Dolby/DTS van PC naar Receiver

Pagina: 1
Acties:

• Tegniek
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-05 10:00
Hallo tweakers,

Ik ben niet echt thuis in de wereld van audio.
Heb een aantal topics in dit subforum bekeken.

Ik heb een pc (media portal) naast me lcd-tv staan.
Daaronder komt een Sony STR-DG510 te staan. Aangezien ik via mijn PC -> wmvHD films wil gaan streamen. wil ik daarbij ook goed geluid hebben.
Nu lees ik over geluid door 5.1 en software geregeld, alleen zou ik het juist wel digitaal willen hebben
Ik zou graag willen weten of er een geluidskaart te krijgen is die digitaal het geluid van mij pc naar mijn receiver stuurt, zodat ik wel het echte Dolby Digital of DTS kan krijgen.

En als dit kan welke kabels moet ik dan gebruiken om een goed signaal te krijgen.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Vrijwel elke geluidskaart (apart of onboard) met een digitale s/pdif (coaxiaal of optisch) uitgang is in staat Dolby Digital 5.1 of DTS 1-op-1 door te sturen naar een receiver met gelijke digitale ingang. De decodering wordt dan verzorgd door de receiver.

Echter WMV-HD heeft geen DD51 of DTS indeling maar een eigen. Dit wordt door de meeste receivers (ook jou Sony) dan helaas weer niet ondersteund.
Met AC3filter moet je wel in staat kunnen zijn 5.1 geluid van een WMV file naar je receiver te kunnen krijgen. Is wel een beetje een gepiel met de settings...........

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:22
Heb ook verschillende WMV-HD's en ze werken allemaal icm Laptop en s/pdif. De receiver ontvangt het dan als een 48Khz PCM signaal. (Getest op Yamaha RX-V630 en Sony STR-DE485)

• kaajee
Lightning89 schreef op donderdag 25 september 2008 @ 13:00:
Heb ook verschillende WMV-HD's en ze werken allemaal icm Laptop en s/pdif. De receiver ontvangt het dan als een 48Khz PCM signaal. (Getest op Yamaha RX-V630 en Sony STR-DE485)
Klopt maar dat is dus geen meerkanaals surround, want als je DTS of DD51 je receiver instuurt zal je receiver dit ook als zodanig herkennen en decoderen......

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:12
Lightning89 schreef op donderdag 25 september 2008 @ 13:00:
Als je AC3Filter installeerd, dan kan je er daarmee voor zorgen dat hij het geluid goed naar de versterker stuurd.
Als ik een DVD/MKV afspeel via Media portal, dan zie ik op mijn versterker (Onkyo 705) gewoon Dolby Digital, DTS, enz. staan.

Dit is mij gelukt door AC3filter te installeren, en aan te geven dat DTS/5.1 geluid altijd gelijk wordt door gestuurd naar SPDIF/digitale coax uitgang

• stimpyrulez
Tegniek schreef op donderdag 25 september 2008 @ 09:17:
Hallo tweakers,

Ik ben niet echt thuis in de wereld van audio.
Heb een aantal topics in dit subforum bekeken.

Ik heb een pc (media portal) naast me lcd-tv staan.
Daaronder komt een Sony STR-DG510 te staan. Aangezien ik via mijn PC -> wmvHD films wil gaan streamen. wil ik daarbij ook goed geluid hebben.
Nu lees ik over geluid door 5.1 en software geregeld, alleen zou ik het juist wel digitaal willen hebben
Ik zou graag willen weten of er een geluidskaart te krijgen is die digitaal het geluid van mij pc naar mijn receiver stuurt, zodat ik wel het echte Dolby Digital of DTS kan krijgen.

En als dit kan welke kabels moet ik dan gebruiken om een goed signaal te krijgen.
De kabels die je nodig hebt zijn of een SPDIF kabel (optisch), of digitale coax (een coax kabel met aan beide kanten een tulp stekker.)

De meeste onboard geluidskaarten of andere geluidskaarten ondersteunen digitaal geluid wel.

• Tegniek
stimpyrulez schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 07:18:
[...]

