Toon posts:

Nieuwe wifi router aanschaffen voor extra snelheid en bereik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
BBned Snelheidscontrole:
Geschatte downloadsnelheid: tussen de 16 en 20Mbit/s
Op mijn computers thuis heb ik nooit hoger gehaald dan 1000/1100 kB per seconde. Op zich heb ik hier niet eens zo'n probleem mee, gezien ik er maar 2 dagen in de week ben en mijn actieve downloads hier doe op het glasvezelnet.

Momenteel heb ik last van heel slecht bereik als ik op de laptop op mijn kamer zit (verdieping hoger, andere kant van het huis, afstand 20 meter). Ik heb overwogen een nieuwe antenne erop te zetten, maar denk dat ik gewoon maar m'n portemonnee moet trekken voor een nieuw apparaat.

Er zijn nu 2 opties:
• Versatel Router vervangen door nieuwe router
• WIFI extender aansluiten op Verseatel Router

Mijn vragen:
• Indien ik mijn Versatel router van 18 maand vervang, zou ik dan hogere snelheden kunnen halen dan 8mbit? Of zou het niet aan de router liggen? Volgens BBNed heb ik maximale snelheid. Ik zit overigens via Tele2 ADSL 20mbit.
• Hebben nieuwere duurdere routers duidelijk veel meer bereik dan mijn huidige Versatel modem?

Wat zouden jullie doen? Goedkoop een wifi access point? Of iets duurder en de router ook vervangen om wellicht meer snelheid te behalen?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Snelheid is afhankelijk van de afstand, kwaliteit van het draadloze signaal. Je router is waarschijnlijk een 54G router, hiermee kun je doorgaans zo'n 16 a 18 Mbit mee halen. Dus controleer eerst eens de werkelijke snelheid van je netwerk. Je zou de router op een ander punt kunnen plaatsen zodat je een sterker signaal ontvangt.

Eventueel zou je nog een N router kunnen overwegen. Hiermee ga je sowieso die 20Mbit wel halen.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Je moet de download snelheid vanaf je Versatel modem bekijken via een bedrade verbinding; dan weet je of het zin heeft om de router te vervangen. Ik neem aan dat je router wel ADSL+ is?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of de router ADSL+ is, maar ik bedenk me net dat ik tussen beide computers via LAN gewoon 7 a 8 mB per seconde kan halen.

Dit houdt dus in dat de modem de snelheid wel aan kan, echter dat binnenkomende lijn gewoon niet snel genoeg is.

Even voor de duidelijkheid. De snelheid en het wifi bereik zijn 2 aparte punten. De snelheid is zowel draadloos als bedraad slechts 8 mbit, ondanks dat ik vlakbij de telefooncentrale zit.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2008 14:23 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
oh, zag niet dat het wireless gebeuren een ander iets is.

Doe gewoon eens een test op b.v. speedtest.nl. 'Geschatte snelheid' zegt zo weinig. Het heeft alles te maken met de afstand van de centrale.

• Saab
Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:21:

Dit houdt dus in dat de modem de snelheid wel aan kan, echter dat binnenkomende lijn gewoon niet snel genoeg is.

Even voor de duidelijkheid. De snelheid en het wifi bereik zijn 2 aparte punten. De snelheid is zowel draadloos als bedraad slechts 8 mbit, ondanks dat ik vlakbij de telefooncentrale zit.
Dat is een contradix. Je zegt dat je modem het wel aankan maar dat je desondanks maar 8Mbit aan snelheid hebt. Hoe weet je nou dat je binnenkomende lijn niet snel genoeg is? Dan zit je waarschijnlijk toch te ver van de centrale af of is je ISRA niet ok. Het eerste doe je weinig aan behalve verhuizen; tweede kun je controleren. Probeer het ook eens zonder splitter.

Overigens tip je twee verschillende problemen aan; 1 wat betreft je Internet snelheid, 2 inzake je wireless snelheid en stabiliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Saab op 23-09-2008 14:32 ]

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Je bent verplicht om met een Davolink router te werken.
Je zult dus een access point moeten kopen of een router met wifi mogelijkheid en die aan de Davolink moeten hangen.

