• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-07 19:53
Ik zat me vanochtend af te vragen wat vacuum nou precies is.

Iedereen weet wel dat als je iets vacuum zuigt je alle lucht wegzuigt.
Is het gewoon lege ruimte zonder atomen/moleculen van stoffen?

En adem je ook als je gewone lucht inademt ook eigenlijk tegelijkertijd vacuum in ?
(de moleculen in de lucht (gas)bewegen nl en zitten niet 'vast' aan elkaar zoals iets in de vaste fase)

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 08:41

Ook

Yes I can!

vacuum = zonder moleculen

Lucht bestaat uit verschillende soorten moleculen, waaronder stikstof, zuurstof, koolstofdioxide (meerdere moleculen eigenlijk) etc.

De zwaartekracht van de aarde houdt de moleculen dichtbij de aarde (de atmosfeer dus), buiten de grens van die zwaartekracht (dampkring) "begint" het vacuum.

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• Sassie
* Sassie dacht dat de ruimte niet geheel vacuum was (wel bijna)

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

vacuum = luchtledig = zonder moleculen

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je kan zeggen dat het vacuum datgene is wat er tussen de moluculen zit. Adem je het dan in? Tsja...je zou het zo kunnen noemen.

Een kamer met meubels kan redelijk vol zijn. De ruimte tussen de meubels is wat het is...ruimte. Haal je de meubels weg, dan heb je meer ruimte.

Ruimte is iets waar iets niet is wat er had kunnen zijn. :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Vacuum is een moeilijk begrip. Echt vacuum is iets dat volledig translatie- en rotatiesymmetrisch is. Dit bestaat niet in het Universum, want dit kan alleen bestaan als er verder niets is.

Vals vacuum is het vacuum zoals wij dat kennen: ruimte zonder deeljtes. Althans, zonder echte deeltjes. Want de virtuele deeltjes die in quantumprocessen overal en nergens ontstaan zijn overal, ook in wat wij vacuum noemen.

Je ademt geen vacuum in natuurlijk, want hoe kan je nu ruimte inademen?

Het is trouwens zeer waarschijnlijk dat vacuum energie heeft, de zogenaamde nulpuntsenergie. Ruimte is dus zeker niet niets!

Heb ik het duidelijker gemaakt of alleen maar verwarring geschept?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:46

Cyphax

Moderator LNX
maar een perfect vacuum ruimte maken gaat toch niet dan, omdat de luchdruk buiten de boel in elkaar drukt...

okee stel nu dat in een glazen kast een perfect vacuum gemaakt zou worden
zou je er dan doorheen kunnen kijken vraag ik mij af?
niet toch?

Saved by the buoyancy of citrus

• Sassie
Ik vroeg me voornamelijk af of dat als je lucht inademt je ook de ruimte er tussen inademt. Ik dacht dat je dat in principe wel doet, maar doordat de luchtmoleculen zo snel bewegegen er daadwerkelijk geen vacuum (lege ruimte) is in de lucht.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Op donderdag 22 februari 2001 11:49 schreef Lord Daemon het volgende:
Het is trouwens zeer waarschijnlijk dat vacuum energie heeft, de zogenaamde nulpuntsenergie. Ruimte is dus zeker niet niets!
Hmmm , hier wil ik wel even over discussieren. De nulpuntsenergie is de laagste energie van deeltjes. A;s we van een echt vacuum uitgaan dan zijn er geen deeltjes en (in mijn ogen) dus ook geen nulpuntsenergie ...

Verklaar ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Waarom zou je niet door een vacuum kunnen kijken? Er zit toch niets in de weg?

Natuurlijk adem je de ruimte niet in. Als je de stoelen uit de kamer weg haalt, dan neem je toch ook niet meer mee dan de stoelen. Iets wat er niet is kun je niet meenemen

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 08:41

Ook

Yes I can!

Op donderdag 22 februari 2001 11:57 schreef Cyphax het volgende:
maar een perfect vacuum ruimte maken gaat toch niet dan, omdat de luchdruk buiten de boel in elkaar drukt...

niet toch?
Waarom niet? Volgens mij heb je dan prima zicht??. Licht gaat toch ook gewoon van de zon, door de ruimte (vacuum) zo naar de aarde in jouw vaccum kast en dan zie je alles prima.

