When I roll my head across my keyboard, it says: aerfcdv5y8iuh7y6t5rf4e3
Dus ik denk dat als iedereen naar de scores zou kijken en erover nadenken dat het een mooie wereld zou zijn....
Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)
Maar wanneer je dit zelf aan en uit kan zetten (dit is prima met AJAX te regelen) is er niets aan de hand. Normale gebruikers laten het gewoon aan staan en kunnen dus filteren wat ze willen, FPM's die liever niet beinvloed willen worden zetten het expliciet uit, bijvoorbeeld in hun instellingen.RoD schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:54:
Dit is al vrij vaak ter sprake gekomen. Conclusie is min of meer dat het middel erger is dan de kwaal. Het hele doel van het moderatiesysteem is juist die mogelijkheid tot filteren. Met deze maatregel wordt dat dus tenietgedaan.
When you only live once, try not to die?
Verwijderd
Waarom zou je niet meer kunnen filteren als de scores per reactie niet zichtbaar zijn??RoD schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:54:
Dit is al vrij vaak ter sprake gekomen. Conclusie is min of meer dat het middel erger is dan de kwaal. Het hele doel van het moderatiesysteem is juist die mogelijkheid tot filteren. Met deze maatregel wordt dat dus tenietgedaan.
Stel dat er geen score naast elk bericht staat, maar dat je bijvoorbeeld wel kunt filteren op 0. Dan zijn alle berichten van 0 t/m +2 zichtbaar, echter is niet zichtbaar welk bericht welke score heeft. Op die manier zullen moderators wellicht geneigd zijn een +1 of +2 uit te delen.
Om de massa het 0-modden te laten afleren is denk ik wel tijd nodig.
Daarnaast is het een stuk moeilijker om mismods te vinden en deze recht te buigen. Vandaar dat het middel erger is dan de kwaal. Het zou opzich wel een goede uitwerking hebben qua papegaaimodders, aangezien je het bemoeilijkt... maar aangezien het nog steeds mogelijk is en er daarnaast hinder van ondervonden wordt lijkt het mij niet wenselijk.
Verwijderd
Dat alleen de eerste 10 personen een reactie kunnen modden en de mensen daarna niet meer. Met uitzonderingen van 'powermods' (of hogere rankings) die in totaal nog 5 mods kunnen doen (waardoor het maximum op 15 uitkomt)
Onderbewust is ook helemaal geen probleem. Mensen die papegaaimodden doen dat bewust.Mathijs1 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:56:
Maar het niet-papegaaimodden is veel makkelijker als er nog geen modscores staan. Je zal altijd onderbewust de huidige score meenemen in je eigen moderatie imo.
Wat zou dat helpen?Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:32:
Waarom is er niet gewoon een maximum aan het aantal mods voor een bericht?
Dat alleen de eerste 10 personen een reactie kunnen modden en de mensen daarna niet meer. Met uitzonderingen van 'powermods' (of hogere rankings) die in totaal nog 5 mods kunnen doen (waardoor het maximum op 15 uitkomt)
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Verwijderd
Het papegaaien is dan misschien nog mogelijk, maar hoe groot is de kans dat een papegaaimodder bijvoorbeeld op +2 gaat filteren om vervolgens alle ingeklapte berichten op 0 te modden?
Dat gaat er wel vanuit dat we een veel grotere groep ProMods moeten aannemen. Hoe weten we anders welke reacties foutief gemodereerd zijn als niet jan-en-alleman ze hier kan melden?Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:36:
Het lijkt mij niet dat het moeilijker is om mismods te corrigeren als de promods de scores bijvoorbeeld wel kunnen zien.
Het systeem is juist bedoeld om zichzelf te redden met zo weinig als mogelijk handmatig ingrijpen, waar ik het Mismod-topic ook onder plaats.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
Ik denk vrij groot, als je beseft dat er een zeker aantal mensen zijn dat reacties mod om de afwijking binnen de perken te houden. Je moet er dan welliswaar wat meer moeite voor doen, maar ach.. als je daardoor je koele expert-status behoudt?Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:36:
Het lijkt mij niet dat het moeilijker is om mismods te corrigeren als de promods de scores bijvoorbeeld wel kunnen zien.
Het papegaaien is dan misschien nog mogelijk, maar hoe groot is de kans dat een papegaaimodder bijvoorbeeld op +2 gaat filteren om vervolgens alle ingeklapte berichten op 0 te modden?
Persoonlijk snap ik niet waarom dat soort mensen modden, maar je hebt ze er nou eenmaal bijzitten.
