Toon posts:

Min. OS als dualboot: dat extreem snel start met internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Welk OS ook; you name it, we've GoT it.
Ik ben voor mijn laptop (een Pentium M 1,6Ghz, 1 GB, 4200 RPM HD) die thans XP SP3 draait opzoek naar een tweede dualboot os.

Ik heb 's ochtends niet altijd zin om heel XP op te starten (met alle services - die ik verplicht nodig heb) om alleen even m'n mail te checken en een paar websites. Ik ben daarom opzoek naar een 2e OS (als dualboot) dat extreem snel op deze laptop op start, laten we zeggen onder de < 20 seconden (of nog sneller) - en dan ook echt "ready to work" is (niet zoals bij Windows dat ook al staat je desktop en muispointer er, de HD nog een minuut lang naratelt)

Dat OS moet wel basis functionaliteit hebben: VGA resoluties en Internet (WiFi al dan niet via USB) - en het liefst niet allemaal andere "extras" meelevert. Ik check mijn mail toch via Gmail, Docs via GoogleDocs, Calendar via Google Calendar etc.

Nou had je vroeger QNX (testversie had alles incl. browser op 1 floppy), maar de laatste stable release is al weer van 2006.

Wie heeft ditzelfde weleens eerder willen doen en welke ervaringen had je? Ik ben opzoek naar concrete ervaringen, dus liever geen reacties als "misschien is dit iets voor je." (bijv: kijk eens naar BeOS - en dat het achteraf helemaal niet werkbaar blijkt te zijn) - ik wil concreet weten wat wel (en indirect niet) werkt, op basis van mijn specs.

Ik ben opzoek naar een 2e OS (dus ik hoef geen reacties over, je kan de hybernationmode toch gebruiken) dat dus extreem snel start maar wel basisfunctionaliteit (lees: Internet, Wifi en VGA resoluties ondersteunt)...Het lijkt me ten tweede het snelst dat het OS op een USB stick draait?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 10:05 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik gebruik vaak voor VM's een Windows XP die ik volledig gestript heb van alle onnodige extras. Dit kan dan binnen 5 a 10 seconden zijn opgestart en het inloggen gebeurt ook in <5 seconden.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En wat heb je zelf uit gezocht? Dat is toch echt wat verwacht bij zo'n vraag.

Je hebt de keuze uit een aantal core OS systemen. Om daar een keuze uit te maken kan jij alleen. En ze maken het nog makkelijkere voor je door Livecd/usbstick.

Mijn vraag.. wat wil je nu eigenlijk nog meer?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Probeer toch gewoon eens wat sticks uit (met BSD&Linux-varianten die daarvoor zijn samengesteld). Let dan wel op de leessnelheid van de stick die je gebruikt.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik zie trouwens niet waarom een USB stick altijd sneller zou moeten zijn dan een HDD, de leessnelheid van een HDD is nog altijd veel hoger, alleen de accestime is wat hoger maar ik denk dat de hogere leessnelheid wel belangrijker is.
michelzwarts schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:07:
Wat dacht je van suspend/resume? Of is er een specifieke reden dat dat voor jou niet werkt?
Er wordt specifiek in de TS gevraagd om dit soort dingen niet te noemen...

[ Voor 38% gewijzigd door marcieking op 24-09-2008 11:14 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-01 11:07
Wat dacht je van suspend/resume? Of is er een specifieke reden dat dat voor jou niet werkt?

Windows Veteran turned Apple Addict

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
windows 98
neemt niets start snel op

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 14:26
DSL heeft alles wat je nodig hebt zo ver ik kan zien en zou snel moeten zijn maar ik heb zelf geen ervarring mss dat iemand anders ervaring heeft. Het zou geheel uit je ram moeten kunnen draaien en live

http://www.damnsmalllinux.org/

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58

ThunderNet

Flits!

Wat werkt er niet aan BeOS?
Je zou ook een XP installatie kunnen strippen, en deze altijd afsluiten via hibernate. Of een XP Embedded installatie :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 19:20

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Voor Nettops zijn er besturingssystemen gemodificeert die zo klein mogelijk zijn en behoorlijk snel opstarten.
Zo draait een speciale XP installatie in ongeveer 20 seconden vanaf de grond af.

Ik zou zeggen dat je misschien hierin moet kijken, beetje rond gaat kijken naar DSL en netbook remix distro's.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Verwijderd

Gentoo met custom kernel (geen genkernel) en zonder udev start super snel op. Icm XMonad heb je wel binnen 20 sec een desktop voor je neus.

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-01 10:02

Blonde Tux

<advertisement>

Slax, snel en miimaal maar toch volledig

(btw er is een sticky voor dit soort vragen.)

