Waterkoeling GPU: full cover nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een (niet overgeklokte) 8800GTS, en wil deze van waterkoeling voorzien.
Nu heb ik hier 2 opties, een full-cover blok en een graph-o-matic (innovatek) achtige optie, voor alleen de processor op die kaart.

Kan ik volstaan met een GPU only model als ik niet ga overklokken? Proberen en kijken of het werkt is beetje te link vrees ik ;).

Het gaat omeen club3d 8800gts met 512meg geheugen trouwens.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Het is geen probleem alleen de core te koelen,meestal krijg je bij een core only blok ook een paar heatsinkjes voor het geheugen mee.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Okay, dan nog een 2e vraagje hierover (googlen geeft erg weinig info over de exacte maten van het blokje en de hoogte van de chipset):

http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=4061&c=198
een koelblok als dit, als ik dit op de videokaart schroef, gaat dit dan nog in de formfactor van een single-slot kaart passen?
Reden voor deze toeren is namelijk dat ik het PCI slot onder de kaart per se wil gebruiken (enige 32-bits PCI slot in de machine).

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Boudewijn schreef op woensdag 24 september 2008 @ 12:07:
Okay, dan nog een 2e vraagje hierover (googlen geeft erg weinig info over de exacte maten van het blokje en de hoogte van de chipset):

http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=4061&c=198
een koelblok als dit, als ik dit op de videokaart schroef, gaat dit dan nog in de formfactor van een single-slot kaart passen?
Reden voor deze toeren is namelijk dat ik het PCI slot onder de kaart per se wil gebruiken (enige 32-bits PCI slot in de machine).
Dat lijkt idd op een single slot koelblokje,maar met 33mm hoogte exclusief slang aansluiting is het een tweifelaar.
Dit lijk me beter http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=5444&c=198, hij is 30,5mm hoog in totaal omdat de slang aansluiting gunstig zit lijk me dit beter te passen.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-J op 24-09-2008 12:19 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ja ik twijfelde dus ook enorm. Vind het spul net iets te duur om dmv trial and error te kijken of het past.
Bedankt voor de info :).

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De core en het geheugen zijn het probleem niet bij core-only waterblokken. Je zit alleen ook nog met de voltage regulatoren op de kaart die erg heet worden. Ook deze moet je met heatsinks koelen. Het is ook wel aan te raden om wat airflow op de kaart te hebben voor die onderdelen. Het geheugen wordt niet echt heet is daarvoor zijn heatsinks nog niet eens echt nodig.

Let er op dat je op alle voltage regulatoren heatsinks plakt en dat deze ook echt goed zitten. Let er met gamen even op hoe heet die heatsinks worden. Als die chips niet goed gekoeld worden kan de kaart kapot gaan. Niet om je bang te maken maar wel om aan te geven dat het koelen van die dingen erg belangrijk is.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mja een regulatortje koelen is ook wel slim ja.
Probleem is dat ik niet weet hoeveel vermogen die dingen wegstoken (en dus dissipieren) onder normale load... en wat een verantwoorde temperatuur van die dingen is (datasheet doet wonderen ;)).
Verder weet ik ook niet hoeveel warmte een klein koelblokje weet te onttrekken aan de regulatoren.

Verwijderd

PilatuS schreef op woensdag 24 september 2008 @ 13:43:
De core en het geheugen zijn het probleem niet bij core-only waterblokken. Je zit alleen ook nog met de voltage regulatoren op de kaart die erg heet worden. Ook deze moet je met heatsinks koelen. Het is ook wel aan te raden om wat airflow op de kaart te hebben voor die onderdelen. Het geheugen wordt niet echt heet is daarvoor zijn heatsinks nog niet eens echt nodig.

Let er op dat je op alle voltage regulatoren heatsinks plakt en dat deze ook echt goed zitten. Let er met gamen even op hoe heet die heatsinks worden. Als die chips niet goed gekoeld worden kan de kaart kapot gaan. Niet om je bang te maken maar wel om aan te geven dat het koelen van die dingen erg belangrijk is.
+1

Daarom zijn juist FC blokken handig, je hoeft niet op de airflow op je kaart te letten.
Temperatuur van die dingen valt opzich mee met de 8800GTS 512, maar ze moeten wel iets gekoeld worden.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mja fulllcover blokken zijn onevenredig duur in vergelijking met wat je krijgt? ;).

Mischien toch wel een idee, alleen beetje zuur als ik ze bij elke videokaart mag vervangen (niet dat ik dat zo vaak doe, maar toch).

