Toon posts:

(Veel) te hoge idle temperaturen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik een zelf samengestelde PC ontvangen die door de winkel (Alternate) in elkaar is gezet. Omdat ik mijn processor wil gaan overclocken heb ik na het aansluiten van de PC even SpeedFan geïnstalleerd. Na het opstarten van dat programma schrok ik eigenlijk een beetje van de idle temperaturen. Alle vier de cores van mijn Intel Core 2 Q9550 (Yorkfield) zweven zo rond 55-50 graden terwijl al mijn fans op 100% schijnen te draaien. Hierna heb ik even getest of de processor überhaupt wel stabiel is door deze te testen met OCCT. Na een seconde of 5 op full-load gewerkt te hebben breekt dit programma de test af omdat de core temperaturen boven de 70 graden kwamen.

Hierna heb ik even de temperaturen van mijn grafische kaart (ATI Radeon HD 4870x2) bekeken via de ATI software. Hieruit bleek dat een van de twee GPU's zo'n 80 graden is terwijl de andere GPU ook rond de 50 graden zweeft.

Mijn kast is een Antec Performance 182 met daarin 4 Antec Tri Cool fans (120mmx120mm). De processorkoeler is een Scythe Mugen SCINF-100. Zoals eerder vermeld heb ik een Intel Q9550 processor en een ATI 4870x2 als grafische kaart. Het hele zooitje zit vast aan een Gigabyte X48-DQ6. Ik moet eerlijk bekennen dat ik totaal geen idee heb welke casefans lucht zuigen of blazen en of er wel koelpasta tussen de processor en de processor koeler zit. Maar ik hoop toch wel dat de monteurs van Alternate daar ook wel aan gedacht hebben toen ze het ding in elkaar hadden gezet. De casefans zitten aan de voorkant, de onderkant, de achterkant en de bovenkant en er zit zo'n 10 centimeter aan ruimte tussen de case en de zijkant van mijn bureau, dus ik heb niet echt het idee dat er een van de casefans geblokkeerd wordt.

Nu is mijn vraag of iemand weet waar het probleem aan ligt en of ik dit probleem makkelijk zelf kan verhelpen (waarbij ik wel mijn kast wel moet openmaken en de garantie van Alternate vervalt) of dat ik beter de kast terug kan brengen naar de winkel (waarbij ik een twee keer naar Haarlem naar Ridderkerk moet rijden en het hele ding waarschijnlijk een week kwijt ben.)

Bij voorbaat dank,
Wootels

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
koop arctic silver 5, schroef de kast open en monteer de cpu koeler opnieuw. qua lucht verplaatsing zou je kunnen kijken of hij voor aanzuigt en achter uitblaast, onder aanzuigen en boven afblazen, kijk ook even welke kant je cpu koeler gericht staat, beste is denk toch dat hij richting de achterkant blaast waar het direct je kast uit wordt gepompt. wat betreft je videokaart, in het radeon 4*** topic staat genoeg info over je fan snelheid aanpassen zodat hij koeler blijft

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

Temps zijn veel te hoog, ik zou met OCCT een testje doen, dan breekt OCCT vanzelf af als de cpu te warm wordt. Als je dan het temp-grafiekje uitprint dan zien ze bij Alternate zo dat er iets niet klopt.

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 24-09-2008 10:25 ]

• bluf98
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 17:47
Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 09:30:

Hierna heb ik even de temperaturen van mijn grafische kaart (ATI Radeon HD 4870x2) bekeken via de ATI software. Hieruit bleek dat een van de twee GPU's zo'n 80 graden is terwijl de andere GPU ook rond de 50 graden zweeft.
Ook op mijn 4870X2 heeft GPU1 vergelijkbaar hoge tempeaturen:
http://picasaweb.google.nl/bluf98/PC# (laatste piccie) 8)7 :?

Zou dat die GPU1 2x zo heet blijft misschien kunnen komen omdat die het verst van de onboard fan af zit?
M.a.w. de hete lucht van GPU2 wordt langs GPU1 geblazen voordat het uit de kast wordt geblazen?!

Wat denken jullie?

Sysje

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11-2025
Toeval of niet, maar met mij X48-DQ6 van alternate had ik ook veel te hoge temperaturen (met een E8400). OCCT stopte er ook mee na ongeveer 5-10 seconden wegens een te warme CPU.
Bij mij bleek de C1E functie voor dit probleem te zorgen (vraag me niet hoe, deze optie zou alleen de multiplier terug zetten naar 6x voor wat energie besparing, maar ik denk dat deze gebugged was en de multiplier niet weer op 9 zette als er gestressed werd.).
Na dit uitgezet te hebben bleef OCCT draaien maar de temperaturen waren nog steeds extreem hoog. Tegen de 50 idle en bij een stresstest nog veel hoger.
Ik heb alternate ondertussen zo ver weten te krijgen dat ze me een nieuw bord gaven, en de problemen waren gelijk weg. 30 graden idle en 56 (max) stressed.
Ik denk dat er bij jou toch ook iets verkeerd zit.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.