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

wordt het topic welke distro voor mijn X systeem hier niet voor gebruikt?

anyway; ikzelf zou net als ProFox gaan voor gentoo, na mijn ervaring toch wel een van de meest snelle distro's in gebruik (mits beetje geconfigt)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
nieuws: Laptops van Asus krijgen ook Splashtop

Splashtop doet exact wat je vraagt, ik weet echter niet of dit ook vrij gegeven is, of dat je het alleen icm een laptop kunt kopen, dat zal je dan even moeten uitzoeken. Het is in ieder geval precies wat je omschrijft in de TS.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
GuitarWeed schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:13:
nieuws: Laptops van Asus krijgen ook Splashtop

Splashtop doet exact wat je vraagt, ik weet echter niet of dit ook vrij gegeven is, of dat je het alleen icm een laptop kunt kopen, dat zal je dan even moeten uitzoeken. Het is in ieder geval precies wat je omschrijft in de TS.
Helaas: Get Splashtop.

Ook wel bekend als ExpressGate, vraag maar aan Terw_Dan over de kwaliteit hiervan :/ Te mooi om waar te zijn, al was het wel dé oplossing :)

Edit:// Ik slik mijn woorden in: het is wél mogelijk om SplashTop te draaien. Heb net nog even gezocht en er schijnt een hack voor te zijn. Kijk ook even hier :D

[ Voor 28% gewijzigd door Bitage op 24-09-2008 19:32 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Waarom zet je de laptop niet 's avonds in slaapstand? Dan is ie <2 seconden opgestart ;) B)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Snake schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:35:
Waarom zet je de laptop niet 's avonds in slaapstand? Dan is ie <2 seconden opgestart ;) B)
Hibernate, 10 sec max.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Doe een installatie van Arch Linux, een paar dingen tweaken aan het initrd, geen overbodige services opstarten, mischien zelf modules specificeren ipv autodetect, 20 seconden is weinig, maar 30 moet zeker lukken.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• laurensi1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2024
Snake schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:35:
Als je een al wat oudere laptop met een versleten batterij hebt en je wil/kan hem niet de hele nacht aan het stopcontact laten, dan zou de batterij waarschijnlijk al leeg kunnen zijn als je hem 's morgens terug opstart. (Ik weet niet precies hoeveel slaapstand precies verbruikt, dus zit ik er misschien wel volledig naast met mijn hypothese.)
Verder on-topic: Volgens mij zal je je gading moeten zoeken in dingen als Xubuntu of iets als Win98.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 13:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb hier een oude Compaq laptop met een 1,4 (dachtik) Celeron, kan ik makkelijk een nacht op hibernate laten gaan. Aantikken, gok een 5-10seconde en alles werkt :)

Maargoed, denk dat je HD de traagste zal zijn, een mega kleine Linux installatie moet je toch een aardig eind komen. Al moet ik zeggen dat een kale XP SP3 toch ook niet bijzonder langzaam opstart eigelijk.

[ Voor 38% gewijzigd door SinergyX op 24-09-2008 19:47 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 13:22
Mijn gok:

Linux kernel, met framebuffer
busybox
uclibc
en dan links2 als /bin/init in een cramfs in de kernel ingebakken

Het is jammer dat grub niet van ntfs partities kan lezen, had je een extra partitie gescheeld.

Verwijderd

SinergyX schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:45:
Ik heb hier een oude Compaq laptop met een 1,4 (dachtik) Celeron, kan ik makkelijk een nacht op hibernate laten gaan. Aantikken, gok een 5-10seconde en alles werkt :)
Standby bedoel je denk ik? Bij hibernate gaat je laptop uit.

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bitage schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:27:
[...]

Edit:// Ik slik mijn woorden in: het is wél mogelijk om SplashTop te draaien. Heb net nog even gezocht en er schijnt een hack voor te zijn. Kijk ook even hier :D
Jeetje, ik heb het doorgelezen, maar dat is wel ongelofelijk veel werk. Volgens mij ben je dan netto sneller uit om gewoon puppylinux te gebruiken :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben terecht gekomen op DSL die ga ik van de week proberen en zal mijn vindingen posten. Het liefst heb ik gewoon een custombuild OS voor dit doel..

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 20:56 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou toch met hibernate overwegen. In het Nederlands heet dat geloof ik slaapstand. Dat moet je aanzetten bij energiebeheer. Dit is dus een manier waarop de inhoud van het geheugen naar de harddisk wordt geschreven, de pc compleet uit gaat en bij opstarten de inhoud van het geheugen weer vult vanaf de harddisk. Het gebruikt dus geen extra stroom, itt standby (heet soms suspend). Hoop dat dit onderscheid duidelijk is, want in dit topic lees ik alweer veel mensen die dit kennelijk niet weten en de TS vertellen dat slaapstand/hibernate stroom kost :Z

Het makkelijkst is dan om je aan/uit-knop (en/of de klep-schakelaar) zo in te stellen dat ie dan in hibernate gaat ipv. afsluit. Afhankelijk van hoeveel geheugen je hebt is je laptop dan in zo'n 15 seconden up and running, zonder ratelen oid. Compleet gebruiksklaar. Ik zou dit toch aanraden ipv. een dualboot, want zelfs de lichtste linux distro heeft al gauw meer tijd nodig om op te starten (en je hebt niet al je bestanden/instellingen bij de hand). Probeer hibernate anders gewoon eens. Verbaast me nl. dat zo weinig mensen het kennen/gebruiken, terwijl het ideaal is (ook op je desktop).

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 25-09-2008 12:24 ]

Pagina: 1