ideetje tegen papagaaimodden - verstop de huidige score

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koesper
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 15:22

Koesper

Matched: Blah blah

Topicstarter
Ik probeer regelmatig een complete thread even door te lopen om alles te voorzien van een moderatie, en al probeer ik dit zo zuiver mogelijk te doen, heb ik het gevoel dat ik toch beinvloed wordt door de moderatie die al gegeven is.

Nu willen we natuurlijk voorkomen dat er papagaaigemod (leuk scrabblewoord) wordt, dus is het een idee om uit te zetten dat je de bestaande modscores ziet staan?

Nadeel is natuurlijk dat het niveau filter dan niet meer werkt, maar als ik "ga modden" heb ik toch het niveaufilter op -1 staan.

Misschien een vinkje naast de niveaufilters: "toon modscores"?

When I roll my head across my keyboard, it says: aerfcdv5y8iuh7y6t5rf4e3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dit is al vrij vaak ter sprake gekomen. Conclusie is min of meer dat het middel erger is dan de kwaal. Het hele doel van het moderatiesysteem is juist die mogelijkheid tot filteren. Met deze maatregel wordt dat dus tenietgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koesper

Koesper

Topicstarter
Okay, then I stand corrected... had zojuist toch echt een flink aantal threads in dit forum doorgeworsteld, maar ik dacht dat ik origineel was :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dat moedigen we hoe dan ook aan. Als het al een oud idee is, dan houdt het de oude mensen scherp (waarom was dat ook alweer niet goed?) en de nieuwe mensen up-to-date. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 17:21

Dima_2005

T.net-verslaafde

Papegaaimodden is inderdaad een probleem, maar als iedereen zijn eigen moderatiescore zou geven dat HIJ vindt, dan zou het zeker in orde komen, maar sommige mensen zoals ik proberen te kijken naar de andere mensen. Dit betekent niet dat ik de scores overneem, maar ik kijk naar andere mensen hun scores en dan denk ik daarbij na WAAROM ze pak maar 9x -1 gegeven hebben en 11x 0, waarbij een papegaai dus een 0 gaat geven, terwijl het misschien een -1 waard is!
Dus ik denk dat als iedereen naar de scores zou kijken en erover nadenken dat het een mooie wereld zou zijn....

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:54:
Dit is al vrij vaak ter sprake gekomen. Conclusie is min of meer dat het middel erger is dan de kwaal. Het hele doel van het moderatiesysteem is juist die mogelijkheid tot filteren. Met deze maatregel wordt dat dus tenietgedaan.
Maar wanneer je dit zelf aan en uit kan zetten (dit is prima met AJAX te regelen) is er niets aan de hand. Normale gebruikers laten het gewoon aan staan en kunnen dus filteren wat ze willen, FPM's die liever niet beinvloed willen worden zetten het expliciet uit, bijvoorbeeld in hun instellingen.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:18
Mjah, diegenen die het dan uit zouden zetten zijn zich er kennelijk al min of meer van bewust dat ze mogelijk papagaaimodden.. En diegenen die graag wíllen papagaaimodden houden de mogelijkheid daartoe omdat die lekker de scores zichtbaar laten.

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Maar het niet-papegaaimodden is veel makkelijker als er nog geen modscores staan. Je zal altijd onderbewust de huidige score meenemen in je eigen moderatie imo.

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
Het bewust papegaaimodden is voornamelijk een probleem. Daar werkt het niet voor om het tonen van moderaties uit te kunnen zetten en blijft het probleem dus bestaan.

When you only live once, try not to die?

Verwijderd

RoD schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:54:
Waarom zou je niet meer kunnen filteren als de scores per reactie niet zichtbaar zijn??

Stel dat er geen score naast elk bericht staat, maar dat je bijvoorbeeld wel kunt filteren op 0. Dan zijn alle berichten van 0 t/m +2 zichtbaar, echter is niet zichtbaar welk bericht welke score heeft. Op die manier zullen moderators wellicht geneigd zijn een +1 of +2 uit te delen.

Om de massa het 0-modden te laten afleren is denk ik wel tijd nodig.

• RoD
  • Niet online

RoD

Dan is het alsnog mogelijk om erachter te komen welke score een reactie heeft. En het is nou juist de groep van bewuste papegaaimodders die voor de problemen zorgt. Lichtelijke beïnvloeding door een al bestaande score zal er ongetwijfeld zijn, maar zal nooit zorgen dat een reactie ook daadwerkelijk een foute score zal krijgen. Althans, dat zou niet mogen en ik kan het me ook niet voorstellen.

Daarnaast is het een stuk moeilijker om mismods te vinden en deze recht te buigen. Vandaar dat het middel erger is dan de kwaal. Het zou opzich wel een goede uitwerking hebben qua papegaaimodders, aangezien je het bemoeilijkt... maar aangezien het nog steeds mogelijk is en er daarnaast hinder van ondervonden wordt lijkt het mij niet wenselijk.

Verwijderd

Waarom is er niet gewoon een maximum aan het aantal mods voor een bericht?
Dat alleen de eerste 10 personen een reactie kunnen modden en de mensen daarna niet meer. Met uitzonderingen van 'powermods' (of hogere rankings) die in totaal nog 5 mods kunnen doen (waardoor het maximum op 15 uitkomt)

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Mathijs1 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:56:
Maar het niet-papegaaimodden is veel makkelijker als er nog geen modscores staan. Je zal altijd onderbewust de huidige score meenemen in je eigen moderatie imo.
Onderbewust is ook helemaal geen probleem. Mensen die papegaaimodden doen dat bewust. :) Daarom zal het optioneel verbergen van de huidige scores ook niet werken zoals Carpento ook al uitlegt. En RoD ook nog eens duidelijk ;)
Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:32:
Waarom is er niet gewoon een maximum aan het aantal mods voor een bericht?
Dat alleen de eerste 10 personen een reactie kunnen modden en de mensen daarna niet meer. Met uitzonderingen van 'powermods' (of hogere rankings) die in totaal nog 5 mods kunnen doen (waardoor het maximum op 15 uitkomt)
Wat zou dat helpen? :? Sterker nog, dat maakt de problemen alleen maar erger. Zo gaat de 'zelf regulerende' werking van het moderatiesysteem helemaal stuk, omdat foutief gemodereerde reacties dan alleen met behulp van PowerMods recht te zetten zijn. We willen juist het ingrijpen van PowerMods zo zeldzaam mogelijk houden. Daarnaast benadeel je mensen die niet 24/7 de Frontpage lopen te verversen om moderaties te scoren (ja die zijn er).

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Het lijkt mij niet dat het moeilijker is om mismods te corrigeren als de promods de scores bijvoorbeeld wel kunnen zien.

Het papegaaien is dan misschien nog mogelijk, maar hoe groot is de kans dat een papegaaimodder bijvoorbeeld op +2 gaat filteren om vervolgens alle ingeklapte berichten op 0 te modden?

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:36:
Het lijkt mij niet dat het moeilijker is om mismods te corrigeren als de promods de scores bijvoorbeeld wel kunnen zien.
Dat gaat er wel vanuit dat we een veel grotere groep ProMods moeten aannemen. Hoe weten we anders welke reacties foutief gemodereerd zijn als niet jan-en-alleman ze hier kan melden?

Het systeem is juist bedoeld om zichzelf te redden met zo weinig als mogelijk handmatig ingrijpen, waar ik het Mismod-topic ook onder plaats. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:36:

Het papegaaien is dan misschien nog mogelijk, maar hoe groot is de kans dat een papegaaimodder bijvoorbeeld op +2 gaat filteren om vervolgens alle ingeklapte berichten op 0 te modden?
Ik denk vrij groot, als je beseft dat er een zeker aantal mensen zijn dat reacties mod om de afwijking binnen de perken te houden. Je moet er dan welliswaar wat meer moeite voor doen, maar ach.. als je daardoor je koele expert-status behoudt?

Persoonlijk snap ik niet waarom dat soort mensen modden, maar je hebt ze er nou eenmaal bijzitten.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bij het zoeken naar oplossingen is een goede oplossing er eentje die zo min mogelijk vrijheid beperkt, zo uservriendelijk mogelijk is en verder geen overhead van users vereist.
Het onzichtbaar maken van moderaties is lastig omdat users toch gewoon de neiging hebben om incidenteel een moderatie te plaatsen wanneer ze tussen gewaardeerde reacties doorlezen. Het onzichtbaar maken stelt dan het moderatiesysteem boven gebruiksvriendelijkheid... dat werkt niet.