"volgens mij heb dat al ergens al zo geschreven" >:)

[ Voor 17% gewijzigd door cornfed99111 op 23-09-2008 20:08 ]

• Saab
Waarom zit je dan verplicht vast aan een Davolink?

• cornfed99111
Saab schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 20:12:
Waarom zit je dan verplicht vast aan een Davolink?
Er zit een eigen Tele2 firmware op die er voor zorgt dat je geen password kan zien van je verbinding.

• Saab
Je zit dan toch daarmee niet vast aan Davolink? Je kunt die versatel box toch gewoon vervangen door een eigen router of een ander AP kopen met meer bereik.

• cornfed99111
cornfed99111 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 23:09:
[...]
password kan zien van je verbinding.
Ben ik zo onduidelijk? :? Geen password, geen verbinding.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je een betere (sneller, stabieler, etc) verbinding wil hebben kan je het beste beginnen de verbinding niet rechtstreeks van de davolink te halen.

Eerst bijv. met een gewone netwerkkabel naar een switch of router (met of zonder wifi) en daarna pas denken over netwerkaansluiting(en).

Als je een hele snelle draadloze verbinding wil hebben zou je de Mimo Wireless-N router van Linksys kunnen uitproberen.

Veel draadloze data via de davolink laten lopen leidt bij 90% van de mensen tot een crashende verbinding. (ervaring van werk ;))

• Saab
cornfed99111 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 00:31:
[...]

Ben ik zo onduidelijk? :? Geen password, geen verbinding.
Maar je kunt toch gewoon een AP op dat Versatel ding aansluiten van Cisco/3Com/Linksys whatever. Daar heb je geen password voor nodig.

Verder zijn er wel trucs om dat Versatel ding te vervangen, en schijnbaar is dat niet eens een slecht plan.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.versatel.nl/start/img/multimedia-modem.jpg
Merk: Samsung
ADSL: ADSL/ ADSL2/ ADSL2+, Annex A
Interface's (uit)
Telefonie: 2 * Analoge interface (RJ11)
Ethernet: 4 * 10/100 base-T, RJ45
Wireless Lan: 802.11 b/g, incl. Antenne
USB: USB 1.1 slave
Hij lijkt op deze modem, maar de naam Davilink en ergens ook Thompsys/Thompson, die namen komen me veel bekender voor. Ik dacht zelfs de ik Davilink op de achterkant van de modem las. Helaas staat er geen logo (meer) bij mij als ik nu inlog op de Tele2-router.

Ik maak gebruik van Tele2 Compleet, dus inclusief telefonie.
Postcodegegevens:ADSL is beschikbaar.
ADSL2+ is beschikbaar.
SDSL Bundeling is beschikbaar

Maak nu gebruik van de actie SDSL bundeling! Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar uw leverancier / account manager.

Linesharing is beschikbaar.
Dit is een BBned locatie.

Centrale: Emn-C
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 1744 meter.
Zoals inderdaad al vermeld werd... ik ben even wezen Googlen... het resultaat ziet er niet goed uit, voor het antwoord kwam ik overigens op GoT uit. Ik zal morgen Tele2 even bellen:
Tele2 - Alleen mogelijk met hun modem?
Saab schreef op woensdag 24 september 2008 @ 00:49:
[...]

Maar je kunt toch gewoon een AP op dat Versatel ding aansluiten van Cisco/3Com/Linksys whatever. Daar heb je geen password voor nodig.

Verder zijn er wel trucs om dat Versatel ding te vervangen, en schijnbaar is dat niet eens een slecht plan.
Dat is een oplossing voor mijn WIFI bereik probleem, echter heb ik dan nog steeds slechts 8 mbit bandbreedte op een 20 mbit verbinding.

Ik zal morgen ook gewoon even Tele2 direct bellen, wat volgens hun de oorzaak is van het snelheidsprobleem en of ik een alternatieve modem kan aanschaffen.

Ze hebben me eerder verteld dat ze niets voor me wilden doen, gezien de kabel langer is dan 4 meter naar het modem. Ik heb het modem al eens verplaats en een korte kabel gebruikt, ook toen was de snelheid slechts 1000-1100kB/sec.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 01:12 ]

Pagina: 1