier geen mogelijke oorzaak tussen zit.
Veel succes !

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Meet voordat je er een nieuwe in zet eerst de gelijkrichter door, als die stuk is staat er ac-over je elco, en kan ie ontpoffen.

300V is te weinig, de netspanning gelijkgericht is al 325V, gewoon 400V nemen dus.

Let er ook op dat het een low-esr elco is. Het is een schakelende voeding, die trekt een grote stroom in pulsen uit de elco. Als er een slechte elco inzit, kan deze daardoor ploffen. Wat voor merk (en type) is het die er in zat?

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• Ward Vr
De oorzaak van de ontploffing ligt niet aan een ander onderdeel, ik heb die per ongeluk geraakt met het mes, toen ik de adapter open sneed om een slecht contact te herstellen. Klein gaatje erin, en poef :o

Ik heb hem nu losgesoldeerd en hij is van met merk OST. Verder is het een gewone polaire elco, als het dat is wat je met type bedoelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ward Vr op 25-09-2008 20:19 ]

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 10:36

Iska

In case of fire, use stairs!

Ik vraag me af waar op de print die elco precies zit.. als het bij de voeding zit is hij hoogstwaarschijnlijk om pieken op te vangen/af te flakken en zal het dus niet erg zijn om er een grotere waarde in te zetten.. 'k zou alleen niet weten waarom je dat zou willen doen. Dus gewoon een normaal bekerelcotje zal wel voldoen: http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=299

-- All science is either physics or stamp collecting

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Het is niet zo interessant om de waarde van de condensator aan te passen, je kan gemakkelijk zo problemen creëren (bij inschakelen zal in jou geval de stroompiek hoger worden als je de waarde vergroot, iets waar voorliggende componenten wellicht niet op berekend zijn). Wel kan het nooit kwaad om 105° elco's te gebruiken, men gebruikt vaak 85° types omdat die ietsje goedkoper zijn (maar ze gaan dan ook heel wat minder lang mee).
Die van de link van Jasper91 is een goeie, 105° type van een goed merk (heb zulke zitten in een voeding van 2002, die loeiheet wordt en hele dagen aan ligt ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 25-09-2008 22:11 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ward Vr schreef op donderdag 25 september 2008 @ 17:07:
maar ik veronderstel dat die niet veel zal kosten bij de gemiddelde electroboer ?!
Ongetwijfeld een paar cent :)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
goeievraag schreef op donderdag 25 september 2008 @ 17:42:
Meet voordat je er een nieuwe in zet eerst de gelijkrichter door, als die stuk is staat er ac-over je elco, en kan ie ontpoffen.
Als ik lees wat er gebeurd is, kan er inderdaad nog veel meer defect zijn.
300V is te weinig, de netspanning gelijkgericht is al 325V, gewoon 400V nemen dus.

Let er ook op dat het een low-esr elco is. Het is een schakelende voeding, die trekt een grote stroom in pulsen uit de elco. Als er een slechte elco inzit, kan deze daardoor ploffen. Wat voor merk (en type) is het die er in zat?
Op die plaats in de voeding (afvlakking na gelijkrichting primaire netspanning) hoeft een elco geen low-esr eigenschappen te hebben. De stromen zijn hier nog niet zo groot, hooguit enkele amperes. Pas na de chopper is dat nodig, waar de frekwenties en de stromen veel hoger zijn.

• Ward Vr
joopv schreef op donderdag 25 september 2008 @ 22:47:
[...]
Als ik lees wat er gebeurd is, kan er inderdaad nog veel meer defect zijn.

[...]
De adapter levert nu weer netjes 5V en 12V (na het repareren van het slecht contact), alleen verwacht ik niet dat er een nette gelijkspanning zal uitkomen, vanwege de (nu nog) kapotte elco. Maar daar heb ik natuurlijk een osciloscoop voor nodig :/

Verwijderd

Als er gaatje in de elco zit, zou ik die toch echt vervangen, voordat smurrie er uit loopt en je voedinkje naar de filistijnen helpt.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ward Vr schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 14:38:
[...]De adapter levert nu weer netjes 5V en 12V (na het repareren van het slecht contact), alleen verwacht ik niet dat er een nette gelijkspanning zal uitkomen, vanwege de (nu nog) kapotte elco. Maar daar heb ik natuurlijk een osciloscoop voor nodig :/
Je hebt niet perse een scoop nodig.

Als je met een voltmeter in de wisselspannings stand de spanning meet op de 5V / 12V uitgang krijg je de grootte te zien van een eventuele rimpel op die uitgangen. Die zou lager moeten zijn dan ca 50mV eff. Meer dan 200mV is in ieder geval zeker niet gezond voor de diskdrive.

In de wisselspannings stand krijg je de wisselspanning te zien, ook als er een gelijkspannings component op de te meten spanning zit. Die wordt er gewoon vanaf getrokken (serie condensator in de meter).

[ Voor 6% gewijzigd door joopv op 29-09-2008 07:53 ]

• Ward Vr
joopv schreef op maandag 29 september 2008 @ 07:50:
[...]

Je hebt niet perse een scoop nodig.

Als je met een voltmeter in de wisselspannings stand de spanning meet op de 5V / 12V uitgang krijg je de grootte te zien van een eventuele rimpel op die uitgangen. Die zou lager moeten zijn dan ca 50mV eff. Meer dan 200mV is in ieder geval zeker niet gezond voor de diskdrive.

In de wisselspannings stand krijg je de wisselspanning te zien, ook als er een gelijkspannings component op de te meten spanning zit. Die wordt er gewoon vanaf getrokken (serie condensator in de meter).
Ik heb dat hier net eens gemeten, en zonder elco is de rimpelspanning 10.2V op de 5V lijn en 26.8V op de 12V lijn :o :o Mét elco meet ik juist het zelfde ... Bizar toch ... ofwel is mijn multimeter naar hogere oorden

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ward Vr schreef op maandag 29 september 2008 @ 18:46:
[...]

Ik heb dat hier net eens gemeten, en zonder elco is de rimpelspanning 10.2V op de 5V lijn en 26.8V op de 12V lijn :o :o Bizar toch ... ofwel is mijn multimeter naar hogere oorden
Dit was zeker onbelast gemeten? Dan kan die 26.8 volt prima kloppen hoor :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Ward Vr
dubbelpost

[ Voor 87% gewijzigd door Ward Vr op 29-09-2008 21:01 ]

• Ward Vr
Jup, inderdaad onbelast gemeten. Ik ga morgen eens testen met een oude cd-rom speler om toch maar geen risico te nemen met mijn 250GB kostbare data. :P
Pagina: 1