[Virtual Server 2005 R2] Verkleinen VHD-bestanden

Pagina: 1
Acties:

• noot101
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-01 13:54
Ik heb Virtual Server 2005 R2 draaien op Windows Server 2003 Datacenter edition.
De Harddisks die ik heb gemaakt voor de Guests zijn differencing Virtual Harddisks met als Parent een Dynamically Expanding Virtual Harddisk.
De Differencing Harddisks worden op het moment erg groot en ik ben er achter gekomen dat de Volume shadow copy aan stond en erg veel GB's in gebruik nam, waardoor de fysieke groote van het VHD-bestand erg gegroeid is. Nu heb ik Volume shadow copy uitgeschakeld waardoor het gebruik op de C-schijf van de betreffende server veel kleiner is geworden, maar de fysieke grootte van de VHD-file krijg ik niet kleiner.

Ik heb al de differencing virtual harddisk gemerged met de parent-harddisk, zodat ik daarna de harddisk kon compacten, helaas bleef het VHD-bestand daarna nog net zo groot.

Is het op een of andere manier toch mogelijk om het VHD-bestand toch te verkleinen, nu er niet zoveel data meer gebruikt wordt op de virtuele disk?

Verwijderd

Wat had je zelf al gevonden? Als ik zoek op `compact vhd' kom ik bijvoorbeeld op http://vscommunity.com/bl...l-server-2005-r2-sp1.aspx

• noot101
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-01 13:54
Bovenstaande link is inderdaad erg nuttig. Deze had ik nog niet gevonden.
Die Pre-compact werkt erg goed, al kan ik helaas niet per differencing disks blijven werken, maar dit is geen probleem.

Bedankt.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Jup, met differencing disks kan dat inderdaad niet :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters