[Ubuntu] Resolutie zeer klein (320x240)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-08 16:16
Zal op de eerste plaats even melden dat ik nog een newbie ben op het gebied van Linux. :X
Wij hebben een colocated server hangen waar Linux Ubuntu 8.04 met VMWare Server Free op draait, dit werkt allemaal perfect.

Alleen is er iets mis gegaan met de resolutie als we de Ubuntu machine (host) d.m.v. VNC overnemen (zit dus geen vaste monitor op). De resolutie is zéér klein, 320x240.
Ik heb het wel voor elkaar om de Terminal te open in dat kleine schermpje, ik krijg nu alleen met geen mogelijkheid de resolutie omhoog. Komt met meldingen dat de modus niet beschikbaar is enz... Ook heb ik het geprobeerd met Putty, maar dit mocht ook niet baten.

Ik hoop dat iemand van jullie een tip heeft om de resolutie naar 1024x768 te krijgen, want zo is het een beetje lastig werken.

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je zult eerste met specs moeten komen en wat je zelf al hebt gedaan. Ik zou trouwens als ik jou was eens kijken of xrandr geinstalleerd is. Dit programma kan on-the-fly je resolutie wijzigen, ook vanuit een command line.

Denk je trouwens dat je als newbie de aangewezen persoon bent om met een server aan het stoeien te gaan?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik vraag me af waarvoor je uberhaupt de grafische shell op een server hebt geinstalleerd... Vmware server kan namelijk compleet worden beheerd door middel van Vmware Server Console. Een programma dat je gewoon op je windows systeem kan installeren.

• Sir_G-nius
flapdrol85 schreef op donderdag 25 september 2008 @ 09:37:
Je zult eerste met specs moeten komen en wat je zelf al hebt gedaan. Ik zou trouwens als ik jou was eens kijken of xrandr geinstalleerd is. Dit programma kan on-the-fly je resolutie wijzigen, ook vanuit een command line.

Denk je trouwens dat je als newbie de aangewezen persoon bent om met een server aan het stoeien te gaan?
Met xrandr ben ik aan de slag geweest, maar die geeft juist aan de modes niet werken/ beschikbaar zijn.

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat je ook kunt doen is de gewenste resolutie forceren door deze in te vullen in xorg.conf. Normaal gesproken detecteerd de Xserver de optimale resolutie zelf maar dat werkt nog niet optimaal heb ik zelf ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius
Mishmash schreef op donderdag 25 september 2008 @ 09:40:
Ik vraag me af waarvoor je uberhaupt de grafische shell op een server hebt geinstalleerd... Vmware server kan namelijk compleet worden beheerd door middel van Vmware Server Console. Een programma dat je gewoon op je windows systeem kan installeren.
Heb ondertussen je raad opgevolgd en er Ubuntu Server 8.04 opgezet.
Het geheugengebruik is ook gelijk een stuk minder.

P.s. VMWare Server Console is niet meer nodig/ werkt niet meer i.c.m. VMWare Server 2.0. Dit gaat nu standaard webbased op poort 8222 (HTTP) en 8333 (HTTPS).

[ Voor 5% gewijzigd door Sir_G-nius op 26-09-2008 08:21 ]

Pagina: 1