Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Zoek feature] Bedoelde u: ...?

Pagina: 1
Acties:

• Face_-_LeSS
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Volgens mij is dit nog nooit verzocht maar wat ik geniaal vind aan de Google zoekfunctie is wanneer ik zoek op "connnectionsstring" de

Bedoelde u: connectionstring

feature.
Deze suggereert een zoekterm wanneer ik een typo maak of niet precies weet hoe ik iets moet spellen.

Bij iedere zoekfunctie op een website die dit mist wordt ik eraan herinnerd hoe handig het is en ik vind eigenlijk dat dit niet mag ontbreken in de GoT zoek functie.

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 23:58
Fuzzy searching noem je dat, en op zich is het best wel te implementeren denk ik.

• Face_-_LeSS
  • Niet online
Owjah, dat wist ik trouwens... tijd voor een bakkie :z

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zover ik weet kost dit wel best wel veel werk om te implemteren. Het coden niet, maar wel het verzamelen van zoektermen en hopen dat een foutief ingevoerde zoekterm dan ook nog een correct aanbevolen wordt. Er staat mij iets bij dat die functie bij Google een maand nodig had om überhaupt te kunnen werken. Je zou wel kunnen kijken of je op een of andere manier een dergelijke api van Google kan lenen :P

• Face_-_LeSS
  • Niet online
Ahh, kwestie van tijd dus... ;)
Ik denk dat wanneer een resultaat niks oplevert vanwege een typo, in veel gevallen de volgende search-hit van diezelfde gebruiker de bedoelde zoekterm is... Valt wel wat voor te bouwen denk ik, en het hoef niet vandaag.
Eventueel inderdaad wat support van Google er bij en het opbouwen het woordenboek kan beginnen.

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:10
Robin schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:44:
Zover ik weet kost dit wel best wel veel werk om te implemteren. Het coden niet, maar wel het verzamelen van zoektermen en hopen dat een foutief ingevoerde zoekterm dan ook nog een correct aanbevolen wordt. Er staat mij iets bij dat die functie bij Google een maand nodig had om überhaupt te kunnen werken. Je zou wel kunnen kijken of je op een of andere manier een dergelijke api van Google kan lenen :P
Die maand kan ik wel wachten ;)

• Face_-_LeSS
  • Niet online
Één maand voor Google is natuurlijk niet één maand voor GoT. Maar ach, 6 maanden wachten is ook geen probleem toch?

Is er een Lieve Devver die misschien wat feedback op mijn voorstel kan geven?

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:49
Werkt zoiets dan gebaseerd op een verzameling van ingevoerde zoektermen, of van effectief bestaande data?

Het probleem is dat het gemiddelde taalniveau zo laag is, dat je evenveel hits zult krijgen met een foutieve zoekterm, als met de juiste. Dus ik denk niet dat dit op GoT niet echt een nuttige feature is.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zoals wij het hier doen (www.q-go.nl), wordt alles gebaseerd op woordenboeken. Niet alle foutieve variaties worden erin gezet. Ergo; er kan automagisch gegokt worden als er 1 maximaal 2 fouten instaan. Meer dan dat, is het puur gokken voor het systeem.

Implementatie is dus niet zo 123 te doen, vergt opzich best nog wat werk. Of het echt een nuttige functie is voor GoT, valt te betwisten.

Xbox Live ID:Notna8310

• BlueKeenan
  • Niet online
Google heeft toch hun volledige zoekmachine functie als een bedrijfszoekmachine te koop staan ?
Mischien daar eens naar kijken. Ik weet dat een aantal bedrijven dit intern ook gebruiken.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

BlueKeenan schreef op maandag 29 september 2008 @ 12:23:
Google heeft toch hun volledige zoekmachine functie als een bedrijfszoekmachine te koop staan ?
Mischien daar eens naar kijken. Ik weet dat een aantal bedrijven dit intern ook gebruiken.
Die is nogal kostbaar als je een miljoen documenten wilt indexeren... Nog afgezien van het feit dat het niet bepaald weinig werk is om de rechtenchecks en dergelijke daar in te integreren.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:52

Sebazzz

3dp

Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn met een simpele dict. en een string compare functie?
Biedt de achterliggende zoekmachine (Xandos ofzo?) geen functie daarvoor.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die dictionary kun je toch ook opbouwen adhv. door gebruikers ingevoerde zoekacties? Ik neem aan dat die nu ook al wel opgeslagen worden of indirect uit logs terug te halen zijn. Dan heb je al een behoorlijke lijst. Paar simpele bewerkingen erop op loslaten, zodat de lijst redelijk betrouwbare termen bevat en je bent al bijna in business ;)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Maar dan baseer je de dictionary dus ook op foute woorden die gebruikers invoeren

Dan zoek je op "tweaker "en krijg je terug "bedoelde u: twaeker " 8)7
Je moet een index natuurlijk wel op correcte gegevens baseren;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
the_stickie schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:55:
Maar dan baseer je de dictionary dus ook op foute woorden die gebruikers invoeren

Dan zoek je op "tweaker "en krijg je terug "bedoelde u: twaeker " 8)7
Je moet een index natuurlijk wel op correcte gegevens baseren;)
Je moet die index ook niet 1 op 1 baseren op de user-input. Je kunt wel bijhouden hoevaak zoektermen gebruikt worden. 'twaeker' zullen niet veel mensen gebruiken, dus wordt niet in de suggestie-index gezet. Ook zoektermen waar weinig resultaten uit komen neem je niet op in de index. Alleen veelgebruikte termen die mensen naar alle waarschijnlijkheid goed hebben ingevoerd en waar resultaten op komen. Zullen wel een paar foutjes in blijven zitten (ong. de helft van de Nederlandse tweakers gebruikt 'nvidea' ipv. nvidia), maar over het algemeen zul je een redelijk betrouwbare index krijgen. Vooral als je data van een langere periode hebt verzameld.

Maar er zullen vast wel meer manieren zijn om een index samen te stellen. Wat alleen niet werkt is een standaard NL of EN woordenboek, omdat daar geen computertermen in staan ;)

Je zou ook een keyword-analyse kunnen maken van je hele database. Al heb je dan nog steeds dat het gebaseerd is op user-input er dus foutjes in kunnen zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 30-09-2008 16:58 ]

Pagina: 1