En nog even over die luchtdruk, als je de raampjes van je kastje maar sterk genoeg maakt dan zullen die niet zomaar door de luchtdruk knappen bij een vacuum.

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11-2024
Tsss... en dan noemen ze een stofzuiger in het engels een vacuum-cleaner...
Nou, mijn stofzuiger is niet bepaald vrij van deeltjes in z'n binnenste ;)

(couldn't resist)

grtz.
AxiMaxi

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

In een perfect echt vacuum is geen luchtdruk, want er is geen lucht.
Je kan geen perfect echt vacuum maken in een glazen kast, omdat die kast bestaat. :) Maar een vals vacuum kan wel; de fotonen gaan er echter gewoon door heen hoor, dus je kan er best doorheen kijken.
Ik vroeg me voornamelijk af of dat als je lucht inademt je ook de ruimte er tussen inademt. Ik dacht dat je dat in principe wel doet, maar doordat de luchtmoleculen zo snel bewegegen er daadwerkelijk geen vacuum (lege ruimte) is in de lucht.
Nee, dat doe je niet. Ruimte beweegt niet. Je kan net zo min ruimte inademen als dat je tijd in kan ademen.
Hmmm , hier wil ik wel even over discussieren. De nulpuntsenergie is de laagste energie van deeltjes. A;s we van een echt vacuum uitgaan dan zijn er geen deeltjes en (in mijn ogen) dus ook geen nulpuntsenergie ...
Nulpuntsenergie is een eigenschap van ruimte, niet van deeltjes. Overigens heb je gelijk: ik bedoelde met vacuum 'vals' vacuum, niet 'echt' vacuum.

Lord Daemon

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:46

Cyphax

Moderator LNX
In een perfect echt vacuum is geen luchtdruk, want er is geen lucht.
nee maar buiten de ruimte met het vacuum wel...
net zoals onderwater, je wordt op grote diepte platgedrukt omdat de druk naar buiten toe van je lichaam kleiner is dan de druk die het water op je lichaam uitoefent.

Saved by the buoyancy of citrus

• Chemist
Klopt, maar de laagste luchtdruk mogelijk is 0 bar, en als je dat dus in een kastje in de normale buitenlucht wil maken , heb je dus een kastje nodig wat 1 bar drukverschil aankan en daar heb je nou niet echt een rocket-scientist voor nodig hoor.

(Het is wat anders als je op 10 km diepte een kastje met vacuum wil maken natuurlijk)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[b]Op donderdag 22 februari 2001 (Het is wat anders als je op 10 km diepte een kastje met vacuum wil maken natuurlijk)
:) Dan maakt het ook niet veel meer uit of je het wel of niet vacuum zuigt hoor :)

• Sassie
Nee, dat doe je niet. Ruimte beweegt niet. Je kan net zo min ruimte inademen als dat je tijd in kan ademen.
OK, ik zie het denk ik.
Dus de moleculen bewegen door de ruimte. en jij als mens beweegt daar ook (als een berg moleculen) weer door heen 9hoe zou je dat fysische zien?).
En zo heb je dus ook stromingen in stromende media (lucht of water bijv.).

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Hmz, nulpunt-energie, daar hoorde ik laatst iets heel vaags over op discovery, een of andere vale kerel die er een warp-drive mee dacht te kunnen aandrijven, sloeg niet echt ergens op. Maar ik vraag me wel af: wat is die nulpuntenergie, of waar kan ik er meer info over vinden?

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Chemist
Op donderdag 22 februari 2001 14:17 schreef Ortep het volgende:

[..]

:) Dan maakt het ook niet veel meer uit of je het wel of niet vacuum zuigt hoor :)
Niet? ;)

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 07:47
nulpuntsenergie??

LD, pas geleden wist je helemaal maal geen eens van het bestaan van dat woord af en nu zeg je het zelf?

