Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-11 21:42
Ik neem binnenkort afscheid van m'n oude werkgever, en bij dat afscheid wil ik graag even terugblikken op de afgelopen jaren. Toch merk ik dat ik het niet makkelijk vind dit op een leuke en positieve manier te doen. Ik ben vertrokken omdat ik totaal overvraagd werd en me daardoor ook niet fatsoenlijk kon ontplooien. Toch vertrek ik niet met wrok. Onvoorbereid is geen doen voor mij, dan gaat het helemaal mis, en als ik dingen ga opschrijven merk ik dat ik toch in kritiek verzand.

Hebben jullie tips hoe dit aan te pakken, of misschien links naar sites met tips en adviezen?

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-11 19:00

Appie

F1RST Racing

Beperk je tot die momenten waar je plezier had in je werk en het werken met je collega's en laat die dingen die voor jou de reden zijn om te vertrekken voor wat het is (of hou dat binnenskamers en communiceer dat alleen met die mensen waarmee je het wil delen). Een paar cynische, maar grappige opmerken zouden moeten kunnen, maar dat kan je zelf beter inschatten aangezien je je publiek kent.

Sluit af met een leuke afsluiter, aangezien mensen met name de laatste woorden zullen herinneren.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

sumac schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 22:46:
Ik neem binnenkort afscheid van m'n oude werkgever, en bij dat afscheid wil ik graag even terugblikken op de afgelopen jaren.
Hoe lang werk je bij dat bedrijf? Is er wel sprake van dat er iets van een afscheidsreceptie wordt gehouden?

Als je nu zelf al snel tot kritiek komt, lijkt mij een speech niet te doen tenzij je er leugens in vertelt.

ARME AOW’er

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Guardian Angel schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 22:55:
[...]

Hoe lang werk je bij dat bedrijf? Is er wel sprake van dat er iets van een afscheidsreceptie wordt gehouden?

[...]
Anders vraagt ie het toch niet? :?

Wat een collega van mij erg goed deed op zijn afscheid (hij vertrok ontevreden), was dat hij hoop uitsprak. Dus zijn kritiek uitte hij door hoop uit te spreken dat het bedrijf ervan zouden leren om dit soort situaties in het vervolg te voorkomen. Dat deed ie op een positieve manier. Uiteraard had hij ook veel leuke momenten meegemaakt en die ook in zijn speech verwerkt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Room42 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 23:01:
[...]
Anders vraagt ie het toch niet? :?
Je zult de mensen de kost moeten geven die met geen enkele vorm van afscheid nemen hun werkgever verlaten.

ARME AOW’er

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

sumac schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 22:46:
Hebben jullie tips hoe dit aan te pakken, of misschien links naar sites met tips en adviezen?
De allerbelangrijkste tip mbt speeches: in tegenstelling tot wat de sprekers schijnen te denken, zitten de meeste mensen echt niet op een speech te wachten, en hebben het liefste dat de spreker zijn mond houd.

Als je dan echt moet speechen, hou het zeer kort en krachtig. En houd er rekening mee dat om grappig over te komen, je ook echt grappig moet kunnen zijn. En dat is lang niet iedereen gegeven :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

gambieter schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 23:30:
[...]
Als je dan echt moet speechen, hou het zeer kort en krachtig. En houd er rekening mee dat om grappig over te komen, je ook echt grappig moet kunnen zijn. En dat is lang niet iedereen gegeven :)
Dat is precies wat ik wilde zeggen, maar je bent me voor.
Dan maar een voorbeeld:
Het waren een 2 leuke dagen!

Je kan ook een leuke grap in materiaal uithalen. Zo is er bij ons ooit een (hele grote) monitor verdwenen gelijk met het vertrek van iemand.
Sindsdien, als er weer iemand vertrekt, heeft de werkgever de dag erna ineens geen monitor meer... :+
(die dan uiteraard onder het buro van de receptie staat verstopt ofzoiets)
Ooit is er bij ons ook eens iemand geweest die vanuit het niets ging trakteren op ijsjes. Terwijl de persoon in kwestie nooit trakteerde... Daarna hebben we hem nooit meer terug gezien...
Sindsdien, als iemand op ijs trakteerd...... Hoewel dit niet echt op TS van toepassing is.

Misschien dat er bij jullie ook een dergelijke gebeurtenis is geweest, die je opnieuw het leven kan inroepen.

