Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in juli dit jaar mijn MBO niveau 4 ICT beheerder succesvol afgerond en ben toen gelijk als webdeveloper gaan werken. M'n salaris is redelijk (21 jaar en geen 'echte' werkervaring, alleen hobby en stage etc) en ik heb goede arbeidsvoorwaarden. Ik werk overigens in de detacheering, heb een 6 maanden contract maar het is de bedoeling dat ik overgenomen word door het bedrijf waar ik nu geplaatst ben.

Over 4 weken hoop ik te slagen voor het Zend PHP5 examen en zo dus mijn eerste certificaat binnen te halen. Mijn ambities liggen bij het technische verhaal, ik zou daarom uit willen groeien tot senior developer of technisch projectleider, of iets in die richting.

Nu wil ik toch graag van dat MBO niveau af, vooral omdat ik weet dat ik beter kan. Mijn bedrijf biedt opleidingen via het NCOI aan, maar zij hebben een vrij beperkte keuze qua opleidingen.

http://www.ncoi.nl/cms200...rvolg.php?var_content=900 deze opleiding komt eigenlijk het dichtst bij wat ik wil.

Mijn vraag aan jullie is: heeft het in dit geval meerwaarde om een HBO diploma halen? En zoja, welke? Van wat ik op het MBO geleerd heb pas ik echt helemaal niets toe in mijn huidige functie, al mijn kennis komt voort uit hobby en zelfstudie. Buiten werktijd hobby ik graag thuis met persoonlijke projecten en webservers opzetten etc. Ik vraag me af of het niet slimmer is om me gewoon in de materie waarmee ik in aanraking kom op m'n werk (PHP, AJAX, CSS etc) te verdiepen i.p.v. zo'n ontzettend brede HBO opleiding te volgen. Maar goed, daar krijg ik waarschijnlijk geen salaris verhoging voor!

Ik denk dat deze beslissing belangrijk gaat worden voor het vervolg van m'n 'carriere', dus ben ik benieuwd naar meningen of ervaringen van mensen die in een soortgelijke situatie zitten/gezeten hebben.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-11 11:07
De enige meerwaarde in mijn ogen is dat je niet gestigmatiseerd wordt bij elk bedrijf waar je komt dat je "slechts" een mbo-diploma hebt. Ik heb het ook al diverse malen mee-gemaakt en ook bij mij staat een HBO-studie nog op de planning.

Nu kunnen hier mensen ook roepen dat HBO-ers meer kennis en ervaring hebben, en over het algemeen is dat wel zo, echter je hebt ook van die lamzakken die op hun sloffen hun p- en hun diploma halen.

Je moet er zelf de meerwaarde in zien, en als je die niet ziet kun je je beter orienteren op certificaten. De plek waar je waarschijnlijk door wordt overgenomen heeft toch al vertrouwen in jou als werknemer en kijkt door het niet hebben van dat papiertje heen.

discogs

Verwijderd

Topicstarter
loewie-643- schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 13:07:
De enige meerwaarde in mijn ogen is dat je niet gestigmatiseerd wordt bij elk bedrijf waar je komt dat je "slechts" een mbo-diploma hebt. Ik heb het ook al diverse malen mee-gemaakt en ook bij mij staat een HBO-studie nog op de planning.

Nu kunnen hier mensen ook roepen dat HBO-ers meer kennis en ervaring hebben, en over het algemeen is dat wel zo, echter je hebt ook van die lamzakken die op hun sloffen hun p- en hun diploma halen.

Je moet er zelf de meerwaarde in zien, en als je die niet ziet kun je je beter orienteren op certificaten. De plek waar je waarschijnlijk door wordt overgenomen heeft toch al vertrouwen in jou als werknemer en kijkt door het niet hebben van dat papiertje heen.
Ja maar goed, na Zend valt er in princiepe weinig te halen qua certificaten, ben ik bang. En als een HBO papiertje mij 200 euro bruto de maand extra geeft, is dat wel het overwegen waard.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 13:15

Prx

Zelf heb ik in 2005 mijn MBO ICT Beheerder succesvol afgerond en ben direct verder gegaan met een HBO Informatica opleiding. MBO is toch meer gericht op het onderhouden van systemen/infrastructuur en ondersteuning geven aan de eind-gebruikers. Op het HBO niveau ben je veel meer bezig met het ontwikkelen, processen opzetten en dat soort zaken meer.

Zelf hobby ik al een jaar of 5-6 met PHP en dat is ook iets waar ik aardig bekwaam in ben geworden in mijn vrije tijd. Ik denk dat het voor jou dan ook zeker een meerwaarde heeft om toch eens te kijken naar die HBO opleiding. Op die manier kan je later ook nog makkelijk overstappen naar een andere werkgever voor die functie die jij ambieert. Ik ben nu bezig met mijn afstudeerstage bij Capgemini en moet eerlijk zeggen dat een MBO'er hier niet eens de deur in komt.