Het onzichtbaar maken van moderaties is lastig omdat users toch gewoon de neiging hebben om incidenteel een moderatie te plaatsen wanneer ze tussen gewaardeerde reacties doorlezen. Het onzichtbaar maken stelt dan het moderatiesysteem boven gebruiksvriendelijkheid... dat werkt niet.
Als ik al iets onzichtbaar wil maken is dat gewoon de moderatiestatus die iemand krijgt (het expert-gebeuren). Als niemand weet of íe expert is of kan worden verliest iedereen z'n motivatie om extra veel te ppapagaaimodden omdat je er helemaal niets meer mee wint. Intern doet de machine wel z'n werk want goede moderatoren leggen dan nog steeds een zwaardere verhouding in de weegschaal bij het bepalen van de waarderingen. Zo'n onbekende weging aan iemands modvaardigheid hangen lijkt me daarom een beter iets en om eerlijk te zijn speel ik liever deze kaart bij herziening.
Fundamenteel: Het is niet een doel op zich om perfecte waarderingen enzo na te streven. Fouten maken mag, fouten laten staan mag ook enzovoort.
[ Voor 6% gewijzigd door Delerium op 24-09-2008 16:55 ]
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Maar dan moet je maar hopen dat de eerste moderatie de juiste was en dan vraag ik me af waarom je zou doormodderen als de modbot je eventueel problemen geeft.
De cirkel is iig nog niet helemaal rond blijkbaar.
Bovendien zou je de papegaaien kunnen "straffen" door het resultaat van de moderatie op je eigen score minder te laten doorwegen als je bijvoorbeeld de derde bent die een bepaalde reactie dezelfde score geeft.
/2ct
Als de default score 0 is en het is een héél goeie post (die nog niet gemodereerd werd) moet je wel +1/+2 geven, ervan uitgaande dat je hetzelfde wil scoren als de meeste anderen (=papegaaimodden). Als je dat niet doet, en blind papgaaimod op 0, zal je papegaaiscore snel weggewerkt worden door de moderators die hun taak wél serieus nemen, en wordt je dus ook allesbehalve beloond voor je moderatie
En dan heb je je moderatie gezet, merk je dat je afwijkt, en dan pas je het aan om alsnog de toorn van de modbot te ontwijken.the_stickie schreef op woensdag 24 september 2008 @ 17:46:
Met de totstandkoming van de score verbergen, bedoel ik dat je vóór je zelf modereert, niet kan zien hoeveel mensen al welke score gegeven hebben.
Als de default score 0 is en het is een héél goeie post (die nog niet gemodereerd werd) moet je wel +1/+2 geven, ervan uitgaande dat je hetzelfde wil scoren als de meeste anderen (=papegaaimodden). Als je dat niet doet, en blind papgaaimod op 0, zal je papegaaiscore snel weggewerkt worden door de moderators die hun taak wél serieus nemen, en wordt je dus ook allesbehalve beloond voor je moderatie
Ik zie ook een ander voordeel van het laten zien van de huidige score: als jij van plan was om een post een +1 te geven, maar je ziet dat je de eerste zou zijn, dan denk je nog een keer na over je score. Kom je tot de conclusie dat je het er in 2e instantie toch mee eens bent, dan is dat geen slechte zaak. De mensen die lui zijn en consequent papegaaimodden zijn daar weer uitzondering op.
Saved by the buoyancy of citrus
Ik heb dan ook van het begin niet gesnapt waarom je de moderatie nog kan aanpassen... wellicht is daar een geniale reden voor die mijn bekrompen brein niet kan bevattenCyphax schreef op woensdag 24 september 2008 @ 17:59:
[...]
En dan heb je je moderatie gezet, merk je dat je afwijkt, en dan pas je het aan om alsnog de toorn van de modbot te ontwijken.
Er zijn mensen, zoals ondergetekende, die niet 100% van hun moderaties meteen raak klikken. Het zijn vrij kleine knopjes dus je kan eens misklikken. Om dat dan te bestraffen door de mogelijkheid op wijzigen weg te halen, gaat wel heel ver.the_stickie schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:03:
Ik heb dan ook van het begin niet gesnapt waarom je de moderatie nog kan aanpassen... wellicht is daar een geniale reden voor die mijn bekrompen brein niet kan bevatten
Persoonlijk vind ik het niet kunnen editten van de moderatie bijzonder vervelend.
Op zich is dat een best interessant idee, al is het geen gouden regel en zou het niet op een enkele post de moderatierechten mogen ontnemen. Anders zou het bericht die de complete impsulum tekst bevatte (ja, die was er) bij erg veel mensen de modrechten hebben ontnomen.
Maar ik zie er, indien technisch niet al te moeilijk, op het eerste gezicht wel wat in.
