Toon posts:

problemen achterspeakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje het volgende lastige probleem:

De achterspeakers (Mission 8ohm) van mijn Sony STR-DE475 (is al een oudje) doen het zeer regelmatig niet in 6 kanaals modus. Ik hoor dan eenzelfde tik in de receiver die je ook hoort als je hem aanzet, waaropvolgend de speakers het niet meer doen. Hierna moet ik alle stroom van de versterker afhalen, waarop de speakers het weer doen. Het lijkt dus op een soort beveiliging waarin de receiver schiet. Het geluid doet het dan weer een tijdje, meestal 10 minuten. Aangezien dit natuurlijk niet goed is heb ik al van alles geprobeerd:

1 Andere achterspeakers geprobeerd -> zelfde probleem (overal heb ik 8ohm speakers gebruikt)
2 Speakers aan kortere kabels geplaatst naast de receiver -> toen had ik geen problemen

Dus ik dacht dat heb aan mijn kabels lag, ik heb andere kabels gekocht voor de achterspeakers, deze weggewerkt in de kabelgoten die naar achter lopen. KLIK klappen de speakers er weer uit.

Nu is mijn vraag:
- Moeten speaker kabels exact dezelfde lengte hebben? (ik heb namelijk op alle voorgaande versterkers in mijn leven daar nog nooit rekening mee gehouden)
- Is er een maximumlengte voor speakerkabels? (ik schat dat mijn achterkabels ca 8 a 9 meter zijn)
- Kan er een soort inductie ontstaan met antenne kabels en stroom kabels die ook door deze kabelgoten lopen, waardoor de receiver er mee kapt? (de kabels van de voorspeakers zitten hier ook een stukje in, en geven geen problemen)
- Heb ik iets anders over het hoofd gezien?

PS: het klinkt hier misschien als vloeken maar het gaat mij er nu puur om dat het zaakje werkt, of ik fase verschillen krijg of andere verliezen door mijn amateuristische manier van aansluiten maakt me nu niet zoveel uit. Primaire behoefte is dat ik geluid krijg ;)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:08:
Ik hoor dan eenzelfde tik in de receiver die je ook hoort als je hem aanzet, waaropvolgend de speakers het niet meer doen. Hierna moet ik alle stroom van de versterker afhalen, waarop de speakers het weer doen. Het lijkt dus op een soort beveiliging waarin de receiver schiet.
Ik heb bijna hetzelfde model van die versterker en exact hetzelfde probleem gehad, maar dan op de front en center speakers (toch wat vervelender ;) ).
In mijn geval bleek het aan de receiver zelf te liggen. Er worden 5 relais gebruikt die de speakers in en uitschakelen (daar hoor je de klik van). In mijn geval waren de solderingen van 3 van de 5 relais door warmte (uitzetten/krimpen) of trilling van de relais zelf na al die jaren (10+ ofzo) gebruik gescheurd en maakte dus slecht of niet contact, waardoor het geluid op bepaalde momenten uit kon vallen en inderdaad samen met de *klik*...
Oplossing: (en daarvoor moet je zelf handig zijn en kunnen solderen, en kunnen onthouden waar schroefjes vandaan komen en ze weer terug kunnen schroeven).
1. Pak een fatsoenlijke electronica soldeerbout.
2. Schroef de versterker open
3. Schroef alle onderdelen los voor zover nodig om de printplaat met de relais uit te kunnen nemen
4. Soldeer alle verbindingen van die relais opnieuw. (tinzuiger of litze gebruiken om oude tin te verwijderen en dan geheel opnieuw solderen)
5. Zet alles weer in elkaar en zorg dat je geen onderdelen overhoud.
- Moeten speaker kabels exact dezelfde lengte hebben? (ik heb namelijk op alle voorgaande versterkers in mijn leven daar nog nooit rekening mee gehouden)
Nee, mocht iemand dat ooit tegen je zeggen, dan kan je nu voor eens en voor altijd zeggen: het is onzin. Zolang een speaker kabel niet 300000KM langer is dan de ander tenminste.
- Is er een maximumlengte voor speakerkabels? (ik schat dat mijn achterkabels ca 8 a 9 meter zijn)
Nee, die is er niet. Je hebt alleen meer verliezen waardoor het geluid anders en zachter kan gaan klinken. Vanuit de optiek van de versterker is er nagenoeg geen veschil en zeker niet significant genoeg om voor grote problemen te zorgen zodat ie in beveiliging schiet.
Al gebruik je dus kabels van 200 meter goedkoop gamma 1m2 snoer, het werkt gewoon (niet goed, maar dat terzijde) maar je versterker vindt dat niet erg.
- Kan er een soort inductie ontstaan met antenne kabels en stroom kabels die ook door deze kabelgoten lopen, waardoor de receiver er mee kapt? (de kabels van de voorspeakers zitten hier ook een stukje in, en geven geen problemen)
Inductie kan altijd onstaan bij bekabeling die parallel langs elkaar loopt over meerdere meters. Maar ook hier is het niet genoeg om voor problemen te zorgen.
- Heb ik iets anders over het hoofd gezien?
Ja, dat je versterker zelf defect kan zijn. :-)