Verwijderd

Boudewijn schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:19:
Mja fulllcover blokken zijn onevenredig duur in vergelijking met wat je krijgt? ;).

Mischien toch wel een idee, alleen beetje zuur als ik ze bij elke videokaart mag vervangen (niet dat ik dat zo vaak doe, maar toch).
Kunt ook een nieuw mobo halen met slot op beter plek :+
Mis niet eens zo dure optie als mobo redelijk recent is :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mwa het is een dual socket940 met scsi onboard ;).
Kun je heel wat waterblokkies voor kopen ....

Geen optie dus. Ik gok dat ik wat zelf in elkaar ga draaien met een laag waterblok.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
PilatuS schreef op woensdag 24 september 2008 @ 13:43:

Dat het geheugen niet warm zou worden ben ik niet met je eens. Ze worden stock immers ook gekoeld. Bij mijn vorige kaart (ATI 2900XT) Werden ze wel degelijk gloeiend heet!
Had daar ook een fullcover wc blok op, Alleen zat er aan beide zijden van de kaart geheugen.
Na het verwijderen van de luchtkoeler zaten die aan de onderzijde zonder koeling, leek mij niet veilig.
Waren zo gloeiend heet dat je je vingers er echt aan brande.
Heb er een setje heatsinks op gezet, scheelde echt een berg.

Zou gewoon een fullcover nemen als ik jouw was, is gewoon beter.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mja ik heb een zalman fullcover blok liggen voor een G92.
Ga denk ik maar een 8800GT opsnorren en mijn GTS dumpen.
Koelblok was nogal goedkoop dus best interessant :)

Iig bedankt voor de info heren.

• PilatuS
  • Niet online
Oxellaar schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:35:
[...]

Dat het geheugen niet warm zou worden ben ik niet met je eens. Ze worden stock immers ook gekoeld. Bij mijn vorige kaart (ATI 2900XT) Werden ze wel degelijk gloeiend heet!
Had daar ook een fullcover wc blok op, Alleen zat er aan beide zijden van de kaart geheugen.
Na het verwijderen van de luchtkoeler zaten die aan de onderzijde zonder koeling, leek mij niet veilig.
Waren zo gloeiend heet dat je je vingers er echt aan brande.
Heb er een setje heatsinks op gezet, scheelde echt een berg.

Zou gewoon een fullcover nemen als ik jouw was, is gewoon beter.
Het hangt denk ik een beetje van de kaart af of het geheugen heet wordt. Als ik lees hoe heet het bij jou wordt dan zijn heatsinks eigenlijk wel nodig. Er zijn ook een hoop kaarten waarbij de chips zonder koeling niet eens warm zijn, laat staan heet.

Ik heb meestal zelf ook full-cover blokken. Nadeel is dat ze maar voor 1 kaart geschikt zijn en enorm duur zijn. Een core-only blok kan je vaak wel 5 verschillende generaties meenemen. Of het nou Nvidia of ATI kaarten zijn meestal past het wel op nieuwere kaarten.

Voor het geheugen en voltage regulatoren moet je alleen goed opletten dat die ook de koeling krijgen die ze nodig hebben. Vaak is voor de vreg's wel iets te maken met een oude heatsink. Beetje op maat zagen en een paar gaten er in is zo gedaan. Wil je geen risico lopen en heb je het geld er voor over zou ik zeker voor een full-cover blok gaan. Ben je wel handig met modden en wil je niet al teveel geld uitgeven is core-only ook prima te doen.
Mja ik heb een zalman fullcover blok liggen voor een G92.
Ga denk ik maar een 8800GT opsnorren en mijn GTS dumpen.
Koelblok was nogal goedkoop dus best interessant.
De 512MB GTS en GT zijn als het goed is het zelfde. Een blok wat op een 8800GT past moet ook op een GTS 512MB passen :) Mijn EK full-cover blok voor de 8800GT past in ieder geval wel op de 512MB GTS. Je hoeft dus waarschijnlijk niet naar een 8800GT te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 24-09-2008 19:48 ]

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

De 88** kaarten met een G92 zijn allemaal hetzelfde dus dat gaat wel passen, gewoon zoals Pilatus al meldt : zorgen dat de rest van je kaart genoeg koeling krijgt of anders FC aanschaffen.

