Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 21:52
Ik zat terug te denken aan 11 september 2001. Ik dacht al dat de beurs toen veel hoger stond als nu.

Ik ging even vergelijken en wat schept mijn verbazing. Als ik vergelijk met de Dow Jones staat de Aex er procentueel slecht voor. Maar wat betekend dit nu voor ons?

Als je kijkt op de volgende grafieken:
Aex: http://www.behr.nl/Beurs/Fondsh/aex-index.html
Dow Jones: http://www.behr.nl/Fondsh/dj-indust.html
Vergelijk dan beiden een periode van 8 jaar. (klik even onder de grafiek op 8 jaar)

Je ziet dat rond 11 september de Dow Jones op ca. 11.000 punten staat en de Aex op ca. 660. Na 11 september stort de beurs in, de Aex zakt procentueel veel verder als de Dow Jones en vervolgens loopt het weer langzaam op. Echter de Dow Jones stijgt weer door naar 14.000 punten 3.000 meer als 11 september en wij stijgen maar tot een piek van 550 of zo. Ruim lager als de top rond 11 september. Vandaag staat de Dow Jones op 10.800 en wij op 360 punten.

Of te wel, de Dow Jones staat op hetzelfde niveau als voor 11 september en wij staan bijna 100% lager als toen.

De dollar zal er ongetwijfelt een rol bij spelen maar wat houden deze cijfertjes precies in. Ik zelf merk er namelijk weinig van en heb zelfs de indruk dat het beter gaat met de NL economie als de US. Kan iemand me dus uitleggen wat dit allemaal betekend?

Gaat het echt zo slecht?

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De beurswaarde is niet een correcte afspiegeling van de economie. De AEX laat de 25 meest verhandelde beursfondsen zien. Uiteraard heb je genoeg bedrijven die geen kapitaal nodig hebben en dus niet beursgenoteerd zijn.

De waarde van een aandeel hangt voornamelijk af van de Netto Contante Waarde van de toekomstige kasstromen te nemen. De economie verslechtert wereldwijd, waardoor de toekomstige cashflows afnemen en een aandeel dus eigenlijk minder waard wordt. Dat is niet het enige. Vraag en aanbod en het sentiment zijn ook belangrijke zaken. Op het moment is het sentiment zeer slecht, dat heeft natuurlijk te maken met de gebeurtenissen van de afgelopen weken/dagen.

Buiten dat kun je indices niet echt vergelijken (DJ heeft een andere samenstelling dan de AEX) De AEX heeft behoorlijk wat financiële fondsen in hun index zitten. Die fondsen zijn de afgelopen tijd flink gedaald. De DJ heeft ook financiële fondsen in de index zitten, maar die wegen minder zwaar mee in de totale index.

Als je naar de Nederlandse economie kijkt, kun je concluderen dat de werkloosheid laag is. De inflatie is redelijk hoog en de koopkracht gaat iets achteruit. Om nu meteen te stellen dat het hier slechter gaat dan land X dat zou ik niet direct durven te zeggen. Door de berichten die dagelijks op het nieuws te zien zijn, worden mensen wel voorzichtiger waardoor ze meer gaan sparen (dat is immers voordelig, want de rente is verhoogd door de ECB waardoor het ook aantrekkelijker is om te sparen) en minder snel geld uitgeven. Dat is ook geen probleem, want op deze manier zal de inflatie ook na verloop van tijd dalen.

Als je echt wil weten of het slechter gaat in Nederland dan in Amerika, dan kun je beter macro economische cijfers naast elkaar leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door stin op 25-09-2008 00:05 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
wiene schreef op woensdag 24 september 2008 @ 23:18:
[...]
Of te wel, de Dow Jones staat op hetzelfde niveau als voor 11 september en wij staan bijna 100% lager als toen.