De ultieme test: draai de voorspeakers en achter speakers eens om bij de aansluitingen achterop de versterker. Indien het probleem bij de achterspeakers blijft, ligt het redelijk zeker niet aan de versterker.
Verplaatst het probleem zich nu naar de voorspeakers (die dan dus als achter speakers fungeren) dan ligt het aan de versterker.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 28-09-2008 18:47 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
wow, dankjewel voor de uitgebreide reactie!!

Ik heb je test uitgevoerd, en ja ook op de voorspeakers krijg ik het probleem, het ligt dus waarschijnlijk aan de receiver.

Nu heb ik mijn versterker open gehaald, en besloten om wat jij zegt te gaan proberen.

Nu heb ik een aantal vraagjes:

1) jij zegt dat er 5 relais (geen idee wat het meervoud van relais is) aanwezig moeten zijn. Nu ben ik niet heel erg thuis in de electronica maar volgens mij zijn de drie blauwe blokjes de relais, toch? Die 5 witte dingen lijken mij weerstanden. Kan het zijn dat mijn type receiver maar 3 relais heeft?

2) Of kan het misschien zelfs zo wezen dat de twee front kanalen middels de condensatoren zijn aangesloten ipv via een relais. Dit zou betekenen dat wel elk kanaal een apart ding heeft.

3) Als ik alles los haal hoe weet ik dan welke relais bij welk kanaal hoort, helemaal als het er maar drie zijn? Ik bedoel wat is dan de logica, van wat bij wat hoort?

Ik heb wat foto’s ter verduidelijking toegevoegd, de blauwe blokjes verdenk ik ervan een relais te zijn. Wanneer ik de code: “osa-ss-212dm3” invoer in google krijg ik ook bevestiging dat dit relais zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/2iw2bsm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/1zqd25f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/n4tl5x.jpg

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 21:00:
wow, dankjewel voor de uitgebreide reactie!!

Ik heb je test uitgevoerd, en ja ook op de voorspeakers krijg ik het probleem, het ligt dus waarschijnlijk aan de receiver.
Geen dank. Als ik het zo met deze info inschat heb jij exact hetzelfde probleem als ik had. (en wat nog steeds prima werkt bij mij).
1) jij zegt dat er 5 relais (geen idee wat het meervoud van relais is) aanwezig moeten zijn. Nu ben ik niet heel erg thuis in de electronica maar volgens mij zijn de drie blauwe blokjes de relais, toch? Die 5 witte dingen lijken mij weerstanden. Kan het zijn dat mijn type receiver maar 3 relais heeft?
Het gaat inderdaad om die 3 blauwe dingen, dat zijn de relais. In mijn receiver zitten exact dezelfde op die plek, maar dan 5 stuks. Hoewel ik daar nu over begin te twijfelen. :+ Misschien waren het er wel 3.
Sommige relais schakelen meerdere contacten, dus kan het zijn dat 1 relais beide frontspeakers doet, 1 relais beide rears en 1 relais de center. Gezien de omschrijving van je storing denk ik dat dat het geval is.
2) Of kan het misschien zelfs zo wezen dat de twee front kanalen middels de condensatoren zijn aangesloten ipv via een relais. Dit zou betekenen dat wel elk kanaal een apart ding heeft.
Lijkt me sterk, omdat je juist je front kanalen beveiligd zou willen hebben met een relais.
3) Als ik alles los haal hoe weet ik dan welke relais bij welk kanaal hoort, helemaal als het er maar drie zijn? Ik bedoel wat is dan de logica, van wat bij wat hoort?
Het mooie is dat je dat niet hoeft te weten.
Die 3 relais zijn identiek en hebben dezelfde functionaliteit (zolang het hetzelfde modelnummer is). Je moet ze gewoon alle 3 lossolderen, en weer opnieuw vast solderen. Als ze van plek wisselen, is er niets aan de hand. Dat zal geen extra na- of voordelen opleveren. En je hoeft de relais er ook niet daadwerkelijk uit te halen. Oud tin verwijderen en opnieuw solderen is voldoende.
Qua werk maakt het ook niet uit. 1 relais of 3 relais opnieuw monteren scheelt je qua tijd maar een minuutje. Dus je kan ze beter alle 3 doen, om te voorkomen dat je over een paar maanden dezelfde problemen krijgt op b.v. je center- of frontspeakers.

