Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8G5tDajRwnFyAjWb5sNrcA7i/full.jpg

Leica heeft zonder enige twijfel het doek van het best bewaarde geheim afgetrokken. Na een moeizame start in het digitale tijdperk erkent het Duitse bedrijf dat er in het recente verleden verkeerde wegen zijn bewandeld. Met de komst van de digitale M camera kon Leica langzamerhand op zoek naar de oorspronkelijke gebruikers, fotografen die in geen enkel opzicht kwaliteit in willen leveren en alleen het beste van het beste willen. De stap die nu wordt gezet is volledig op die filosofie gestoeld.

De S2 is een DSLR camera met een 37 MP sensor die groter is dan full-frame kleinbeeld, door Leica Pro-format gedoopt. Het concept werd in nauwe samenwerking met Phase One ontwikkeld. De beelden worden verwerkt met behulp van een geheel nieuwe processor die van Fujitsu afkomstig is. De camera zelf beschikt over een typische Leica vormgeving, simpel en degelijk, waarbij het grote oculair opvalt. Veel verrassender is het feit dat de S2 over autofocus beschikt (volgens Leica is die ook snel). Leica zet met de S2 een heel nieuw systeem in de markt. Naast de body werden er negen lichtsterke objectieven getoond die uitgerust zijn met een centraalsluiter (zover bekend is die sluiter een optie, de S2 is ook uitgerust met een spleetsluiter). In die volledige line-up van objectieven bevindt zich zelfs een tilt/shift objectief. Kortom, een geheel nieuw systeem met het Leica keurmerk dat garant moet staan voor kwaliteit.
bron

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PqKQmVEWSUZ26iohgPMk66b6/full.jpg

Specificaties voor zover bekend:
  • 37,5 megapixel 30 x 45 mm sensor (56% groter dan full frame)
  • 3 inch LCD-scherm met 460.000 pixels
  • twee keer zo snel als vergelijkbare medium format camera's
  • één punts autofocus
  • RAW, JPEG en DNG
  • MAESTRO beeldprocessor ontwikkeld door Fujitsu
  • weerbestendig
  • €20.000 voor body
  • lancering zomer 2009

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2008 20:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een revolutie?

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-01 12:49
Voor een $20.000 body? Hij is wel kleiner dan een MF camera, dat wel maar om het nu een revolutie te noemen...

Wel extreem gaaf ding, daar niet van :D

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Voor de nieuwsgierigen naar de S1, dat is dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.kefk.net/Fotografie/Kameras/Digital/Anbieter/Leica/S1/Abbildungen/2_392x300.gif
Een scanning back uit 1997. Antiekeling dus.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik vind die S1 wel een fancy apperaatje :)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
de discussie was al een tijdje op gang in het photokina topic, ik verwees daar ook naar de leica s-systeem site.
tja, wat versta je onder revolutie?

enerzijds is het gewoon een spiegelreflexcamera met verwisselbare lenzen, weinig revolutionair. anderzijds is het een heel nieuw systeem met een relatief compacte camera met een grote sensor, maar een revolutie? zo zou ik het niet willen noemen. wel een hele interessante ontwikkeling en ondanks alle geruchten van een leica middenformaat systeem toch ook wel verrassend dat leica met een camera komt met een sensor groter dan kleinbeeld.
denk dat de camera voor het segment waar die voor bedoeld is, reuze interessant is.

toch interessant wat een naam kan doen overigens, want alle ontwikkelingen van sinar, phaseone, leaf en dergelijke die we de afgelopen jaren hebben gezien, zijn minstens zo interessant, maar hebben hier geen aandacht gekregen.

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
lateef schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 15:30:

toch interessant wat een naam kan doen overigens, want alle ontwikkelingen van sinar, phaseone, leaf en dergelijke die we de afgelopen jaren hebben gezien, zijn minstens zo interessant, maar hebben hier geen aandacht gekregen.
Tsjah, voor 90% van de bezoekers hier is zo'n camera toch financieel niet aanvaardbaar ;) en leica is altijd het merk geweest waar mensen die't niet konden betalen op geilden :+

Had't zelf eigenlijk niet verwacht, zo'n grote update van het normaliter old-fashioned leica. Goede zet lijkt me! Ben benieuwd naar de output van dat ding :) Meer concurrentie op de MF markt is helemaal niet verkeerd, nu canon en nikon nog met een budgetoplossing >:)

[ Voor 20% gewijzigd door Timo op 23-09-2008 15:53 ]

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 12:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PqKQmVEWSUZ26iohgPMk66b6/full.jpg
ik vind hem een beetje goedkoop ogen die achterkant.. ik weet niet, ik wordt iig niet warm van binnen bij het zien van de achterkant van de body..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
leuk. Hoelang zal het duren voordat ook deze format door leica word verlaten? Ik krijg wat dat betreft dus echt geen hoogte van het bedrijf. Er was toch al eens eerder een leica slr range geweest?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Jiriki
Het is maar een render, dus het kan nog mooier worden.