Zelf heb ik FC, maar de volgende VGA wordt gewoon weer CO, Maze4 (of evt 5) namelijk :)

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik heb een GTS met G80 core, dus dat gaat helaas wat minder goed (met mijn duffe kop een G92 FC koeler gekocht). Daarom dus maar swappen, want de meeste CO blokjes zijn vrees ik net iets te hoog.
Zou iemand het aub anders even kunnen proberen met een innovatek blokje oid?

• PilatuS
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 24 september 2008 @ 21:43:
Ik heb een GTS met G80 core, dus dat gaat helaas wat minder goed (met mijn duffe kop een G92 FC koeler gekocht). Daarom dus maar swappen, want de meeste CO blokjes zijn vrees ik net iets te hoog.
Zou iemand het aub anders even kunnen proberen met een innovatek blokje oid?
Dan heb je geen 512MB kaart. De G80 heeft alleen 320 of 640MB.

Zo'n Innovatek blokje kan ik niet echt aanraden. Heb zelf ook zo'n ding gehad en echt geweldig zijn ze niet. Een CO blokje van Maze zou ik dan eerder kopen waar sky- het over heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 24-09-2008 21:50 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Schopje, het blijkt dat ook die zalman full body koeler te dik is (ja ik heb maar een G92 geregeld).

Weet iemand een heel platte koeler? Als in: hij mag echt maar 1 slot in beslag nemen omdat ik het slot ernaast nodig heb.

offtopic:
Zou het anders een idee zijn om deze graka als secundaire te nemen, en een goedkoop passief 1-unit ding als primaire kaart op het mobo te prikken. De primaire kaart verder niet gebruiken, zou dat kunnen?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb je het slot erboven ook nodig? If not: Zoek een passieve koeler, die kun je namelijk ook 'om de kaart heen' laten gaan met de heatpipes, waardoor het tweede slot dat gebruikt wordt aan de bovenkant van de kaart is, in plaats van eronder. Ik doel dus op dit soort dingen: http://www.thermalright.c...uct_vga_cooler_hr03gt.htm

[ Voor 15% gewijzigd door TheZeroorez op 27-09-2008 22:20 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Het slot erboven heb ik niet nodig, maar na dat slot zitten al ramlatjes.
Verder loost zo'n passieve koeler alle warmte (kan hij dat trouwens wel aan?) in je kast, en dat is een van binnen met foam beklede kast. Ik gok dat het erg warm wordt daardoor :/.

Iets met water is dus wel een pre (of een ander mobo, maar dat is wel vrij duur geintje).

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 27-09-2008 22:27 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Enkel het slot erboven is in principe genoeg, omdat de koeler niet zover 'terug' komt als RAM.

Een passieve koeler houdt inderdaad een boel in je kast, als de airflow niet optimaal is. Je zou er een fannetje aan kunnen hangen, en de slotplate daar aan de achterkant kunnen verwijderen.
Water is wel handiger ja, als je toch al zo'n setup hebt. Platte blokken zijn er toch vast wel voor de 8800GTS?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik kan ze iig niet vinden, of het zijn twijfelgevallen.
Normaal ben ik er niet vies van om eea op de gok te kopen, maar gezien zo'n blok 100E kost is dat een beetje een dure grap.

Ik heb nu ook een 8800GT liggen, dus zowel G80 als G92 aanwezig.

Verwijderd

Van aqua-computers zijn naar mijn weten de dunste!

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/aquacomputer9800gtx.jpg

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hmm als ik dit ding zo zie:
http://www.aqua-computer-...1705a3e5db98ab087b69bd0b7
Zou dat idd moeten passen, kan iemand me dat bevestigen?
Aqua-computer-systeme heeft geen maten op de site staan, handig.

Volgens mij lukt dat wel, omdat de slangen de andere kant op gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Boudewijn op 29-09-2008 01:48 ]

Verwijderd

Je kunt iig zien dat ie niet hoger is dan de componenten op de kaart ;)

Hij komt niet boven de solid caps uit!

• PilatuS
  • Niet online
Omdat die Aquacomputer koeler uit 1 stuk gemaakt is moet je wel een reference desing 8800GT hebben. Een hoop kaarten zijn net iets anders en dan past het blok niet. Het probleem zit dan bij de voltage regulatoren. Mijn EK 8800GT blok heeft nog een losse vreg koeler dus als het niet past laat je die weg. Bij dit blok is het 1geheel dus moet het passen anders krijg je het blok er niet op.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ik heb atm een zalman blokje dat op die sparkle 8800gt past, dus het lijkt me een vrij reference-achtig ding.
Pagina: 1