• Chemist
Ik blijf er trouwens bij dat 'niets' geen nulpuntsenergie kan hebben.
Nulpuntsenergie heeft namelijk te maken met de Brownse beweging van een atoom. Aangezien er in een vacuum geen atomen zijn is er ook geen Brownse beweging en dus geen nulpuntsenergie. Dat jij zegt dat een 'vals' vacuum wel energie heeft is omdat er deeltjes in aanwezig zijn, ofwel het vacuum heeft geen energie, maar de deeltjes erin (en dus is het geen vacuum, maar gewoon lage druk).

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Heeft nulpuntsenergie niet te maken met het spontane ontstaan en weer desintergreren van deeltjes? Zo snel dat het energetisch 'mag' ?

Anoniem: 6071

Een echt vacuum bestaat niet. Of te voorkomen dat er deeltjes in een bepaald stuk ruimte komen (vacuum dus), moet je het afgrenzen.
Het drukverschil tussen de 0 in het vacuum, en de waarde erbuiten, is oneindig. Er zal dus geen enkel materiaal zijn dat die druk kan weerstaan.

Een perfecte bol maakt nog een kans, omdat de moluculen hierdoor alleen maar dichter op elkaar worden gedrukt. Maar dat houd ook een keer op, rond de tijd dat er fusiereacties gaan plaatsvinden.

toch?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je deelt niet door druk, je trekt het van elkaar af.
Dus het druk verschil tussen 10 bar en 9 bar is gewoon 1 bar.
Net zoals het drukverschil tussen 2 bar en 1 bar 1 bar is.
Het verschil tussen 1 bar en 0 bar is ook 1 bar.

Ik ben het met je eens dat je geen echt vacuum kunt maken. Je omhulling heeft ook een dampspanning en dat zal het opzich al onmogelijk maken

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op donderdag 22 februari 2001 16:13 schreef Chemist het volgende:
Ik blijf er trouwens bij dat 'niets' geen nulpuntsenergie kan hebben.
Nulpuntsenergie heeft namelijk te maken met de Brownse beweging van een atoom. Aangezien er in een vacuum geen atomen zijn is er ook geen Brownse beweging en dus geen nulpuntsenergie. Dat jij zegt dat een 'vals' vacuum wel energie heeft is omdat er deeltjes in aanwezig zijn, ofwel het vacuum heeft geen energie, maar de deeltjes erin (en dus is het geen vacuum, maar gewoon lage druk).
Nulpuntsenergie heeft niets met brownse beweging te maken, maar met Heisenberg's onzekerheidprincipe.Zelfs in een volmaakt vacuum ontstaan en annihileren deeltjesparen volgens DE * Dt >= h/2pi.

Overigens ben ik van mening dat als vacuum het perfecte niets is, we dus bestaan uit vacuum + een beetje stof ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Dat er spontan deeltjes ontstaan, okay, maar noem ze aub niet virtueel ;(
Ze zijn er echt, maar verdwijnen dan weer... nadat ze de realiteit een knipoog hebben gegeven...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

LD, pas geleden wist je helemaal maal geen eens van het bestaan van dat woord af en nu zeg je het zelf?
|:(

Tss, helemaal van de wijs gebracht door jullie volgens mij. Wat ik in ieder geval bedoel is de vacuumenergie, de kosmologische constante, de energie van het Higssveld. Of dat wel of niet hetzelfde is als nulpuntsenergie weet ik nog steeds niet, maar ik dacht dat iemand (of meer iemanden?) het zo gebruikte(n).

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op donderdag 22 februari 2001 19:43 schreef -=Confuzer=- het volgende:
Dat er spontan deeltjes ontstaan, okay, maar noem ze aub niet virtueel ;(
Ze zijn er echt, maar verdwijnen dan weer... nadat ze de realiteit een knipoog hebben gegeven...
Ja, dat was ik vergeten, het zijn virtuele deeltjes! >:)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Anoniem: 14484

home.planet.nl/~kuike008/zpe.rar
Deze ZPE.RAR bevat PDF-bestanden over nulpuntsenergie. :9
Pagina: 1