Als ik al iets onzichtbaar wil maken is dat gewoon de moderatiestatus die iemand krijgt (het expert-gebeuren). Als niemand weet of íe expert is of kan worden verliest iedereen z'n motivatie om extra veel te ppapagaaimodden omdat je er helemaal niets meer mee wint. Intern doet de machine wel z'n werk want goede moderatoren leggen dan nog steeds een zwaardere verhouding in de weegschaal bij het bepalen van de waarderingen. Zo'n onbekende weging aan iemands modvaardigheid hangen lijkt me daarom een beter iets en om eerlijk te zijn speel ik liever deze kaart bij herziening.

Fundamenteel: Het is niet een doel op zich om perfecte waarderingen enzo na te streven. Fouten maken mag, fouten laten staan mag ook enzovoort.

[ Voor 6% gewijzigd door Delerium op 24-09-2008 16:55 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

papagaai modden wordt ook aangemeodig door de modbot, die geeft namelijk het afwijkende % moddings af, en geeft je een hoger % als je papagaaimod. Als je met het systeem wilt spelen (wat sommigen toch denken te moeten doen.) nodigd de bot daartoe uit.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Da's waar.
Maar dan moet je maar hopen dat de eerste moderatie de juiste was en dan vraag ik me af waarom je zou doormodderen als de modbot je eventueel problemen geeft.
De cirkel is iig nog niet helemaal rond blijkbaar.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
De huidige score verbergen is idd geen optie. maar misschien is het wel mogelijk om, tot je zelf gemodereerd hebt, het tot stand komen van de score te verbergen? Dat, samen met een "default" waardering van 0, lijkt me wel enige invloed te hebben op de papegaaien. Om correct te modereren MOET je dan immers af en toe een afwijkende score geven.

Bovendien zou je de papegaaien kunnen "straffen" door het resultaat van de moderatie op je eigen score minder te laten doorwegen als je bijvoorbeeld de derde bent die een bepaalde reactie dezelfde score geeft.
/2ct

• RoD
  • Niet online

RoD

Een default waardering van 0 gaat er waarschijnlijk alleen maar meer voor zorgen dat reacties op 0 gelaten worden. Daar willen we juist een beetje vanaf. Wat bedoel je trouwens precies met het tot stand komen van de reactie? Ik zie trouwens ook niet in hoe je alleen door een afwijkende moderatie te geven correct kunt modereren...

• the_stickie
Met de totstandkoming van de score verbergen, bedoel ik dat je vóór je zelf modereert, niet kan zien hoeveel mensen al welke score gegeven hebben.

Als de default score 0 is en het is een héél goeie post (die nog niet gemodereerd werd) moet je wel +1/+2 geven, ervan uitgaande dat je hetzelfde wil scoren als de meeste anderen (=papegaaimodden). Als je dat niet doet, en blind papgaaimod op 0, zal je papegaaiscore snel weggewerkt worden door de moderators die hun taak wél serieus nemen, en wordt je dus ook allesbehalve beloond voor je moderatie :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:58

Cyphax

Moderator LNX
the_stickie schreef op woensdag 24 september 2008 @ 17:46:
Met de totstandkoming van de score verbergen, bedoel ik dat je vóór je zelf modereert, niet kan zien hoeveel mensen al welke score gegeven hebben.

Als de default score 0 is en het is een héél goeie post (die nog niet gemodereerd werd) moet je wel +1/+2 geven, ervan uitgaande dat je hetzelfde wil scoren als de meeste anderen (=papegaaimodden). Als je dat niet doet, en blind papgaaimod op 0, zal je papegaaiscore snel weggewerkt worden door de moderators die hun taak wél serieus nemen, en wordt je dus ook allesbehalve beloond voor je moderatie :)
En dan heb je je moderatie gezet, merk je dat je afwijkt, en dan pas je het aan om alsnog de toorn van de modbot te ontwijken. :P

Ik zie ook een ander voordeel van het laten zien van de huidige score: als jij van plan was om een post een +1 te geven, maar je ziet dat je de eerste zou zijn, dan denk je nog een keer na over je score. Kom je tot de conclusie dat je het er in 2e instantie toch mee eens bent, dan is dat geen slechte zaak. De mensen die lui zijn en consequent papegaaimodden zijn daar weer uitzondering op.

Saved by the buoyancy of citrus

• the_stickie
Cyphax schreef op woensdag 24 september 2008 @ 17:59:
[...]

