[USB] Problemen bij aansluiten 2 externe harde schijven

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 125883

Topicstarter
Hoi!

Ik zit met een vervelend probleempje. Ik heb lange tijd een externe hd van Lacie van 120GB gebruikt als archiverings- en backupschijf. Recent zijn er ook een aantal .vmdk bestanden bijgekomen met Windows XP en Debian die ik gebruik voor ontwikkelingsdoeleinden.

Ik had nog een 2.5" schijf van 60GB in de kast liggen en dacht die te gebruiken voor die vmware volumes. De schijf steekt in zo'n usb2 enclosure van Evertech. Net zoals de Lacie neemt gebruikt het de USB kabel als stroomvoorziening.

Ik heb nu ontdekt dat mijn laptop rare kuren krijgt als ik beide schijven aansluit. Bij Evertech schijf werkt probleemloos, maar bij de Lacie krijg je foutmeldingen dat een directory geen data bevat wanneer je die opent in explorer. Het gaat enkel op subdirectories. De root werkt wel goed.

Voorts valt ook mijn optische muis volledig en bluetooth stick volledig uit (steken op zo'n extra 4 poorts USB hub) De laptop beschikt overigens over 3 usb poorten.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit gekke probleem? De laptop draait Windows Vista Ultimate.
Doe ik hetzelfde met mijn desktop (Windows XP), dan komt dit probleem niet voor.

Ik dacht eerst dat het misschien te maken kon hebben met ontoereikende stroomvoorziening, maar dat lijkt me straf, omdat mijn laptop zo goed als altijd aan netstroom hangt.

Enig idee?

Alvast bedankt.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 12:41
Anoniem: 125883 schreef op donderdag 25 september 2008 @ 09:10:
Net zoals de Lacie neemt gebruikt het de USB kabel als stroomvoorziening.
Ik dacht eerst dat het misschien te maken kon hebben met ontoereikende stroomvoorziening, maar dat lijkt me straf, omdat mijn laptop zo goed als altijd aan netstroom hangt.

Enig idee?
Te weinig stroom via je USB poorten ?
Probeer die schijven eens extern te voeden, of via een extern powered usb hub aan te sluiten.

Abort, Retry, Quake ???

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit kan weldegelijk een spannings probleem zijn van de USB poorten. Het maakt niet uit of de laptop op de accu werkt of aan de netspanning hangt. Een USB controller kan maar een bepaald vermogen leveren, wanneer er te veel gevraagd wordt kunnen er vreemde dingen kunnen ontstaan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Topicstarter
Oei... dan ga ik deze namiddag toch voor zo'n hubje kijken met een stroomkabeltje.
Ik had eerder verwacht dat de harde schijf bijvoorbeeld gewoon niet zou werken.

Bedankt voor de tips in ieder geval. Ik zal iets laten weten :)

Topicstarter
Het helpt blijkbaar niet.
Net een 4-poorts USB hubje aangesloten van Logitech met een stroomkabeltje en mijn muis valt nog steeds uit. De USB verbinding wordt verbroken. Het bluetooth dongle wordt wel nog van stroom voorzien maar valt weg en is onbruikbaar.

De harde schijven vertonen wel geen raar gedrag meer.

Gekke toestand (u_u)

Update: Daarnet even alles uitgetrokken en de kabels anders aangesloten.
Lacie 120GB - USB#001
Hub - USB#003
WD 60GB - Hub#001
Bluetooth - Hub#002
Mouse - Hub#003

Dat werkt precies stukken beter. USB#002 is voorlopig vrij. 'k zal er daarna wel iets insteken. Als ik de muis daar insteek werkt alles ook normaal
Het lijkt me dat indien USB#001 en USB#002 beiden een harde schijf hebben en USB#003 mijn vorige hub, de zooi naar de zak gaat.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 125883 op 25-09-2008 18:07 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
spannings probleem!!

* SMSfreakie sluit hier tegenwoordig zn USB hddtjes maar via een hubje aan met 4 ampere voeding er op :D

1 ampere per poort beschikbaar.. ( ja usb is theoretische max van 500mA... maar dr komt echt wel meer uit!! )

404 Signature not found

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-07 15:10

Sebazzz

3dp

Ik denk eerder aan een bandbreedte probleem. Zitten de USB poorten intern op dezelfde hub?
Dit kan je zien bij apparaatinformatie.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sebazzz schreef op donderdag 25 september 2008 @ 18:38:
Ik denk eerder aan een bandbreedte probleem. Zitten de USB poorten intern op dezelfde hub?
Dit kan je zien bij apparaatinformatie.
Waar vind je dat precies? Via de command prompt?
Ik ben eigenlijk meer eigen met Linux dan met Windows Vista (n_n")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 14:23

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 125883 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 14:25:
[...]

Waar vind je dat precies? Via de command prompt?
lsusb ?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Anoniem: 125883 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 14:25:
[...]

Waarom gebruik je dan uberhaupt Vista als ik vragen mag? :)
Jij zou moeten weten dat Vista toch een heel stuk inferieur aan Linux is (Windows zowieso, maar dat is de discussie niet).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met Windows ;)

Sebazzz: ik gebruik Vista omdat ik met Visual Studio 2008 zit en nog wat andere tools zit.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 125883 op 26-09-2008 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Anoniem: 125883 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:30:
[...]

Met Windows ;)

Sebazzz: ik gebruik Vista omdat ik met Visual Studio 2008 zit en nog wat andere tools zit.
Ha. Visual Studio vind ik zelf ook heel erg fijn werken. Daar kan ik idd ook niet zonder :)

In XP: Deze Computer -> Beheren -> Apparaatbeheer -> En dan naar USB controllers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beide schijven en een resem andere hardware hangen nu aan de laptop. Blijkbaar geen problemen meer nu :)
Hier is een overzichtje (thx Sebazzz)
Afbeeldingslocatie: http://bay01.imagebay.com/thumbs/60130/usb.jpg
Een stroomvoorzieningsprobleempje dus... dom van me om ervan uit te gaan dat hetgeen een desktop kan ook door een laptop kan op dat vlak. Die cardreader maakt precies gebruik van een interne USB poort. 'k had dan liever een 4de poortje aan de achterkant van m'n laptop gezien :]

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 125883 op 01-10-2008 19:48 ]

Pagina: 1