Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding voor mn switch.. fubar.. fixable?

Pagina: 1
Acties:

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hoi!

hm ik pruts toch redelijk wat met EL maar hier kom ik ff niet uit..

ik heb hier een voeding uit een 24pts switch welke 5V bij 6A zou moeten leveren. alleen hij is stuk.

nou heb ik t zekeringetje al door gemeten.. en die is heel.. dus dan maar ff de printbanen gevolgt en overal spanning.. ( van 120 tot 800 volt! )
maar dan zit er een transformatortje op met meerdere windingen geloof ik.. en daarna komt er geen krimp meer uit aan spanning :?

kan dat transformatortje gewoon kapot zijn? of zijn er mogelijk andere componenten welke er voor kunnen zorgen dat ik geen spanning meer krijg aan de secondaire kant van t transformatortje?

Note: de voeding gaf het loodje na onderbreking van de netspanning..en is erg warm geweest

iemand die enig idee heeft :? of kan ik beter een nieuwe voedings print gaan zien te regelen? :+

404 Signature not found

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het kan zijn dat de secundaire wikkeling van de trafo doorgefikt is. Als je ná de trafo niets meer meet en er voor wel, lijkt deze dus defect te zijn.

Electro is al weer een tijdje geleden, dus corrigeer mij als ik het verkeerd heb. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 23-09-2008 21:03 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Best mogelijk dat het transformatortje stuk is. Kun je eens de multimeter op de weestand-meet-stand zetten en de windingen zelf doormeten? Een lage weerstand is OK, een weerstand in de orde van mega-omhs betekent dat er geen verbinding is en dat de winding doorgebrand is. In dat geval kun je het beste een nieuwe voeding gaan zoeken.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
800 V lijkt me niet echt mogelijk :+ Volgens mij is je meter niet helemaal goed meer :P Wat is het voor switch/voeding? 6 A is namelijk best veel voor zoiets... Foto's enzo kunnen ook wel handig zijn.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:37
Ik veronderstel dat het een schakelende voeding is (koeling van de transistors is wschl het grootste ding in de voeding)? Als die niet meer schakelt komt er ook niets meer uit de transformator (alleen wisselstroom kan er door), ook als die laatste niet kapot is...

Als't een 'traditionele' voeding (transformator is wschl het grootste ding in de voeding) is en er staat spanning aan de primaire kant van de transformator maar niet aan de secundaire kant betekent't inderdaad dat die kapot is...

• SMSfreakie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.xapo.nl
JER00N schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 21:06:
800 V lijkt me niet echt mogelijk :+ Volgens mij is je meter niet helemaal goed meer :P Wat is het voor switch/voeding? 6 A is namelijk best veel voor zoiets... Foto's enzo kunnen ook wel handig zijn.
24pts rackmount switch iig :+

foto's ga ik ff regelen hoop dat mn digicam zn accu nog ff mee werk anders wordt t morgen pas..

mn meter meet in principe goed :? kan t zijn doordat de trafo aan zn secondare kant stuk is dat ik "spook" spanningen krijg op de primaire kant :? ( denkend aan de smoorspoel van een TL buis )

FOTO's:

Afbeeldingslocatie: http://www.xepo.nl/foto/psu/1.jpg
overzicht

Afbeeldingslocatie: http://www.xepo.nl/foto/psu/2.jpg
label

Afbeeldingslocatie: http://www.xepo.nl/foto/psu/3.jpg
print side

Afbeeldingslocatie: http://www.xepo.nl/foto/psu/4.jpg
component side

[ Voor 19% gewijzigd door SMSfreakie op 23-09-2008 21:47 ]

404 Signature not found

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
JER00N schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 21:06:
800V klopt niet gok ik, maar kan best dat de meter dat aangeeft.

Het gevalletje switch, 5V, 6A... doet mij denken dat t een geschakelde voeding is. Tenzij je switch 20-30cm hoog is, minstens 5 kilo, en grote koelblokken heeft ;)

Zo'n geschakelde voeding werkt idd met hoge spanningen, 220 gaat direct de gelijkrichting in en naar een condensator. Onbelast staat daar dus (wortel2)x220v op, is iets van 300volt.