En dan heb je je moderatie gezet, merk je dat je afwijkt, en dan pas je het aan om alsnog de toorn van de modbot te ontwijken. :P
Ik heb dan ook van het begin niet gesnapt waarom je de moderatie nog kan aanpassen... wellicht is daar een geniale reden voor die mijn bekrompen brein niet kan bevatten :?

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

the_stickie schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:03:
Ik heb dan ook van het begin niet gesnapt waarom je de moderatie nog kan aanpassen... wellicht is daar een geniale reden voor die mijn bekrompen brein niet kan bevatten :?
Er zijn mensen, zoals ondergetekende, die niet 100% van hun moderaties meteen raak klikken. Het zijn vrij kleine knopjes dus je kan eens misklikken. Om dat dan te bestraffen door de mogelijkheid op wijzigen weg te halen, gaat wel heel ver.

• RoD
  • Niet online

RoD

Bovendien komt het ook nog wel eens voor dat je je later bedenkt. Althans, bij mij wel. Imo weer iets waarbij het middel erger is dan de kwaal. De gebruikersvriendelijkheid moet hoog in het vaandel blijven staan. Ik zou eerder eens kijken naar het wegslopen van de zichtbaarheid van de expert-status, zoals ect. al aangeeft, voordat men naar dit soort maatregelen moet grijpen.

Persoonlijk vind ik het niet kunnen editten van de moderatie bijzonder vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guanothan
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-11-2022
Geen idee of dit ooit al is genoemd, maar ik probeer het toch :). Is het geen idee om de modbot de tijd tussen moderaties te vergelijken met de lengte van het bericht? Ik neem aan papagaaimodders niet lange berichten doorlezen maar blindelings papagaaimodden. Als er te veel moderaties te snel achter elkaar binnenkomen is de mod blijkbaar niet aan het lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Nee, dat is nog niet genoemd! :)
Op zich is dat een best interessant idee, al is het geen gouden regel en zou het niet op een enkele post de moderatierechten mogen ontnemen. Anders zou het bericht die de complete impsulum tekst bevatte (ja, die was er) bij erg veel mensen de modrechten hebben ontnomen. ;)

Maar ik zie er, indien technisch niet al te moeilijk, op het eerste gezicht wel wat in.

[ Voor 12% gewijzigd door Arne op 26-09-2008 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het idee is wel interessant. Als de ModBot een lijstje zou kunnen uitspugen van de top X users qua "moderatiesnelheid" kunnen de PowerMods de moderatiehistorie van desbetreffende modder nader bekijken en op basis hiervan beslissen om de moderatierechten te ontnemen.

Wat ik mij dan wel afvraag: wordt de moderatiesnelheid uberhaubt geregistreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
De datum wordt sowieso geregistreerd (zie modperformance), het zou mij verbazen wanneer daar niet ook een timestamp bij aanwezig is. Sterker nog, aangezien je moderaties volgens mij na precies 24hr mee tellen moet dat haast wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:21

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ga daar maar niet vanuit. Als je er niets mee doet is het erg overbodige data. Overigens zou het dan praktischer zijn om de modtijden te registreren, kun je direct nagaan wie het eerst een bepaalde score heeft gegeven. En aan de hand van de tijden is zo een snelheid berekend. Ik heb overigens geen idee of die tijden al worden geregistreerd. Bij wat ik zelf kan zien is er geen enkele aanleiding voor. Dat zou dus ook weer een extra database-entry betekenen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het idee om de totstandkoming van de score onzichtbaar te maken voor de beginnende groep moderators vind ik nog niet zo'n slecht idee. Gevorderde mods waarvan aangenomen kan worden dat zij wel zelfstandig kunnen modereren moeten mijn inziens wel toegang houden tot deze informatie.