Maar Leica werkt altijd met kale modellen, helaas betekend dat dat bij een digicam dus alles in een menu zit. Hopelijk maken ze nog een paar extra knoppen voor wat belangrijke functies.

@Kwartjuh: valt mee, Leica heeft de M reeks (Meetzoeker) en de R range (Reflex). Er kan er dus best een bij, als ze deze ook zo lang trouw blijven dan is dat geen probleem.

[ Voor 26% gewijzigd door Jiriki op 23-09-2008 16:08 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
dat is ook de bedoeling ReseTTim, deze camera is voor mensen die 'm gebruiken, en niet om er op te geilen, of juist die ene doelgroep die daar wel op kwijt.

|>

• lateef
Kwartjuh schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 16:05:
leuk. Hoelang zal het duren voordat ook deze format door leica word verlaten? Ik krijg wat dat betreft dus echt geen hoogte van het bedrijf. Er was toch al eens eerder een leica slr range geweest?
hoe kom je hier nu bij?

leica heeft al ruim 50 jaar het M systeem, ondersteund dat nog steeds en komt ook nog met nieuwe producten voor dit systeem. daarnaast heeft leica al ruim 30 jaar het R systeem en blijft dat ook gewoon ondersteunen en doorontwikkelen. en al zouden ze het R systeem verlaten, dan lijkt me dat na meer dan 30 jaar geen probleem, zouden ze iig bij Canon nog een hoop van kunnen leren :)

leica komt nu gewoon met een systeem naast het M en R systeem (en de producten die ze in samenwerking met Panasonic op de markt brengen).

Verwijderd

Topicstarter
lateef schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 15:30:
de discussie was al een tijdje op gang in het photokina topic, ik verwees daar ook naar de leica s-systeem site.

[...]
tja, wat versta je onder revolutie?

enerzijds is het gewoon een spiegelreflexcamera met verwisselbare lenzen, weinig revolutionair. anderzijds is het een heel nieuw systeem met een relatief compacte camera met een grote sensor, maar een revolutie? zo zou ik het niet willen noemen. wel een hele interessante ontwikkeling en ondanks alle geruchten van een leica middenformaat systeem toch ook wel verrassend dat leica met een camera komt met een sensor groter dan kleinbeeld.
denk dat de camera voor het segment waar die voor bedoeld is, reuze interessant is.

Misschien is revolutie een groot woord, er stond ook niet voor niets een vraagteken achter. :)

Toch vind ik dit een significante nieuwe ontwikkeling in de wereld van de digitale camera. Hoewel er natuurlijk allang digitale groter dan fullframe toestellen bestaan zoals Hasselblad, Mamiya en degenen die jij noemt, is dit toestel toch anders. Het is misschien wel de eerste echt praktische FF+ DSLR. Die hasselblads enzovoort zien er toch een beetje uit alsof je ze alleen in een studio of tenminste op een statief met allerlei proffesionele randapparatuur kan gebruiken. Ze zijn duidelijk in kleine oplages gemaakt en zitten bij wijze van spreken een beetje van plakband aan elkaar. Van deze Leica S2 heb ik voor het eerst het gevoel dat je hem mee kan nemen in je tas om er zomaar wat plaatjes mee te schieten. Hij ziet er ook gewoon mooi en degelijk uit. Misschien wel eerste FF+ digitale camera die echt appealing is voor rijke amateurs.

Het is meer een gevoelskwestie dan rationeel, maar je begrijpt hopelijk wel wat ik bedoel. Over vijf jaar is het 30x45mm sensorformaat waarschijnlijk een stuk betaalbaarder en misschien springen Canon, Nikon en Sony dan ook wel in dit concept. Er is vast wel een redelijk grote markt voor als de prijs fors omlaag gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2008 17:17 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ook op de site van heise is een stukje verschenen.

• deugtniet
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06-2023
Wat ik mooi vind is dat ze nu een middenformaat camera hebben gemaakt die je echt ergens heen mee kan nemen en kan gebruiken als een slr. Ik heb het genoegen gehad om met een hasselblad H3d te mogen werken en dat is veel preciezer, maar dat betekend ook dat je hem veel preciezer moet gebruiken. Iets waar je bij de gemiddelde canon/nikon/enz. niet erg op moet letten, want daar gaat een hele hoop automatisch of is het veel sneller in te stellen. Hopen dat deze camera ook zoiets word en dan denk ik dat een hele hoop professionele fotografen dit ding gaan gebruiken omdat hij makkelijker in elkaar zit.