[ Voor 45% gewijzigd door remco_k op 23-09-2008 23:37 ]

Alles kan stuk.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
In zo'n speech de eer aan jezelf houden en niet de gefrustreerde werknemer gaan uithangen ;)

Verwijderd

*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 01:45 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Begin vooral niet aan te halen aan wie je meer gehad hebt of welke collega's je helemaal gestolen konden worden. (ik heb al eens een negatief voorbeeld van een dergelijke speech mogen aanschouwen; dat verbeterede de sfeer niet echt :/)
Een goed uitgangspunt lijkt me je eigen verwezenlijkingen. Op welke manieren ben je zelf vooruit gegaan? Welke vaardigheden heb je daar geleerd, die je alleen daar zou kunnen leren. Ens als dat voor jouw van toepassing is, op welk werk/project ben je echt trots het mee verwezenlijkt te hebben.
Een kort dankwoord is ook op zijn plaats.

maar zoals hierboven al terecht aangehaald; "den drink" achteraf is véél belangrijker dan je speech!

[ Voor 10% gewijzigd door the_stickie op 24-09-2008 17:06 . Reden: typcursus ]

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Guardian Angel schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 23:27:
[...]

Je zult de mensen de kost moeten geven die met geen enkele vorm van afscheid nemen hun werkgever verlaten.
Of werkgevers die geen aandacht besteden aan de werknemer bij het vertrek. Zelfs een keer mee gemaakt dat een werkgever gewoon naar huis ging op de laatste dag van een werknemer en dat iemand hem terug moest roepen met de melding: "het is vandaag zijn laatste dag"...

En de werkgever daarna maar proberen hem oprecht succes te wensen enzo :')...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• trogdor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10 20:28
Ik heb immer geweigerd om me in het net te steken. Noem het een aangemeten imago.
Gewoon spijkerbroek, tshirt en paardenstaart. Als een klant daar een probleem mee heeft dan zijn ze blijkbaar niet geinteresseerd in een goede it-er, dus kunnen ze de boom in.

Dat geeft wel wat vrijving.

Op mijn laatste dag bij mijn voorlaatste werkgever heb ik me toch strak in het pak gestoken...(zonder das natuurlijk, dat is passee he).
Daarbij vergeleken waren die managertjes net een stel chinezen.

Dat is ook een statement :)

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:20:
Hou het heel kort en noem alleen positieve zaken.
inderdaad. De wereld is klein en wellicht kom je ooit weer terug of je oud collega's weer tegen. Beter nepvrienden achterlaten dan echte vijanden.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
the_stickie schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:29:
Begin vooral niet aan te halen aan wie je meer gehad hebt of welke collega's je helemaal gestolen konden worden. (ik heb al eens een negatief voorbeeld van een dergelijke speech mogen aanschouwen; dat verbeterede de sfeer niet echt :/)
Moet zeggen dat ik dit een zeer waardevolle tip vind. Je zou zoiets er zomaar even opeens uitflappen ofzo :| Zal je ex-baas dan wel erg blij mee zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Chip. op 24-09-2008 22:50 ]

Verwijderd

Ik ben over een uurtje ook aan de beurt, maar houd het kort. Iets als 'ik heb hier met veel verschillende mensen heel prettig samengewerkt. Bedankt!'. Daarna is het tijd voor bier :P

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2008 @ 15:02:
Ik ben over een uurtje ook aan de beurt, maar houd het kort. Iets als 'ik heb hier met veel verschillende mensen heel prettig samengewerkt. Bedankt!'. Daarna is het tijd voor bier :P
_/-\o_ Jij hebt het begrepen ;)

Verwijderd

De tip die al enkele malen voorbij is gekomen zal ik ook noemen, hou het kort!!!!!!

Beantwoord vragen als die er zijn en komen altijd met een positieve draai en vertel eventueel al iets over je toekomst plannen.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:32
Om een idee te geven...

"Beste collega's,

Vandaag sta ik hier voor het laatst met jullie als collega. Natuurlijk heb ik mijn redenen voor mijn vertrek, maar op een moment als deze besef ik vooral de goede dingen die ik met jullie gedeeld heb. (insert een paar vage gebeurtenissen, dronkenschap tijdens personeelsfeesten, rare actie's met lease auto's, deadlines die met hard werken gehaald zijn..)

Daarom vertrek ik straks met een bezwaard hart maar met een positieve blik op wat de toekomst gaat brengen. Dank jullie wel voor alle leuke momenten, alle adviezen en toch ook een luisterend oor. Het was een voorrecht/genot/ leerzame ervaring om jullie collega te zijn. En wens jullie zakelijk als prive nog heel veel succes en geluk toe.

Bedankt en tot ziens. (En dan geef je je manager een hand, accepteer je je bosje bloemen, ren je naar het bier of hef je je glas.)"

Very simpel... Persoonlijk en warm...

Verwijderd

speech? vond een stuk taart voor een ieder al voldoende.
Pagina: 1