Verder zie ik ook meer heil in de ideeën die Ecteinascidin noemt: modstatussen onzichtbaar maken, modBot uit het zicht helpen en niet al te streng afstellen en vooral het onderscheid maken door wegingen op basis van ervaringsniveau en kwaliteit van de moderaties. De onervaren moderators kunnen dan aanklooien zonder veel schade aan te richten en users die werkelijk hun best doen krijgen vanzelf meer invloed. Voor een goede werking van dit systeem is het wel van belang dat het systeem goed in staat is om de kwaliteit van de moderators op waarde te schatten. Misschien moeten we daarvoor wat meer handwerk gebruiken.
guanothan schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 14:36:
Geen idee of dit ooit al is genoemd, maar ik probeer het toch :). Is het geen idee om de modbot de tijd tussen moderaties te vergelijken met de lengte van het bericht? Ik neem aan papagaaimodders niet lange berichten doorlezen maar blindelings papagaaimodden. Als er te veel moderaties te snel achter elkaar binnenkomen is de mod blijkbaar niet aan het lezen.
Op zich vind ik dit wel een slim idee waar wellicht wat mee gedaan kan worden. Er mag inderdaad aangenomen worden dat een user die zeer snel achter elkaar moderaties doet weinig aandacht besteed aan zijn moderaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik kan me nog niet echt een beeld vormen bij wat er verstaan wordt onder "het tot stand komen van de score". Wat wordt daar nou precies mee bedoeld?

Wat betreft de tijd tussen de moderaties.. je moet er wel een gemiddelde van nemen imo. Ik lees soms een subdraad, en mod dan alle gelezen reacties achter elkaar. Houdt dus in dat er weinig tijd tussen de moderaties zit, maar dat ik wel de tijd heb genomen (vantevoren) om de reacties te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

RoD schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:25:
[...]
Wat betreft de tijd tussen de moderaties.. je moet er wel een gemiddelde van nemen imo. Ik lees soms een subdraad, en mod dan alle gelezen reacties achter elkaar. Houdt dus in dat er weinig tijd tussen de moderaties zit, maar dat ik wel de tijd heb genomen (vantevoren) om de reacties te lezen.
Dat is inderdaad een probleem wat ik ook zie ja. Ik werk op dezelfde manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Ik kan me nog niet echt een beeld vormen bij wat er verstaan wordt onder "het tot stand komen van de score". Wat wordt daar nou precies mee bedoeld?
Ik neem aan het overzicht van hoe vaak welke score op die post is uitgedeeld.

• Daimanta
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-11-2023
Cloud schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:25:
[...]

Er zijn mensen, zoals ondergetekende, die niet 100% van hun moderaties meteen raak klikken. Het zijn vrij kleine knopjes dus je kan eens misklikken. Om dat dan te bestraffen door de mogelijkheid op wijzigen weg te halen, gaat wel heel ver.
Irrelevant. Als je verkeerd klikt zie je dat binnen pakweg een seconde of 3 en pas je het aan binnen pakweg een seconde of 30. Hier kan je het nog uren aanpassen. Slecht excuus voor een slecht systeem.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Daimanta schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 17:26:
Irrelevant. Als je verkeerd klikt zie je dat binnen pakweg een seconde of 3 en pas je het aan binnen pakweg een seconde of 30. Hier kan je het nog uren aanpassen.
Irrelevant? :? Iemand zegt dat het per definitie niet mogelijk moet zijn moderaties te wijzigen en ik schets daar een probleem bij. Hoezo irrelevant?
Slecht excuus voor een slecht systeem.
Je hebt vast géén argumenten bij zo'n uitspraak, of wel? :)

• Dirk

Dirk

Hoezo moet je binnen seconden zien dat je fout modereert? Zoals bijvoorbeeld uit een recente post van Arne blijkt kun je er ook veel later achter komen. En het komt ook meer dan eens voor dat ik na een discussie ervan overtuigd raak dat mijn oorspronkelijke moderatie niet goed was, en dat ik hem dus wijzig. En ook na een edit kan er reden zijn om de score te wijzigen. Allemaal goede redenen om de moderatie na uren of zelfs een dag later nog aan te passen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• RoD
  • Niet online

RoD

Eens met DirkW, ik heb precies hetzelfde. Niet meer mogen editten is vrij lastig in bepaalde gevallen. Imo is het niet verstandig om dit soort gebruikersonvriendelijke maatregelen als eerste in te voeren.

• Daimanta
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-11-2023
Cloud schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 20:09:
Je hebt vast géén argumenten bij zo'n uitspraak, of wel? :)
Lees mijn post. Iets fout aanklikken kan binnen een minuut gecorrigeerd worden. Er is geen goede reden om uren lang je moderatie aan te kunnen passen. Het enige wat je hier mee in de hand werkt is papegaaimodden, maar dat is de essentie van het gehele nieuwe systeem. Mod met de rest mee en je zit gebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er is je net verteld dat sommige mensen dus wél graag van de mogelijkheid gebruiken om de moderatie aan te passen. Lees anders de post van DirkW nog eens. Je stelling van "er is geen goede reden" gaat dus niet op. Daarbij komt dat het inperken van de gebruikersvriendelijk geen goede eerste stap is om het papegaaimodden tegen te gaan. Pas als echt alle opties geprobeerd zijn en het probleem onhandelbaar wordt moet je daarmee beginnen, imo. De kracht van dit systeem is de simpliciteit (voor de gebruiker).