Ik hoop trouwens ook dat er 2 wieltjes op die camera zitten, want anders moet je het menu in om je diafragma of sluitertijd aan te passen.

• lateef
Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 17:16:
[...]Misschien is revolutie een groot woord, er stond ook niet voor niets een vraagteken achter. :)
dat zag ik en ik gaf dan weer antwoord op jouw vraag :)

revolutionair vind ik het niet (RED's Digital Still & Movie Camera zou echt revolutionair kunnen worden), maar ik vind het wel een reuze interessante ontwikkeling.
[...]Het is meer een gevoelskwestie dan rationeel, maar je begrijpt hopelijk wel wat ik bedoel.
ik begrijp wat je bedoelt :)
[...]Over vijf jaar is het 30x45mm sensorformaat waarschijnlijk een stuk betaalbaarder en misschien springen Canon, Nikon en Sony dan ook wel in dit concept.
wat ik interessant vind aan dit concept is dat het digitaal 'from scratch' is en dat het geen hinderlijke belasting heeft van analoge formaten. dit formaat hoeft dus ook helemaal geen standaard te worden en dat wordt het waarschijnlijk ook niet.

nikon komt overigens eerder met een soort gelijk product dan jij verwacht. of Canon en Sony met een passend antwoord komen, vraag ik me af. zij lijken vooralsnog de concurrentie met middenformaat op kleinbeeld aan te willen gaan (met hun resp. 21 en 24MP camera's).

• lateef
deugtniet schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 20:23:
Ik hoop trouwens ook dat er 2 wieltjes op die camera zitten, want anders moet je het menu in om je diafragma of sluitertijd aan te passen.
je ziet toch dat er twee wieltjes op zitten? één voor de sluitertijd en één voor wat anders, diafragma bijvoorbeeld. het bevreemt me overigens wel dan er geen diafragmaring op de lenzen zit, niet dat dat noodzakelijk is, maar als je voor zo'n klassieke sluitertijd knop kiest, lijkt me dat wel logischer.

verder vind ik het extreem geil dat de camera zowel met een focal plane als een leaf shutter werkt.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:59

YellowCube

Wait...what?

lateef schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 20:53:
[...]

verder vind ik het extreem geil dat de camera zowel met een focal plane als een leaf shutter werkt.
wat is het idee erachter? Iets met voordelen voor zowel snelle lenzen als snelle flitssynchronisatie lees ik, maar dat zegt me maar half wat.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Leafshutters gaan meestal maar max tot 1/800e :) De focalplaneshutters tot 1/8000e bijv :) En met de leafshutters kun je tot 1/800e syncen met de flash :)

[ Voor 28% gewijzigd door Timo op 23-09-2008 20:57 ]

• simon
Leafshutters zijn ook uuuuber stil :p

|>

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Maar als ze elektronisch worden gespannen wil je dat nog wel eens horen, toch?

Ik vind het een heel interessant product, maar ik weet nu al dat het boven mijn hobby-budget zal zijn.

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09-2025

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

is Leica dan financieel gezond dat het zich dit soort rariteiten kan veroorloven? zijn er mensen die hierop zitten te wachten en genoeg geld in het laatje zullen brengen door aankoop van dit product?

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• simon
Leica is best gezond, de naam leica is veel waard. De M8 verkocht ok (helemaal voor 't aso bedrag dat ie kost)..

En ja, er zijn mensen die op dit soort dingen wachten. Er zijn altijd mensen die op Leica's wachten, alleen al vanwege de naam en faam.

|>

• Jiriki
lateef schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 20:53:
je ziet toch dat er twee wieltjes op zitten? één voor de sluitertijd en één voor wat anders, diafragma bijvoorbeeld. het bevreemt me overigens wel dan er geen diafragmaring op de lenzen zit, niet dat dat noodzakelijk is, maar als je voor zo'n klassieke sluitertijd knop kiest, lijkt me dat wel logischer.
Het is pas een render, dus alles kan nog. Misschien dat er straks toch een diafragma ring op de lenzen zit, van mij mag het!

Alleen heb ik geen idee wie dit ooit gaat kopen, zullen wel weer de film- en rocksterren met teveel geld moeten worden :)

Verwijderd

http://dfarkas.blogspot.c...y-1-all-things-leica.html
Uitgebreide report over de Leica stand. Veel info over de S2.
De R10 wordt er ook bevestigd.
De hoofdlensdesigner gelooft iig dat de S lenzen de beste zijn die Leica ooit ontwikkeld heeft.
Pagina: 1