[ Voor 12% gewijzigd door Arne op 26-09-2008 14:50 ]
Wat ik mij dan wel afvraag: wordt de moderatiesnelheid uberhaubt geregistreerd?
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Verder zie ik ook meer heil in de ideeën die Ecteinascidin noemt: modstatussen onzichtbaar maken, modBot uit het zicht helpen en niet al te streng afstellen en vooral het onderscheid maken door wegingen op basis van ervaringsniveau en kwaliteit van de moderaties. De onervaren moderators kunnen dan aanklooien zonder veel schade aan te richten en users die werkelijk hun best doen krijgen vanzelf meer invloed. Voor een goede werking van dit systeem is het wel van belang dat het systeem goed in staat is om de kwaliteit van de moderators op waarde te schatten. Misschien moeten we daarvoor wat meer handwerk gebruiken.
Op zich vind ik dit wel een slim idee waar wellicht wat mee gedaan kan worden. Er mag inderdaad aangenomen worden dat een user die zeer snel achter elkaar moderaties doet weinig aandacht besteed aan zijn moderaties.guanothan schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 14:36:
Geen idee of dit ooit al is genoemd, maar ik probeer het toch. Is het geen idee om de modbot de tijd tussen moderaties te vergelijken met de lengte van het bericht? Ik neem aan papagaaimodders niet lange berichten doorlezen maar blindelings papagaaimodden. Als er te veel moderaties te snel achter elkaar binnenkomen is de mod blijkbaar niet aan het lezen.
Wat betreft de tijd tussen de moderaties.. je moet er wel een gemiddelde van nemen imo. Ik lees soms een subdraad, en mod dan alle gelezen reacties achter elkaar. Houdt dus in dat er weinig tijd tussen de moderaties zit, maar dat ik wel de tijd heb genomen (vantevoren) om de reacties te lezen.
Dat is inderdaad een probleem wat ik ook zie ja. Ik werk op dezelfde manierRoD schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:25:
[...]
Wat betreft de tijd tussen de moderaties.. je moet er wel een gemiddelde van nemen imo. Ik lees soms een subdraad, en mod dan alle gelezen reacties achter elkaar. Houdt dus in dat er weinig tijd tussen de moderaties zit, maar dat ik wel de tijd heb genomen (vantevoren) om de reacties te lezen.
Ik neem aan het overzicht van hoe vaak welke score op die post is uitgedeeld.Ik kan me nog niet echt een beeld vormen bij wat er verstaan wordt onder "het tot stand komen van de score". Wat wordt daar nou precies mee bedoeld?
Irrelevant. Als je verkeerd klikt zie je dat binnen pakweg een seconde of 3 en pas je het aan binnen pakweg een seconde of 30. Hier kan je het nog uren aanpassen. Slecht excuus voor een slecht systeem.Cloud schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:25:
[...]
Er zijn mensen, zoals ondergetekende, die niet 100% van hun moderaties meteen raak klikken. Het zijn vrij kleine knopjes dus je kan eens misklikken. Om dat dan te bestraffen door de mogelijkheid op wijzigen weg te halen, gaat wel heel ver.
Irrelevant?Daimanta schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 17:26:
Irrelevant. Als je verkeerd klikt zie je dat binnen pakweg een seconde of 3 en pas je het aan binnen pakweg een seconde of 30. Hier kan je het nog uren aanpassen.
Je hebt vast géén argumenten bij zo'n uitspraak, of wel?Slecht excuus voor een slecht systeem.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Lees mijn post. Iets fout aanklikken kan binnen een minuut gecorrigeerd worden. Er is geen goede reden om uren lang je moderatie aan te kunnen passen. Het enige wat je hier mee in de hand werkt is papegaaimodden, maar dat is de essentie van het gehele nieuwe systeem. Mod met de rest mee en je zit gebakken.Cloud schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 20:09:
Je hebt vast géén argumenten bij zo'n uitspraak, of wel?
Nogmaals; ik zou het zéér onprettig vinden als ik mijn moderatie niet meer aan kan passen na een bepaalde tijd. Ik review graag mijn moderaties. En *zeker* als er bepaalde reacties in het mismodtopic gemeld worden, wil ik nog wel eens mijn score aanpassen. Een te haastig gemaakte moderatie of een verandering van inzichten wil nog wel eens voorkomen. Het kan best voorkomen dat iemand met een bepaalde argumentatie komt waar je zelf nog niet aan gedacht had bij het modereren van een reactie.
Dus nee, ik vind dit geen goede maatregel.
In dat geval worden (in de huidige situatie), de eerste 5 moderators afgestraft; hun score strookt immers totaal niet met het gemiddelde. Zij moeten dus _op zijn minst_ hun moderatie kunnen aanpasssen.
