Toon posts:

vreemd HD probleem (belangrijke data kwijt )

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om bij het begin te beginnen,ik heb me het schompes gezocht via google en search functie en lees een heleboel problemen met oplossingen maar helaas geen herkenning van het probleem wat ik heb.

het gaat om een Toshiba 20gb MK2023GAS 2,5 Notebook harde schijf.
partitie C: met windows XP home en verders weinig data behalve in mijn documenten mappen
partitie D: met hele belangrijke data ( oa foto's geboorte zoontje 3 mnd oud )

------------
mijn laptop crashte vorige week vrijdag

Wat ik hoorde was het aantrekken van de lees/schrijf arm door de magneet ( kloenk dus )
en toen was het stil en het scherm leek wel een printscreen ( van hangemans dus )

toen via hard reset opnieuw opgestart en kreeg zwart beeld met dos achtige meldingen over MAC adress en DHCP met ..... en / lopertje.

2e keer opnieuw opgestart en toen via BIOS maar daar kon ik welgeteld 5 sec on kijken/cursor bewegen en sloeg vast.

vervolgens heb ik de HD uitgebouwd en ben ik verder gegaan op mijn desktop.
de schijf klikt dan ( geluid vergelijkbaar met einde LP ofwel Langspeelplaat ) een 10 seconden en wordt dan weer geruisloos. met het oor ertegen hoor ik wel het spinnen(denk ik ) maar verders niets
dat klikken doet hij telkens als hij vers wordt opgestart

poging 1
als secondary master IDE ( schijf zichtbaar in BIOS als HDD1 )
windows wil NIET booten van HDD0 slaat vast dus.
poging 2
als secondary master IDE ( schijf onzichtbaar BIOS)
windows start gewoon op.
poging3
ultimate boot CD om disc te mounten en via linux te bekijken
helaas hangen
poging 4
bartpe bootdisk
helaas hangen.

zelfde riedeltje als secondary slave en ik heb het idee dat zodra deze schijf aangesloten is dat hij een conflict veroorzaakt dat hij niets toelaat te booten.

toen via USB

poging 1
bingo :) ik zag de schijf ( alleen partitie D: was zichtbaar in verkenner )
wat ik zag was mappen en bestanden root maar kon ze niet bereiken

Afbeeldingslocatie: http://jeroenvgfn.dyndns.org/screen1s.JPG
link naar grotere foto : http://jeroenvgfn.dyndns.org/screen1.JPG
en
Afbeeldingslocatie: http://jeroenvgfn.dyndns.org/screen2s.JPG
link naar grotere foto : http://jeroenvgfn.dyndns.org/screen2.JPG

de diverse recovery tools en progjes geprobeerd maar die zagen de schijf NIET of als ze de schijf zagen dan kreeg ik 0 bytes melding en kon er niets recovered worden.
waaronder getdataback voor FAT en kreeg geen connectie met schijf.

vervolgens nog getdataback for FAT meegebakken in bartpe bootdisc en toen kon ik warempel een heuse recovery draaien.
resultaat 0 files en een heleboel foutmeldingen.

Ik heb een datarecoverybedrijf benaderd om een afspraak te maken maar mijn laatste hoop op een goedkopere oplossing ligt bij jullie.

Iemand bekend met dit specifieke HD probleem ?

Je mag me ook mailen voor mijn telefoonnummer als je hulp kunt bieden.
jeroenvgfn at hotmail punt com of jeroenvgfn at gmail punt com

bedankt voor het lezen van bovenstaande en svp niet reageren als je alleen kan vertellen dat het klote voor me is of me de les wil lezen dat ik beter had moeten backuppen. :(

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 14:53

Haan

dotnetter

Je schijf is aan je verhaal te zien gewoon kapot, anders had je intussen echt wel wat resultaat gehad na al je pogingen. Dus dan is de enige optie idd nog om een recovery bedrijf in te schakelen ben ik bang..

offtopic:
Overigens hulde voor je nette TS! _/-\o_

Kater? Eerst water, de rest komt later

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:59:
Iemand bekend met dit specifieke HD probleem ?
Nee, maar je zou nog iets anders kunnen proberen: tik exact hetzelfde model schijf ergens op de kop en probeer de printplaat over te zetten. De kans dat dat goed werkt is aanwezig en heeft zich diverse malen bewezen, de kans dat het niet werkt is ook aanwezig. Niet geschoten is altijd mis.
Desnoods koop je compleet een laptop ergens, als je maar zeker weet dat dat model schijf erin zit.
bedankt voor het lezen van bovenstaande en svp niet reageren als je alleen kan vertellen dat het klote voor me is of me de les wil lezen dat ik beter had moeten backuppen. :(
Ik heb hierboven een nuttige bijdrage geleverd dus mag het dan wel? :+
Sja, het moge duidelijk zijn. Een externe 'heel veel' GB schijf koop je voor nog geen €100,-.
Zo'n ding aanschaffen en wekelijks / maandelijks al je bestanden backuppen had je een heleboel tijd en ergernis bespaart en belangrijker nog: je foto's.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 24-09-2008 12:13 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op woensdag 24 september 2008 @ 12:11:
[...]

Nee, maar je zou nog iets anders kunnen proberen: tik exact hetzelfde model schijf ergens op de kop en probeer de printplaat over te zetten. De kans dat dat goed werkt is aanwezig en heeft zich diverse malen bewezen, de kans dat het niet werkt is ook aanwezig. Niet geschoten is altijd mis.
Desnoods koop je compleet een laptop ergens, als je maar zeker weet dat dat model schijf erin zit.