De (kleine) trafo in een geschakelde voeding wordt hoogfrequent aangestuurd, iets van 100khz (uit mn hoofd). Die hoge freq kan prima verklaren dat je meter 'rare' waarde aan gaat geven als ie niet goed overweg kan met die schakelfrequentie

Niet toevallig gewoon bolle/lekke condensatoren? Die zie ik nl overal in opduiken, en dat geeft de meest rare soorten ellende.

topictitle klopt niet, hij is nog niet fubar anders ging je niet meer proberen. hij's nu nog fumbar... fucked up MAYBE beyond any repair

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 23-09-2008 21:35 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
DJSmiley schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 21:32:
[...]

800V klopt niet gok ik, maar kan best dat de meter dat aangeeft.

Het gevalletje switch, 5V, 6A... doet mij denken dat t een geschakelde voeding is. Tenzij je switch 20-30cm hoog is, minstens 5 kilo, en grote koelblokken heeft ;)

Zo'n geschakelde voeding werkt idd met hoge spanningen, 220 gaat direct de gelijkrichting in en naar een condensator. Onbelast staat daar dus (wortel2)x220v op, is iets van 300volt.

De (kleine) trafo in een geschakelde voeding wordt hoogfrequent aangestuurd, iets van 100khz (uit mn hoofd). Die hoge freq kan prima verklaren dat je meter 'rare' waarde aan gaat geven als ie niet goed overweg kan met die schakelfrequentie

Niet toevallig gewoon bolle/lekke condensatoren? Die zie ik nl overal in opduiken, en dat geeft de meest rare soorten ellende.

topictitle klopt niet, hij is nog niet fubar anders ging je niet meer proberen. hij's nu nog fumbar... fucked up MAYBE beyond any repair
hmm dat zou kunnen.. tis geen hi-tech meter.. maar hij voldoet 8/10 keer :)
helaas geen rare condensatoren .. dat zou t wel makkelijk maken namelijk :D
transformatortje heeft t naar mijn mening wel eens GOED warm gehad :+

weerstand op de transformator spoelen is op de primaire kant 2x rond de 700 ohm.. aan de secondaire kant is die tegen de 3~4 aan het slingeren..op bijde windingen..

switch is maar 1u :) maar kent wel 3 heatsinks op de uh network processors om ze zo maar ff te noemen ;)

404 Signature not found

Verwijderd

Het valt niet altijd direct te zien als een condensator naar zn grootje is. Die condensator vlak bij dat stukje bruin geworden print zou het best eens te warm hebben gehad. Wees wel voorzichtig met de restlading in de condensatoren ;).

• Zjosh
  • Laatst online: 20-11 12:58
Ik weet niet hoe je de weestand van beide windingen hebt gemeten, maar als je het trafo'tje gewoon in de print hebt laten zitten toen je dat gemeten hebt, heb je vast en zeker een verkeerde waarde gekregen. Je moet namelijk ook kijken naar wat er achter die trafo hangt, en zo te zien zijn dat een bult condensatoren. Een weerstand meter van een multimeter houd daar geen rekening mee.

Tevens lijkt mij 3 tot 4 ohm best veel seccundair. Als je 6 ampere wil leveren, heb je dan een spannings val van +- 20 volt! 20x6 is 120 watt... lijkt me een beetje overdreven voor een voeding die 30 watt moet leveren. Gewoon een simpele manier om na te gaan of je meting klopt of niet.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Quick-and-dirty manier om je switch te fixen trouwens: Je hebt slechts twee keer +5V en twee keer aarde nodig. Wat let je om een print van een ATX voeding in de switch te monteren? Paar weerstandjes op 3,3V en 12V als dummyload, en gaan met die banaan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Zjosh schreef op woensdag 24 september 2008 @ 10:33:
Tevens lijkt mij 3 tot 4 ohm best veel seccundair.
De wet van Ohm is leuk voor gelijkspanning, maar met wisselspanning heb je er niet zoveel aan.