De dollar zal er ongetwijfelt een rol bij spelen maar wat houden deze cijfertjes precies in. Ik zelf merk er namelijk weinig van en heb zelfs de indruk dat het beter gaat met de NL economie als de US. Kan iemand me dus uitleggen wat dit allemaal betekend?

Gaat het echt zo slecht?
De dollar speelt een enorme rol. Die is sinds 2001 gedaald met 38%.
Slot 11-09-2001: 1.09 Euro/Dollar
Slot 24-09-2008: 0.68 Euro/Dollar

Verder staat de AEX slechts 20% onder het niveau van september 2001, gelukkig geen 100% :)
Slot 11-09-2001: 448,89
Slot 24-09-2008: 360,62

Met andere woorden, in Euros gemeten doet de AEX het juist een stuk beter dan de DOW.

En als je zou meten is een soort kunstmatige valuta die het gemiddelde van 1 dollar en 1 euro representeert (wat voor internationale vergelijkingen helemaal niet zo;n gek idee zou zijn), dan zijn de twee indices helemaal aan elkaar gewaagd.

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 21:52
t_captain schreef op donderdag 25 september 2008 @ 08:26:
[...]

Verder staat de AEX slechts 20% onder het niveau van september 2001, gelukkig geen 100% :)
Slot 11-09-2001: 448,89
Slot 24-09-2008: 360,62
Ik bedoelde de periode voor 11 september (hoogste aex score). Toen stond de Aex volgens de grafiek wel rond de 660 en de DJ 11000. Dat de beurzen al aan het zakken waren voor 11 september dat weet ik. Eigenlijk stort de beurs al een tijd voor 11 september in. Dat klopt niet in mijn startpost, ik heb niet helemaal goed naar de datums gekeken in de grafiek. Alleen naar de jaartallen en pieken.

Maar ik begrijp de uitleg nu wel.

[ Voor 19% gewijzigd door wiene op 25-09-2008 08:53 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 02:00 ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
De groei van de winst heeft geen groei laten zien, dus ja, het gaat heel slecht.

Ik woon droog, heb werk en dagelijks mijn natje en mijn droogje. Ik vind dat het wel goed gaat.

Vanwaar altijd die eindtijd-stemming in de economie? Ik heb dat nooit begrepen. Het leven is geen finale, toch? Helaas hebben we het niet zo ingericht.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
wiene schreef op donderdag 25 september 2008 @ 08:50:
[...]

Ik bedoelde de periode voor 11 september (hoogste aex score). Toen stond de Aex volgens de grafiek wel rond de 660 en de DJ 11000. Dat de beurzen al aan het zakken waren voor 11 september dat weet ik. Eigenlijk stort de beurs al een tijd voor 11 september in. Dat klopt niet in mijn startpost, ik heb niet helemaal goed naar de datums gekeken in de grafiek. Alleen naar de jaartallen en pieken.
Als ik de slotkoersen vergelijk met de pieken die in het jaar 2000 werden gezet, dan zie je inderdaad het beeld dat de DOW bijna op het recordniveau staat van toen, maar de AEX op slechts 50% van de toenmalige piek.
Voor een belangrijk deel wordt dit verklaard door de daling van de dollar tegen de euro. Als je beide indices in dezelfde valuta zou bekijken i.p.v. de DOW in $ en de AEX in EUR, zou het verschil veel kleiner zijn.

Dan moet je nog andere effecten bekijken. Betalen Amerikaanse large-caps net zoveel dividend als de Nederlandse? In het algemeen kun je namelijk stellen dat het het deel van de bedrijfswinst wat als dividend wordt uitgekeerd, niet meer in de vorm van een koersstijging zal terugkomen (het geld is uit het bedrijf, terwijl het in het bedrijf en dus in de onderliggende waarde van het aandeel zou zijn gebleven als het dividend niet zou zijn betaald).

Ik heb niet gezocht naar payout percentaes van de DOW vs de AEX in de laatste 8 jaar, dus ik ka het effect niet quantificeren.
Pagina: 1