[...]

Ik heb hierboven een nuttige bijdrage geleverd dus mag het dan wel? :+
Sja, het moge duidelijk zijn. Een externe 'heel veel' GB schijf koop je voor nog geen €100,-.
Zo'n ding aanschaffen en wekelijks / maandelijks al je bestanden backuppen had je een heleboel tijd en ergernis bespaart en belangrijker nog: je foto's.
Hahaha remco :)

Ik houdt mijn bestanden normaal ook backup op 3 plaatsen.
laptop
desktop
DVD

maar het toeval wil dat door verbouwingenin huis (stroom aan/uit situaties enz ) de desktop op zolder al enige tijd uitstaat ( en daarin zit ook mijn DVD brander )
en dus in de weekenden was ik druk met klussen en totaal niet aan backuppen gedacht.
en dan gebeurd het :'(

over die printplaat heb ik ook gedacht. ik kan een identiek exemplaar aankomen via MP voor 20 euro incl verzenden.

maar ik durf de HD niet open te schroeven uit angst voor stof .
en mocht de printplaat gesoldeerd zijn dan ben ik zowieso uitgerangeerd.

• japkebab
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-01-2024
Tip: Volgende keer meteen backuppen!

• Haan

Haan

dotnetter

japkebab schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:10:
Tip: Volgende keer meteen backuppen!
|:(

@Jeroenvgfn: ik zou voor 20 euro zeker de gok wagen om de printplaat te vervangen. Als je het zelf niet aandurft om te schroeven, kan je het altijd nog bij een pc-winkel vragen. (al kost dat natuurlijk ook weer geld)

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:28:
[...]

|:(

@Jeroenvgfn: ik zou voor 20 euro zeker de gok wagen om de printplaat te vervangen. Als je het zelf niet aandurft om te schroeven, kan je het altijd nog bij een pc-winkel vragen. (al kost dat natuurlijk ook weer geld)
zijn printplaten dan niet gesoldeerd ??

Ik heb zelf ook wel een setje mini torx schroevedraaiers dus het openschroeven moet me ook nog wel lukken.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-02 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:06:
[...]

Hahaha remco :)

Ik houdt mijn bestanden normaal ook backup op 3 plaatsen.
laptop
desktop
DVD

maar het toeval wil dat door verbouwingenin huis (stroom aan/uit situaties enz ) de desktop op zolder al enige tijd uitstaat ( en daarin zit ook mijn DVD brander )
en dus in de weekenden was ik druk met klussen en totaal niet aan backuppen gedacht.
en dan gebeurd het :'(

over die printplaat heb ik ook gedacht. ik kan een identiek exemplaar aankomen via MP voor 20 euro incl verzenden.

maar ik durf de HD niet open te schroeven uit angst voor stof .
en mocht de printplaat gesoldeerd zijn dan ben ik zowieso uitgerangeerd.
Voor de printplaat hoef je toch niet in het stofgevoelige gedeelte te komen? Deze zit aan de onderkant (normaalgesproken) en is waarschijnlijk via een ribbon kabeltje aangesloten.
Sowieso, schroef eerst voorzichtig de print van je kapotte, die doet het toch niet meer en zo kan je zien hoe en waar de aansluitingen zitten.

Succes trouwens, recovery kan een bitch zijn! (Ik heb een vader die net iets teveel weet van computers, maar niet genoeg om hem ervan te weerhouden soms HELE stomme dingen te doen...)

• Haan

Haan

dotnetter

Thrackan schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:32:
[...]

Voor de printplaat hoef je toch niet in het stofgevoelige gedeelte te komen? Deze zit aan de onderkant (normaalgesproken) en is waarschijnlijk via een ribbon kabeltje aangesloten.
Sowieso, schroef eerst voorzichtig de print van je kapotte, die doet het toch niet meer en zo kan je zien hoe en waar de aansluitingen zitten.
Klopt, de printplaat zou je gewoon los moeten kunnen halen zonder het gedeelte open te maken waar de platters zitten. (dat zou ik inderdaad ook niet zelf doen) Enige probleem zou lijm tussen de schroefjes kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
de Harde schijf was opgestuurd naar een recoverybedrijf

een bijna goede maand later en een lege spaarrekening is de data weer terug

dus ik hoop dat iedereen dit dit nog leest , ook van mijn fout leert en ook als je het druk hebt ,gewoon je backups doordraait.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 10:47:
de Harde schijf was opgestuurd naar een recoverybedrijf

een bijna goede maand later en een lege spaarrekening is de data weer terug

dus ik hoop dat iedereen dit dit nog leest , ook van mijn fout leert en ook als je het druk hebt ,gewoon je backups doordraait.
Wat zijn nou de kosten geweest voor het recoveren?

Als je dat met ons wilt delen natuurlijk!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
Standeman schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:02:
[...]

Wat zijn nou de kosten geweest voor het recoveren?

Als je dat met ons wilt delen natuurlijk!
op een paar tientjes na DUIZEND euros

heel auwa dus.

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 12:09:
[...]

op een paar tientjes na DUIZEND euros

heel auwa dus.
Zooo.. dat is het dubbele van wat ik gedacht had.

Dat is een les die je in ieder geval nooit meer zal vergeten! ;) Maar ook gefeliciteerd dat je je data nog wel terug hebt gekregen!

Pagina: 1