Sowieso is de TS kansloos qua repareren zonder ofwel een schema met meetwaardes van een goede voeding ofwel een oscilloscoop en wat ervaring met SMPSU's. De repair-FAQ van Sam heeft er wel wat over: http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/smpsfaq.htm en dan in de pagina effe zoeken naar UC3842, maar of je daar erg veel verder mee komt..

I don't like facts. They have a liberal bias.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Gewoon ergens een nieuwe vandaan halen en die inbouwen, die krengen zijn overal te vinden.

Repareren is zonder het goede gereedschap niet te doen.

• Zjosh
  • Laatst online: 20-11 12:58
burne schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:11:
[...]

De wet van Ohm is leuk voor gelijkspanning, maar met wisselspanning heb je er niet zoveel aan.

Sowieso is de TS kansloos qua repareren zonder ofwel een schema met meetwaardes van een goede voeding ofwel een oscilloscoop en wat ervaring met SMPSU's. De repair-FAQ van Sam heeft er wel wat over: http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/smpsfaq.htm en dan in de pagina effe zoeken naar UC3842, maar of je daar erg veel verder mee komt..
Ik weet niet waar jou wisselspanning langs gaat, maar naar mijn weten gaat dat nogsteeds door de zelfde draden in de transformator. Als je een spoel( wat een transformator feitelijk is) meet op een frequentie van 0hz (wat multimeters doen) meet je alleen de weerstand van het koper. Met wisselspanning komt de impedantie van de spoel hier ook nog bij, maar dit gaat er zeker niet voor zorgen dat de koper weerstand omlaag gaat. Ik heb hier voor het gemak de magnetiserings en wervelstroom verliezen die optreden in de kern verwaarloosd. Naar mijn weten blijftt de wet van ohm voor wisselspanning en gelijkspanning precies het zelfde (mits je met de gemiddelde waarde rekent).

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik zie 5 elco's zitten.

Het zou best kunnen dat er 1 of meerdere kapot zijn. Die dingen kosten geen fluit, dus ik zou ze gewoon allemaal vervangen, en kijken of het weer werkt.

En anders gewoon een ATX voeding erinmodden (desnoods zo'n mooi kleine voeding uit een slimline PC)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Zjosh schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:54:
Naar mijn weten blijftt de wet van ohm voor wisselspanning en gelijkspanning precies het zelfde (mits je met de gemiddelde waarde rekent).
Als jij denkt dat de gelijkspanningsweerstand van een trafowikkeling iets zinnigs zegt over de uitgangsspanning ("Tevens lijkt mij 3 tot 4 ohm best veel seccundair. Als je 6 ampere wil leveren, heb je dan een spannings val van +- 20 volt! 20x6 is 120 watt...") heb je het duidelijk niet begrepen.

Dat gaat nog leuk worden als je een keer een dikke voeding na gaat meten. Ik heb ze wel gewikkeld met een secundaire spoel in de milliohm's (koperfolie, niet draad) en met dat soort rekensommen ga je echt de meest absurde resultaten krijgen. 440mΩ, 5 volt, 60A. Nou jij. :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• SMSfreakie
  • Niet online
Denk dat ik inderdaad maar een kleine ATX voeding er in ga modden.. alleen dan heb ik weer het probleem dat ik geen juiste mountpoints heb :|

t mooiste zou een voedings print zijn welke exact op de 4 huidige schroefaansluitingen past :)

404 Signature not found

Verwijderd

Het gaat duidelijk om 1 schakelende voeding.
Zo te zien met slechts 1 H.S. tor (of powerfet).
Dan hangt de trafo primair aan 300Volt en ligt het uiteinde van die wikkeling aan de Collector(of Drain)
Als je dus primair aan de uiteinden van die primaire wikkeling 300 Volt meet, is die wikkeling niet onderbroken. Onderbreking in de secundaire wikkeling is zeer onwaarschijnlijk, omdat daar relatief dik wikkeldraad is toegepast.
Het probleem lijkt dus in de powertrap en/of z'n aansturing te zitten.