Als je AC3Filter installeerd, dan kan je er daarmee voor zorgen dat hij het geluid goed naar de versterker stuurd.
Als ik een DVD/MKV afspeel via Media portal, dan zie ik op mijn versterker (Onkyo 705) gewoon Dolby Digital, DTS, enz. staan.

Dit is mij gelukt door AC3filter te installeren, en aan te geven dat DTS/5.1 geluid altijd gelijk wordt door gestuurd naar SPDIF/digitale coax uitgang
Oke Dit is wat ik wou weten 8)
ik heb codecpack k-lite standaard, waarbij het geloof ik geinstalleerd zit
Bedankt voor de tip

[ Voor 6% gewijzigd door Tegniek op 26-09-2008 15:05 ]

• Tegniek
stimpyrulez schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 07:20:
[...]

De kabels die je nodig hebt zijn of een SPDIF kabel (optisch), of digitale coax (een coax kabel met aan beide kanten een tulp stekker.)

De meeste onboard geluidskaarten of andere geluidskaarten ondersteunen digitaal geluid wel.
De reden is namelijk, ik loop 1 x i de 2 weken bij de MediaMarkt naar binnen en van de week dus langs de kabel schappen en daar zag ik verschillende kabels maar hogere en lagere kwaliteit. verschillend van 25 tot 65 euro voor een indentieke kabel. Profiteer ik van een duurdere kabel of is het geld trekkerij. ik weet dat een duurdere kabel wel beter koper bevat en daardoor beter geleid, hierbij geef ik zelf eigenlijk al het andwoord. maar ik weet het verschil er niet tussen om dat ik eigenlijk altijd de goedkoopste pak.

geeft die duurdere kabel nou echt zo'n veel beter geluid?

[ Voor 5% gewijzigd door Tegniek op 26-09-2008 15:03 ]

Verwijderd

Ik wilde bijna schreeuwen...maar ik hou me nog even in :+
Sorry, ik doe elektrotechniek...

Op de post hierboven: koper=koper! Het boeit dus geen *** welke kabel je koopt. gewoon de goedkoopste. Als je 10+ meter moet hebben kun je kijken voor een betere kwaliteits/afgeschermde kabel. Bij digitaal boeit het allemaal nog minder!

Edit: Van den Hull of hoe het heet, en Monster fabrikant lacht zich kapot en zich al lang en breedt met een dikke cocktail op hawai :X

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2008 15:08 ]

Verwijderd

Ik heb de STR-DG510. Verbonden met digitaal optisch. Works like a charm !
Dat WMV-HD zou ik eens moeten testen, heb niet direct van die filmpjes staan.

Ik post maandag wel eens of het werkt ;)

• Tegniek
oke bedankt :)

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:06
stimpyrulez schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 07:18:
[...]

Mag ik vragen hoe jij dit precies hebt ingesteld?

• Lightning89
Je kan het testen met dit bestandje:http://rapidshare.de/files/40571651/Surroundtest.wmv.html
Dat is een 720p bestandje gecodeerd in wmvhd.
Btw als ik wmvhd via me xbox naar de versterke stuur heb ik wél 5.1 en geeft de receiver ook dd5.1 aan.

• stimpyrulez
Versteegrob schreef op zondag 28 september 2008 @ 20:47:
[...]

Mag ik vragen hoe jij dit precies hebt ingesteld?
Als je wil mag je me wel effe mailen (zie mail adres profiel)
En dan stuur ik je wel effe een document met de instellingen.

Heb het al een keer gemaild naar iemand met allemaal screenshots.
Denk dat dat het makkelijkst is.

(heb helaas geen web space waar ik het effe kan posten)

• stimpyrulez
Tegniek schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:01:
[...]

De reden is namelijk, ik loop 1 x i de 2 weken bij de MediaMarkt naar binnen en van de week dus langs de kabel schappen en daar zag ik verschillende kabels maar hogere en lagere kwaliteit. verschillend van 25 tot 65 euro voor een indentieke kabel. Profiteer ik van een duurdere kabel of is het geld trekkerij. ik weet dat een duurdere kabel wel beter koper bevat en daardoor beter geleid, hierbij geef ik zelf eigenlijk al het andwoord. maar ik weet het verschil er niet tussen om dat ik eigenlijk altijd de goedkoopste pak.

geeft die duurdere kabel nou echt zo'n veel beter geluid?
Nou daar zijn de meningen over verdeel.