Moeilijk is het nu dus niet. Kwestie van spanningsloos alles losschroeven totdat je bij de onderzijde van de printplaat kan.
Het koelblok met de daaraan gemonteerde versterkers, kan je allemaal aan elkaar vast laten zitten. (aan de print dus ook). Je hoeft enkel het koelblok maar even los te schroeven van de metalen behuizing van je versterker. Bij het uitnemen van de print moet je alleen voorzichtig zijn dat het koelblok niet gaat 'hangen' aan die componenten waardoor er te grote krachten op komen te staan en er een kleine kans is dat er daar dingen stuk gaan. Gewoon voor zorgen dat hij netjes 'meegaat' naar waar jij 'm wil hebben, waarschijnlijk gewoon op z'n kop op de tafel.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb hem nu helemaal uit elkaar.

Printplaat ligt voor me en ik zie idd als ik met de pinnetjes beweeg dat de tin iets gebarsten is.
Nu heb ik een probleem, ik heb geen tinzuiger oid. Kan ik ook proberen om gewoon de tin die aanwezig is even warm te maken zodat hij weer beter vast vloeit? Of geef je me hier weinig kans voor?

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 10:56:
Ok ik heb hem nu helemaal uit elkaar.

Printplaat ligt voor me en ik zie idd als ik met de pinnetjes beweeg dat de tin iets gebarsten is.
Nu heb ik een probleem, ik heb geen tinzuiger oid. Kan ik ook proberen om gewoon de tin die aanwezig is even warm te maken zodat hij weer beter vast vloeit? Of geef je me hier weinig kans voor?
Dat zou ook prima moeten voldoen.
De tin vernieuwen is theoretisch beter, maar praktisch zal je het niet bepaald merken.
Een klein beetje nieuwe tin erbij is ook een optie, maar dan wel opletten dat het niet een grote tin bobbel wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 10-10-2008 12:28 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Whoot!

Hij doet het weer!

Wat mooi dit zeg, ik had me al een aankoop van een ander ingecalculeerd....
Echt super bedankt!

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 16:05:
Whoot!

Hij doet het weer!

Wat mooi dit zeg, ik had me al een aankoop van een ander ingecalculeerd....
Echt super bedankt!
* remco_k geeft schouderklopje aan zichzelf. "goe gedaan jochie"
Geen dank. Nadeel is nu dat je nog een paar jaar met dat ouwe ding moet doen...
Ik krijg nu m'n vrouw maar niet overtuigd om wat nieuws te kopen. "Hij doet het toch nog?" :+
Geen onderdelen overgehouden? :P

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 10-10-2008 19:57 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
hahaha

tjah ik woon nu toch nog klein en heb relatief matige speakers (mission 733).
Als ik nog eens ga investeren wil ik het ook goed doen. Ik ben er dus wel degelijk heel erg blij mee dat het oude beestje het nog weer ff doet. Het is dan wel niet het mooiste geluid, maar icm met mijn 150w sub krijgt ie de ruiten nog wel aan het trillen als een helicopter overvliegt :)

en voor audio, als je alles op mp3 hebt kan je toch geen top geluid krijgen (zelfs op mijn set is het al een wereld van verschil tussen mp3 192kbps en flac).
Pagina: 1