Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• troxx
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-01-2020

troxx

Vechain maximalist

Topicstarter
Beste tweakers,

Zit met de handen in het haar. Ben een student die maximaal leent. Voor een deel prestatiebeurs en voor een deel aanvullende lening. Hiernaast heb ik collegegeldkrediet en maak ik gebruik van het recht op een OV-studentenkaart. De vraag is nu of ik de afvalstoffenheffing moet voldoen.

De situatie is als volgt: de gemeente Groningen heeft kwijtschelding (of reductie tot een zeer beperkt bedrag) voor situaties waarin er sprake is van weinig inkomen. Hiervoor hebben ze een normbedrag vastgesteld van 800 euro. In eerste instantie ben ik tegen een aanslag afvalstoffenheffing in bezwaar gegaan. Dit bezwaar is afgewezen onder het mom dat het normbedrag qua inkomen is overschreden.

Uit mijn navraag blijkt dat dat mede tot het inkomen wordt gerekend: de lening die je hebt van de IBG. Wanneer ik de lening niet zou meetellen, zou ik het normbedrag nooit overschrijven. Inclusief de lening wel.

Mijn vraag is: klopt dit zomaar? Kan de gemeente zomaar bepalen dat deze "lening", die voor een andere reden is verstrekt, tot mijn inkomen voor de afvalstoffenheffing mag worden gerekend? Je zou ook kunnen redeneren dat als ik niet van mijn recht op studiefinanciering (lening) gebruik zou maken ik niet het normbedrag zou overschrijden en dus niet de afvalstoffenheffing zou moeten voldoen.

Ik vind het erg raar. Ik vind het onnatuurlijk dat de gemeente bepaalt dat ik mijn lening, die is verstrekt voor studiedoeleinden, dien aan te wenden, voor afvalstoffenheffing. Het gaat in totaal om een bedrag van 600 euro per jaar (inclusief waterschapsrechten, die onder dezelfde inkomenstoets vallen).

Ik weet niet of ik gelijk heb. Iets zegt me dat de gemeente van zijn bevoegdheid misbruik maakt en maar alles probeert om studenten onder de regeling mbt afvalstoffenheffing te brengen.

aka Crypto T

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Tsjah, of het beleid van de gemeente redelijk is of niet lijkt mij niet echt relevant. Je zult de kosten toch moeten betalen.

Ik vind het overigens wel vreemd dat je bij een inkomen van 800 euro netto al niet meer voor vrijstelling in aanmerking komt. Dat betekend dat ook mensen met een uitkering niet voor deze vrijstelling in aanmerking komen. Dat lijkt mij niet de bedoeling van deze regeling.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Als ik even snel reken kom je zelfs met minimum loon dus niet in aanmerking voor de genoemde regeling... Raar hoor, voor wie is de regeling van kwijtschelding dan bedoelt?

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Noch de basisbeurs van de IBGroep, noch de lening wordt door de Belastingdienst gezien als inkomen, je hoeft er dan ook geen inkomstenbelasting over te betalen.

Wijziging:
Ik heb even gebeld met de afdeling invordering van "onze" gemeente, en die wisten me te vertellen dat zowel de basisbeurs, als de prestatiebeurs en de rentedragende lening gewoon gezien wordt als inkomen, maar dat dat wel "gecompenseerd" wordt door het bedrag wat je mag houden met +/- € 100 op te hogen. Toch zou ik, als je juridisch onderlegd bent etc. dit wel tot op de bodem willen uitzoeken. De beurs is bijv. opgebouwd uit normen, en ik zou bijv. wel 'ns benieuwd zijn of daar 'n norm-post voor gemeentelijke heffingen is opgenomen. Daarnaast zou ik echt willen weten of ze het wel of niet mogen zien als inkomen.

[ Voor 59% gewijzigd door Ardana op 24-09-2008 16:25 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Ardana schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:14:
Noch de basisbeurs van de IBGroep, noch de lening wordt door de Belastingdienst gezien als inkomen, je hoeft er dan ook geen inkomstenbelasting over te betalen.
Dat zegt niet zoveel. De definitie van inkomen verschilt per wet/regeling. Je moet bijvoorbeeld wel inkomstenbelasting over een stagevergoeding betalen maar een stagevergoeding ligt doorgaans toch ver onder het minimumloon. Voor het belastingrecht is een stagevergoeding dus inkomen, voor het arbeidsrecht niet.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Jaren in Grunn gewoond, ook als student, en wat ze je voorhouden is klinkklare onzin. Lening en stufi zijn GEEN inkomen, dus de hele boel zou moeten worden kwijtgescholden.
Voet bij stuk houden zou ik zeggen, want dit slaat echt nergens op. Als je slim bent loop je een keer bij IN op t Zuiderdiep naar binnen, die kunnen je dat vast ook wel vertellen.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Pagina: 1