Mijn mening is dat een kabel van 2mm2 wel beter geluid geeft dat misschien 0.5mm2.
Of je het al merkt over een lengte van 2 meter, nee ik denk van niet, over 20 meter misschien wel.

Maar optische kabels en digitale coax, gewoon de goedkoopste kopen. Aangezien het geluid er digitaal door heen gaat, en het verlies dan nihil is.

Voor speaker kabels zou ik misschien 1.5 á 2mm2 halen, andere kabels gewoon de goedkoopste.
Tevens een scaart kabel zou ik ook iets meer uitgeven (lees max. 40), aangezien beeldsignalen eerder last hebben van storingen door andere kabels.

Andere meningen kan je lezen in het leuke topic over kabels bij maanlicht ;)

Verwijderd

Hmm hij houdt die WMV HD toch maar netjes op 2 kanalen bij mij...
Hoe ik er een Dolby Digital / DTS signaal van moet maken zie ik niet goed hoor.

AC3 filter config staat op SPDIF enzo.

Ach ja, WMV HD gebruik ik toch nooit :)

• stimpyrulez
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 15:58:
Hmm hij houdt die WMV HD toch maar netjes op 2 kanalen bij mij...
Hoe ik er een Dolby Digital / DTS signaal van moet maken zie ik niet goed hoor.

AC3 filter config staat op SPDIF enzo.

Ach ja, WMV HD gebruik ik toch nooit :)
Bij mij geeft ie ook maar 2 kanalen door (dacht ik), tenminste zie op mijn versterker "all channel" of zoe iets, dus alle boxen i.p.v. Dolby Digital / DTS

Ach ja en gebruik meestal DVD of anders mkv.

[ Voor 4% gewijzigd door stimpyrulez op 30-09-2008 12:46 ]

• Tegniek
xx

[ Voor 98% gewijzigd door Tegniek op 30-09-2008 12:57 . Reden: remove please ]

• Tegniek
Lightning89 schreef op zondag 28 september 2008 @ 21:26:
Je kan het testen met dit bestandje:http://rapidshare.de/files/40571651/Surroundtest.wmv.html
Dat is een 720p bestandje gecodeerd in wmvhd.
Btw als ik wmvhd via me xbox naar de versterke stuur heb ik wél 5.1 en geeft de receiver ook dd5.1 aan.
de eigenlijke conclusie is is dat het wel over je 5.1 boxen gestuurd word maar dat het niet DD5.1/DTS is.
volgens de meeste personen hier..dus eigenlijk gewoon stereo geluid maar dan verspreid

en volgens je xbox360 juist weer wel...maar de geluidskaart van je xbox zou toch niet mogen verschillen met die van een pc?

[ Voor 3% gewijzigd door Tegniek op 30-09-2008 12:59 ]

• Tegniek
even navraag gedaan bij een bekende..

die persoon heeft dmv een optische kabel digitaal geluid via zijn pc in zijn receiver..
DTS/DD5.1 lampje brand, en beweerd het daadwerkelijke geluid te hebben bij een wmvHD

word dus een optische kabel via spdif

• Lightning89
en welke prorgamma's gebruikte hij/zij? (en instellingen?)

• Tegniek
ga ik na vragen..kan een dagje duren

zet in de informatie wel in deze post neer :*)

EDIT:

wat ik zover weet is dat hij wmvHD met Mediaplayer Classic bekijkt.
met AC3 filter en FDDshow.
AC3 staat conectie geselecteert spdif.
er gaat een optische kabel naar zijn receiver.

de exacte instellingen moet hij even na gaan.
zodra hij tijd heeft laat ie me het weten

[ Voor 104% gewijzigd door Tegniek op 01-10-2008 13:59 ]

• Lightning89
Hmm ik heb zelf ook AC3 filter maar krijg met geen mogelijkheid geluid eruit als ik s/pdif selecteer:S

• kaajee
Vele topics zijn al aan dit onderwerp gewijd, kijk eens naar Dolby Digital uit met WMVHD Files

[ Voor 3% gewijzigd door kaajee op 01-10-2008 16:17 ]

Pagina: 1