Je vergroot je kennis, kunde en kans op die droombaan stukken wanneer je gewoon die HBO studie gaat volgen.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-11 11:07
Prx schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 13:10:
Ik ben nu bezig met mijn afstudeerstage bij Capgemini en moet eerlijk zeggen dat een MBO'er hier niet eens de deur in komt.

Je vergroot je kennis, kunde en kans op die droombaan stukken wanneer je gewoon die HBO studie gaat volgen.
Dat bedoel ik dus met stigmatiseren, kijk je kan wel HBO-toelatingseis stellen, maar MBO-ers krijgen op vandaag niet eens de kans om te laten zien dat ze het niveau van HBO-er best kunnen bijbenen of voorbijstreven.

Dus als je dalijk bij dat bedrijf aan de slag gaat, loop je 200 euro mis omdat je geen HBO-er bent? Dat zou ik gewoon meenemen in de salarisonderhandelingen. Ik zelf ben ook werkzaam in de IT en ben als MBO-er op het startsalaris van een HBO-er terecht gekomen.

Je geeft aan dat er buiten het door jou afgelegde examen weinig meer te halen valt aan certificaten. Dan zou ik me orienteren op aanverwante zaken zodat je je kennisgebied wat meer kan verbreden.
En omdat je aangeeft een functie als projectleider te ambieren is een kijkje op ITIL en Prince2 ook niet verkeerd. Zaken die over het algemeen wel gevraagd worden als Projectleider.

Want anders is het enige wat je nog kwa salaris te wachten staat die 200 euro en het verloop van datum in dienst en leeftijd.

[ Voor 39% gewijzigd door loewie1984 op 23-09-2008 13:27 ]

discogs

• Prx

Prx

Dat bedoel ik dus met stigmatiseren, kijk je kan wel HBO-toelatingseis stellen, maar MBO-ers krijgen op vandaag niet eens de kans om te laten zien dat ze het niveau van HBO-er best kunnen bijbenen of voorbijstreven.
Hmmm, weet niet zeker wat ik hier op moet antwoorden. Aan de ene kant ben ik het met je eens, maar aan de andere kant heeft iemand om een reden MBO gedaan en geen HBO. Ook hier zijn uitzonderingen op (ik was er één van).

Ik denk dat iemand die net op de arbeidsmarkt komt het beste dat kan tonen door in ieder geval zijn propedeuse te halen. Dat papiertje geeft namelijk duidelijk aan dat je HBO denk- en werkniveau hebt. Een MBO'er die wat langer in het vak zit wordt vaak niet binnengehengeld om zijn opleiding maar juist om de ervaring, en die is belangrijker imo.

Het feit dat bij Capgemini een MBO'er niet binnenkomt (hoewel ze aan het kijken zijn of die wel geplaatst kunnen gaan worden in de toekomst) heeft dus wat met dat stukje 'kwaliteit' te maken. Natuurlijk zit er bij Capgemini dan ook nog de capaciteitentest.

Benieuwd hoe dit eigenlijk zit bij andere grote bedrijven als Atos, Getronics P, Accenture, etc..... reacties zie ik graag tegemoet hier. :)

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Weet je zeker dat salaris de enige rede is waarom je het zou willen doen? Wat dacht je van interessantere functies? Meer kennis? Je praktijkervaring vanuit het MBO zal alleen maar van pas komen als je aan een HBO begint. Ik denk dat je dan een stuk beter in je schoenen staat dan een HAVO-er van 17 die nog echt een middelbareschoolmentaliteit heeft. Verder is 21 nog jong, stel je bent op je 25e afgestudeerd, daar is toch niets mis mee? Als je het kan combineren met werk is het helemaal mooi.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11 16:19
Ik ben nu bezig met mijn afstudeerstage bij Capgemini en moet eerlijk zeggen dat een MBO'er hier niet eens de deur in komt.
Das nieuw voor mij. Ik ben ook "maar" een MBO'er, maar werk hier ondertussen al bijna 4 jaar. Capgemini vraagt HBO denk niveau, maar geen HBO diploma. Het is wel een plus punt, maar geen eis. Maar het hangt ook een beetje af van op welke baan je aan solliciteren bent.
Carrière technisch heb ik het niet slecht gedaan. Ben nu wel aan het kijken wat mijn vervolg kan zijn binnen Capgemini. Mijn conclusie is dat ik meer heb aan cursussen, dan als ik nu een HBO papiertje ga halen.

• Prx

Prx

Rolfie schreef op woensdag 24 september 2008 @ 07:26:
[...]

Das nieuw voor mij. Ik ben ook "maar" een MBO'er, maar werk hier ondertussen al bijna 4 jaar. Capgemini vraagt HBO denk niveau, maar geen HBO diploma. Het is wel een plus punt, maar geen eis. Maar het hangt ook een beetje af van op welke baan je aan solliciteren bent.
Carrière technisch heb ik het niet slecht gedaan. Ben nu wel aan het kijken wat mijn vervolg kan zijn binnen Capgemini. Mijn conclusie is dat ik meer heb aan cursussen, dan als ik nu een HBO papiertje ga halen.
Ah kijk, dat is dan mooi om te horen. I stand corrected! :)
Pagina: 1