Imho kan je posters niet verbieden hun post aan te passen. Maar misschien is het een idee de moderaties van posts die meer dan x% aangepast werden, gewoon te laten vervallen?
Dan wordt het natuurlijk ook mogelikj om moderaties te fixeren na een bepaalde tijd?
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.arne schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:31:
[...]
Ik neem aan het overzicht van hoe vaak welke score op die post is uitgedeeld.
btw: ik vind het moderatiesysteem overigens prima
[ Voor 6% gewijzigd door the_stickie op 28-09-2008 00:17 ]
Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!
Wat bedoel je precies? Iedereen kan modereren als hij of zij dit wil. Je hoeft het alleen maar even te activeren. Je mag modereren totdat blijkt dat je er niet "geschikt" voor bent door uitsluiting van de ModBot of handmatige uitsluiting.Acheron schreef op zondag 28 september 2008 @ 00:35:
Waarom kan ik anders niet standaard modereren? Dan wordt mijn vrijheid toch ook aangepast.
Maar heb je hier dan ook aanvullende argumenten voor, inhakend op wat je hierboven hebt gelezen? Want dat mis ik een beetje namelijkIk ben zeker voorstander voor het verbergen van de moderatie tot het moment dat deze niet meer gewijzigd kan worden. Beperk dit tot 5 of 10 minuten. Als het aantal papegaai mods afneemt kan hopelijk ook de beperking van het wel of niet modereren worden afgeschaft.
En verder: papegaaien is het kopiëren van de huidige score. Ik verwacht niet echt dat veel papegaaien terug zullen komen om hun score aan te passen aan de eindscore, dus het uitschakelen van de wijzigingsmogelijkheid gaat je daar ook niet veel helpen.
Dat heb ik gedaan en daarom vroeg ik het ook.Daimanta schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 23:41:
Lees mijn post.
Zie o.a. RoD, en dat was precies wat ik bedoelde. Er zijn verscheidene redenen gegeven en jij wimpelt ze alle weg onder het mom van 'geen goede reden' zonder ook maar één goed tegenargument te geven. Daar kom je nergens mee in een discussie.Iets fout aanklikken kan binnen een minuut gecorrigeerd worden. Er is geen goede reden om uren lang je moderatie aan te kunnen passen.
[...]
Hoe dan ook, je moderaties niet meer kunnen aanpassen is een maatregel die werkelijk niet genomen gaat worden als het aan mij ligt. Sowieso is dat net als schieten met een kanon op een mug. Volgens mij passen de meeste papegaaimodders helemaal hun score niet zo vaak aan dat dat een maatregel is die überhaupt effect zal hebben.
We kunnen het beter in een andere hoek zoeken, zoals Femme ook aangeeft.
[ Voor 71% gewijzigd door Cloud op 28-09-2008 17:32 ]
Een interessantere oplossing lijkt mij een dubbele waarde weergeven voor moderators. Dus als een post tussen 0-1 staat laat je zowel 0 als 1 zien also score. dus bijv. 0,1 en 0,9 krijgen alle bij hetzelfde teken. Niet moderators krijgen uiteraard meteen de eindscore te zien. Om niet flauw te doen mogen moderators natuurlijk wel de echte score zien NADAT ze gemodereerd hebben. De echte papagaaien die zelf niet nadenken pik je er op die manier uit, die moeten immers vaak hun moderatie corrigeren (hoewel ik zelf ook vaak genoeg een keer mis klik, dus let daar niet teveel op). Ook ontmoedig je papegaaien op die manier, als een post op 1,1 staat kan iedereen al gaan nadenken of hij +2 waard is, nu heb je dat de papagaaiers +2 post die op 1,4 staan vaak weer terug naar beneden trekken.
Het idee van de modscore pas te tonen nadat je een keuze hebt gemaakt heeft inderdaad nadelen omdat mensen dan alsnog hun waardering gaan wijzigen. Om dan het wijzigen van je waardering te blokkeren is inderdaad niet handig.
Maar kunnen we niet het aantal gewijzigde scores gebruiken als indicator dat iemand aan het papegaaien is?
gaaf om te zien dat mijn losse flodder uitmond tot een goede discussie
Ik denk niet dat papegaaien zo vaak hun score zullen wijzigen. Eigenlijk 'werkt' het papegaaien op twee manieren:Casman schreef op maandag 29 september 2008 @ 11:31:
Maar kunnen we niet het aantal gewijzigde scores gebruiken als indicator dat iemand aan het papegaaien is?
- Kies de veilige score (eigenlijk altijd 0 of 1)
- Doe zo veel moderaties als mogelijk