Als non-linux man probeer ik momenteel mplayer te installeren op een virtuele server die we bij een bedrijf gehuurd hebben.
Lokaal op mijn Ubuntu was het binnen 5 seconden gedaan. Package manager opzoeken klik-klik-klik en klaar is kees. Netjes alle codecs en drivers (ruim 30) er bij mee geconfigureerd etcetera. Alles werkt perfect.
Bij de red hat enterprise linux 5 blijkt dit toch een ander verhaal. Oorspronkelijk stond mplayer geïnstalleerd vanuit de binary die op de mplayer website te vinden is. Daar ik ook wilde dat hij video's kon converteren en een jpeg uitpoepte voor elke video die ik converteerde wilde ik dus in eerste instantie die jpeg-ouput aan de praat krijgen (dat is de makkelijkst controleerbare).
Dus ik heb me in allerlei bochten lopen wringen om die drivers en codecs aan de praat te krijgen, oa:
Hij blijft bij het invoeren van mplayer -vo help als output geven:
Lokaal op mijn Ubuntu was het binnen 5 seconden gedaan. Package manager opzoeken klik-klik-klik en klaar is kees. Netjes alle codecs en drivers (ruim 30) er bij mee geconfigureerd etcetera. Alles werkt perfect.
Bij de red hat enterprise linux 5 blijkt dit toch een ander verhaal. Oorspronkelijk stond mplayer geïnstalleerd vanuit de binary die op de mplayer website te vinden is. Daar ik ook wilde dat hij video's kon converteren en een jpeg uitpoepte voor elke video die ik converteerde wilde ik dus in eerste instantie die jpeg-ouput aan de praat krijgen (dat is de makkelijkst controleerbare).
Dus ik heb me in allerlei bochten lopen wringen om die drivers en codecs aan de praat te krijgen, oa:
- inde config de driver wisselen in verschillende drivers:
wat hij eigenlijk blijft herhalenError opening/initializing the selected video_out (-vo) device.
- codecs van de mplayr site downloaden en uitpakken in /usr/local/lib/codecs
en dan opnieuw compilen./configure --codecsdir=/usr/local/lib/codecs
- libjpeg en libjpeg-devel installeren en dan
en dan opnieuw compilen./configuration --enable-jpeg
- via yum installeren
Hij blijft bij het invoeren van mplayer -vo help als output geven:
en bij mencoder -ovc helpAvailable video output drivers:
fbdev Framebuffer Device
fbdev2 Framebuffer Device
cvidix console VIDIX
null Null video output
mpegpes Mpeg-PES to DVB card
yuv4mpeg yuv4mpeg output for mjpegtools
tga Targa output
pnm PPM/PGM/PGMYUV file
md5sum md5sum of each frame
Weet iemand hoe ik er voor zorg dat ik jpeg en andere codecs kan gebruiken? Als ik alle how to's lees is het allemaal vrij makkelijk, maar blijkbaar niet voor mij?Available codecs:
copy - frame copy, without re-encoding. Doesn't work with filters.
frameno - special audio-only file for 3-pass encoding, see DOCS.
raw - uncompressed video. Use fourcc option to set format explicitly.
lavc - libavcodec codecs - best quality!
vfw - VfW DLLs, read DOCS/HTML/en/encoding-guide.html.
qtvideo - QuickTime DLLs, currently only SVQ1/3 are supported.