[RAID-5] Files kopieren enorm traag

Pagina: 1
Acties:

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-02 12:18
Ik ben al een tijdje op zoek naar dit probleem maar helaas nog geen oplossing gevonden.

Ik heb hier de beschikking over een HP DL380 G3 met 3 disks:

2 x 36.4 GB ULTRA SCSI 320 10K
1 x 36.4 GB ULTRA SCSI 320 15K

Deze 3 schijven zitten in een raid 5 array [HP Smart Array 5i Raid Controller].

De schijfindeling in Windows Server 2003 R3 is als volgt:

C:\ 10 gb
D:\ 58 gb

Het kopieren van een file van 550 mb van C=>Cof C=>D of D=>D is traag (2 minuten). Aangezien dit mijn eerste serverinstallaties zijn vraag ik mij af, is dit normaal? Indien niet (daar ga ik toch vanuit) wat zou dan mogelijk de oorzaak zijn.

Alle drivers van het toestel zijn geupdate met de nieuwste versies vanop de HP website. Firmware van de RAID controller is ook up-to-date. Dit is een cleane install en kan verder weinig oorzaken vinden.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:21
550MB in 2 minuten, dat is nog geen 5MB/s. Dat is echt veel te langzaam. Draai eens een benchmark zoals HD Tune, daarna kunnen we je waarschijnlijk meer vertellen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat doen je disks afzonderlijk, met HDTune inderdaad.?

[ Voor 10% gewijzigd door Exorcist op 23-09-2008 11:07 ]

• Galactic
Kan helaas geen image posten, maar het ziet er vrij normaal uit.

Min 17 mb
Max 83 mb
Average 76mb
Access time 8.5 ms
Burst rate 54.8 mb

De snelheid zit constant tegen de 80 mb met 6 kleine kortdurende pieken waar de snelheid heel even terug valt naar ong 40 mb en 2 kleine kortdurende pieken waar de snelheid terug valt naar ong 25 mb.

Trouwens vergeten vermelden, HP Smart Start CD is ook volledig geinstalleerd op dit systeem maar heeft het probleem ook niet kunnen verhelpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Galactic op 23-09-2008 11:39 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Staat de cache op write through of write back?

Vergeet niet dat je met deze actie dubbel gehandicapped bent. Ten eerste omdat de schijven de hele tijd heen en weer moeten seeken omdat de kopieer actie op dezelfde fysieke harde schijf plaatsvind. Dat is al niet goed voor de snelheid. En dan komt er ook nog het raid 5 probleem bij. Voor elke write moeten meerdere reads en writes plaatsvinden, en dat tussen het heen en weer geseek door. Hier kan een snelle controller ook niks aan veranderen. De enigste mogelijkheid kan write back cache te zijn om de writes op te vangen.

Dus ik vind in deze situatie 5mb per sec eigenlijk niet eens zo raar!

Je kan ook er nog een 15k schijf bij zetten en 2 raid 1 volumes maken..

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 23-09-2008 13:45 ]

specs

• Galactic
Ik heb me er ondertussen nog eens mee kunnen bezig houden. Blijkbaar was het de combinatie van EN 15k + 10K schijven EN Raid 5. Dus voor de oplettenden, deze combinatie blijkt problemen te geven in een HP DL380 G3 server :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar hoe is de config nu dan? Wat heb je veranderd, en hoe werkt het nu?

specs

Pagina: 1