• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:58
mijn 30D heeft behoorlijk last van backfocus. Helaas valt het buiten de garantie van Canon.
Heeft iemand van jullie ervaring met het kostenplaatje wat hier bij hoort om dit te repareren?

Hoe onstaat backfocus eigenlijk? De camera heeft er sinds kort (half jaar) last van

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-01 15:11

EnnaN

Toys in the attic

is backfocus niet iets van een lens, en niet van een body?

sig

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Prijs die bij Rofa staat is 99 euro voor een 30D body :) Ik wilde mijn 40D ook binnenkort eens laten nakijken, maar daar moet'k nog even goed over denken. Opsturen heb ik niet zoveel zin in, en langsbrengen kost ook weer veel geld :(

@Ennan, een body kan ook focusproblemen geven, bijv na een val of ergens tegenaangestoten. Kan altijd iets verschuiven/losgaan waardoor de focus niet meer helemaal klopt. :)

[ Voor 76% gewijzigd door Timo op 25-09-2008 16:17 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
Er zijn ook lenzen die consequent front of backfocus vertonen, maar in principe zouden focus afwijkingen bij de body afkomstig moeten zijn.

Alle camera's doen namelijk nog een aantal correctie's tot de AF sensor tevreden is. Dus een lens die in eerste instantie front of backfocus zou vertonen zou door de body toch nog gecorrigeerd worden.

Helaas wijst de practijk uit dat het niet zo simpel ligt omdat er ook lenzen zijn die en consequent naast zitten. (ook lenzen die geen afstandsinformatie door geven kunnen er consequent naast zitten)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:58
ik heb het op alle drie de objectieven. dus lijkt me specifiek een body probleem.
Gelukkig heeft mijn vrouw bij de aankoop er op aangedrongen dat ik een 3 jaar garantieverlenging erbij kocht. Nu weet ik het wel weer, want ik vond het overbodig om dat te doen (te duur), maar nu ^) *; enz. enz.