Toon posts:

Ipadres conflict in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleempje wat nogal hinderlijk is.

Ik draai een sbs 2003 server met 4 clients.
De internetverbinding is een standaard adsl abonnement met daarbij een Speedtouch 510.
De Speedtouch verzorgt de dns en dhcp voor de server en de clients.

Nu is het probleem dat er een keer of 6 per dag een ip-adres conflict optreedt en de verbinding tussen de server en clients wegvalt. Deze hersteld zichzelf wel weer met een klein minuutje maar toch is het hinderlijk als je dan niet bij de gedeelde schijven etc. kunt.

Het probleem treedt volgens mij op doordat de Speedtouch het adres van de server 10.0.0.150 vaker probeerd uit te delen.
De DHCP pool is namelijk ingesteld op 10.0.0.150-10.0.0.200 en ik kan nergens vinden hoe ik in het modem een ipadres kan uitsluiten.

Ik heb de clients al een vast ipadres gegeven maar dit verhelpt het probleem niet.

Wat zou ik hieraan kunnen doen of wie weet hoe een ipadres van de dhcp pool te kunnen uitsluiten op de Speedtouch.

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-03 14:39
Ik zou zeker met een SBS2003 bak de DNS en DHCP op deze server laten draaien en op je ADSL modem uitzetten.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:36
Kun je de server niet gewoon een vast ip-adres geven van buiten de pool, en de clients op dhcp laten staan? Is het niet handiger om de server dns te laten doen trouwens?

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-03 21:17
Zijn er echt geen andere apparaten in het netwerk die een IP moeten krijgen?
Staat er iets in het logboek van Windows?

Zet eventueel de modem pool naar 151-200 bijv., om te zorgen dat hij 150 niet uitdeelt. Ander idee zou kunnen zijn om W2K3 in te stellen als DHCP: dit is een service.

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt heb ook zitten denken om dhcp op de sbs aan te gooien.
Wat ik niet zeker wist was dat als ik de dhcp pool aanpas naar 151-200 of dit dan goed zou moeten gaan...maar dit is dus wel het geval, dan ga ik dit eerst even proberen en mocht dit nog problemen geven gooi ik de dhcp op de sbs aan.

Er zit ook nog een printer in het netwerk met ip .155

Bedankt voor de reacties ik ga ermee aan de slag.

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-03 14:39
Je DHCP pool loopt van 150-200 en dan zet je het IP van een printer vast op 155. Dat lijkt me niet echt een slimme zet. Ik zou je ten zeerste adviseren om DNS en DHCP op de SBS te draaien en eens goed te kijken wat je nou allemaal instelt en hoe.

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-03 21:17
EdwinB schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 20:50:
Je DHCP pool loopt van 150-200 en dan zet je het IP van een printer vast op 155. Dat lijkt me niet echt een slimme zet. Ik zou je ten zeerste adviseren om DNS en DHCP op de SBS te draaien en eens goed te kijken wat je nou allemaal instelt en hoe.
Mee eens, en als je het graag bij de speedtouch-dhcp wilt laten, zorg er dan voor dat de fixed IP's in ieder geval aan de bovenkant van de range zitten, zodat die praktisch nooit uitgedeeld worden.
Pagina: 1