Nogmaals; ik zou het zéér onprettig vinden als ik mijn moderatie niet meer aan kan passen na een bepaalde tijd. Ik review graag mijn moderaties. En *zeker* als er bepaalde reacties in het mismodtopic gemeld worden, wil ik nog wel eens mijn score aanpassen. Een te haastig gemaakte moderatie of een verandering van inzichten wil nog wel eens voorkomen. Het kan best voorkomen dat iemand met een bepaalde argumentatie komt waar je zelf nog niet aan gedacht had bij het modereren van een reactie.

Dus nee, ik vind dit geen goede maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
Mja, het is natuurlijk wel zo dat zolang post aangepast kunnen worden, de bijhorende moderatie ook aangepast zou moeten kunnen worden. Stel ik post een zuivere flame, krijg een (terechte) -1 van pakweg 5 moderators, en pas hierop mijn post aan. Ik maak er een héél kwalitiatieve post van, zodat al snel een aantal gebruikers mij +2 scoren.
In dat geval worden (in de huidige situatie), de eerste 5 moderators afgestraft; hun score strookt immers totaal niet met het gemiddelde. Zij moeten dus _op zijn minst_ hun moderatie kunnen aanpasssen.
Imho kan je posters niet verbieden hun post aan te passen. Maar misschien is het een idee de moderaties van posts die meer dan x% aangepast werden, gewoon te laten vervallen?
Dan wordt het natuurlijk ook mogelikj om moderaties te fixeren na een bepaalde tijd?
arne schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:31:
[...]
Ik neem aan het overzicht van hoe vaak welke score op die post is uitgedeeld.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.

btw: ik vind het moderatiesysteem overigens prima ;) Al mis ik (nog steeds) de "inzichtvol", "grappig" etc en is het papegaaimodden écht een klucht :/

[ Voor 6% gewijzigd door the_stickie op 28-09-2008 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nouja, reacties volledig editten vind ik sowieso ongewenst gedrag, dus dat vind ik persoonlijk geen reden om deze maatregel in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 19:54

Acheron

updatepack.nl

Waarom kan ik anders niet standaard modereren? Dan wordt mijn vrijheid toch ook aangepast. Ik ben zeker voorstander voor het verbergen van de moderatie tot het moment dat deze niet meer gewijzigd kan worden. Beperk dit tot 5 of 10 minuten. Als het aantal papegaai mods afneemt kan hopelijk ook de beperking van het wel of niet modereren worden afgeschaft.

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Acheron schreef op zondag 28 september 2008 @ 00:35:
Waarom kan ik anders niet standaard modereren? Dan wordt mijn vrijheid toch ook aangepast.
Wat bedoel je precies? Iedereen kan modereren als hij of zij dit wil. Je hoeft het alleen maar even te activeren. Je mag modereren totdat blijkt dat je er niet "geschikt" voor bent door uitsluiting van de ModBot of handmatige uitsluiting.
Ik ben zeker voorstander voor het verbergen van de moderatie tot het moment dat deze niet meer gewijzigd kan worden. Beperk dit tot 5 of 10 minuten. Als het aantal papegaai mods afneemt kan hopelijk ook de beperking van het wel of niet modereren worden afgeschaft.
Maar heb je hier dan ook aanvullende argumenten voor, inhakend op wat je hierboven hebt gelezen? Want dat mis ik een beetje namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

En voor het feit dat de moderatiemogelijkheden niet standaard aanstaan: op het moment dat jij je moderatiemogelijkheden inschakelt, worden er extra processen opgestart om dit mogelijk te maken. En hoewel ik niet weet hoeveel het scheelt, kun jij je waarschijnlijk wel voorstellen dat het wel wat uitmaakt voor de serverbelasting als de helft van de users hun rechten uit hebben staan. Dit was tenminste de reden die een van de devvers eerder gaf als reden waarom het niet by default aanstond.