• SMSfreakie
  • Niet online
mja ik meet dus zowel onbelast als met belasting ( de switch zelf ) er aan gewoon helemaal niks meer aan de secondaire kant van de trafo..

mischien moet ik t ding eens bij de lokale elektrotechniek MTS afgooien :D kijken als ze hem voor een zachtprijsje kunnen maken ;)

404 Signature not found

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

SMSfreakie schreef op woensdag 24 september 2008 @ 17:34:
Denk dat ik inderdaad maar een kleine ATX voeding er in ga modden.. alleen dan heb ik weer het probleem dat ik geen juiste mountpoints heb :|

t mooiste zou een voedings print zijn welke exact op de 4 huidige schroefaansluitingen past :)
Met een boormachine past alles? :) Ik zie het probleem niet zo zeer om even door de grondplaat heen te boren voor een paar M4/M5 schroefjes. Zorg wel dat je er iets van isolatiemateriaal of afstandhouderrs tussen zet, anders vonkt het lekker :P

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• SMSfreakie
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 25 september 2008 @ 15:13:
[...]

Met een boormachine past alles? :) Ik zie het probleem niet zo zeer om even door de grondplaat heen te boren voor een paar M4/M5 schroefjes. Zorg wel dat je er iets van isolatiemateriaal of afstandhouderrs tussen zet, anders vonkt het lekker :P
probleem is de switch heeft als rack model zijnde geen pootjes.. dus dan krijg je weer onhandige uitsteeksels er onder.. :?

404 Signature not found

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
SMSfreakie schreef op donderdag 25 september 2008 @ 15:18:
[...]

probleem is de switch heeft als rack model zijnde geen pootjes.. dus dan krijg je weer onhandige uitsteeksels er onder.. :?
netjes balkje vurenhout oid erin, met verzonken kleine parkertjes of desnoods montagekit?

beetje creatief doen ;)

• SMSfreakie
  • Niet online
DJSmiley schreef op donderdag 25 september 2008 @ 16:10:
[...]

netjes balkje vurenhout oid erin, met verzonken kleine parkertjes of desnoods montagekit?

beetje creatief doen ;)
mm dat is nog wel te doen..

weetje. ik heb in principe een compatiblele voeding :D alleen tis zo`n ge emmer om die er netjes in te krijgen :|

past er net niet lekker in :/ kut 3com waar die uit komt :+

[ Voor 7% gewijzigd door SMSfreakie op 25-09-2008 17:19 ]

404 Signature not found

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Meet die FET is door die aan het koellichaam hangt , kan makkelijk zijn dattie overleden is.
(9 v/d 10 keer bij dit soort voedingkjes)

Wel ff los solderen btw.

dan poot 1 en 2 meten (op diode stand op de meter.) zwarte pen op 1 , rode op 2 , daarna andersom.
ene kant spert hij (oneindig veel ohm) andere kant moettie doorlaten.

zelfde bij poot 2 en 3.

meet je sluiting (0 ohm) nieuwe fet erin en knallen.

[ Voor 51% gewijzigd door fraggie op 30-09-2008 21:16 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
idd de fet is stuk.. maar goed ik heb al een quick n dirty oplossing gepakt :)

voeding uit de 3com superstack II hub..
plaatje hardboard
tube montage kit
soldeerbout + tin
stukjes draad

gewoon draden aan de print gesoldeerd en deze aan de powerconnector gesoldeerd om de boel te bruggen.. de oude power connector kreeg ik niet van de replacement voedings print.. :| dus die zit er nog op :X

boel met lijm vast geplakt met t plaatje board er tussen als isolator :D

fannetje er ingelijmt om de voeding te koelen ( gezien deze toch ook 12V leverd ) en mijn switchbitch werkt weeer :P

404 Signature not found

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Pics!!!
Pagina: 1