En verder: papegaaien is het kopiëren van de huidige score. Ik verwacht niet echt dat veel papegaaien terug zullen komen om hun score aan te passen aan de eindscore, dus het uitschakelen van de wijzigingsmogelijkheid gaat je daar ook niet veel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Buiten dat maakt dat de verleiding tot simpelweg klikken wat kleiner, aangezien ik aan neem dat je bij het activeren de FAQ voor je neus krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat is wel één van de redenen waarom de moderatierechten niet standaard aanstaan. We verwachten wel enige (serieuze) inzet van de mensen die willen modereren. Lukraak klikken willen we absoluut niet natuurlijk :)
Dat heb ik gedaan en daarom vroeg ik het ook. :)
Iets fout aanklikken kan binnen een minuut gecorrigeerd worden. Er is geen goede reden om uren lang je moderatie aan te kunnen passen.
[...]
Zie o.a. RoD, en dat was precies wat ik bedoelde. Er zijn verscheidene redenen gegeven en jij wimpelt ze alle weg onder het mom van 'geen goede reden' zonder ook maar één goed tegenargument te geven. Daar kom je nergens mee in een discussie.

Hoe dan ook, je moderaties niet meer kunnen aanpassen is een maatregel die werkelijk niet genomen gaat worden als het aan mij ligt. Sowieso is dat net als schieten met een kanon op een mug. Volgens mij passen de meeste papegaaimodders helemaal hun score niet zo vaak aan dat dat een maatregel is die überhaupt effect zal hebben.

We kunnen het beter in een andere hoek zoeken, zoals Femme ook aangeeft.

[ Voor 71% gewijzigd door Cloud op 28-09-2008 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
Als je de huidige score verbergt weten mod's ook niet meer of een post nog helemaal niet gemodereerd is, of dat hij alleen verborgen is. Ook maak je het op die manier voor beginnende moderators moeilijk een gevoel voor post waardering te krijgen.

Een interessantere oplossing lijkt mij een dubbele waarde weergeven voor moderators. Dus als een post tussen 0-1 staat laat je zowel 0 als 1 zien also score. dus bijv. 0,1 en 0,9 krijgen alle bij hetzelfde teken. Niet moderators krijgen uiteraard meteen de eindscore te zien. Om niet flauw te doen mogen moderators natuurlijk wel de echte score zien NADAT ze gemodereerd hebben. De echte papagaaien die zelf niet nadenken pik je er op die manier uit, die moeten immers vaak hun moderatie corrigeren (hoewel ik zelf ook vaak genoeg een keer mis klik, dus let daar niet teveel op). Ook ontmoedig je papegaaien op die manier, als een post op 1,1 staat kan iedereen al gaan nadenken of hij +2 waard is, nu heb je dat de papagaaiers +2 post die op 1,4 staan vaak weer terug naar beneden trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koesper

Koesper

Topicstarter
Het idee van het gebruiken van de tijd tussen moderaties lijkt me erg goed, al moet je er inderdaad wel rekening mee houden dat mensen éérst het hele verhaal lezen en daarna alles achterelkaar modereren.

Het idee van de modscore pas te tonen nadat je een keuze hebt gemaakt heeft inderdaad nadelen omdat mensen dan alsnog hun waardering gaan wijzigen. Om dan het wijzigen van je waardering te blokkeren is inderdaad niet handig.

Maar kunnen we niet het aantal gewijzigde scores gebruiken als indicator dat iemand aan het papegaaien is?

offtopic:
gaaf om te zien dat mijn losse flodder uitmond tot een goede discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Casman schreef op maandag 29 september 2008 @ 11:31:
Maar kunnen we niet het aantal gewijzigde scores gebruiken als indicator dat iemand aan het papegaaien is?
Ik denk niet dat papegaaien zo vaak hun score zullen wijzigen. Eigenlijk 'werkt' het papegaaien op twee manieren:
  • Kies de veilige score (eigenlijk altijd 0 of 1)
  • Doe zo veel moderaties als mogelijk
Hierdoor blijft hun afwijking minimaal en worden ze niet gepakt. Ik vermoed dus dat er maar weinig papegaaien zijn die daadwerkelijk hun moderaties nagaan om te kijken of ze misschien moeten wijzigen. Het is immers niet nodig om de lage afwijking te behouden. :)

Pagina: 1